Jag har letat upp några bilder som visar Linjebussar som hör till Partillelinjerna. Jag har inte fotograferat så mycket där, vilket förmodligen beror på att Linjebuss hade en förhållandevis modern vagnpark under den tid som jag bodde i Göteborg. Det blev fler turer till Mölndal, Kållered och Kungälv där variationen var större. Idag hade även dåtida moderna vagnar varit intressanta. En lärdom så god som någon. Trots allt ska vi inte gråta över de bilder som inte blivit av, utan i stället glädjas över de som ändå finns. Några av dem kommer här. Där jag är just nu har jag inte tillgång till mina anteckningar, men något kan jag lista ut ändå.
Vi börjar med en bild från Heden på vänstertrafikstiden. December 1966
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/1_18r.jpg)
Heden tidigt 70-tal med LB57, Volvo B58 med Säfflekaross
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/46/S49r.jpg)
Fronten på någon annan buss i samma serie. Se körriktningsvisarna på fronten som var en specialitet Linjebuss
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/46/S50r.jpg)
Inuti var det tämligen påvert i dessa bussar
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/46/S51r.jpg)
Tvätthallen i depån i Partille 1970. Åter har 57:an hamnat på bild.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%202/56_20r.jpg)
Vändplatsen i Jonsered med LB 48.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%202/85_2r.jpg)
Trevligt, tur att du tog de bilder, som du gjorde.
LB 48 med Nynäs-reklam på takkanten är ju läcker.
Allt inom koncernen, helt enkelt.
/Christian
Intressant!
Men vad är det för bula i taket på AEC-bussen, ovanför bakdörren? Har inte sett detta förut vad jag minns.
SvOf har f ö en sådan buss, placerad på museet i Torpa nära Ljungby.
En annan intressant sak jag fick höra i helgen var att det ibland rullade bussar märkta "Linjebuss" för Trafik AB Stockholm- Nynäs. Båda företagen ägdes ju av Johnson-koncernen, så tydligen lånade man bussar av varandra.
Trevliga bilder Linjebuss valde även bort dimljus i fronten. Snyggt med skärmössa på föraren . Inredning på den tiden var enkel men visst är det tygklädsel på säten??
Citat från: yngrot skrivet 14 mars 2011, 12:18:40 PM
Inredning på den tiden var enkel men visst är det tygklädsel på säten??
Ånej, ingen tygklädsel där. Blå galon (eller vad nu materialet kallades), dock med struktur på för att få lite tygkänsla.
Citat från: Bengt H skrivet 14 mars 2011, 11:38:24 AM
Fronten på någon annan buss i samma serie. Se körriktningsvisarna på fronten som var en specialitet Linjebuss
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/46/S50r.jpg)
Bussarna var regade i nummerordning, OB123 = LB52
Citat från: Bengt H skrivet 14 mars 2011, 11:38:24 AM
Vändplatsen i Jonsered med LB 48.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%202/85_2r.jpg)
Var det Lasse malm du åkte dit med? :)
LB48 (OB119) var hans vrålåk, åkte till gymmnasiet med den många gånger, körde den själv några gånger när jag jobbade extra på LB Partille 1978-81
Det var normalt alltid samma chaffisar på samma bussar.
Lägg märke till antennfoten till komradioantennen, de var fällbara med ett handtag inne i bussen. Innan man passerade gamla vägporten under järnvägen i Kung Göstas Väg fälldes antennen och takluckorna stängdes. Samma procedur gällde när man körde under motorvägen vid nuvarande Skulltorpsmotet. Där var urspungligen en lägre underfart än nu.
Lasse Malm var det han som hade förstärkt förarstol och inte den minsta klädstorleken??
Citat från: LarryB skrivet 14 mars 2011, 15:30:30 PM
Var det Lasse malm du åkte dit med? :)
LB48 (OB119) var hans vrålåk, åkte till gymmnasiet med den många gånger, körde den själv några gånger när jag jobbade extra på LB Partille 1978-81
Det var normalt alltid samma chaffisar på samma bussar.
Citat från: yngrot skrivet 14 mars 2011, 16:09:11 PM
Lasse Malm var det han som hade förstärkt förarstol och inte den minsta klädstorleken??
Bilden med 48:an i Jonsered är med all säkerhet fotograferad i samband med en åktur med Lasse Malm. En mycket stor och generös busschaufför på alla sätt.
Citat från: Bengt H skrivet 14 mars 2011, 11:38:24 AM
Vi börjar med en bild från Heden på vänstertrafikstiden. December 1966
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/1_18r.jpg)
Det ser ut som reg.nr O289 på AEC-bussen. I så fall är det LB 437.
Heden var en trevlig plats att bevista under 1970-talet. Förutom LB- och Kålleredsbussar fanns många turistbussar parkerade här.
Stort tack för dessa bilder!
//Jonas G
Hej !
Vilka minnen som rullar fram av Linjebussbilderna !
Lars Malm hade just buss 48 nästan som sin personliga buss,
vad många turer man åkt med honom i denna buss !!
Mvh Peter Ö
Ett stort tack för dessa bilder. Dessa skall visas för min pappa helt klart och han kommer att få en tår i ögat, det kan jag nästan lova ;) , framför allt bilden med AEC-bussen. Han körde på Linjebuss i Partille mellan 1959 och 1973 som heltid plus några år som extraförare efter det. Första bilden är frågan Säffle bussen som står vid sidan om vilken detta är. Man hade 3 st Volvo med nr. 16-18, och buss 17 hade min far tillsammans med sin kollega från den var ny (tror det var 64) och fram till dagen H. Dessutom hade man en AEC buss med nyuppbyggd front från Säffle efter en olycka och denna hade min pappa under ett par år innan han fick buss 17.
Som redan skrivits hade förarna "egna" bussar, de var två och två på varje buss. Från dagen H hade han först 45 (som 68 gick över till GS) och sedan 55 fram tills han slutade. Bodde under tiden 65 till 71 på Parallellvägen i Partille med utsikt på bussarna där (=linje 2 till/från Jonserered och 13 till/från Brasebacken) och bussarna vid slingan vid Daros med linjerna 1,10,13 och 16, så man hade bra utsikt över pappas "arbetsplats".
Bilden från Jonsered ger också många minnen. Det var många gånger man åkte med pappa på just Jonseredslinjen. "Lönsamt" för en liten kille var det också, tablettask i kiosken i Jonsered och varm korv i korvkiosken på Heden.
Lars Malm var en av de absolut trevligaste och bästa förarna på den tiden i Partille, flyttade så småningom hem till Ljunby och avslutade sin bussförarår på Linjebuss där.
Nynäsreklamen och Linjebuss är ju verkligen något som hör ihop. Det var ju faktist tack vare "överbliven" diesel vid bensintillverkning som man beslutade sig för att starta ett bussbolag=Linjebuss.
Än en gång tack för dessa bilder och alla andra äldre bilder, som ger många minnen från en svunnen tid.
Gunnar
Citat från: Gunnar skrivet 14 mars 2011, 19:59:11 PM
Ett stort tack för dessa bilder. Dessa skall visas för min pappa helt klart och han kommer att få en tår i ögat, det kan jag nästan lova ;) , framför allt bilden med AEC-bussen. Han körde på Linjebuss i Partille mellan 1959 och 1973 som heltid plus några år som extraförare efter det. Första bilden är frågan Säffle bussen som står vid sidan om vilken detta är. Man hade 3 st Volvo med nr. 16-18, och buss 17 hade min far tillsammans med sin kollega från den var ny (tror det var 64) och fram till dagen H. Dessutom hade man en AEC buss med nyuppbyggd front från Säffle efter en olycka och denna hade min pappa under ett par år innan han fick buss 17.
Som redan skrivits hade förarna "egna" bussar, de var två och två på varje buss. Från dagen H hade han först 45 (som 68 gick över till GS) och sedan 55 fram tills han slutade. Bodde under tiden 65 till 71 på Parallellvägen i Partille med utsikt på bussarna där (=linje 2 till/från Jonserered och 13 till/från Brasebacken) och bussarna vid slingan vid Daros med linjerna 1,10,13 och 16, så man hade bra utsikt över pappas "arbetsplats".
Bilden från Jonsered ger också många minnen. Det var många gånger man åkte med pappa på just Jonseredslinjen. "Lönsamt" för en liten kille var det också, tablettask i kiosken i Jonsered och varm korv i korvkiosken på Heden.
Lars Malm var en av de absolut trevligaste och bästa förarna på den tiden i Partille, flyttade så småningom hem till Ljunby och avslutade sin bussförarår på Linjebuss där.
Nynäsreklamen och Linjebuss är ju verkligen något som hör ihop. Det var ju faktist tack vare "överbliven" diesel vid bensintillverkning som man beslutade sig för att starta ett bussbolag=Linjebuss.
Än en gång tack för dessa bilder och alla andra äldre bilder, som ger många minnen från en svunnen tid.
Gunnar
Tack för intressanta glimtar från Linjebuss Partille. Tyvärr har jag ingen notering om vilken Säfflebuss som är med på den första bilden. Jag lyckades tydlingen knäppa precis när en person skymmer registreringsnumret och en annan inventarienumret. Nu tycker jag människor hör till bussar och bilderna blir mer levande och intressanta när de som använder och arbetar med bussen är med. Så egentligen hellre en levande bild med folk än en stel utan. Fast de behöver ju inte skymma båda numren!
När jag kommer hem igen i slutet av veckan ska jag se om jag inte har en bild av buss 17 någonstans. Jag tror att även den hamnade hos spårvägen så småningom och det kan finnas en bild på den från den tiden.
Citat från: Bengt H skrivet 14 mars 2011, 13:12:34 PM
Ånej, ingen tygklädsel där. Blå galon (eller vad nu materialet kallades), dock med struktur på för att få lite tygkänsla.
Då var Kållereds bussarna lite "lyxiga" för där var det tyg på sätena
Citat från: Peter Öden skrivet 14 mars 2011, 18:58:14 PM
Hej !
Vilka minnen som rullar fram av Linjebussbilderna !
Lars Malm hade just buss 48 nästan som sin personliga buss,
vad många turer man åkt med honom i denna buss !!
Mvh Peter Ö
Jo Lars minns man möttes ofta på Heden vi hade raster där. Han hade en kille som gick till korvkiosken och handla åt honom.. God korv och mos var det där..
Och körde buss gjorde han som en gud. Det gick snabbt men mjukt när man åkte med Malm. När 48:an slopades och han fick en Volvo B58/van Hool i serien 239-256 istället minns jag att ingen fick automatlådan i dessa att växla lika mjukt, han hade enastående motoröra och superkoll på varvtalet.
//Jonas G
Mycket intressanta bilder som jag tackar för!
De visade B58/Säffle är väl av samma typ som de åtta som GS övertog? Hur många hade LB totalt av denna typ för Partille- och Torslandatrafiken?
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 15 mars 2011, 17:29:18 PM
Mycket intressanta bilder som jag tackar för!
De visade B58/Säffle är väl av samma typ som de åtta som GS övertog? Hur många hade LB totalt av denna typ för Partille- och Torslandatrafiken?
Mvh Gunnar
Just denna serie från 1967 var 28 stycken bussar med nummer 38-65. 40-47 gick till GS.
Nummer 39 hade automatlåda i alla fall på slutet men jag vet inte om den hade det från början.
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 15 mars 2011, 21:22:31 PM
--
Nummer 39 hade automatlåda i alla fall på slutet men jag vet inte om den hade det från början.
//Jonas G
Den fick 250hk-motorn och Allison-automat inmonterad som prov inför köpet av B58/van Hoolerna i 200-serien.
Finns det möjligen bilder på B58/van Hoolerna i 200-serien?
Citat från: Peter L skrivet 15 mars 2011, 23:00:47 PM
Finns det möjligen bilder på B58/van Hoolerna i 200-serien?
Jag gör en separat tråd istället för att lägga in det här. Vänta ett par minuter...
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 15 mars 2011, 21:22:31 PM
Just denna serie från 1967 var 28 stycken bussar med nummer 38-65. 40-47 gick till GS.
Nummer 39 hade automatlåda i alla fall på slutet men jag vet inte om den hade det från början.
//Jonas G
Tackar för info!
Jag antar att de kvarvarande vid LB fick lite längre "riktig" trafiktjänst än de som GS övertog.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 16 mars 2011, 13:38:30 PM
Tackar för info!
Jag antar att de kvarvarande vid LB fick lite längre "riktig" trafiktjänst än de som GS övertog.
/Gunnar
39 och 65 hängde med längst. De försvann 1986 eller 1987 om jag inte minns fel.
//Jonas G
Kan meddela Jonas och övriga att om jag inte minns helt fel så blev Malms "personliga" buss i 200-serien nr 241. Instämmer f ö i omdömena om honom. Bättre busschaufför får man leta efter... :)
Jag minns en gång när Lars hade några som b råka i bussen så gick han bara och så att säga skuffa ut dem de nådde inte fram för att bråka med honom.. :)