I nya nr av Bussbranchen finns på sid 41 en bild på en Neoplan ledvagn som är lackad i Surahammars trafik:s färger, vad hade surahammars denna till för trafik ? och när såldes den till SL ? Var den med när GDG köpte företaget ?
(Fotograf: Björn Forslund)
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 21 september 2007, 16:09:32 PM
I nya nr av Bussbranchen finns på sid 41 en bild på en Neoplan ledvagn som är lackad i Surahammars trafik:s färger, vad hade surahammars denna till för trafik ? och när såldes den till SL ? Var den med när GDG köpte företaget ?
(Fotograf: Björn Forslund)
Surahammars Trafik AB lanserade den på sin tid som Sveriges största turistbuss. Den var alltså avsedd för beställningskörningar. Det var väl också avsikten när den placerades hos SL i Vaxholm, även om det väl också blev en del linjekörningar där.
Vid den här tiden var det inte vanligt med dubbeldäckare i beställningstrafiken, så en ledbuss var ett alternativ att få ut fler platser. Så värst lyckad blev väl dock aldrig satsningen. Det torde väl dessutom ha varit lite strul med att köra denna utomlands.
Surahammars trafik AB hade vid GDG övertagande 29 bussar. Den efterfrågade Neoplanen kan vara tänkt för veckoslutstrafik. Det är lite rörigt om fad företaget ville och dotterbolag ville. Det är inte heller riktigt klart om Sv Bussresebyrån AB,Stockholm var dotterbolag eller inte. Emellertid blev ovan representant i Stockholm för Sv Bussamtrafiken,vardagligt kallad Sv buss. I Göteborg finns en rörig ägarlista över representanterna där. I Stockholm blev som sagt en av Surahammars Delägare platsrepresentant i Stockholm. Lägg märke till namnet Svenska Bussresebyrkån AB. Denna övertogs också ava GDG Biltrafik AB på något sätt.
GDG hade tidigare samordnat trafik i Stockholm genom övertag av Nyman&Schultz busstrafik, fd Nordisk Reseburea. Troligen blev denna trafik skött från Stockholm 1953 eller 1955 då Högbergsgruppen blev inblandad i företaget. Tidigare ett gammalt Göteborgsföretag. Han som hete Nyman var anställd vid företaget och var en av Sveriges första resebyråföreståndare.Vem Schultz var vet jag ej. Bussföretaget kom till staten på omvägar. Detta ligger litet långt från Surahammars. Efter övertagantet som GDG gjorde av Våsteråsföretaget,så var det de fd ägarna från Virsbo som skötte företget. Den delägare som var inblandat i Sv Bussresebyrån blev senare verksam inom däckhantering inom AB Alpus.
Det var ju Walters fru, Yvonne Wild, som kom på namnet Swebus, när hon skulle marknadsföra Surahammars trafiks utlands resor, och sedan får hela företaget detta namn.....
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 22 september 2007, 17:24:08 PM
Det var ju Walters fru, Yvonne Wlid, som kom på namnet Swebus, när hon skulle marknadsföra Surahammars trafiks utlands resor, och sedan får hela företaget detta namn.....
Förmodligen bara en felskrivning men efternamnet är Wild. I övrigt är det helt korrekt att namnet Swebus härrör från Surahammar och att det således redan fanns i GDG-koncernen vid sammanslagningen.
Swebus är för övrigt inte - som många tror - svengelska och uttalet "soibass" är helt galet. Swe kommer från gammal stavning Swerige och bus från omnibus.
F´låt, fixat....