(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H19Jub9mar64TrimWeb.jpg)
För 47 år sedan höll det på att våras i Juliaborg när en Hammarbymetropol på linje 191 mot Högdalen stannade vid hållplatsen. Barnvagnen tas ombord fram och föraren hjälper säkert till.
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 09 mars 2011, 11:14:06 AM
För 47 år sedan höll det på att våras i Juliaborg när en Hammarbymetropol på linje 191 mot Högdalen stannade vid hållplatsen. Barnvagnen tas ombord fram och föraren hjälper säkert till.
Mvh Gunnar
****
Ännu en härlig Metropol. Tackar&Bockar!
Inte lätt att känna igen sig på den platsen idag.
Förr var det vanligt att man uppkallade sin villa efter hustrun. I detta fall, lär det ha varit en person, vars hustru hette Julia, som fick gen namn åt såväl villa som busshållplats.
Efter den genomgripande förändring av platsen, är jag inte säker på att huset finns kvar, men hållplatsnamnet finns iallafall.
Barnvagn fram, ja. Ska man säga något ofördelaktigt om Metropol och Capitol, så är det att det var mycket besvärligt att få med barnvagnar.
jag minns när jag hjälpte barnvagnar på Capitoler. Ofta satt det folk på långbänkarna fram, då var det inte lätt, om dessa inte hade andra platser att flytta till.
Men bilden är fin :)
HJP
Härlig bild!
Kåken som syns till vänster finns nog allt kvar. Hitom den, vid korsningen med Örby Slottsväg låg en Caltex /Texaco mack där farsan brukade låta rundsmörja sina bilar. På fältet till höger kunde alltjämt Örbybanans banvall skönjas.
Citat från: HJP skrivet 09 mars 2011, 11:41:12 AM
****
Barnvagn fram, ja. Ska man säga något ofördelaktigt om Metropol och Capitol, så är det att det var mycket besvärligt att få med barnvagnar.
jag minns när jag hjälpte barnvagnar på Capitoler. Ofta satt det folk på långbänkarna fram, då var det inte lätt, om dessa inte hade andra platser att flytta till.
Men bilden är fin :)
HJP
Precis!
Och i turlistan för linje 96 stog det på 60-talet att om möjligt skulle tre barnvagnar lyftas in och transporteras p.g.a barnavårdscentralen i Marieberg (eller något liknande) och den linjen vet vi ju då gick stadigt med ....H23! ;D ;D ;D
Mr H
Underbar bild tycker jag! Det blev ofta att vi åkte till Högdalens enormt stora centrum för att shoppa. Med bussbyte vid Örby skola, och övergång från linje 65/71 till 191. Jag minns mycket väl att 191:an hade 7,5 min-trafik. Det var med de gamla tidtabellerna och utan minutangivelse på hållplatsen. Det var just där jag lärde mig att 7,5-mintrafik går jämt upp i heltimmar, dvs 8 avgångar på en timma. Tidtabellen angav något liknande som "9.05 därefter 7,5 min-trafik till kl 15.20". det var inte lätt att veta när bussen borde komma då, så jag satte igång att räkna, 9.05 9.12.30 9.20 9.27.30 osv. Klockan var kanske 13 så det blev ett j***a räknande. Men så upptäckte jag att minuttalen återkom, och så hade jag förstått det praktiska med 7,5-mintrafik. :D
Citat från: Mr G skrivet 09 mars 2011, 20:26:09 PM
Jag minns mycket väl att 191:an hade 7,5 min-trafik. Det var med de gamla tidtabellerna och utan minutangivelse på hållplatsen. Det var just där jag lärde mig att 7,5-mintrafik går jämt upp i heltimmar, dvs 8 avgångar på en timma. Tidtabellen angav något liknande som "9.05 därefter 7,5 min-trafik till kl 15.20". det var inte lätt att veta när bussen borde komma då, så jag satte igång att räkna, 9.05 9.12.30 9.20 9.27.30 osv. Klockan var kanske 13 så det blev ett j***a räknande. Men så upptäckte jag att minuttalen återkom, och så hade jag förstått det praktiska med 7,5-mintrafik. :D
Intressant, jag antar att detta var kring 1960 och i högtrafik. Vilken turtäthet hade linje 19/29 vid den tidpunkten?
Tackar för allas vänliga ord!
/Gunnar
Tror dock inte att det under Julias tid var en busshållplats, men väl en spårvagnshållplats för Örbybanan, där man kunde åka direkt ända in till Slussen - utan omstigning till andra linjer. Ville man åka i motsatt riktning kom man till ändhållplatsen vid Örby skola.
/ LYR
Citat från: LYR skrivet 10 mars 2011, 18:16:51 PM
Tror dock inte att det under Julias tid var en busshållplats, men väl en spårvagnshållplats för Örbybanan, där man kunde åka direkt ända in till Slussen - utan omstigning till andra linjer. Ville man åka i motsatt riktning kom man till ändhållplatsen vid Örby skola.
/ LYR
****
Ja det stämmer, men det motsäger inte vad jag skrev.
Spårvägslinje 19 hade Juliaborg som sista hållplats, före ändhållplatsen Örby.
Hur länge Julia levde, vet vi inte. Linje 19 bör ha ersatts av buss 1950, när tunnelbanan invigdes.
Om vi antar att Julia, tillsammans med sin man, flyttade in i sitt nybyggda hus 1910, och att hon då var 25 år gammal. Då skulle hon ha varit 65 år, 1950. Hon kan alltså mycket väl ha bott i sitt hus när hållplatsen var busshållplats.
HJP
Huset Juliaborg finns inte kvar längre. Det låg precis där Örby Slottsväg mynnar ut i Huddingevägen. Jag tror det revs när man gjorde om Huddingevägen. Texaco-macken som någon nämnde längre upp i tråden låg intill. Jag vet inte när bussar började trafikera Juliaborg, men huset fanns i alla fall där när spårvagnshållplatsen med namnet Juliaborg låg där (precis framför huset).
Tillägg: Huset Juliaborg lär ha rivits 1959.
Citat från: Cath skrivet 10 mars 2011, 21:26:22 PM
Huset Juliaborg finns inte kvar längre. Det låg precis där Örby Slottsväg mynnar ut i Huddingevägen. Jag tror det revs när man gjorde om Huddingevägen. Texaco-macken som någon nämnde längre upp i tråden låg intill. Jag vet inte när bussar började trafikera Juliaborg, men huset fanns i alla fall där när spårvagnshållplatsen med namnet Juliaborg låg där (precis framför huset).
Tillägg: Huset Juliaborg lär ha rivits 1959.
****
Intressant. Det är ungefär så som jag tänker. Trodde dock inte att huset revs så tidigt som 1959. Det tyder möjligen på att huset var betydligt äldre än vad jag antog.
Intressant är dock, att en hållplats är ensamt om sitt namn. Det finns inte längre något som motiverar namet.
HJP
Citat från: HJP skrivet 10 mars 2011, 21:00:05 PM
****
Spårvägslinje 19 hade Juliaborg som sista hållplats, före ändhållplatsen Örby.
Hur länge Julia levde, vet vi inte. Linje 19 bör ha ersatts av buss 1950, när tunnelbanan invigdes.
HJP
Mer exakt nedlades spårvägslinje 19 (Johanneshov-Örby) juni 1951.
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 11 mars 2011, 10:10:51 AM
Mer exakt nedlades spårvägslinje 19 (Johanneshov-Örby) juni 1951.
Mvh Gunnar
Låg Juliaborgs-huset som första hus på Örby Slottsväg efter macken? Där var det länge en tom tomt som sedan bebyggdes med ett bostadshus. Eller låg det vid Huddingevägen bredvid macken? Jag har inget minne av det huset eftersom det tydligen revs redan 59.
Det fanns en bild i en TNF almanacka från platsen, med ett Örbytåg.
Roligt att namnet Juliaborg fått leva kvar. Jag antar att den grusade vägen till höger om Metropolen är Örbybanans gamla banvall?
Citat från: Björn Forslund skrivet 11 mars 2011, 10:17:17 AM
Låg Juliaborgs-huset som första hus på Örby Slottsväg efter macken? Där var det länge en tom tomt som sedan bebyggdes med ett bostadshus. Eller låg det vid Huddingevägen bredvid macken? Jag har inget minne av det huset eftersom det tydligen revs redan 59.
Det fanns en bild i en TNF almanacka från platsen, med ett Örbytåg.
Roligt att namnet Juliaborg fått leva kvar. Jag antar att den grusade vägen till höger om Metropolen är Örbybanans gamla banvall?
Huset Juliaborg låg i andra hörnet av Örby Slottsväg/Huddingev jfr med Caltexmacken. Jag har ett svagt minne av huset.
Man kunde se den gamla banvallen i svängen upp mot hpl Örbygränsen men utanför denna bild tror jag.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 11 mars 2011, 14:19:44 PM
Huset Juliaborg låg i andra hörnet av Örby Slottsväg/Huddingev jfr med Caltexmacken. Jag har ett svagt minne av huset.
Man kunde se den gamla banvallen i svängen upp mot hpl Örbygränsen men utanför denna bild tror jag.
/Gunnar
Aha, där det gula bostadshuset i tegel, med tillhörande fd butikslänga framför ligger nu, alltså.
Örbybanan svängde till höger utanför bild minns jag. Banvall och även telefonstolpar visade läget. Tror man kunde se lämningarna ända till Örbyleden byggdes. Men tangerade inte banan Huddingevägen ungefär där bussen står?
Citat från: Björn Forslund skrivet 11 mars 2011, 14:31:59 PM
Men tangerade inte banan Huddingevägen ungefär där bussen står?
Det är möjligt att bildens gång- och cykelbana vid hållplatsläget är (en del av) den gamla banvallen. Sedan svängde den av mot höger.
/Gunnar
Juliaborg var väl busshållplats redan 1930, och kanske ännu tidigare. Jag tror att det var 1930 som SS tog över Brännkyrkatrafiken och gjorde om denna till linje 64 och 65. Senare också linje 67. Alla dessa tre hade hållplats vid Juliaborg. Och sannolikt måste väl deras föregångare i Brännkyrkatrafiken ha haft det också, antagligen flera år innan Örbybanan invigdes den 1 oktober 1930.
Knappast Örbybanans banvall vi ser i bild. Den svängde till höger direkt efter Juliaborgs hållplats. Det här är inget annat än Huddingevägens cykelbana. Ser ut att ha varit perfekt för ett parti kulspel en vårdag under snösmältningen! :)
Citat från: Mr G skrivet 12 mars 2011, 07:47:19 AM
Knappast Örbybanans banvall vi ser i bild. Den svängde till höger direkt efter Juliaborgs hållplats. Det här är inget annat än Huddingevägens cykelbana. Ser ut att ha varit perfekt för ett parti kulspel en vårdag under snösmältningen! :)
Örbybanans gamla banvall gick till höger utanför bilden och, som redan påpekats, svängde till höger, bort från Huddingevägen. Håller också med om förutsättningarna för kulspel!
M v h
Ingwar
Citat från: Mr G skrivet 12 mars 2011, 07:47:19 AM
Ser ut att ha varit perfekt för ett parti kulspel en vårdag under snösmältningen! :)
****
Ja, kulspel är ett kul spel, som utövade mycket av oss skolgrabbar, så fort våren gjorde sig påmind :)
HJP
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 12 mars 2011, 09:41:44 AM
Örbybanans gamla banvall gick till höger utanför bilden och, som redan påpekats, svängde till höger, bort från Huddingevägen.
M v h
Ingwar
Banvallen var väl utanför bilden. Minns den väl. Se även:
http://www2.sl.se/upload/sparvagsmuseet/Karta_1946_ytter/1946_ytter.html
År 1961-62 gjorde jag arkeologiska fynd från hpl Linvävartorpet och ändhpl Örby bestående av några av plattformarnas klinker. De försvann sedan vid någon flytt.
Mvh Gunnar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 12 mars 2011, 09:41:44 AM
Håller också med om förutsättningarna för kulspel!
M v h
Ingwar
Nog skulle "pitchen" för kulspel se ut just så där. Nyligen barmark, smågeggigt, ojämnt och oberäkneligt underlag. Det var inga salongsgolv eller nykrattade maneger som kula spelades på.