Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: reseguiden86 skrivet 12 mars 2011, 13:20:47 PM

Titel: Krav på Låggolvs bussar
Skrivet av: reseguiden86 skrivet 12 mars 2011, 13:20:47 PM
Det har jag funderat på. väldigt mycket.

Varför just buss i väst: Vårgårda buss får köra med en del HögGolvade bussar på vissa turer medan tex Veolia,Nettbuss (200-linjen) endast kör med låggolvade. Vad är det som gör att Vårgårdabuss får ha äldre och Höggolvade Bussar? Då syftar jag bland annnat på dom Scania Irizar som dom oftast kör med,t.o.r till Borås från Vårgårda....
Titel: SV: Krav på Låggolvs bussar
Skrivet av: Ersa skrivet 12 mars 2011, 14:48:19 PM
Jag antar att du syftar på normalgolv respektive lågentré.
Titel: SV: Krav på Låggolvs bussar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 mars 2011, 15:20:32 PM
Citat från: reseguiden86 skrivet 12 mars 2011, 13:20:47 PM
Det har jag funderat på. väldigt mycket.

Varför just buss i väst: Vårgårda buss får köra med en del HögGolvade bussar på vissa turer medan tex Veolia,Nettbuss (200-linjen) endast kör med låggolvade. Vad är det som gör att Vårgårdabuss får ha äldre och Höggolvade Bussar? Då syftar jag bland annnat på dom Scania Irizar som dom oftast kör med,t.o.r till Borås från Vårgårda....

Det beror på att linje 582 Borås-Vårgårda upphandlades för länge sedan och att det då inte fanns krav på låggolvsbussar. Borås Lokaltrafik körde som bekant med höggolv på vissa av de linjer som nu körs av Veolia fram till februari 2010. T ex linjerna till Tranemo, Svenljunga, Skene och Alingsås. Vid nästa upphandling ställs säkert låggolvskrav eller annan anpassning även för linje 582.