"Bussföretaget Veolia får 30 dagar på sig att uppfylla säkerheten i sina bussar annars sägs avtalet upp."
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.572667-veolia-far-ultimatum-av-vasttrafik (http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.572667-veolia-far-ultimatum-av-vasttrafik)
Citat från: Knallhatt skrivet 15 mars 2011, 09:02:46 AM
"Bussföretaget Veolia får 30 dagar på sig att uppfylla säkerheten i sina bussar annars sägs avtalet upp."
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.572667-veolia-far-ultimatum-av-vasttrafik (http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.572667-veolia-far-ultimatum-av-vasttrafik)
Och för att gå direkt till källan: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=4401311
Lite mer kött på benen här:
http://www.busstidningen.se/2011/03/15/vasttrafik-varnar-veolia/
Västtrafik har tydligen ändrat sig sedan i onsdags. Det beror antagligen på en hel del händelser sedan dess.
http://www.busstidningen.se/2011/03/09/ingen-varning-for-daliga-bussar/
Nu ligger Veolia illa till uppenbarligen..
Eller varför inte klicka på denna länk:
http://www.vasttrafik.se/sv/om-vasttrafik/press/Pressmeddelanden/overgripande/Vasttrafik-varnar-Veolia-Transport/ (http://www.vasttrafik.se/sv/om-vasttrafik/press/Pressmeddelanden/overgripande/Vasttrafik-varnar-Veolia-Transport/)
Jag tycker det e hemskt för alla parter. Främst alla resenärer. Men nu är det en stor oro bland oss chaufförer vad som händer med oss om dom säger upp avtalet! Jag hoppas att Veolia får ordning på de omfattande brister som finns så det blir lugn och ro och en fungerande busstrafik!!
Frågan är väl om det ens är möjligt? Hur pass många bussar har brister, och hur lång tid tar dessa att åtgärda? Hur mycket personal finns att få tag i ens? Hur många reservbussar finns runt om i landet ifall många bussar får tas ur trafik?
Citat från: mushkot skrivet 15 mars 2011, 09:52:11 AM
Frågan är väl om det ens är möjligt? Hur pass många bussar har brister, och hur lång tid tar dessa att åtgärda? Hur mycket personal finns att få tag i ens? Hur många reservbussar finns runt om i landet ifall många bussar får tas ur trafik?
Om Veolia visar att de är beredda att på allvar ta itu med de här problemen fixar det sig säkert även om alla bussar inte är åtgärdade inom en månad. I dag finns det ju tyvärr en hel del händelser som tyder på att de inte tagit tidigare kritik på tillräckligt allvar.
Tror inte Västtrafik vågar säga upp avtalet
Ser ju ut att vara en hyggligt ny Volvo Säffle så man kan ju undra varför den tappade hjulet?
Att skylla på en inhyrd montör som Veolia nu gör i GP:s artikel är lågt!
>:(
/B
Allt handlar ju till sist om Majorna sjukan den går ju inte att bota bara för att man byter åkare.
Citat från: Tomas skrivet 15 mars 2011, 11:58:08 AM
Allt handlar ju till sist om Majorna sjukan den går ju inte att bota bara för att man byter åkare.
Majorna sjukan...??? Upplys oss från Sveriges andra sida vad det är för sjuka.....
Citat från: Tomas skrivet 15 mars 2011, 11:58:08 AM
Allt handlar ju till sist om Majorna sjukan den går ju inte att bota bara för att man byter åkare.
Är det den som sitter i väggarna
Citat från: kimpan skrivet 15 mars 2011, 12:06:36 PM
Majorna sjukan...??? Upplys oss från Sveriges andra sida vad det är för sjuka.....
Går den att bota?
Vad heter medicinen?
/B
Majorna sjukan är svår att utrota men det går. Det handlar om kulturen i "väggarna" som började efter Linjebuss uttåg från Västra Göteborg. Nyström på GP skrev redan under 2007 om att det inte fungerat klockrent ute i Väster.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.115086-sparvagen-nara-att-knackas (http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.115086-sparvagen-nara-att-knackas)
Västeravtalet är ett rätt tufft avtal med högt kilometeruttag per vagn samt hög "shit happens" kostnad för skadegörelse. Detta medför att det är svårt att räkna rätt vad trafiken kostar.
Att sedan Västtrafik står där med pekpinnar när de måste insett från början att det var för lågt bud som Veolia lade är ju en annan del av debatten. Det är ju inte första bolaget som kör ner sig direkt efter trafikstart så det måste ju bli skärpning.
Citat från: Tomas skrivet 15 mars 2011, 12:44:12 PM
Att sedan Västtrafik står där med pekpinnar när de måste insett från början att det var för lågt bud som Veolia lade är ju en annan del av debatten. Det är ju inte första bolaget som kör ner sig direkt efter trafikstart så det måste ju bli skärpning.
Det är väl ändå inte Västtragiks fel att Veolia lägger ett för lågt bud? Det är ju upp till den som vinner upphandlingen att sköta trafiken till det pris man har lämnat. Har man räknat bort sig får man skylla sig själv.
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 15 mars 2011, 12:29:46 PM
Går den att bota?
Vad heter medicinen?
/B
Medicinen heter Nobina. 8)
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 15 mars 2011, 13:52:33 PM
Medicinen heter Nobina. 8)
Ja de gjorde ju succé sist de körde i Göteborgs stadstrafik :-X. Minns inte om de hann få en varning på slutet men uppsägning av avtalet hängde i luften vill jag minnas. Nej personligen hoppas jag att Veolia får foten (om nu Västtrafik vågar visa att man har lite ryggrad) och att Keolis står som vinnare i ny upphandling. Är ju bara att jämföra de jämngamla bussarna från Veolia resp. Keolis så ser man vem som har ordning på underhållet och personalen...
Mulig at EU må endre reglene. slik at det ikke bare er prisen som er avgjørende i en upphandling
Citat från: Uffe D skrivet 15 mars 2011, 13:23:00 PM
Det är väl ändå inte Västtragiks fel att Veolia lägger ett för lågt bud? Det är ju upp till den som vinner upphandlingen att sköta trafiken till det pris man har lämnat. Har man räknat bort sig får man skylla sig själv.
jo, men vem blir drabbad av konsekvenserna?
Troligen passagerarna(som vanligt) vilket knappast gynnar någon och framför allt inte Västtrafik.
Citat från: Knut skrivet 15 mars 2011, 17:11:01 PM
Mulig at EU må endre reglene. slik at det ikke bare er prisen som er avgjørende i en upphandling
Det är tillåtet att också lägga in kvalitetsaspekter i en upphandling. Problemet brukar dock vara att hitta en grund för att objektivt värdera dessa. Men i varje fall i tågupphandlingen lade Västtrafik in kvalitetsaspekter och tog inte det lägsta anbudet. Fast jag är rätt övertygad om att det skulle blivit bättre om de gjort det.
Ett belopp är ju en objektivt oklanderlig uppgift medan kvalitetsaspekter ofta tenderar att bli en tävling i vem som kan ljuga bäst.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2011, 17:59:41 PM
Det är tillåtet att också lägga in kvalitetsaspekter i en upphandling. Problemet brukar dock vara att hitta en grund för att objektivt värdera dessa. Men i varje fall i tågupphandlingen lade Västtrafik in kvalitetsaspekter och tog inte det lägsta anbudet. Fast jag är rätt övertygad om att det skulle blivit bättre om de gjort det.
Ett belopp är ju en objektivt oklanderlig uppgift medan kvalitetsaspekter ofta tenderar att bli en tävling i vem som kan ljuga bäst.
Dessutom kan man nog se den upphandlingen som exempel på risk för att man drar igång hela överklagandecirkusen om man lägger in aspekter i upphandlingskraven som är svåra att bedöma objektivt. Den cirkusen är ganska dyr och krånglig för alla inblandande.
Hur löser man det stora dilemmat, att lägsta pris inte går att kombinera med bästa kvalité. ? ???
Ledningen för Göteborg byts ut:
http://svt.se/2.34007/1.2361622/veolialedningen_i_goteborg_byts_ut
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=4402822
Inte för att jag vet vart den gamla ledningen har sitt ursprung, men när Linjebuss tog över i Borlänge -89, var det gamla bussförare och bussreparatörer som blev chefer för respektive avd, minns att dom hade fest på kontoret....
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 15 mars 2011, 18:07:27 PM
Dessutom kan man nog se den upphandlingen som exempel på risk för att man drar igång hela överklagandecirkusen om man lägger in aspekter i upphandlingskraven som är svåra att bedöma objektivt. Den cirkusen är ganska dyr och krånglig för alla inblandande.
Alldeles korrekt. DB Regio överklagade ju fast de inte var först varken i kvalitetshänseende eller pris och det bidrog starkt till att DSBFirst fick problem i uppstarten. Kanske de inte skulle åtagit sig att starta trafiken på utsatt tidpunkt eftersom besked inte lämnades förrän mindre än ett halvår före. Så all skuld för dålig start åvilar inte DSBFirst.
Det största problemet med att värdera kvalitet är väl att man i princip inte kan värdera tidigare erfarenhet (detta skulle missgynna nya aktörer allt för mycket) utan måste bedöma framtida utlovad kvalitet och organisation utifrån en teoretisk beskrivning. Sen skulle jag känna mig väldigt låst av att inte kunna värdera förhållanden i ett anbud som man under processen inser är positiva för trafiken men som inte var specificerade från början.
Citat från: Z skrivet 15 mars 2011, 17:53:04 PM
jo, men vem blir drabbad av konsekvenserna?
Troligen passagerarna(som vanligt) vilket knappast gynnar någon och framför allt inte Västtrafik.
.. och eftersom de flesta passagerarna har inte något annat val utan vackert får ta vad som erbjuds...
/B
Veolia säger dom skall tillföra fler bussar så får vi se vad för skrot dom kör hit nu e ju inte impad av deras gamla bussar hittills o inte av solarisarna heller
Citat från: Erling skrivet 15 mars 2011, 19:36:53 PM
Veolia säger dom skall tillföra fler bussar så får vi se vad för skrot dom kör hit nu e ju inte impad av deras gamla bussar hittills o inte av solarisarna heller
Haha dagens största skämt. Sen när har de haft bussar i gott skick. Detta kommer ju inte att hjälpa. Men visst om de tar in lite extra reservbussar och totalservar de ordinarie i minsta detalj och lever upp till kraven. Ja då kan de ju vara värda en chans till. Problemet är ju bara det att Veolia inte kommer att klara av detta. Lika bra att låta någon ny operatör att ta över trafiken. För Göteborgarnas eget bästa. Innan en ny olycka händer!
Å till alla förare. Var tuffa och säg nej till att köra en dåligt servad buss, som är trafikfarlig. För ni riskerar både era liv och andras, samt ederat körkort!
Jag välkomnar Göteborgspolisen upp till Umeå också för att kolla Nobinas bussar.
Det blir garanterat ett antal körförbud. Tyvärr får Umeå-polisen inte tummen ur r*ven.
Ja man kan ju undra vad polisen i resten av landet sysslar med för ingen skall inbilla mig att bussar i Skåne eller Norrland eller Sthlm skulle kunna klara sig så mkt bättre än här i Västra delen..
Om Veolia klarar upp detta är ju svårt att veta men samtidigt är en ny upphandling inte så bra heller tar ju tid kostar en massa pengar och i det läget lär väl Veolia inte lägga så mkt krut på Gbg längre..
Citat från intervju med VD Veolia
"Vi kommer tillföra ytterligare bussar för att hålla uppe leveransen"
Om nu citatet är korrekt är väl detta bara en bekräftelse på att man som vanligt underskattar fordonsbehovet eller kanske avsiktligt räknar på för få fordon för att kunna ge lågt anbud.
Är någon förvånad?
HansJ
Citat från: yngrot skrivet 16 mars 2011, 08:36:10 AM
Ja man kan ju undra vad polisen i resten av landet sysslar med för ingen skall inbilla mig att bussar i Skåne eller Norrland eller Sthlm skulle kunna klara sig så mkt bättre än här i Västra delen..
Precis så tror jag också. En riktigt fånig utveckling blir ju om operatörerna börjar lägga med den lokala trafikpolisens rykte i kalkylerna så att det på sikt slår igenom med olika priser i anbuden i olika delar av landet.
Detta och mycket annat är argument för en sak som jag funderat på under många år och det är om det inte trots allt vore bra med en samordnande polismyndighet på riksnivå även för trafikpoliserna ungefär som dom har för ekobrott osv.
En liten följdfråga, kanske någon har svaret?
Veolia disponerar ju de tio dubbellederna för linje 16 som tidigare kördes av GS.
Dubbellederna har blivit mer och mer sällsynta i trafik.
Under högtrafik kan det stå 4-5 dubbelleder uppställda, fördelat på Frihamnen och Kville.
Turerna körs sedan en längre tid till största delen enkelleder.
Det sägs att dubbellederna har dålig tillgänglighet av tekniska skäl. Är det någon som vet lite mer?
HansJ
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 mars 2011, 10:14:07 AM
Bara en andrahandsuppgift. som säger att Volvo som har underhållet på uppdrag av Västtrafik? har eller har haft problem med att hålla dessa rullande och att det fanns ett extremt stort uppdämt underhållsbehov när kontraktet startade.
Tror att Volvo även hade det tidigare. Någon som kan bekräfta eller dementera?
HansJ
Dubbelleder slits extremt mkt enligt vår enhetschef som hoppa in i Gbg ett tag så kräver de väldigt mkt underhåll och det hinns väl inte alltid med .Som vägar ser ut i stadstrafik och det hoppar och stusdar hit och dit så blir det till slut för mkt och då det inte finns vagnreserver så blir de stående . V issa delar är väl svåra att få tag i oxå om jag fatta det rätt..Sen är det ju fler dörrar som kan krångla
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2011, 17:59:41 PM
Det är tillåtet att också lägga in kvalitetsaspekter i en upphandling. Problemet brukar dock vara att hitta en grund för att objektivt värdera dessa. Men i varje fall i tågupphandlingen lade Västtrafik in kvalitetsaspekter och tog inte det lägsta anbudet. Fast jag är rätt övertygad om att det skulle blivit bättre om de gjort det.
;)
Citat från: Johan B skrivet 15 mars 2011, 15:44:11 PM
Ja de gjorde ju succé sist de körde i Göteborgs stadstrafik :-X. Minns inte om de hann få en varning på slutet men uppsägning av avtalet hängde i luften vill jag minnas. Nej personligen hoppas jag att Veolia får foten (om nu Västtrafik vågar visa att man har lite ryggrad) och att Keolis står som vinnare i ny upphandling. Är ju bara att jämföra de jämngamla bussarna från Veolia resp. Keolis så ser man vem som har ordning på underhållet och personalen...
Vissa av Veolias bussar är under all kritik. Bland annat så nyttjar man sina äldre fordon på en del linjer, istället för att köra med nya bussar. Och då kan man ju fråga sig hur Västtrafik ställer sig till det? Men se på Busslink t.ex; där blev det en helt ny flotta för att dom var en helt ny aktör i Göteborg med omnejd.
Citat från: Calle skrivet 16 mars 2011, 17:55:51 PM
Vissa av Veolias bussar är under all kritik. Bland annat så nyttjar man sina äldre fordon på en del linjer, istället för att köra med nya bussar. Och då kan man ju fråga sig hur Västtrafik ställer sig till det? Men se på Busslink t.ex; där blev det en helt ny flotta för att dom var en helt ny aktör i Göteborg med omnejd.
Alla försöker väl att disponera sina fordon på ekonomiskaste sätt. Ett fordon som fallit för ålders eller miljöskäl på en plats kan mycket väl rulla ytterligare några mil på "landsorten" innan det kanske exporteras till någon f.d Sovjetrepublik i centralasien.
/B
Citat från: Calle skrivet 16 mars 2011, 17:55:51 PM
Vissa av Veolias bussar är under all kritik. Bland annat så nyttjar man sina äldre fordon på en del linjer, istället för att köra med nya bussar. Och då kan man ju fråga sig hur Västtrafik ställer sig till det? Men se på Busslink t.ex; där blev det en helt ny flotta för att dom var en helt ny aktör i Göteborg med omnejd.
Vill inte tro att detta är en helt rättvis jämförelse. Om Busslink/Keolis hade haft bussar över från andra delar av Sverige som uppfyllt avtalskraven hade man givetvis flyttat dem till Göteborg istället för att köpa nya.
Keolis ville bara ha nya bussar i Göteborg för att göra en snygg entré och en så bra trafikstart som möjligt , keolis har massor med gamla bussar men valde att inte skicka dom till Göteborg.
Ps jobbar på Keolis Ds
Ser man i fordonslistan så finns det iallafall ett 20 tal bussar som skulle klara kraven i Göteborg med RME
Jo keolis har 1 gammal scania med RME som reservbuss i Partille som bara går på kort omlopp den kommer från
Östgötatrafiken
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 mars 2011, 21:07:17 PM
Problemet ;) är bara att man isåfall hade behövt ersätta dessa med lika många nya bussar så vad har du tjänat då?
+ kostnader för anpassning till ett annat trafikavtals krav och lackering?
Nä det där är bara snack av PR folket ;D
Instämmer helt med Lars. Förutsättningen var att man hade bussar
över att flytta, t.ex. när man tappat ett avtal eller måste förnya vagnparken i ett annat område p.g.a. hårdare krav i nyligen vunnen upphandling.
Att Keolis har en gammal Scania i Partille från Östgötatrafiken visar väl om något att man flyttar det man kan istället för att köpa nytt, uppenbarligen behövdes den inte där längre.
Att påstå att man köper nya bussar enbart för att göra en snygg entré och bra trafikstart är inte sant, det är inte välgörenhet man ägnar sig åt utan affärer... ;)
Citat från: BussMats skrivet 16 mars 2011, 21:07:40 PM
Jo keolis har 1 gammal scania med RME som reservbuss i Partille som bara går på kort omlopp den kommer från
Östgötatrafiken
Behöver ju inte vara något fel på äldre bussar om de bara är välhållna. Just i Veolias fall är de äldre bussarna i många fall tyvärr att betrakta som likkistor. För att jämförelsen skall bli så rättvis som möjligt valde jag dock att jämföra Veolias nya bussar med Keolis bussar eftersom de är jämngamla och det är inget snack om att det är stor skillnad till Keolis fördel. Deras bussar är både helare och renare både utvändigt och invändigt.
Citat från: Johan B skrivet 16 mars 2011, 22:04:27 PM
Behöver ju inte vara något fel på äldre bussar om de bara är välhållna. Just i Veolias fall är de äldre bussarna i många fall tyvärr att betrakta som likkistor. För att jämförelsen skall bli så rättvis som möjligt valde jag dock att jämföra Veolias nya bussar med Keolis bussar eftersom de är jämngamla och det är inget snack om att det är stor skillnad till Keolis fördel. Deras bussar är både helare och renare både utvändigt och invändigt.
Den omtalade äldre Scanian hos Keolis (2368) var hur fräsch som helst när jag åkte den för några veckor sedan.
Däremot hyr Keolis också en Den Oudsten från Terminal G, och det kanske är en annan visa...
//Jonas G
Citat från: yngrot skrivet 16 mars 2011, 08:36:10 AM
Ja man kan ju undra vad polisen i resten av landet sysslar med för ingen skall inbilla mig att bussar i Skåne eller Norrland eller Sthlm skulle kunna klara sig så mkt bättre än här i Västra delen..
Det är nog så att polisen i övriga landet fortfarande är upptagna med att kolla så att inte lastbilarna har en eller två ljuspunkter för mycket åt något håll och att inte chauffören har kört 3-4 minuter för länge.
Rent generellt kan jag ju säga att merparten av alla lastbilschaufförer i Gbg är tacksamma för att tunga gruppen nu inriktar sig på bussarna, nu får vi lite andrum ett tag.
Men med tanke på vilket gott resultat polisen i Gbg har haft i sina kontroller av bussarna så är det ju bara en tidsfråga innan det sprider sig till andra delar av landet.
På temat kvalitetskrav i anbuden så innehöll väster-upphandlingen en andel kvalitet, fördelningen var 30% kvalitet och 70% pris. Av samtliga deltagare fick Veolia högst kvalitetspoäng i utvärderingen, medan Keolis däremot fick sämst poäng så det som skrivits ovan om att kvalitet är svår att utvärdera på pappret stämmer kanske rätt väl ;)
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 16 mars 2011, 23:12:57 PM
Den omtalade äldre Scanian hos Keolis (2368) var hur fräsch som helst när jag åkte den för några veckor sedan.
Däremot hyr Keolis också en Den Oudsten från Terminal G, och det kanske är en annan visa...
//Jonas G
Uhhh.. ! 8)
Man kan alltså fortfarande åka med Den Oudsten...
;D :D
Vilken linje rullade den på?
/B
Jag har kört Den Oudsten ett par ggr/vecka nu det senaste på 16. Veolia har även en kort Den Oudsten inhyrd nu igen som gick på 64an.
Citat från: forthemoment skrivet 17 mars 2011, 10:17:03 AM
Jag har kört Den Oudsten ett par ggr/vecka nu det senaste på 16. Veolia har även en kort Den Oudsten inhyrd nu igen som gick på 64an.
Wow!! På tunga linje 16 får den ju verkligen bekänna färg!!
:D ;D
/B
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 17 mars 2011, 09:39:57 AM
Uhhh.. ! 8)
Man kan alltså fortfarande åka med Den Oudsten...
;D :D
Vilken linje rullade den på?
/B
Lite olika men mest 510 i högtrafik.
//Jonas
Idag fanns bussa från dotterbolagen ute i Veolias trafik. Såg både Ramkvilla och Marks llimousine.
Bullriga osten
Citat från: Tomas skrivet 17 mars 2011, 20:13:18 PM
Idag fanns bussa från dotterbolagen ute i Veolias trafik. Såg både Ramkvilla och Marks llimousine.
Åkte Flygbussarna Setra på 184, givetvis en efter en halvtimmas väntan på Marklandsgatan. "Min" tur blev inställd sedan den ordinarie Solarisen hade rasat vid Marklandsgatans uppställning. Hem blev det Scania/Irisar oxå den från Flygbussarna. Skall dra ner till MG om tio minuter, skall bli intressant att se vad det blir idag.
Idag bliv det B9S till jobbet och Neoplan Spaceliner hem.
/M
Jag vet! Var jag som körde den!
Detta förklarar varför jag har sett Flygbussarnas Setra och Scania vid Marklandsgatan ett antal gånger... Terminal G borde ju vara väldigt glada för Veolia, de hyr ju bussar därifrån på löpande band?
En Den Oudsten hade fått problem på E20 i höjd med Sävedalen i fredags. Hann inte se vilken, men det var en kort på linje 510.
Man har utöver Terminal G och Flygbussarna hyrt in från Hisingebuss, Ramvillabuss bl.a.
Citat från: danneh skrivet 23 mars 2011, 12:56:55 PM
Man har utöver Terminal G och Flygbussarna hyrt in från Hisingebuss, Ramvillabuss bl.a.
Flygbussarna och Ramkvillabuss ägs av Veolia genom People Travel Group så det är inhyrning inom huset så att säga. Terminal G är däremot privatägt och ägarna har sin bakgrund hos Orusttrafiken (i dag Nettbuss) och Göteborgs Spårvägar. Affärsidén är bland annat att hyra ut begagnade bussar när något företag får problem med sina ordinarie bussar.
För övrigt äger Veolia också Styrsöbolaget, den av Västtrafiks entreprenörer som har högsta betyget i kundnöjdhet.
Oj, då har jag lärt mig något nytt!