Vi kräver att Veolias vd kommer till Västtrafik för att förklara vad företaget sysslar med. Vi är beredda att utfärda en formell varning till Veolia, blir det inte omedelbart en kraftfull förbättring kan vi komma att säga upp avtalet.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.562442-korforbud-for-buss-igen (http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.562442-korforbud-for-buss-igen)
Altås man bli ju matt när man läser Veolias för jag tvilar på att dom har sveriges i särklas skickligaste chauförer som lyckas nöta ner så stor del av slitbanan mot trotoarkant när det i valiga fall blir lite nött längst ut i kant mot sidan så det föanleder ett körförbud.
"Bussarna kör emot trottoarkanten vid hållplatserna och sliter sönder höger framdäck"
Nu försöker jag inte lasta allt ansvar på någon annan part än Veolia, men jag måste ändå få fråga varför man väljer kantsten som kan slita på däcken. Det är väl bra dumt, när det faktiskt finns kantsten som är designad i en snygg mjuk vinkel som gör att inget annat än en liten del av däckets sida kan slitas mot den.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Goromgorratt.gif)
Nu är jag verkligen ingen designer, men om ni låter fantasin flöda och samtidigt kisar med ögonen kanske ni förstår temat ovan.
Ett grått däck (som varken är skalenligt eller sitter fast i ett fordon) mot en vit kantsten med vinkel, samt lite svart asfalt utkastat till höger om kantstenen (med ett glapp mellan dem att tappa ner mynt och nycklar i).
De hållplatser som är gemensamma med spårvagnarna i Göteborg har en väldigt hög och rak kantsten ca 20cm. Sedan har man på andra sidan ett staket mot mitten. Så vet man inte att man skall ha ratten i mitten av vänster räl för att inte hamna i staketet eller gnaga sig mot kantstenen kan det lätt bli sådana skador. Det är väl inte bredare än 280cm på vissa hållplatser, Hagakyrkan fick jag vinkla in vänsterspegeln för att den inte skulle ta i staketet detta på Majornas 260cm breda A23.
Så frågan kan ju bollas tillbaka till Västtrafik och Göteborgs kommun.
Jag håller givetvis med er vad gäller det idiotiska med kantstenarna, MEN poängen just här är väl ändå att bussarna tillåts köra utan att någon reagerar innan polisen utfärdar körförbud på plats. Vad hände med säkerhetskontrollen oavsett den nu görs av förare, tvättpersonal eller annan? Det erkänner ju företrädare för företaget i fråga att det är en brist. På det sättet är det väl också bra att Västtrafik reagerar kraftigt på det inträffade.
Citat från: Peter L skrivet 02 mars 2011, 08:43:08 AM
Jag håller givetvis med er vad gäller det idiotiska med kantstenarna, MEN poängen just här är väl ändå att bussarna tillåts köra utan att någon reagerar innan polisen utfärdar körförbud på plats. Vad hände med säkerhetskontrollen oavsett den nu görs av förare, tvättpersonal eller annan? Det erkänner ju företrädare för företaget i fråga att det är en brist. På det sättet är det väl också bra att Västtrafik reagerar kraftigt på det inträffade.
Givetvis. Det ultimata vore nu om både operatören och kommunen nu rannsakade sig själva och öppet erkände de misstag de båda gjort, samt förbättrade sig. Bättre utbildningar och säkerhetskontroller på trafikföretaget, samtidigt som alla kantstenar på alla berörda hållplatserna byts ut senast nu i vår/sommar.
Citat från: Ersa skrivet 02 mars 2011, 09:00:36 AM
Givetvis. Det ultimata vore nu om både operatören och kommunen nu rannsakade sig själva och öppet erkände de misstag de båda gjort, samt förbättrade sig. Bättre utbildningar och säkerhetskontroller på trafikföretaget, samtidigt som alla kantstenar på alla berörda hållplatserna byts ut senast nu i vår/sommar.
Mycket bra förslag, både enkelt och konkret. Kanske lite för enkelt bara...? ;D
Kantstenen kan inte bytas på berörda hållplatser för att den höga kanstenen är en del i Kolla projektet och kollektivtrafik för alla. Men man kan lyfta bort GS Majorna andan så förarna vågar felanmäla.
I detta fall får nog Västtrafik skylla sig själva, när dom inte gör vad man säger åt dom att göra. 8)
Lite tunt att klaga på kantstenen, varför har ingen annan operatör samma problem
Citat från: kurre skrivet 02 mars 2011, 11:18:38 AM
Lite tunt att klaga på kantstenen, varför har ingen annan operatör samma problem
Självklart är rätt körteknik för förarna i förhållande till tillgängligheten, samt regelbunden däckkontroll väldigt viktiga faktorer. Det är det ingen här som försöker förringa. Men att även använda samma typ av "vänlig" kantsten, samt ha en enhetlig höjd på alla hållplatser är en del av den långsiktiga lösningen på detta problem. Och då denna faktor tyvärr sällan varken uppmärksammas i media eller på kommunstyrelsens och trafikhuvudmannens möten, dyker debatten upp här.
I Umeå tätort kan man knäcka bakdörrarna på vissa bussmodeller om de nigs, detta pga extremt höga kanter på vissa ställen. Detta medan vissa andra hållplatskanter i centrala stan är så obefintligt låga att pensionärer har svårt att ta ett kliv upp i lågentrévagnarna även om de nigs de 1-2 cm som de kan. Har det någonsin funnits någon debatt om detta? Nej, självklart inte mera än att resenärerna klagar på föraren som inte kan niga bussen ända ner till gatunivå.
Citat från: Tomas skrivet 02 mars 2011, 11:07:03 AM
Kantstenen kan inte bytas på berörda hållplatser för att den höga kanstenen är en del i Kolla projektet och kollektivtrafik för alla. Men man kan lyfta bort GS Majorna andan så förarna vågar felanmäla.
Det är absolut inget fel med hög kantsten som underlättar tillgängligheten, då detta betyder att man inte behöver niga bussen. Men stenen måste självklart vara mjukt utformad och vinklad så att den är vänlig mot fordonen även om däcket skulle komma för nära.
Kantsten? Smala hållplatser?
Undanflykterna haglar! Det känns rätt ynkligt. Kan ni inte hantera bussarna på rätt sätt kanske man ska fundera på att göra något annat än att just - köra buss.
Men oavsett är och förblir det djupt olyckligt att girighet (eller dumhet?) gör att däck som är i sånt skick att polisen utfärdar körförbud ens kan slinka igenom en säkerhetskontroll!
Om sedan hållplatserna är smala, har höga kanter eller annat så det inte ger optimala förhållanden är oviktigt!
Veolia skiter fullständigt i det. Vissa bussar som stoppats med fel har vart felanmälda sen trafikstart. Och det är till stor del GS Majorna andan som måste bort. Men också att Veolia åtgärdar fel innan polisen upptäcker dom.
Citat från: kurre skrivet 02 mars 2011, 11:18:38 AM
Lite tunt att klaga på kantstenen, varför har ingen annan operatör samma problem
Citat från: New_options skrivet 02 mars 2011, 12:08:45 PM
Kantsten? Smala hållplatser?
Undanflykterna haglar! Det känns rätt ynkligt. Kan ni inte hantera bussarna på rätt sätt kanske man ska fundera på att göra något annat än att just - köra buss.
Men oavsett är och förblir det djupt olyckligt att girighet (eller dumhet?) gör att däck som är i sånt skick att polisen utfärdar körförbud ens kan slinka igenom en säkerhetskontroll!
Om sedan hållplatserna är smala, har höga kanter eller annat så det inte ger optimala förhållanden är oviktigt!
Alla har ju olika åsikter. Som bussresenär i tätort anser jag personligen att bussarna rent fysiskt ska kunna köra in någorlunda nära hållplatsen så att resenärerna kan ta sig in i bussen utan att behöva ta stora kliv. En bra grej är t.ex att backspeglarna inte ska behöva smälla in i busskurerna om bussen körs 1-2 cm nära kantstenen vid en hållplats, vilket jag ibland sett.
Att den skulle vara helt "oviktigt" med bra förutsättningar i trafiken i allmänhet samt vid hållplatser i synnerhet tycker jag är lite väl starka ord.
Vidare tycker jag att jag redan mer än en gång har förklarat att diskussionen om hållplatsutformning och framkomlighet/hinder i trafikmiljön inte är en ursäkt för det som artikeln handlar om, utan endast en del av problemet. Men när världen är svart eller vit är det ju uppenbarligen svårt att ta upp mer än en lösningar på ett problem. Då blir övriga förklaringar genast "ursäkter" och "undanflykter".
Vinklingen
"kan ni inte hantera bussarna på rätt sätt" är även intressant då den riktas mot just de Veoliaanställda förarna i detta område. Men har svar från några av dessa specifika förare som kört sönder däcken förekommit i denna tråd? Inte vet jag, då mina bussar finns östkusten och har fina hela däck.
De hållplatser som är gemensamma för spårvagn och buss är antagligen kantstenen mer anpassade efter spårvagnarna för att förhållandena skall bli så bra som möjligt för de som reser med just spårvagn. Att det skulle bli en ombyggnad som försämrar för spårvagnsresenärerna kan man inte räkna med. Inte efter allt det strul som varit med de nya låggolvs spårvagnarna från Ansaldobreda där man bland mycket, mycket annat fått bygga om rullstolsramperna för att de inte fungerat.
Är det sedan så trångt på en del av de gemensamma hållplatserna, som Tomas skriver, skulle de behövas byggas om och avståndet mellan spåren ökas. Jag tror inte att varken Västtrafik eller Göteborgs stad är så intresserade av att ta den kostnaden.
Beroende på hållplatser och körsätt kan ett däck som kan gå igenom en "säkerhetskontroll" innan bussen tas i bruk på morgonen uppvisa skador där korden syns senare under dagen. Det är ju när bussen är i trafik som skadorna uppkommer.
Att egen kontrollen av säkerhet är dålig inom en del företag är inget nytt. Men att den är så dålig att buss efter buss får körförbud av polisen är ändå ett lågvattenmärke.
Lite OT men när man väl hade byggt om många spårvagnshållplatser i Göteborg kom man på att man trots allt inte kunde använda rampen på hållplatserna för att ingen hade tänkt att placera bänkar och kurer på rätt ställe vilket i sin tur att man fick bygga om ombyggda hållplatser på nytt :-X.
I Sthlm är ju hållplatserna anpassade efter SPV 7 och 69 t.ex så stannar bussen i början av hpl just på grund av höjdskilnader.
Mönsterdjupet ska mätas på det mest slitna stället på däckets huvudmönster. Huvudmönstret är de mittersta tre fjärdedelarna av slitbanan.
Alltså tvilar jag på att FarbrorBlå sätter körförbud för att man gnagt lite på kantstenarna.
Det handlar om slarv/nochalans från företagets sida skulle jag mistänka, chaufförerna som nagelfar bussar före färd ar väll gett upp.
Citat från: Fikman skrivet 02 mars 2011, 14:51:36 PM
Mönsterdjupet ska mätas på det mest slitna stället på däckets huvudmönster. Huvudmönstret är de mittersta tre fjärdedelarna av slitbanan.
Alltså tvilar jag på att FarbrorBlå sätter körförbud för att man gnagt lite på kantstenarna.
Det handlar om slarv/nochalans från företagets sida skulle jag mistänka, chaufförerna som nagelfar bussar före färd ar väll gett upp.
Man kanske kan sammanfatta att däcket var i sådant skick att det gav körförbud.
Sedan kan det skilja på vilken polis som gör kontrollen. Om det är trafikpolisen eller om det är ordningspolisen.
Jag har varit med om att ordningspolisen, i mitten av januari med ett rejält lager snömodd,
har uttalat att det är bra framdäck på bussen, en 12 meters boggibuss, beroende på att det var 6mm mönster djup. Att däcken var slitna med "sommarmönster" och det fåtal spår det ger i slitbanan begrep de tydligen inte. Man kan säga att däcken var lagliga utifrån mönsterdjupet men definitivt inte bra eller lämpliga.
Citat från: Hagri skrivet 02 mars 2011, 15:58:53 PM
Man kanske kan sammanfatta att däcket var i sådant skick att det gav körförbud.
Sedan kan det skilja på vilken polis som gör kontrollen. Om det är trafikpolisen eller om det är ordningspolisen.
Jag har varit med om att ordningspolisen, i mitten av januari med ett rejält lager snömodd,
har uttalat att det är bra framdäck på bussen, en 12 meters boggibuss, beroende på att det var 6mm mönster djup. Att däcken var slitna med "sommarmönster" och det fåtal spår det ger i slitbanan begrep de tydligen inte. Man kan säga att däcken var lagliga utifrån mönsterdjupet men definitivt inte bra eller lämpliga.
Blir svårt för en trafikare med att göra nått lagligt åt att man åker på "sommar" mönster, mer än uppman till att byta till några med lite lämpligare mönster sålänge man har rätt mönster djup
Dom stoppade ännu mer bussar idag. Bla annat 961 från Spårvägen som fick omedelbart körförbud pissa diesel och bakdäcket var väven framme.
Ska bli intressant att fälja detta och se hur det slutar. Men är det som Tomas skriver så trångt att man måste fälla in backspegel då är det ju helt felbyggt. Och det verkar ju vara mycket som är felgjort då ramper inte kan användas för de tar i bänkar och kurer..
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 mars 2011, 13:13:33 PM
Och hur många av er som har någon erfarenhet från yrket kollar alla däck vid varje vagnuttag eller avlösning?
Däckmönstret kan man ganska lätt få en uppfattning om men om däcksidorna är slitna och isf hur mycket är inte lika enkelt att se, en liten hint kan man få genom att studera om den upphöjda texten är sliten men i övrigt krävs en noggrann besiktning som föraren knappast gör i verkliga livet.
På vissa däck finns slitagevarnare i form av små gropar på sidorna. Gropen borta - däcket farligt slitet...
Citat från: mushkot skrivet 02 mars 2011, 21:39:04 PM
På vissa däck finns slitagevarnare i form av små gropar på sidorna. Gropen borta - däcket farligt slitet...
Har alldrig hört om slitagevarnare på sidorna, man är ju inte där och kör utan klackar i mönstret.
Citat från: Fikman skrivet 02 mars 2011, 17:15:00 PM
Blir svårt för en trafikare med att göra nått lagligt åt att man åker på "sommar" mönster, mer än uppman till att byta till några med lite lämpligare mönster sålänge man har rätt mönster djup
Poängen var att ordningspolisen tyckte att däcket var bra. Det gjordes ingen mätning utan bara en koll med ögonen.
Men som sagt det är lagligt utifrån mönsterdjup.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 mars 2011, 23:00:59 PM
Det finns ingen lag som kräver att du ska ha vintermönster, och att ha det fram på en tätortsbuss känns väldigt overkill.
Många åkare som kör med dubbat fram dubbar vanliga normala framdäck och inte några med aggresivt vintermönster.
Det är svårt att dubba däck med sajpningar. Krävs en solid gummiyta att skruva ner dubben i.
"- Vi kommer i kväll och i natt att kontrollera höger framdäck på alla våra bussar och vi har träffat vår däckleverantör under tisdagen för att försöka få någon form av slitagevarnare på däckssidorna."
Eller så kanske förarna ska göra säkerhetskontrollen som man enligt lag måste göra så fort man sätter sig i en buss.
Citat från: Trean skrivet 03 mars 2011, 06:15:48 AM
"- Vi kommer i kväll och i natt att kontrollera höger framdäck på alla våra bussar och vi har träffat vår däckleverantör under tisdagen för att försöka få någon form av slitagevarnare på däckssidorna."
Eller så kanske förarna ska göra säkerhetskontrollen som man enligt lag måste göra så fort man sätter sig i en buss.
Man har en lösning på Veolia i Göteborg att säkerhetskontrollen görs på natten av särskild personal, innan förarna hämtar ut bussen.
En lösning som inte bara Veolia tillämpar.
Citat från: Fikman skrivet 02 mars 2011, 22:27:00 PM
Har alldrig hört om slitagevarnare på sidorna, man är ju inte där och kör utan klackar i mönstret.
Titta runt lite så kanske du ser ett. :)
Citat från: Tomas J Fransson skrivet 02 mars 2011, 14:45:05 PM
I Sthlm är ju hållplatserna anpassade efter SPV 7 och 69 t.ex så stannar bussen i början av hpl just på grund av höjdskilnader.
Detta gäller endast hpl Kungsträdgården där främre halvan är uppbyggd som du skriver. De övriga håller normal höjd även om man vid Nybroplan trots detta stannar i början(Så var det förut men jag har inte kört berörda linjer på ett tag och lämnar förbehåll).
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 03 mars 2011, 09:28:10 AM
Detta gäller endast hpl Kungsträdgården där främre halvan är uppbyggd som du skriver. De övriga håller normal höjd även om man vid Nybroplan trots detta stannar i början(Så var det förut men jag har inte kört berörda linjer på ett tag och lämnar förbehåll).
En lite lustig sak vid just Kungsträdgården är att boggibussarna tenderar att ta i plattformen med bakänden när man gör en liten rattrörelse åt vänster för att komma rätt mot Norrmalmstorg. Det gäller att köra så gott som rakt fram tills hela bussen är ute ur hållplatsen; kräver viss precision!
Kan säga att i tisdags kväll, så kom ett för mig annorlunda, trafikmeddelandet ut till alla Veolias bussar i trafik i Göteborg:
Ni skall kontrollera däcken vid närmaste ändhållplats, så inte det är för slitet, och kontrollera främst högra framdäcket. Kan det bero på polisens "varning" tro?
Citat från: danneh skrivet 03 mars 2011, 11:07:02 AM
Kan säga att i tisdags kväll, så kom ett för mig annorlunda, trafikmeddelandet ut till alla Veolias bussar i trafik i Göteborg:
Ni skall kontrollera däcken vid närmaste ändhållplats, så inte det är för slitet, och kontrollera främst högra framdäcket. Kan det bero på polisens "varning" tro?
Sover Dolly Parton på rygg? ;) ;D 8)
Citat från: Knallhatt skrivet 03 mars 2011, 08:44:36 AM
Man har en lösning på Veolia i Göteborg att säkerhetskontrollen görs på natten av särskild personal, innan förarna hämtar ut bussen.
En lösning som inte bara Veolia tillämpar.
En lösning som 90-95% av bussföretagen som kör linjetrafik tillämpar skulle jag vilja påstå. Oavsett företag och storlek på dessa har man ju numera max 7-10 minuter på dig från att din arbetstid börjar, till att bussen ska rulla ut från depåområdet med uppstartad inloggad biljettmaskin. Jag ger ingen personlig åsikt om det, utan säger bara som det är. Samt konstaterar att det blir lite tajt att hinna med en säkerhetskontroll på den tiden.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 mars 2011, 11:21:31 AM
Sköter man detta rätt och har välutbildad personal till jobbet så är jag övertygad om att säkerhetskontrollen fungerar bättre än om var o en gör den med olika förutsättningar, intresse o kunnande.
Det tror jag också, dock är det väl vanligare att den personal som gör detta aldrig är ute i trafiken och kör (kanske inte ens får köra utanför garaget?) och då är det ju svårare?
Citat från: JDS skrivet 03 mars 2011, 11:28:59 AM
Det tror jag också, dock är det väl vanligare att den personal som gör detta aldrig är ute i trafiken och kör (kanske inte ens får köra utanför garaget?) och då är det ju svårare?
Visst är det vanligare, men behöver inte vara svårare om personalen är välutbildad som Lars skrev.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 mars 2011, 11:21:31 AM
Sköter man detta rätt och har välutbildad personal till jobbet så är jag övertygad om att säkerhetskontrollen fungerar bättre än om var o en gör den med olika förutsättningar, intresse o kunnande.
Tvättpersonalen riskerar inte böter om bussen går olaglig i trafik. Därför viker tvättpersonalen enklare efter order från ledningen om att snabba på arbetet eller låta "småfel" vara.
En förare som riskerar böter är däremot mindre villig att se mellan fingrarna.
Citat från: Fikman skrivet 02 mars 2011, 14:51:36 PM
Mönsterdjupet ska mätas på det mest slitna stället på däckets huvudmönster. Huvudmönstret är de mittersta tre fjärdedelarna av slitbanan.
Alltså tvilar jag på att FarbrorBlå sätter körförbud för att man gnagt lite på kantstenarna.
Det handlar om slarv/nochalans från företagets sida skulle jag mistänka, chaufförerna som nagelfar bussar före färd ar väll gett upp.
Syns corden på sidan av däcket så är det olagligt, oavsett mönsterdjup i slitbanan!
//Danne