Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: BussThomas skrivet 28 februari 2011, 11:49:40 AM

Titel: Nytt linjesystem i Borås
Skrivet av: BussThomas skrivet 28 februari 2011, 11:49:40 AM
Satt hemma och funderade på varför linjenätet i Borås Stad ser ut som det gör! Jag trodde att man skulle införa ett system som verkligen var av hög klass där stomlinjerna var få. men täckte upp de större linjerna/stadsdelarna! Men så blev det inte. Utan man fortsatte i samma anda som tidigare! Tanken med ett stomlinjesystem är väl få linjer med hög turtäthet, därefter lägger man in ett kompletterande system som täcker upp övrigt resandebehov.

Stomlinjer
1 Sjöbo/Knalleland - Centrum - Hässleholmen/Sörbo/Ängsgården
2 Hulta/Trandared - Centrum - Norrby C/Tullen
3 Hallatorp/Furuberg/Regementet - Centrum - Coop Forum - Sörmarken/Hulta Ängar
4 Hedvigsborg - Centrum - Norrmalm - Bergdalen

Lokallinjer
10 Almenäs/Ishallen - Centrum - Viared
11 Brotorp - Bergsäter - Centrum - Duvan - Boda Klint - Svensgärde
12 Ekås - Hestra - Centrum - Östermalm - Björkängen
13 Bosnäs - Göta - Centrum - Parkstaden - Sjömarken
14 Granbäcken - Kristineberg - Centrum - Strömsdal - Gånghester
15 Holmen - Viared - Ramnaslätt - Centrum - Sjöbo - Tosseryd

Vad tycker ni här på forumet om detta förslag?
Titel: SV: Nytt linjesystem i Borås
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 28 februari 2011, 15:35:52 PM
Citat från: BussThomas skrivet 28 februari 2011, 11:49:40 AM
Satt hemma och funderade på varför linjenätet i Borås Stad ser ut som det gör! Jag trodde att man skulle införa ett system som verkligen var av hög klass där stomlinjerna var få. men täckte upp de större linjerna/stadsdelarna! Men så blev det inte. Utan man fortsatte i samma anda som tidigare! Tanken med ett stomlinjesystem är väl få linjer med hög turtäthet, därefter lägger man in ett kompletterande system som täcker upp övrigt resandebehov.

Det är väl egentligen det man försökt göra. Men på gott och ont finns det någon form av allergi mot linjer med varierande ändhållplatser bland tjänstemännen i Borås Stad och den ser ut att vara svårbotad. Så även om nätet idag i grunden är bra har man behövt väldigt många kompletteringslinjer vilket gör det komplicerat i alla fall. Jag har själv klurat en del på detta och börjar väl få fram lite struktur på det hela. Jag suddar till stor del ut skillnaderna mellan 40-linjer, 150-linjer osv.

Två linjer med mycket täta avgångar, kanske ned mot 5-6 minuter mellan bussarna:
1. Sjöbo (Skogsfrug.)-Knalleland-Centrum-Sjukhuset-Hässleholmen.
2. Trandared (Husbondegatan)-Centrum-Resecentrum-Norrby-Tullen

Minst var 15 minut:
5. Sandared-Sjöhagen-Melltorp-Sjömarken-Sandlid-Göteborgsvägen-Resecentrum-Centrum-Strömsdal-Gånghester-Dalsjöfors
7. Hedvigsborg-Kristineberg-Centrum-Norrmalm-Bergdalen
8. Hestra-Norrby-Resecentrum-Centrum-Sjukhuset-Hulta Ängar
48/49. Centrum-Resecentrum-Viared enligt samma modell som idag.

Minst var 30 minut (något tätare än så under morgon och eftermiddag):
3. Sjöbo (Långesten)-Knalleland-Bäckeskog-Norrby-Resecentrum-Centrum-Sjukhuset-Hässleholmen-Svensgärde-Sörmarken (Sandwallsgatan)-Trandared (Husbondegatan)
4. Regementet-Göteborgsvägen-Resecentrum-Centrum-Sjukhuset-Hässleholmen-Brämhult (Ängsgården)
6. St Sigfrid-Göta-Resecentrum-Centrum-Bergsäter-Hässleholmen-Brämhult (Sörbo)
9. Fristad-Frufällan-(direkt nya riksväg 42 när den öppnar)-Knalleland-Centrum-Resecentrum-Göta-Rydboholm-Viskafors-Svaneholm-Bogryd

(Jag vill inte bryta traditionen med linje 6 till Göta. Jag bara vill inte det.)  ;)

Var 60 minut, med några ytterligare morgon och eftermiddag:
12 och 14 som idag men kopplas ihop till en linje.
13 och 16 som idag men kopplas ihop till en linje.

Främst morgon och eftermiddag plus några enstaka turer under dag, kväll och helger:
30. Tosseryd-Sjöbo-Knalleland-Centrum-Resecentrum-Göta-Rydboholm-Viskafors-Kinnarumma
41. Viared-Ramnaslätt-Tullen-Norrby-Resecentrum-Centrum-Strömsdal-Brotorp-Gånghester (Häljasjö)
46. Almenäs-Knalleland-Centrum-Druvefors-Furuberg-St Sigfrid-Funningen
47. Bredared-Ekås-Resecentrum-Centrum-Druvefors-Kristineberg-Transås-Målsryd-Aplared

Det är mycket liten beläggning på dagens bussar till Holmen och Bosnäs och bussen till Granbäcken har nyligen dragits in. Jag föreslår att yttersta delen av dessa linjer ersätts med anropstyrd taxi istället.

Jag har inte berört den trafik som håller sig inom Borås kommun som trafikerar Sandhult och Äspered, men jag tänker mig att dessa kan finnas kvar som idag. Eventuellt skulle man kunna tänka sig att bussarna från Äspered på morgonen kan ta vägen om Dalsjöforsmotet för smidigare byten till linje 101 och 200 för snabbare resor till Borås eller Ulricehamn. Det bör gå snabbare att resa så än dagens omväg med byte i Dalsjöfors.

Jag tänker mig också att man åtminstone under högtrafiktid inte behöver köra trafik som är på väg till/från grannkommunerna genom Målsryd-Gånghester, Kinnarumma, Sjöbo eller Sandlid-Västeråsen, men att man skulle kunna göra det vid de tider då de fyra sistnämnda linjerna i min lista inte trafikeras.

Någon med ännu fler idéer?  :)
Titel: SV: Nytt linjesystem i Borås
Skrivet av: Bengt H skrivet 28 februari 2011, 16:50:36 PM
Vi ett snabbt påseende verkar ditt förslag Olof, både intressant och spännande. En detalj som jag ställer mig lite frågande till är att ersätta sista biten av en linje med anropsstryd taxi. Frågan är vad man vinner på det när det knappast finns taxibilar stationerade vid dessa platser utan de måste tomköra till bussens ändhållplats. Jag tror snarare på att antingen finns det ett behov av att köra ut bussen till Funningen respektive Holmen, eller också inte. Det behovet får styra hur långt de ska gå.

För övrigt uppskattar jag att du inte vill ändra på att det är linje 6 som ska trafikera Göta. Linje 6 är faktiskt ett linjenummer som behållit Göta som destination ända sedan den stora omläggningen av linjenummer som skedde när Södra torget blev central hållplats för stadstrafiken år 1937. Då fick före detta linjerna 3a och 3b nummer 5 respektive 6. De gick då från Smörhulan vid gränsen till Brämhult - Åsbogatan - Södra torget. Därefter i en slinga där linje 5 gick Södra torget - Norrby - Parkstaden - Regementet - Göta - Södra torget och linje 6 gick slingan i motsatt riktning. Alltså redan då linje 6 till Göta!

Linje 6 trafikerades inte under andra världskriget på grund av trafikrestriktionerna och när trafiken efter krigsslutet kunde återgå i mer normal form, valde man att låta alla bussar gå slingan i samma riktning och linje 6 i den gamla formen återkom inte. Därmot ersattes snart en del av linje 5 av en ny linje 6 Göta - Stora torget/Lilla Brogatan - Norrmalm (linjen passerade inte Södra torget utan gick Torggatan i riktning mot Norrmalm och Lilla Brogatan i riktning mot Göta). Linje 5 kom då inte längre att passera Regementet och Göta utan betjänade bara Norrby och Parkstaden förutom Smörhulan. Trafiken till Regementet övertogs av en ny linje 22.

Sedan dess har sexan oförtrutet gått Varbergsvägen fram till Göta, även om ändhållplatserna i linjens båda ändar skiftat under åren.

Så, som sagt, jag uppskattar den aktning du visar denna klassiska destination.
Titel: SV: Nytt linjesystem i Borås
Skrivet av: BussThomas skrivet 28 februari 2011, 17:05:32 PM
Tack för kommentaren! Jag har sett en gammal linjekarta från 1966 eller omdet nu var 1967 där gick linje 6 i en slinga Södra Torget - Centralen - Göta - Druvefors - Södra Torget. Dock ej aktuellt för dagens trafiksystem. Men intressant! Det jag menar med mitt förslag är att linjerna skall ha samma linjenummer oavsett om linjen får ett eller fler ben i samma linjenummer!
Titel: SV: Nytt linjesystem i Borås
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 28 februari 2011, 19:52:09 PM
Citat från: Bengt H skrivet 28 februari 2011, 16:50:36 PM
Vi ett snabbt påseende verkar ditt förslag Olof, både intressant och spännande. En detalj som jag ställer mig lite frågande till är att ersätta sista biten av en linje med anropsstryd taxi. Frågan är vad man vinner på det när det knappast finns taxibilar stationerade vid dessa platser utan de måste tomköra till bussens ändhållplats. Jag tror snarare på att antingen finns det ett behov av att köra ut bussen till Funningen respektive Holmen, eller också inte. Det behovet får styra hur långt de ska gå.

Det jag tänker mig är att de fyra sista linjerna i min lista knappast ska trafikeras alls under kvällar och helger men att man kan erbjuda anropstyrd taxi längs dessa linjer och då även ge möjlighet för dessa att fortsätta en bit ytterligare ut till Holmen resp. Bosnäs till ganska marginell merkostnad. På morgon och eftermiddag till/från Holmen och Bosnäs bör det räcka med kommunens skolbussar enligt samma modell som man gjorde nyligen med Granbäcken och Björkhult. Arbetspendling med kollektivtrafik vågar jag nog påstå förekommer väldigt sällan från Holmen och Bosnäs så jag har medvetet bortsett från det. Till övriga ärenden m m finns trafik enligt kommunens närtrafikkoncept och till några områden kan andra linjer ta en marginell extra sväng under lågtrafik, t ex Kinnarumma och Målsryd.

Därför har jag försökt få ihop det så att områden där den här modellen är rimlig får dela på fyra liknande linjer.

Citat från: Bengt H skrivet 28 februari 2011, 16:50:36 PM
För övrigt uppskattar jag att du inte vill ändra på att det är linje 6 som ska trafikera Göta.

Det låter bra det. Lite trafikhistoria kan vi ju faktiskt kosta på oss att bevara här i sta'n. 8)

Citat från: BussThomas skrivet 28 februari 2011, 17:05:32 PM
Det jag menar med mitt förslag är att linjerna skall ha samma linjenummer oavsett om linjen får ett eller fler ben i samma linjenummer!

I stort sett var det så fram till helt nyligen. Det förekom viss kritik mot detta som jag tror skapade någon form av rädsla för att göra något liknande i fortsättningen. Jag måste först och främst säga att jag håller med om stora delar av den kritiken. Framförallt linje 1 visade sig bli svårhanterlig, både för trafikledning, förare och resenärer. Men jag tror att kritiken till stor del också kom av att t ex linje 2 var ganska komplicerad sista tiden med både varierande körväg och varierande ändhållplats. Egentligen blev den nog bara ännu mer komplicerad när man försökte lösa det genom att ge den sista biten ett annat linjenummer utan att annonsera att det egentligen bara var en fortsättning och inte byte. Men ändå. Ett tydligt och enkelt linjenät tror jag är värt att sträva efter.

Sedan kan man nog också konstatera att stadsdelar som Hässleholmen och Sjöbo verkligen behöver flera kompletterande linjer som tar lite olika vägar för att kapaciteten ska räcka. Det finns helt enkelt underlag för att t ex köra linjer från olika håll mot Hässleholmen och man kan då låta dessa fortsätta till olika destinationer i Brämhult eller på Hulta/Trandared.
Titel: SV: Nytt linjesystem i Borås
Skrivet av: Bengt H skrivet 28 februari 2011, 20:56:05 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 28 februari 2011, 19:52:09 PM
Det jag tänker mig är att de fyra sista linjerna i min lista knappast ska trafikeras alls under kvällar och helger men att man kan erbjuda anropstyrd taxi längs dessa linjer och då även ge möjlighet för dessa att fortsätta en bit ytterligare ut till Holmen resp. Bosnäs till ganska marginell merkostnad.

Då förstår jag och dessutom låter det som en bra idé. Modellen tillämpades väl för övrigt för dessa linjer under 80- och 90-talet.

Jag har inte riktigt hängt med i utbyggnaderna i Borås med omnejd under de senaste decennierna (jag flyttade från stan redan 1970), men är det numera så att Dalsjöfors motiverar dubbla turtätheten jämfört med Fristad? Jag noterar dessutom att femman inte utgår från Bollebygd. Motiverar Bollebygd således en egen linje?
Titel: SV: Nytt linjesystem i Borås
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 01 mars 2011, 09:03:16 AM
Citat från: Bengt H skrivet 28 februari 2011, 20:56:05 PM
Jag har inte riktigt hängt med i utbyggnaderna i Borås med omnejd under de senaste decennierna (jag flyttade från stan redan 1970), men är det numera så att Dalsjöfors motiverar dubbla turtätheten jämfört med Fristad?

Det är väl lite tveksamt kanske. Det är rejält trångt emellanåt på bussarna till/från Sparsör-Fristad och Rydboholm-Viskafors också så jag får nog ändra mig till att något i stil med 15-20-minuterstrafik morgon och eftermiddag vore nog inte fel på den linjen heller egentligen.

Vad gäller Sjömarken-Gånghester resonerar jag så att det bör bli en linje med tät trafik för att det är det ett stråk där det byggts väldigt mycket senaste 10-15 åren och resandet ökar. Man kan då likaväl köra vidare sista kilometern till Sandared och vända där. I andra änden kunde det kanske vara motiverat att klyva linjen i Gånghester och köra varannan till Dalsjöfors och varannan till Målsryd-Aplared. Men jag är lite osäker där. Det är lite trångt till/från Dalsjöfors vissa tider också.

Citat från: Bengt H skrivet 28 februari 2011, 20:56:05 PM
Jag noterar dessutom att femman inte utgår från Bollebygd. Motiverar Bollebygd således en egen linje?

Utvecklingen i det stråket är lite intressant på flera sätt. På 80-talet gick linje 150 Bollebygd-Borås-Fristad och det var en av Borås Kommuns längsta linjer med någorlunda hög turtäthet (var 60 minut dag/kväll/helg, var 30 minut morgon/eftermiddag + några förstärkningar). Bollebygdsdelen hade tidvis ganska låg beläggning och fick linjenummer 402 med lite annat upplägg i början av 90-talet. När Bollebygd bröt sig ur Borås kommun 1995 blev linjen ett mer regionalt intresse eftersom den började passera en kommungräns. Kommunerna var inte riktigt överens om trafikeringen, bl a planerade Borås områden med nya hus i Sjömarken och Sandared medan Bollebygd började vända blickarna mer mot Göteborg. Lösningen blev att Borås kommun började att själva finansiera en linje med tätare turer och ändhållplats nära kommungränsen strax väster om Sandared, alltså den linjen som idag är sammankopplad med linjen till Dalsjöfors och heter linje 159.

Nu har vi alltså flyttat diskussionen en bit utanför Borås men kollektivresandet i Hultafors och Olsfors inte är större än att man bör kunna klara det med en linje Bollebygd-Sandared-Borås med 60-minutersintervall ungefär medan Sandared och Sjömarken motiverar mycket mer trafik. Linjen från Bollebygd skulle man också kunna låta köra motorvägen från Viaredsrondellen in mot Borås så att den samtidigt kan användas som snabblinje även för resenärer från Sandared och Sjömarken.

I lite större perspektiv tror jag sedan att man behöver se över linje 101 Göteborg-Bollebygd-Borås-Ulricehamn och klyva den i flera delar för att t ex få ett vettigare upplägg för Bollebygd mot både Göteborg och Borås, men alltså då inte trafik över Sandared.
Titel: SV: Nytt linjesystem i Borås
Skrivet av: BussThomas skrivet 01 mars 2011, 13:03:30 PM
Det jag fortfarande inte förstår efter snart 23 år i stan är varför man inte inför ledbussar på linje 1! jag tror inte att det är så trångt utmed denna linje så att 18 meters bussar inte får plats på våra gator. Det skulle behövas. Och mig veterligen så stod det så i Trivectors rapport angående den nya trafiken, men staden ville inte ha dessa alternativt inte ge dispens för dessa fordon! Men Borås Lokaltrafik har väl dispens för att köra boggiebussar på de flesta linjer??
Titel: SV: Nytt linjesystem i Borås
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 01 mars 2011, 13:39:02 PM
Citat från: BussThomas skrivet 01 mars 2011, 13:03:30 PM
Det jag fortfarande inte förstår efter snart 23 år i stan är varför man inte inför ledbussar på linje 1! jag tror inte att det är så trångt utmed denna linje så att 18 meters bussar inte får plats på våra gator. Det skulle behövas. Och mig veterligen så stod det så i Trivectors rapport angående den nya trafiken, men staden ville inte ha dessa alternativt inte ge dispens för dessa fordon! Men Borås Lokaltrafik har väl dispens för att köra boggiebussar på de flesta linjer??

Jag tror också att ledbussar hade varit bra för linje 1 och kanske även 2 och det gjordes ju också en del mätningar och provkörningar för ledbussar för sisådär 10 år sedan. Några konkreta problem är vändslingan vid Skogsfrugatan samt att det verkar råda enighet bland tjänstemännen i staden om att det vore en väldigt dålig idé att angöra Södra Torget med ledbussar, både säkerhetsmässigt och kapacitetsmässigt. Linje 1 skulle i princip äta upp alla tillgängliga hållplatslägen längs den längsta plattformen på torget så man måste ha plats att flytta de andra linjerna där i så fall.

Enklaste lösningen vore givetvis att flytta upp t ex linje 1, 2 och 8 till Allégatan men det är tydligen lite politiskt kontroversiellt verkar det som. Det finns också en del butiker och restauranger på Allégatan som inte är helt överens med den idén.

Vändslingan vid Skogsfrugatan var tillräckligt stor från början men en del av den är numera ombyggd till återvinningsstation. Om man hittar annan plats för den och flyttar väderskyddet några meter blir slingan tillräckligt stor igen så särskilt svårt vore det inte.

Om det fanns några andra konkreta hinder annat än politiska mot ledbussar kommer jag inte ihåg, men jag tror faktiskt inte det.
Titel: SV: Nytt linjesystem i Borås
Skrivet av: yngrot skrivet 01 mars 2011, 13:46:16 PM
Tanken var ju från början att det skulle vara led på linje 1 och det provkördes ju oxå utan större problem. Men Södra torget med ledbuss är helt fel. I så fall skulle ju 1 gå via Allegatan men som sagt ingen enighet om det. Och enligt andra trådar led kontra boiige så skiljer det väldigt lite i antal passagerare.. däremot högre driftkostnad /inköp för led.. Så sent som i går vid ett besök i Borås gick det många 12m vagnar på linje1..och dekom med minder än 1 min mellan bussarna där är väl det stora problemet bussar fastnar i trafiken.