Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Bengt H skrivet 07 mars 2011, 21:32:50 PM

Titel: Ovanliga bussar i Skaraborg
Skrivet av: Bengt H skrivet 07 mars 2011, 21:32:50 PM
Den 30 maj 1974 vid ett besök i Skövdetrakten fann jag två ovanliga bussar.

Janssons busstrafik i Gate körde en linje mellan Fridene och Skövde. Att ha en buss med dörrställning 0-0-1 i linjetrafik tillhör definitivt inte det vanligaste. En hyfsat lyxig turistbuss av detta slag byggd av SKV i Katrineholm var inte heller vanlig.  Registreringsnummer R158
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%203/108_26r.jpg)

I Skultorp, samhället med en berömd vägstation strax söder om Skövde, stod följande skolbuss parkerad vid stationen. Volvo lastbilschassi med kaross från N Nilssons karosserifabrik i Dalby.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%203/108_12r.jpg)

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%203/108_14r.jpg)
Titel: SV: Ovanliga bussar i Skaraborg
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 07 mars 2011, 21:49:52 PM
Oj, en sådan SKV har jag aldrig skådat förr! Förardörr också, men de stackars passagerarna måste fått det jobbigt när de blev tvungna att gå hela vägen fram till föraren för att lösa biljett. Kanske hade det varit enklare att kliva in fram o klättra över föraren?  På vänster sida syns en mera lämplig dörr, antar att det var 1-0-0 på den sidan i vänstertrafik?
Titel: SV: Ovanliga bussar i Skaraborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2011, 22:10:52 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 07 mars 2011, 21:49:52 PM
Oj, en sådan SKV har jag aldrig skådat förr! Förardörr också, men de stackars passagerarna måste fått det jobbigt när de blev tvungna att gå hela vägen fram till föraren för att lösa biljett. Kanske hade det varit enklare att kliva in fram o klättra över föraren?  På vänster sida syns en mera lämplig dörr, antar att det var 1-0-0 på den sidan i vänstertrafik?

Antagligen var det denna dörrkonfiguration redan på vänstertrafikstiden. Det vill säga att sedandörren längst bak fanns där redan då med tanke på utlandskörningarna. Var detta bara ett nödfallsinhopp eller var den här bussen verkligen ordinarie på linjen.

Gunnar Jansson, ägare till Janssons Busstrafik, sålde sitt bussbolag i slutet av 1980-talet och det finns numera inte kvar efter att den nye ägaren gjorde konkurs. Gunnar Jansson började i stället sälja bussar och var i många år generalagent för Ernst Auwärter genom sitt företag Svenska EA-Bussar i Hjo (ägt tillsammans med Lennart Jaktlund på Leja Touring). EA-Bussar finns kvar medan Ernst Auwärter upphört med tillverkningen. I dag ägs EA-Bussar av Karlssongruppen i Vetlanda, alltså samma ägare som till Wetlandia och BK Buss.

Trevligt att se bilden på bussen och som alltid hade Jansson mycket välskötta bussar.
Titel: SV: Ovanliga bussar i Skaraborg
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 07 mars 2011, 22:29:15 PM
Jo, säkerligen var den byggd så från början. Ingång längst bak var det ju även på Linjebuss Volvo/ASJ turistvagnar, och SJ:s "skithus".
Det märkliga är väl att bussen på bilden hängt med så länge som till -74 med den i högertrafik otympliga dörrkonfigurationen...Kanske lämplig för abonnemangskörningar, men inte mycket annat. En ovetande blivande passagerare måste ju ha försökt öppna förardörren för att komma ombord.
Titel: SV: Ovanliga bussar i Skaraborg
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 07 mars 2011, 22:48:35 PM
SKV:n är fd Ramkvillabuss F178 som kom till Jansson 1967, och den verkar fortfarande ha Ramkvillas målning/märkning.
Det kan ju ha varit så att den normalt bara användes i beställningstrafik och att det var ett enstaka tillfälle som den användes i linjetrafik. En annan märklig sak är att man fortfarande i maj 1974 inte bytt till nya skyltar.
Titel: SV: Ovanliga bussar i Skaraborg
Skrivet av: Bengt H skrivet 07 mars 2011, 22:55:59 PM
Enligt såväl min minnesbild som mina anteckningar, verkar arrangemanget med 1-0-0 på vänster sida och 0-0-1 med förardörr på höger sida vara orginal. Eftersom bussen för sin tid var en tämligen påkostad turistvagn, var det en tämligen naturlig lösning eftersom högerdörren behövdes så snart man kom utanför landets gränser.

Jag vill minnas att bussen dök upp på busstationen i Skövde då och då när jag gjorde lumpen på T2 där 1972-73, men när jag nu rannsakar minnet är jag inte helt säker på att det var så. Man kan väl anta att den huvudsakligen användes för skolturer och denna stadstur mitt på dagen var ett avbrott någon dag i veckan. Jag vill minnas att linjen bara gick någon dag i veckan.

Utbytet av registreringsskyltar pågick tydligen då i Skaraborg. Jag ser på bilderna från denna dag att nästan hälften av bussarna har bytt skylt medan resten har de gamla kvar.
Titel: SV: Ovanliga bussar i Skaraborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2011, 23:06:07 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 07 mars 2011, 22:29:15 PM
Jo, säkerligen var den byggd så från början. Ingång längst bak var det ju även på Linjebuss Volvo/ASJ turistvagnar, och SJ:s "skithus".


Fast SJ:s "skithus" hade ju ingången på bakgaveln. Ett salomoniskt sätt att lösa problemet med om dörren skulle vara till vänster eller höger.

Annars brukade lyxturistbussarna vid denna tid ha dörr på båda sidor bakom framaxeln. När bussarna gick i inrikestrafik sattes dörren på högersidan igen med ett stolspar och skulle den gå utomlands så flyttades detta stolspar till vänstersidan. Detta gjordes innan bussen startade i Sverige så under uppehållen i vårt land fick man alltså gå ut på fel sida.

I filmen "Sjunde himlen" kan man se Sickan Carlsson och Hasse Ekman åka på en bussresa med Linjebuss till Italien. Där ser man också hur de båda förarna sitter i ett eget avskärmat bås längst fram i bussen och de har inget med resenärerna att göra. Detta sköttes av en bussvärdinna som satt längst bak i bussen.
Titel: SV: Ovanliga bussar i Skaraborg
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 07 mars 2011, 23:11:01 PM
Avskärmningen mellan föraren och passagerarutrymmet var väl främst för att hålla motorbullret borta?
Så var det i AEC-turistbussarna och det konceptet togs med till Linjebuss speciella ASJ-turister, som den i filmen.
Titel: SV: Ovanliga bussar i Skaraborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2011, 23:22:01 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 07 mars 2011, 23:11:01 PM
Avskärmningen mellan föraren och passagerarutrymmet var väl främst för att hålla motorbullret borta?
Så var det i AEC-turistbussarna och det konceptet togs med till Linjebuss speciella ASJ-turister, som den i filmen.

Det var säkert också ett skäl även om jag av filmen att döma tyckte motorn hördes ganska bra ändå. Väggen var ju inte precis tjock. En annan sak som slog mig var de perfekt uniformerade busschaufförerna. Kavaj och mössa var på hela tiden och det måste ju blivit otroligt varmt i det lilla kyffet där de och motorn höll till.


Titel: SV: Ovanliga bussar i Skaraborg
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 07 mars 2011, 23:27:33 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2011, 23:06:07 PM

Annars brukade lyxturistbussarna vid denna tid ha dörr på båda sidor bakom framaxeln. När bussarna gick i inrikestrafik sattes dörren på högersidan igen med ett stolspar och skulle den gå utomlands så flyttades detta stolspar till vänstersidan. Detta gjordes innan bussen startade i Sverige så under uppehållen i vårt land fick man alltså gå ut på fel sida.



Det var en lösning. Men varianten med 0-0-1 på högersidan var inte helt ovanlig heller, fanns bl a hos Linjebuss, både som AEC och Sc-V/Hägglund.
Titel: SV: Ovanliga bussar i Skaraborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 mars 2011, 08:25:26 AM
Citat från: Greger Larsson skrivet 07 mars 2011, 23:27:33 PM
Det var en lösning. Men varianten med 0-0-1 på högersidan var inte helt ovanlig heller, fanns bl a hos Linjebuss, både som AEC och Sc-V/Hägglund.

Både Linjebuss och SJ Buss hade bussvärdinna med så då var den lösningen att föredra. Sådan lyx tillhandahölls dock vanligen inte av de mindre bussbolagen varför de valde lösningen med dörr 0-1-0 på båda sidor. Om jag inte minns helt galet hade Stadsbussar i Borås till och med en buss med 0-11-0 på vänster sida och 0-1-0 på höger sida.

Titel: SV: Ovanliga bussar i Skaraborg
Skrivet av: Peter Öden skrivet 09 mars 2011, 09:00:51 AM
Hej !

Åter igen tack för trevliga sv/v bilder Bengt H.
Har du något foto på väsntersidan på SKV´n ?
Vilket chassi är det på den ?

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Ovanliga bussar i Skaraborg
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 09 mars 2011, 11:40:43 AM
Citat från: Peter Öden skrivet 09 mars 2011, 09:00:51 AM
Hej !

Vilket chassi är det på den ?

Mvh Peter Ö

Det är en Scania-Vabis BF73 helt klart.
Titel: SV: Ovanliga bussar i Skaraborg
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 09 mars 2011, 18:28:07 PM
Det var helt underbara bussar!
SKV-bussen är verkligen snygg för sin tid. Efter vistelsen i Hjo hamnade den i Lidköping som "von Belts" orkesterbuss. Som sådan dök den upp här i Karlskoga ca 1978/79. Nytt reg.nr FCC838, typ BF7358145 och chassinr 171960. Årsmodell 1958.

Vem ägde Volvo-bussen i Skultorp? Finns det någon som har data om den? Jag hittar den inte i mina anteckningar.
Titel: SV: Ovanliga bussar i Skaraborg
Skrivet av: Bengt H skrivet 09 mars 2011, 22:22:58 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 09 mars 2011, 18:28:07 PM
Vem ägde Volvo-bussen i Skultorp? Finns det någon som har data om den? Jag hittar den inte i mina anteckningar.

Jag har ingen aning om ägare. Bussen verkade dock användas, så det bör vara någon lokal skolbuss- eller taxiåkare som var aktiv då.

Citat från: Peter Öden skrivet 09 mars 2011, 09:00:51 AM
Har du något foto på väsntersidan på SKV´n ?
Mvh Peter Ö

Tyvärr har jag inget mer foto på bussen.