På hemvägen passerades Skövde. Där såg jag bland annat en ledbuss från Swebus. Jag kan inte minnas att jag vare sig förr eller senare sett ledbussar där.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8610_.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8611_.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8612_.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8613_.jpg)
Mkt intressant ... visste inte dem kört med en ledvagn på 300an ...
Tack Staffan för många fina bilder ...
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 14 mars 2011, 09:20:22 AM
Mkt intressant ... visste inte dem kört med en ledvagn på 300an ...
Tack Staffan för många fina bilder ...
Jag tror det var ett prov. Även hos SJ i Borås provade man ett kort tag en ledvagn men det slog inte särskilt bra ut. Som den gamla tanten vid Hötorget som frågade bussföraren:
- Vart går den här bussen?
- Till Fristad.
- Jaha, och vart går bussen bakom då ? (Varvid hon pekade på delen bakom leden.)
Det är ju också konstigt att man körde ledbuss på just linje 300. Det har väl aldrig varit någon särskilt tung linje, i varje fall inte jämfört med den till Skara-Lidköping.
Hej
Jag blev lite förvånad när jag läste om ledbussen här. Just den här vagnen (2265) gick den 14 september 1984 på linje 200, förevigad av mig i Lidköping. Så visst har det väl funnits ledbussar i trakten förut.
Hälsningar
Sven
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 mars 2011, 08:35:50 AM
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8613_.jpg)
(http://mrbuss.se/temp/1407a.JPG)
Mycket trevliga bilder. Här är 3074 nästan 20 år senare (sånär som på 11 dagar).
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 mars 2011, 08:35:50 AM
På hemvägen passerades Skövde. Där såg jag bland annat en ledbuss från Swebus. Jag kan inte minnas att jag vare sig förr eller senare sett ledbussar där.
Inte senare men förr fotograferade jag en ledbuss i Skövde. Busstationen vid järnvägsstationen den 30 maj 1974 och det tycks stå "Tidaholm" på skylten i fönstret bakom framdörren.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%203/108_23r.jpg)
Även 0964 fanns ju liksom bildens 0963 i Td-distriktet.
Någon av dem såg jag uppställd i Skara vid en ångtågsresa Skara-Nossebro-Skara-Götene-Skara i oktober 1981, men tyvärr noterade jag ej vilken.
/Christian
Citat från: Sven W skrivet 14 mars 2011, 10:02:11 AM
Hej
Jag blev lite förvånad när jag läste om ledbussen här. Just den här vagnen (2265) gick den 14 september 1984 på linje 200, förevigad av mig i Lidköping. Så visst har det väl funnits ledbussar i trakten förut.
Hälsningar
Sven
Jag ser vid detaljförstoring att den enligt märkningen är hemmahörande i Skövde (Sk) så det fanns tydligen en eller ett par ledbussar placerade där. Dock är det lite förbryllande att den användes på linje 300, men det kan ju ha varit när skolorna slutar och det behövdes extra kapacitet.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 mars 2011, 14:17:03 PM
Jag ser vid detaljförstoring att den enligt märkningen är hemmahörande i Skövde (Sk) så det fanns tydligen en eller ett par ledbussar placerade där. Dock är det lite förbryllande att den användes på linje 300, men det kan ju ha varit när skolorna slutar och det behövdes extra kapacitet.
Ibland är det så att på eftermiddagarna styrs vagnutsättningen av verkstaden. Finns det bara en buss tillgänglig när en buss ska gå, får den gå ut, oavsett om den är den mest lämpliga eller inte. Den som skulle gå på just den turen är kanske inte färdig just då och få stå över till verkstaden har jobbat färdigt och gå i ett omlopp med senare starttidpunkt. Jag har varit med om att det vid sådana tillfällen har hänt att det har gått ledvagnar på de minst belastade turerna.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8612_.jpg)
Nån som har koll på hur sittplatserna var fördelade i denna ? Var dom tvärställda över hjulhusen fram eller var det 2+2 hela vägen ?
Citat från: Bengt H skrivet 14 mars 2011, 14:41:23 PM
Ibland är det så att på eftermiddagarna styrs vagnutsättningen av verkstaden. Finns det bara en buss tillgänglig när en buss ska gå, får den gå ut, oavsett om den är den mest lämpliga eller inte. Den som skulle gå på just den turen är kanske inte färdig just då och få stå över till verkstaden har jobbat färdigt och gå i ett omlopp med senare starttidpunkt. Jag har varit med om att det vid sådana tillfällen har hänt att det har gått ledvagnar på de minst belastade turerna.
Det blir lite som Kajsa Varg man tager vad man haver..
Hej
Finns det en ledbuss som SJ 0963 bevarad till efter världen och i såfall var?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 16 mars 2011, 17:18:15 PM
Hej
Finns det en ledbuss som SJ 0963 bevarad till efter världen och i såfall var?
mvh Stefan P
Ja, SJ 0972 hos mfSSS.
Mvh
Christian
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 14 mars 2011, 15:56:12 PM
Nån som har koll på hur sittplatserna var fördelade i denna ? Var dom tvärställda över hjulhusen fram eller var det 2+2 hela vägen ?
****
(http://i51.tinypic.com/25ppemq.jpg)
Förutsatt att denna enkla modell av en SCANIA CR112, stämmer, så är det längsgående säten över de främre hjulhusen, och 2+2 över de bakre.
HJP
Citat från: HJP skrivet 17 mars 2011, 12:56:53 PM
****
(http://i51.tinypic.com/25ppemq.jpg)
Förutsatt att denna enkla modell av en SCANIA CR112, stämmer, så är det längsgående säten över de främre hjulhusen, och 2+2 över de bakre.
HJP
Scania hade väl ett antal olika varianter, det intressanta är om SJ.s första 112:or var likadana som GDG:s ?