Jag vet att jag kan vara långsökt, men Nobina fyller ju 100 år som nämts i annan tråd, och GDG hade ju sin linje "skötebarnet" Göteborg-Karlstad-Borlänge-Gävle, (går ju numera bara till Falun), och utmed den linjen hade man sina depåer. Jag vet inte vem som äger depån i Karlstad nu, men det kanske är Nobina, depån i Borlänge lär det dock vara Dalatrafik som äger, man kommer dock inte ifrån att det var GDG som byggde dessa. GDG tillverkade ju under nästan 20 år en egen busskaross, Lier/Alpus, Jag har länge funderat på att det vore en kul grej, för att påminna om svunna tider, att helt resolut ställa en Lier på taket till dessa depåer, likt bilfirmor, som reklam, då i GDG lack och med belysning. Nån större renovering kanske inte behövs, men det kanske kräver visst underhåll, visst vore väl det ett härligt sätt att fira 100 års jubileét. :)
Väldigt högtflygande ideer bokstavligt talat :D
Du får väl föreslå Nobina det? Fast jag tvivlar på att de har lust att ta ta de kostnader inköp av bussar, uppsnyggning och underhåll av dessa samt hyra av mobilkranar betingar.
Sedan behövs det sannolikt bygglov för att ställa bussar på tak, om det ens går. Alla tak är inte avsedda att placera minst 10 ton tunga grejer på.
Om man verkligen vill något, så löser man alla eventuella problem som uppstår. jag kan ju tycka att både Nobina och Dalatrafik/Värmlandstrafik har intressen i detta, och således borde samarbeta. :)
Gör som man har gjort på flera ställen i Sverige när det gäller äldre flygplan, framför allt miltära sådana - placera bussen på en betongstolpe lite så där på sniskan! Det vore väl något!
En annan idé är väl att samla ihop några äldre GDG-vagnar och köra sträckan Göteborg-Karlstad-Falun-Gävle som på gamla GDG-Expressens tid.
Bilfirmor har väl någon sorts ställning som dom ställer bilarna på, så att dom hamnar på sned.
Tänkbara objekt är i alla fall 1632 som står utanför Orsa och förfaller, och 1730 som står i Vänersborg. :)
Citat från: Mats Karlsson skrivet 14 mars 2011, 18:01:53 PM
Gör som man har gjort på flera ställen i Sverige när det gäller äldre flygplan, framför allt miltära sådana - placera bussen på en betongstolpe lite så där på sniskan! Det vore väl något!
En annan idé är väl att samla ihop några äldre GDG-vagnar och köra sträckan Göteborg-Karlstad-Falun-Gävle som på gamla GDG-Expressens tid.
Tycker nog att den där linjen ska trafikeras efter den "ordinarie" tidtabellen. Det vore väl det bästa.
Jag har nu blivit informerad om att depån i Karlstad ägs av nån privat firma, men som sagt problem är till för att lösas. Allra bäst vore väl denna idé att tillämpa på GDG depån i Kungälv, eftersom det var där karosserna tillverkades, men den depån är väl inte bussdepå längre ? Kom också att tänka på Gullbergsstrandgata 34 i Göteborg, (GDG HK) där byggde man ju en Alptopp på byggnaden, denna finns väl kvar fortfarande ? Men inte heller den depån är väl i bruk längre ?
Någon form av lokala högtidlighållanden av det är 100 år sedan SJ inledde busstrafik blir det nog, men knappast något så spektakulärt och kostsamt som att lyfta upp gamla bussar på hustak!
Att dagens Nobina inte vill ha med saken att göra är ju helt klart. Nobina i allmänhet och Swebus (Express) i synnerhet vill verkligen inte ha något med SJ AB att göra idag, då de varit konkurrenter om kunderna i decennier.
Sen tror jag heller inte att SJ AB, Affärsverket Statens Järnvägar eller Järnvägsmuseum i Gävle skulle kosta på saker borta i Dalarna. Ett evenemang på muséet i Gävle låter mera troligt, om ens det.
Jag tycker att det är två delar i detta, dels ska man uppmärksamma att företaget firar 100 år, och dels ska man värna sin historia, annars faller det ju i glömska förr eller senare. :)
Jag har varit i kontakt med Sveriges Järnvägsmuseum och de kan tänka sig att ställa upp med plats under motordagen i september i Gävle under förutsättning att någon utomstående är villig att hålla i själva arrangemanget. Detta innebär bland annat att samla ihop bussar tillsammans med medverkande veteranbussägare.
Om någon är intresserad så kan jag förmedla kontakten med SJVM. Det blir antagligen inte frågan om någon större betalning om ens någon. Skicka alltså ett PM till mig.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 22 mars 2011, 10:29:38 AM
Jag tycker att det är två delar i detta, dels ska man uppmärksamma att företaget firar 100 år, och dels ska man värna sin historia, annars faller det ju i glömska förr eller senare. :)
Men företaget firar ju inte 100 år, vilket alla utom du redan kommit fram till. Att SJ drog igång ett försök till billinjetrafik i Bohuslän 1911 som man ganska snart lade ner och inte återstartade förrän 1921 har ju absolut ingenting med dagens Nobina att göra. Registreringsåret för dagens Nobina Sverige AB uppges till 1952, medan dagens Nobina Europe AB uppges vara registrerat 1933 på allabolag.se
http://hem.bredband.net/b572399/swebus/sj.htm
http://allabolag.se/5560570128
http://allabolag.se/5560318569
Citat från: Ersa skrivet 22 mars 2011, 11:06:34 AM
Men företaget firar ju inte 100 år, vilket alla utom du redan kommit fram till. Att SJ drog igång ett försök till billinjetrafik i Bohuslän 1911 som man ganska snart lade ner och inte återstartade förrän 1921 har ju absolut ingenting med dagens Nobina att göra. Registreringsåret för dagens Nobina Sverige AB uppges till 1952, medan dagens Nobina Europe AB uppges vara registrerat 1933 på allabolag.se
http://hem.bredband.net/b572399/swebus/sj.htm
http://allabolag.se/5560570128
http://allabolag.se/5560318569
Och så här ser de snåriga historiska "firmatrådarna" ut för de olika Nobina bolagen:
Nobina Sverige AB 5560570128
Swebus Aktiebolag, Registreringsdatum: 2001-05-07
Swebus Sverige Aktiebolag, Registreringsdatum: 1995-01-19
SWEBUS Aktiebolag, Registreringsdatum: 1991-01-30
Hotellaktiebolaget Strömkullen, Registreringsdatum: 1952-07-29
Nobina Europe AB 5560318569
Concordia Bus Nordic AB (publ), Registreringsdatum: 2001-05-07
Swebus Aktiebolag, Registreringsdatum: 1995-01-19
SWEBUS GRUPPEN Aktiebolag, Registreringsdatum: 1991-01-30
SWEBUS Aktiebolag, Registreringsdatum: 1990-05-07
GDG Biltrafik Aktiebolag, Registreringsdatum: 1951-08-10
G.D.G. Biltrafiks Aktiebolag, Registreringsdatum: 1942-09-11
B.J.-Omnibus Aktiebolag, Registreringsdatum: 1933-02-06
Nobina Fleet AB 5560311812
Concordia Bus Fleet AB, Registreringsdatum: 2005-12-27
Gävle Trafik Aktiebolag, Registreringsdatum: 1992-01-22
Gävle Konferens- och Turistservice Aktiebolag, Registreringsdatum: 1984-10-16
Aktiebolaget Bönabussarna, Registreringsdatum: 1932-06-22
Nobina Europe Holding AB 5560281122
Concordia Bus Nordic Holding AB, Registreringsdatum: 2004-01-16
Aktiebolaget Interbus Finans, Registreringsdatum: 1987-08-31
Aktiebolaget Stockholm-Saltsjön Finans, Registreringsdatum: 1985-12-20
Aktiebolaget Stora Kovik, Registreringsdatum: 1937-12-22
Värmdö trafikaktiebolag, Registreringsdatum: 1929-07-20
Citat från: Muk skrivet 22 mars 2011, 11:41:58 AM
Och så här ser de snåriga historiska "firmatrådarna" ut för de olika Nobina bolagen:
Ja, där ser vi ju klart och tydligt att det inte finns någon rak koppling till SJ Busstrafik. Därtill kommer att Swebus från början var ett varumärke hos GDG-ägda Surahammars Trafik AB.
Om nu Nobina inte fyller 100 år, varför firade SJ-buss 75 års jubileum -86 ? Det är ju samma företag som har bytt namn tre gånger, och som har anpassat sig till en annan marknad. Och jag tror inte att det var så noga med bolags registreringar 1911, jag kan tänka mig att Nobina vill räkna 1911 som start datum, och sedan kan man ju inte hålla på och räkna jubileum för varje företag man har tagit över på vägen, under dessa 100 år. :)
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 22 mars 2011, 15:33:50 PM
Om nu Nobina inte fyller 100 år, varför firade SJ-buss 75 års jubileum -86 ? Det är ju samma företag som har bytt namn tre gånger, och som har anpassat sig till en annan marknad. Och jag tror inte att det var så noga med bolags registreringar 1911, jag kan tänka mig att Nobina vill räkna 1911 som start datum, och sedan kan man ju inte hålla på och räkna jubileum för varje företag man har tagit över på vägen, under dessa 100 år. :)
Statliga SJ Buss var fortfarande SJ Buss år 1986. Då kunde man fira med besked.
Ja, vi kan ju vara överens om att hela ledningen iaf är utbytt sedan privatiseringen.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 22 mars 2011, 15:33:50 PM
Om nu Nobina inte fyller 100 år, varför firade SJ-buss 75 års jubileum -86 ? Det är ju samma företag som har bytt namn tre gånger, och som har anpassat sig till en annan marknad. Och jag tror inte att det var så noga med bolags registreringar 1911, jag kan tänka mig att Nobina vill räkna 1911 som start datum, och sedan kan man ju inte hålla på och räkna jubileum för varje företag man har tagit över på vägen, under dessa 100 år. :)
Om du resonerar på det viset så är ju SJ-buss ett av de företag som har "tagits över på vägen" och därmed gjort sitt i historien. Som du säger "man kan ju inte hålla på och räkna jubileum för varje företag man har tagit över på vägen". :D
Som jag sagt tidigare är Nobina något för sig och inget som har med SJ och GDG att göra. Dra inte ner de sistnämnda företagen i smutsen!
Mvh Jan G
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 mars 2011, 15:42:52 PM
Saken är den att SJ Buss upphörde att existera hösten 1990 79 år gammalt, sedan dess finns inga kopplingar annat än i teorin fram till halva 1990 talet när SJ:s dotterbolag Swedcarrier även sålde ut sitt dotterbolag Swebus till Stagecoach, då bryts den sista spillran.
Två frågor:
- Vem var Swebus huvudägare efter hösten 1990 och följande år under första halvan av 90-talet?
- Finns det något mera exakt datum på är Stagecoach köpte upp Swebus?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 mars 2011, 15:42:52 PM
Saken är den att SJ Buss upphörde att existera hösten 1990 79 år gammalt, sedan dess finns inga kopplingar annat än i teorin fram till halva 1990 talet när SJ:s dotterbolag Swedcarrier även sålde ut sitt dotterbolag Swebus till Stagecoach, då bryts den sista spillran.
Även om några diggare i dag ser Nobina som en fortsättning på 1911 års Busstrafik i Bohuslän så innebär det inte att Nobina gör det eller ens vill göra det, kopplingarna till SJ vill man sannolikt helst glömma idag.
Desto viktigare då att någon kommer ihåg det. Framtidens historiker kan tyvärr inte ta hänsyn till vad företag vill :P