(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/804GAT-B.jpg?t=1298836855)
Nyligen avhandlad mustang under ¨Busshistoriskt......¨
Hej!
Snyggt!
En stockholmare i Malmö.
Här är alltså f d SS 416 efter dryga 20 år i tjänst hos MSS.
Visst är det en flagghållare som syns i överkant på linjenummerkrukan?
mvh K R
Citat från: K R skrivet 27 februari 2011, 21:33:14 PM
Hej!
Snyggt!
En stockholmare i Malmö.
Här är alltså f d SS 416 efter dryga 20 år i tjänst hos MSS.
Visst är det en flagghållare som syns i överkant på linjenummerkrukan?
mvh K R
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/79v2197foraGAT-B.jpg?t=1298879549)
Här syns flaggor på nr 79 som kommer med vagnar till eftermiddagens släpvagnstrafik.
Sista trafikdagen dessvärre.
Trevliga bilder. Jag var i Malmö på det tidiga 70-talet och besökte vagnhallen. Den halvfärdiga 81:an stod där och deppade efter att man beslutat att lägga ner alltihopa. Vagnen var då försedd med nya dörröppningar på höger sida, och vänsterdörrarna var igensatta. Dammet hade lagt sig och mer blev det inte.
Körde man med dubbla mustangsläp itrafik i Malmö?
Citat från: K R skrivet 27 februari 2011, 21:33:14 PM
Visst är det en flagghållare som syns i överkant på linjenummerkrukan?
Det ser ut som en hållare för tre st flaggor, ja.
Citat från: Anders N skrivet 28 februari 2011, 11:54:29 AM
Körde man med dubbla mustangsläp itrafik i Malmö?
Nej, det var fråga om en släpa från vagnhallen, och släpen kopplades sedan till varefter motorvagnarna rullade in.
Citat från: Björn Forslund skrivet 28 februari 2011, 12:02:12 PM
Nej, det var fråga om en släpa från vagnhallen, och släpen kopplades sedan till varefter motorvagnarna rullade in.
En sak som är lite lustig, utifrån hur kopplingen beskrivits i de källor jag sett, är att man verkar ha kört ut alla släp med samma motorvagn och sedan kopplat till dem ett och ett till trafikvagnarna. Man kan ju tycka att det borde ha gått att rationalisera kopplingen (genom att låta kopplingsvagnen bli ny trafikvagn på varannan tur) men jag har kanske missbedömt tidsåtgången för tomkörningen? Vad var turtätheten, och hur lång tid tog det att köra GAT-vagnhallen?
Det är nog inte omöjligt att "kopplingsvagnen" behöll ett släp och rullade ut i trafiken sedan.
Men det där får någon som är bättre på Malmös spårvägstrafik redogöra för.
Alla släp kördes nog inte till och från vagnhallen. Uppställningsspåret på Gustav rymde ett par släp och vad jag minns stod det vagnar där under mellantrafiktid.
Underbara bilder förresten, mina blev inte lika bra vad jag minns. MSS och ML ståtade ju med närmast schweiziskt välputsade vagnar.
/Ted