Hej!
Det blir ju allt fler röda bussar i Täby och Råsta som har AC. Men det finns väll inga linjer med AC krav i dessa garage? Det är ju trevligt med svala bussar på sommaren, men varför tar Keolis den kostnaden om den inte behöver tas?
Oftast är det så att SL köper bussarna och vad jag förstått det som så är det så när det beställs nya bussar med förnyelsebart bränsle. Som Etanol, Gas tex och sedan Hyr/Lesar dom olika entrepenörerna bussarna. Så utrustnings nivån är olika beroende på villken typ av trafik bussarna skall användas till. Dom nyaste Etanol bussarna hos Keolis Södertörn är 40st med endast förar AC och inget annat förutom höga ryggstöd(3601-40). Sen finns det 5st med full AC, Läslampor, Gardiner, Bälten och så vidare(3673-77). Och dom är hos oss för vissa linjer kräver högre standad som tex 865 är en av dom linjer som kräver det av SL.
Citat från: Anders N skrivet 12 mars 2011, 09:45:56 AM
Hej!
Det blir ju allt fler röda bussar i Täby och Råsta som har AC. Men det finns väll inga linjer med AC krav i dessa garage? Det är ju trevligt med svala bussar på sommaren, men varför tar Keolis den kostnaden om den inte behöver tas?
Luftkonditionering är en av beståndsdelarna i SL-standarden Regional. Exempel på röda linjer med denna standard på norra sidan stan är 516, 526, 608, 624C, 628C.
Bussarna köps av entreprenörerna, i nära samarbete med SL, som finansierar vissa genom SL Finans.
/Ted