Borås Lokaltrafiks Scalor verkar vara väldigt utsatta för skador vid påkörning av snövallar. Förra vintern gick två av tre med allvarliga plåtskador i fronten i flera månader och det tycks inte vara bättre för 161 SXB712 denna vinter. Scala på linje 30 Tosseryd-Resecentrum-Holmen har jag heller inte sett överdrivet ofta.
(http://www.savenfjord.nu/bl_161_2011-03-02.JPG)
Plåtskador kan man ju inte direkt säga, det är ju bara plast och glasfiber numer i fronten på dagens bussar. Så man får väl kalla det för plastskador ;)
Detta är ett problem över allt med att bussarna ser för j-vliga ut pga att man inte trycker bort snön bättre när det plogas på våra gator. Detta orsakar stora kostnader för bussbolagen.
Nu vet jag att en och annan kommer att säkert skriva eller tänka att vi bussförare inte kan handskas med våra bussar och vet var vi har hörnen, men när kommer till stälen som tex som rondeller och korsningar där man måste gå ut över refug och trottoarer med överhänget fram för att kunna ta sig fram och trycka sig igenom en hård snövall då uppstår dessa skador. Även om man tar det lungt och kryper fram på dessa ställen så spricker plasten pga kylan och trycket som blir på materialet.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 03 mars 2011, 10:22:23 AM
Nu vet jag att en och annan kommer att säkert skriva eller tänka att vi bussförare inte kan handskas med våra bussar och vet var vi har hörnen, men när kommer till stälen som tex som rondeller och korsningar där man måste gå ut över refug och trottoarer med överhänget fram för att kunna ta sig fram och trycka sig igenom en hård snövall då uppstår dessa skador. Även om man tar det lungt och kryper fram på dessa ställen så spricker plasten pga kylan och trycket som blir på materialet.
Frågan är om personerna som brukar klaga på bussförarna pga dylika skador genast blir gladare när deras turer ställs in. Detta om alla bussförare skulle dra åt handbromsen och vägra köra så fort det uppstår hinder som riskerar att ta i bussen. Det skulle bli många inställda turer, arga resenärer samt flera chefer på t.ex gatukontoren som blir upprörda över att bussbolaget tycker att de måste ta mer ansvar.
I en annan tråd kom det ju nyligen fram att några tyckte att det var helt oviktigt hur trafikmiljön vid t.ex hållplatser var utformad. Att man som förare ska hålla tyst och köra ändå, samt klara sig utan skador trots en felkonstruerad miljö med en massa hinder. All debatt om felkonstruerad trafikmiljö var ju bara undanflykter och ursäkter...
Scalans "kofångare" borde även tillverkas i en plåtvariant som ett lite dyrare extra tillbehör.
Lite som när Volvo själv började tillverka bakluckor i aluminium pga att plåtversionerna rostade så enormt.
Bussar och lastbilar bör ha en stötfångare av STÅL.
Tänk va bra det var förr när Volvo hade rejäla stötfångare som på sin höjd började rosta lite efter en hård vinter. ;D
Var ju bara att slipa lite och sedan pensla på lite färg så var den som ny.