2009
(http://www.makuhr.se/bildgalleri/bussar/Sverige/T/Tapanis_Buss/Tapanis_Buss_XNH460_Stockholm_20090524.jpg)
2011
(http://www.makuhr.se/bildgalleri/bussar/Slutspel/Tapanis_FD_XNH460_Knivsta_20110301.jpg)
(http://www.makuhr.se/bildgalleri/bussar/Slutspel/Tapanis_FD_XNH460_Knivsta_20110301_1.jpg)
(http://www.makuhr.se/bildgalleri/bussar/Slutspel/Tapanis_FD_XNH460_Knivsta_20110301_2.jpg)
Vad har hänt med denna? :(
Citat från: Tonnie skrivet 06 mars 2011, 11:28:13 AM
Vad har hänt med denna? :(
Avställd sedan 100307 och ägs av Scania CV, Södertälje.
Troligtvis varit bussen en rullande testbänk för Scania eftersom den ligger i 552-serien med chassinumret.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 06 mars 2011, 12:57:22 PM
Avställd sedan 100307 och ägs av Scania CV, Södertälje.
Troligtvis varit bussen en rullande testbänk för Scania eftersom den ligger i 552-serien med chassinumret.
//Niclas
Jag har för mig att det nämndes någonstans att den skulle rulla som testbänk när den levererades till Tapanis. Möjligtvis i Scanias kundtidning Mil.
DEN AV SCANIA CV AB ÄGDA PROVBUSSEN MED REGISTRERINGSNUMMER XNH460 SOM
BRUKAS AV TAPANIS BUSS I HAPARANDA AB ÄR UTRUSTAD MED EN FÄLTPROVSMOTOR
FRÅN SCANIA OCH SÅDAN MODERN AVGASRENING SOM ENLIGT BOLAGETS BEDÖMNING
UPPFYLLER TILLÄMPLIGA KRAV I BILAVGASFÖRORDNINGEN(1991:1481).
KRAVKATEGORI MILJÖKLASS 2000 (EURO3)
draget ur transportastyrelsens uppgifter om den, fråga är om dom stoppar in ny motor och sälljer eller exprimenterar vidare, kan nämna att det stog okänd på efektupgiften ;)
Citat från: Fikman skrivet 06 mars 2011, 16:17:42 PM
DEN AV SCANIA CV AB ÄGDA PROVBUSSEN MED REGISTRERINGSNUMMER XNH460 SOM
BRUKAS AV TAPANIS BUSS I HAPARANDA AB ÄR UTRUSTAD MED EN FÄLTPROVSMOTOR
FRÅN SCANIA OCH SÅDAN MODERN AVGASRENING SOM ENLIGT BOLAGETS BEDÖMNING
UPPFYLLER TILLÄMPLIGA KRAV I BILAVGASFÖRORDNINGEN(1991:1481).
KRAVKATEGORI MILJÖKLASS 2000 (EURO3)
draget ur transportastyrelsens uppgifter om den, fråga är om dom stoppar in ny motor och sälljer eller exprimenterar vidare, kan nämna att det stog okänd på efektupgiften ;)
Den står som en K380EB6X2 så det kan va en 380 hk motor i den.
//Niclas
Ja, detta är då Tapanis demo som körts på Sthlm-Haparanda, 74700mil har chassiet gått senaste motorn var en 480hk r-serie. Helt riktigt vart en 380hk från början men kapades upp i Södertälje och sattes ner en nya drivlina. Enligt Scania ska det inte sättas i någon ny motor i denna, då projektet bedöms som vältestat. Personligen så gillade jag denna samt utrustningen Scania satt i den ;D
Undrar vad dom gör med bussen, tippa i en 420 och sälja lär väll vara vettigt, annars köpa den utan papper och göra som man gjorde på 50 talet, sommarstuga ;D
Står den nere vid Alsike maskin är risken stor att den blir övningsobjekt.
Scania har ett sammarbete med Tung Räddning tror jag, har stått en hel del nya Scanialastbilar där förut som dom klippt upp med brandkårens verktyg.