VAG:s 1,8 Turbomotor som verkar sitta i var och varannan bil från denna jättekoncern verkar vara ett lyckokast.
Men, var i vilken modell och vilket år dök den upp första gången?
Har den också inte sina rötter i Golfens 1,5 liters motor från 1975?
/B
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 05 mars 2011, 19:08:31 PM
VAG:s 1,8 Turbomotor som verkar sitta i var och varannan bil från denna jättekoncern verkar vara ett lyckokast.
Men, var i vilken modell och vilket år dök den upp första gången?
Har den också inte sina rötter i Golfens 1,5 liters motor från 1975?
/B
Den kom väl i Passat 1996 som årsmodell 1997?
Motorn kom först i nya audi a4 som 1995 års modell.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 mars 2011, 22:37:47 PM
::)
1,6 motorn som satt i Golf I har inget som helst gemensamt med 1,8T motorn som kom 1995 eller dess sugmotorversion.
De senare är 20 ventilsmotorer med duibbla kammar
.. i toppen ja! ;D
men är inte blocket i grunden samma?
/B
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 06 mars 2011, 07:41:18 AM
.. i toppen ja! ;D
men är inte blocket i grunden samma?
/B
Inte omöjligt iaf, även 1,8T har gjutjärnsblock.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 mars 2011, 10:19:17 AM
Nope!
1,6 motorn härstammar från konstruktionsfamiljen EA111 med grunderna i Audi 50.
1,8T motorn från EA113 som introducerades 1993 med grunderna från Passat B2 och Audi 80 (1,8)
Njae.. Den ursprungliga motorserien i VW Golf hade beteckningen EA 827, är fortfarande i produktion och har även gett upphov till dieslarna
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_EA827_engine
När jag läser Wikipedia så kan jag inte annat än få det till att dagens 1,8 T är en del av motorfamiljen EA 827
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_petrol_engines#1.8_R4_20vT_110-221kW
/B