Hej !
Vad sägs om en bild tagen på en H33:a under 70-talet.
Vet någon hur länge H 33 gick i trafik ?
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A48798.jpg)
Mvh Peter Ö
Hej!
H33 lär ha slopats i början av 1976.
Dock avställdes många bussar av olika typer sommaren 1975, detta bland annat på grund av förarbrist.
Man kan väl misstänka att några av dessa var H33:or som sedan inte kom i trafik igen innan slopning.
Sidoskylten är ju lite speciell, vad stod det längst ner? Centralen på finska?
mvh K R
Hej, fin bild!
I vilket sammanhang kan den vara tagen? Det ser ut som Söderhallens gård, men det verkar vara "normala" passagerare på bussen. Undrar om bilden inte är tagen så sent som vintern-våren 1976. Jag har en bild från april 1976 där just denna H33 står avställd i Hornsberg skyltad 59E. Kanske var det den sista H33 i trafik? Vore intressant att veta vilka H33 som gick i trafik hösten 1975 och tidigt 1976.
Hälsningar
Christian B
Hej!
Efter "samspråk" med K R, kom vi fram till att bilden möjligen kan vara tagen i samband med Svenska Spårvägssällskapets årsmöte i mars 1976. Såvitt jag vet sattes inte H31, eller H33:orna i trafik efter sommaren 1975, kanske någon som vet mer om det.
/Peter
Citat från: K R skrivet 02 mars 2011, 19:43:52 PM
Hej!
H33 lär ha slopats i början av 1976.
Dock avställdes många bussar av olika typer sommaren 1975, detta bland annat på grund av förarbrist.
Man kan väl misstänka att några av dessa var H33:or som sedan inte kom i trafik igen innan slopning.
Sidoskylten är ju lite speciell, vad stod det längst ner? Centralen på finska?
mvh K R
Skylten är från linje 59E som gick Skepsbron-Centralen vid Finlandsbåtarnas ankomst. Ja det står på finska längst ner på skylten. Men nej det har inte gått Dubbeldäckare på 59E.
Mvh AGR
Tack för informationen. Jag anade att bilden var tagen vid dett tillfälle (har sett någon annan bild från detta årsmöte med 4296 inblandad), men tyckte att passagerarna (framför allt den avstigande damen med plastpåsen) mer såg ut som normala resenärer än årsmötebesökare. Undrar om 4296 tog sig med egen maskin till Hornsberg sedan eller om den blev bogserad.
Det gick ett antal H33 i trafik hösten 1975, bl.a på linje 54. Tror inte det var så många och jag vet inte hur länge de gick, kanske bara några månader. Vore intressant om någon visste vilka individer det var. Vintern 1976 stod 4282,4283,4286,4287,4288,4289,4291,4293,4295,4298 och 4299 avställda på Söderhallens gård. 4281 var borta sedan länge och 4294 skrotades tidigt 1976. Var fanns 4284,4285,4290,4292,4297 och 4300? Kanske var det dessa tillsammans med 4296 som gick i trafik även efter sommaren 1975?
Hälsningar
Christian B
Citat från: christian berg skrivet 03 mars 2011, 08:43:40 AM
tyckte att passagerarna mer såg ut som normala resenärer än årsmötebesökare.
;D ;D ;D
Tyckte också att det var lite mysko att damen med påsen går av bussen inne på garageplanen. ;D
/Peter
Har noterat de tre sista som: 4285, 4292 och 4299 (med ett ? för 4299). Alla H33 avställda i Söh 1.11.75 står det också.
4294 sedd i Höh 12.2.76.
4286, 4291 och 4295 sedda i Höh 18.5.76.
Resten (utom 4299) till Höh försommaren -76.
Mvh /Hasse
Citat från: Peter Öden skrivet 02 mars 2011, 18:44:42 PM
Vad sägs om en bild tagen på en H33:a under 70-talet.
Mvh Peter Ö
****
Jo tack, det är jättetrevligt.
Synd att H33:orna slopades så tidigt, och framförallt, att ingen blev bevarad.
Bäst och snyggast av SL:s dubbeldäckare, enligt min mening.
HJP
Trevlig bild insteget ser rätt lågt ut .
H 33, måste vara stockholms första låggolvsbussar redan 1967?
Citat från: HJP skrivet 03 mars 2011, 14:52:18 PM
****
Bäst och snyggast av SL:s dubbeldäckare, enligt min mening.
HJP
Jag körde dubbeldäckare ett mindre antal gånger men min minnesbild är att jag föredrog H31 framför H33. H31 upplevde jag som mer lätthanterlig. Även H35 satte jag före H33.
/Gunnar
Citat från: TM Johnsson skrivet 04 mars 2011, 08:41:56 AM
H 33, måste vara stockholms första låggolvsbussar redan 1967?
****
Nja, alla dubbeldäckare hade låga golv, eftersom de skulle få plats med två våningar inom 4,3 m höjd. H28 bör därför ha varit SLs första dubbeldäckare med denna golvhöjd. Leveransår 1963.
HJP
Citat från: Gunnar D skrivet 04 mars 2011, 09:42:14 AM
Jag körde dubbeldäckare ett mindre antal gånger men min minnesbild är att jag föredrog H31 framför H33. H31 upplevde jag som mer lätthanterlig. Även H35 satte jag före H33.
/Gunnar
****
Smaken är naturligtvis olika, särskillt när det gäller utseende.
H31 var betydligt piggare att köra, liksom H25-H27 var piggare än H32.
H33 var dock modernare och mer komfortabla än H31, enligt min mening.
H35 hade en mycket bra förarkomfort, liksom H34, men de var fruktansvärt skramliga, tyvärr. Det förtog mycket av körglädjen, enligt min mening.
Allt detta är dock fråga om enskilld trivsel i olika fordonsmiljöer. Det finns troligen andra som har en annan uppfattning än din och min.
HJP
Citat från: HJP skrivet 04 mars 2011, 09:52:58 AM
****
Smaken är naturligtvis olika, särskillt när det gäller utseende.
Det finns troligen andra som har en annan uppfattning än din och min.
HJP
Så är det säkert! Jag utgick från mina erfarenheter som förare av fordonen år 1971! 40 år sedan!
Mvh Gunnar
Citat från: Hobgoblin skrivet 03 mars 2011, 14:31:28 PM
Har noterat de tre sista som: 4285, 4292 och 4299 (med ett ? för 4299). Alla H33 avställda i Söh 1.11.75 står det också.
4294 sedd i Höh 12.2.76.
4286, 4291 och 4295 sedda i Höh 18.5.76.
Resten (utom 4299) till Höh försommaren -76.
Mvh /Hasse
Tack för informationen! Kanske var det bara dessa som kom i trafik några höstmånader 1975. Vid besök på Högdalsskroten i maj 1979 fanns faktiskt 4285 och 4292 kvar i "oskrotat" skick. 4292 stod kvar in på 80-talet och skrotades förmodligen sedan i Hölö.
Mvh Christian B
Citat från: Gunnar D skrivet 04 mars 2011, 10:11:32 AM
Så är det säkert! Jag utgick från mina erfarenheter som förare av fordonen år 1971! 40 år sedan!
Mvh Gunnar
****
Tiden går! 1971 körde jag för Hornsberg. 40 år.... :o
HJP
varför har dom tagit bort dubbeldäckarna och varför har dom inte nya idag i trafik?
Nja, nja H28 hade trappsteg, H31 litet trappsteg framdörr, H35 trappsteg fram&bakdörr, så H33 bör vara stockholms första låggolvsbuss.
Citat från: TM Johnsson skrivet 04 mars 2011, 21:43:02 PM
Nja, nja H28 hade trappsteg, H31 litet trappsteg framdörr, H35 trappsteg fram&bakdörr, så H33 bör vara stockholms första låggolvsbuss.
****
Okej´rå, jag ger mig.
Sådan järnkoll hade jag inte :-[
HJP