Hej !
Hoppas jag inte tröttar ut er med för många Gävlebilder.
Denna bild visar Gävle Omnibusbolag X 939 vid gamla busstationen
i början på 70-talet. Senare på 70-talet övertogs den av Gävle Lokaltrafik
och erhöll då inv.nr 97 och med det nya reg.nr CXM 519.
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A37831.jpg)
Mvh Peter Ö
Inte tröttar så fina Gävlebilder ut. Tvärtom ger de mersmak! Gävle hade ju på den tiden en intressant mix av bussbolag med en intressant mix av busstyper.
Hej
Fin bild. Är den tagen vid gamla bstn. i Gävle?
Vad är det för buss som står bakom, en Merceds?
Var ligger Oppala?
mvh Stefan P
Hej igen !
Som jag skrev i bildtexten är den fotad vid gamla busstationen.
Oppala är en liten "by" strax norr om Gävle.
Det var många år sedan bussar slutade att trafikera där.
I och för sig finns ju Nobina linje 25 till Norrsundet (ca 4 mil norr om Gävle)
som går gamla vägen men då får man ta en längre promenad för att komma
fram.
Mvh Peter Ö
Hej! Rasande trevlig bild! Jag visste inte att det funnits BF 56.
Hälsningar!
Jan G
Hej !
BF 56 introducerades före BF 76.
För att ta några exempel på bolag som haft BF 56 med olika karosser
finns ju bevisligen Gävle Omnibusbolag, Västerfärnebo Biltrafikförening,
H. Gustavsson Omnibusstrafik (Rystads Buss), Kalmar Omnibusförening
upa. (BF 56.54 ) Linjebuss, nr. 200. Det finns säkert fler, jag bara
nämde några exempel.
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 03 mars 2011, 19:41:04 PM
Hej !
BF 56 introducerades före BF 76.
För att ta några exempel på bolag som haft BF 56 med olika karosser
finns ju bevisligen Gävle Omnibusbolag, Västerfärnebo Biltrafikförening,
H. Gustavsson Omnibusstrafik (Rystads Buss), Kalmar Omnibusförening
upa. (BF 56.54 ) Linjebuss, nr. 200. Det finns säkert fler, jag bara
nämde några exempel.
Mvh Peter Ö
Mälaröarnas Omnibuss hade ett gäng om 6 st BF56 /SKV från -64 (sedan SL typ H60). En buss för den ekonomiskt sinnade bussägaren som inte hade bråttom.
Det fanns även en BF56/SKV i Ulricehamn som nu finns hos Ringlinjen i Göteborg.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 03 mars 2011, 21:06:57 PM
Det fanns även en BF56/SKV i Ulricehamn som nu finns hos Ringlinjen i Göteborg.
/Gunnar
Denna är väl en B56 alltså utan "F"?
Citat från: Björn Forslund skrivet 03 mars 2011, 23:07:21 PM
Denna är väl en B56 alltså utan "F"?
Jo, det är en B56, inte BF56.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 mars 2011, 07:03:20 AM
Jo, det är en B56, inte BF56.
OK, men lär sig alltid saker på Forumet.
Vad står "F" för? Förlängd?
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 04 mars 2011, 09:36:22 AM
OK, men lär sig alltid saker på Forumet.
Vad står "F" för? Förlängd?
/Gunnar
Insteg framför framaxeln!
Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 mars 2011, 09:47:29 AM
Insteg framför framaxeln!
Tack! Detta bör väl innebära att betydelsen av "F" var olika i kombination med "B" resp "C".
"CF" står väl för helbyggd med frontmotor till skillnad från "C" jfr CF75 resp C75. Senare kom då "CR" och "BR" där "R" står för "Rear".
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 04 mars 2011, 10:07:33 AM
Tack! Detta bör väl innebära att betydelsen av "F" var olika i kombination med "B" resp "C".
"CF" står väl för helbyggd med frontmotor till skillnad från "C" jfr CF75 resp C75. Senare kom då "CR" och "BR" där "R" står för "Rear".
/Gunnar
Beteckningen för busschassi blev B när Scania kom med nytt beteckningssystem 1945. När bussar med insteg framför framaxeln kom 1950, så fick dessa heta BF. När C50 Metropol och lite senare C70 Capitol kom, så var C-beteckningen ärvd från Mack. Det rörde sig ju om en licenstillverkad konstruktion där C stod för Complete, dvs att tillverkaren tillverkare hela bussen. Det var därför som Scania döpte om sina BF till CF när man började bygga egna karosser på BF-chassierna 1959. Inte förrän 1965 när prototypen till CR76 visades, tillkom R som betecknade bakmotor (=Rear). För B- och BF-chassierna ändrades inte betydelsen av F, varför F inte kunde tolkas som enbart frontmotor, utan det stod dessutom för att insteget var framför framaxeln, till skillnad från B-chassierna. Inte förrän 1982 kom nya beteckningar som tog hänsyn till både motorplacering och insteg.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 mars 2011, 11:58:05 AM
För B- och BF-chassierna ändrades inte betydelsen av F, varför F inte kunde tolkas som enbart frontmotor, utan det stod dessutom för att insteget var framför framaxeln, till skillnad från B-chassierna. Inte förrän 1982 kom nya beteckningar som tog hänsyn till både motorplacering och insteg.
Återigen tack för info!
Mvh Gunnar
Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 mars 2011, 11:58:05 AM
Beteckningen för busschassi blev B när Scania kom med nytt beteckningssystem 1945. När bussar med insteg framför framaxeln kom 1950, så fick dessa heta BF. När C50 Metropol och lite senare C70 Capitol kom, så var C-beteckningen ärvd från Mack. Det rörde sig ju om en licenstillverkad konstruktion där C stod för Complete, dvs att tillverkaren tillverkare hela bussen. Det var därför som Scania döpte om sina BF till CF när man började bygga egna karosser på BF-chassierna 1959. Inte förrän 1965 när prototypen till CR76 visades, tillkom R som betecknade bakmotor (=Rear). För B- och BF-chassierna ändrades inte betydelsen av F, varför F inte kunde tolkas som enbart frontmotor, utan det stod dessutom för att insteget var framför framaxeln, till skillnad från B-chassierna. Inte förrän 1982 kom nya beteckningar som tog hänsyn till både motorplacering och insteg.
Bra redogörelse om ScV:s busstillverkning, Mats! I reklam från 1950-talet om ScV BF-chassier talas om konstruktion med "framflyttad motor". Jag tror att "F" just står för framflyttad motor. Det troliga är väl att "B" står för buss (i bulldoggutförande) när det gäller busschassier. Men det kan faktiskt också stå för bulldogg. Jämför ScV:s motsvarande lastbilsbeteckningar LB/LBS 76 där "B" helt klart står för bulldogg. Några tankar kring detta med ScV:s
chassibeteckningar.