(http://www.magix-photos.com/mpfo02/10/13/4B/82/B0/8D5311DC8C05CAD5D54313DC/134B82B08D5311DC9F14A67FD54313DC.jpg)
/Janne
Trevlig bild! Stort tack! :D
Mycket trevligt Janne, uppskattas!
//Jacob
Pigg och fin att köra i början men nu på slutet var den otroligt slö.
Var den första av våra bussar med Euro 3-motor.
//Niclas
Ser ut som vi skymtar en liten Mathias Rickman längst fram i bussen. Förmodligen sugen på att ratta själv ;D
//Simon
De där bussarna var liksom de fyra-fem år äldre kortvarianterna riktiga kvalitetsbyggen! Slitstarka och pålitliga, men samtidigt ganska tysta, till och med tystare än de nyaste Neoplan-bussarna 386-393!
De var även mycket bekväma med god sittkomfort och mycket benutrymme och bra fjädring, man satt bra överallt, till och med på sätena i leden!
De är även elegant och stilrent designade utan en massa krusiduller, en design som höll från 1985 då Scania CN112 lanserades med den här designen till 1999 då Scania CN113 togs ur produktion, de är lätt bussarnas motsvarighet till bilarnas Volvo 240!
När Scania Omni-serien, framförallt OmniCity presenterades gick utvecklingen i mitt tycke något bakåt på allt utom på den maskinella delen, fast nästan alla tidiga hellåggolvsbussar har dålig komfort så man får väl ändå säga att även de nyare modellerna är okej trots allt.
Det vore trevligt att få veta var de andra 629-632 har tagit vägen, folk är alltid så uppmärksamma när bussar försvinner, jag tycker att det är väldigt märkligt att nästan ingen har noterat de här bussarnas bortgång!
Uppsala har haft riktiga bussar... ;)
Citat från: yngrot skrivet 14 mars 2011, 15:10:40 PM
Uppsala har haft riktiga bussar... ;)
Nu körde jag endast dessa bussar i slutet av deras karriär hos GUB men jag fick aldrig nån bra känsla av dom.
Jag kunde inte få nån bra körställning i dessa bussar eftersom ratten inte kunde justeras på ett tillräckligt bra sätt och stolen kunde inte heller justeras bra.
Nej så är det ju alla bussar passar inte alla men denna typ upplevs som mkt bättre än all plastskit som kommit senare..
Citat från: Simon A skrivet 13 mars 2011, 23:53:17 PM
Ser ut som vi skymtar en liten Mathias Rickman längst fram i bussen. Förmodligen sugen på att ratta själv ;D
//Simon
Ser så ut ja:)
Citat från: Rickbox skrivet 14 mars 2011, 14:47:39 PM
De är även elegant och stilrent designade utan en massa krusiduller, en design som höll från 1985 då Scania CN112 lanserades med den här designen till 1999 då Scania CN113 togs ur produktion, de är lätt bussarnas motsvarighet till bilarnas Volvo 240!
Du menar väl bussarnas motsvarighet till Saab 99/900 ;)
//Simon
Citat från: Simon A skrivet 15 mars 2011, 22:25:38 PM
Du menar väl bussarnas motsvarighet till Saab 99/900 ;)
//Simon
Rent varumärkesmässigt kanske Scania står närmare SAAB än Volvo, men om man ser till självaste modellen så tycker jag den har mycket mer karaktärsdrag gemensamt med Volvo 240, enkel funktionell design, slitstark, relativt oförändrad under tillverkningstiden som dessutom varade länge. Det är både Scania CN112/113 och Volvo 240 i ett nötskal!
Citat från: Rickbox skrivet 15 mars 2011, 23:03:11 PM
Rent varumärkesmässigt kanske Scania står närmare SAAB än Volvo, men om man ser till självaste modellen så tycker jag den har mycket mer karaktärsdrag gemensamt med Volvo 240, enkel funktionell design, slitstark, relativt oförändrad under tillverkningstiden som dessutom varade länge. Det är både Scania CN112/113 och Volvo 240 i ett nötskal!
Förrutom varumärket var det exakt samma jag tänkte med Saab 99/900 faktiskt. För mer eller mindre kan man se 900: an som en upppiffad 99 vilket gör det till en av Saabs längst byggda modell tillsammans med Saab 96. Saab 99 lanserades runt 68-69 och varade till mitten på 80-talet och ser man till 900 som uppföljare byggdes den med nästan likartad kaross fram till -93. I mitt tycke en mycket slitstark, mycket snygg design och behändig bil. Fast det ska erkännas att Saab 99/900 aldrig kommer bli en långmilare av samma kaliber som en 240.
//Simon
Grym buss att köra, men hur SSS ska ha råd att köra den man sparat och nyligen gömt undan i väntan på framtida skattebefrielse (om 14 år, 2026?) förstår jag inte. Visst ska man följa den skrivna bevarandeplanen (läs: bibeln), men nog hade det varit smidigare och billigare att satsa på en 80-talsbuss istället. Ja, jag tänker närmast på H22 6431 som är i minst lika fint skick och blir skattefri om mindre än två år. 8)
En grej jag har funderat ett tag på är varför inte övriga CN113 fick sig en ansiktslyftning när Scania MaxCi lanserades, de hade kunnat ha samma rutor, dörrar och samma front till exempel, hade det inte varit billigare än att ha olika delar till i grund och botten samma modell?
En annan sak jag undrar över är varför vanliga CN113 har två hål i stötfångaren och MaxCi inte hade några?
Citat från: Rickbox skrivet 15 mars 2011, 23:30:47 PM
En grej jag har funderat ett tag på är varför inte övriga CN113 fick sig en ansiktslyftning när Scania MaxCi lanserades, de hade kunnat ha samma rutor, dörrar och samma front till exempel, hade det inte varit billigare än att ha olika uppsättningar delar till de olika busstyperna?
Gissningsvis hör det ihop med att MaxCin inte var något annat än en ren stadsbuss, medan CN113CLB och ALB även kunde bege sig ut i förorts- och landsbygdstrafik. MaxCins fyrkantiga strålkastare har alltid varit sämre än de fyra runda på de övriga CN113-modellerna, och denna stadsstrålkastare ville nog inget bussbolag ha ute på landsbygden.
Faktum är att fyra runda strålkastare med H4-lampor i regel alltid är överlägsna ett par fyrkantig "snygg" designad strålkastare. Dessutom är de i regel alltid rejält billigare att tillverka.
Ännu bättre om det använt CN 113 delar till MaxCi
Sidorutorna och dörrarna hade kunnat vara samma som på MaxCi, men strålkastarna och stötfångaren hade kunnat vara samma som på vanliga CN113. Sen borde det ha funnits en ledversion av MaxCi också, med lågt golv vid första och andra dörren.