Hittar inte denna på SBH. Någon som känner till ursprung?
Skylten under främre registreringsplåten skvallrar om import via NNT.
(http://www.jsbild.se/muppmapp/Strandbergs_Ljungby_Buss_CJO176_Kristianstad_Tivoligatan_20110313D.jpg)
Hej !
Bussen är mycket riktigt importerad av NNT Gävle under 2010.
Blev regad på Strandbergs Ljungby Buss AB/Falkenberg 2010-06-24,
vilket oxå är första reg.datum i Sverige. 1:a reg.datum i utlandet är
2008-10-01. Med tanke på bussens årsmodell 2007 och det första
reg.datumet i utlandet kanske det har varit en demo.vagn.
Kommer troligen från någon av länderna Tyskland, Österrike eller Schweiz.
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 13 mars 2011, 19:42:49 PM
Hej !
Bussen är mycket riktigt importerad av NNT Gävle under 2010.
Blev regad på Strandbergs Ljungby Buss AB/Falkenberg 2010-06-24,
vilket oxå är första reg.datum i Sverige. 1:a reg.datum i utlandet är
2008-10-01. Med tanke på bussens årsmodell 2007 och det första
reg.datumet i utlandet kanske det har varit en demo.vagn.
Kommer troligen från någon av länderna Tyskland, Österrike eller Schweiz.
Mvh Peter Ö
Lite imponerande at tman får lasta 8,4 T i den
Citat från: Fikman skrivet 13 mars 2011, 19:44:24 PM
Lite imponerande att man får lasta 8,4 T i den
Ja det är rätt rejält, lastvikten på bussar beräknas genom att man tar 70kg per gäst plus ett visst antal kilo per m3 (tror att det är 300kg). När bussen är lång och högbyggd så blir det stor volym i bagaget och då får man hög lastvikt.
Citat från: Blue skrivet 13 mars 2011, 21:09:22 PM
Ja det är rätt rejält, lastvikten på bussar beräknas genom att man tar 70kg per gäst plus ett visst antal kilo per m3 (tror att det är 300kg). När bussen är lång och högbyggd så blir det stor volym i bagaget och då får man hög lastvikt.
70kg per passagerare var inte mycket. Visst finns det lättviktare men vuxna torde väga mer i snitt, eller? Jag trodde det var 75kg/st.
Den är en fd Tysk.
//Niclas
Tack Niclas och Peter för info!
Fin buss och fin miljö runt om också :)