Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 27 februari 2011, 21:05:55 PM

Titel: Malmö Stads Spårvägar 80
Skrivet av: Hasse L skrivet 27 februari 2011, 21:05:55 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/804GAT-B.jpg?t=1298836855)

Nyligen avhandlad mustang under ¨Busshistoriskt......¨
Titel: SV: Malmö Stads Spårvägar 80
Skrivet av: K R skrivet 27 februari 2011, 21:33:14 PM
Hej!

Snyggt!
En stockholmare i Malmö.
Här är alltså f d SS 416 efter dryga 20 år i tjänst hos MSS.
Visst är det en flagghållare som syns i överkant på linjenummerkrukan?

mvh K R
Titel: SV: Malmö Stads Spårvägar 80
Skrivet av: Hasse L skrivet 28 februari 2011, 08:58:32 AM
Citat från: K R skrivet 27 februari 2011, 21:33:14 PM
Hej!

Snyggt!
En stockholmare i Malmö.
Här är alltså f d SS 416 efter dryga 20 år i tjänst hos MSS.
Visst är det en flagghållare som syns i överkant på linjenummerkrukan?

mvh K R
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/79v2197foraGAT-B.jpg?t=1298879549)

Här syns flaggor på nr 79 som kommer med vagnar till eftermiddagens släpvagnstrafik.
Sista trafikdagen dessvärre.
Titel: SV: Malmö Stads Spårvägar 80
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 28 februari 2011, 10:42:40 AM
Trevliga bilder. Jag var i Malmö på det tidiga 70-talet och besökte vagnhallen. Den halvfärdiga 81:an stod där och deppade efter att man beslutat att lägga ner alltihopa. Vagnen var då försedd med nya dörröppningar på höger sida, och vänsterdörrarna var igensatta. Dammet hade lagt sig och mer blev det inte.
Titel: SV: Malmö Stads Spårvägar 80
Skrivet av: Anders N skrivet 28 februari 2011, 11:54:29 AM
Körde man med dubbla mustangsläp itrafik i Malmö?
Titel: SV: Malmö Stads Spårvägar 80
Skrivet av: Ersa skrivet 28 februari 2011, 11:57:30 AM
Citat från: K R skrivet 27 februari 2011, 21:33:14 PM
Visst är det en flagghållare som syns i överkant på linjenummerkrukan?

Det ser ut som en hållare för tre st flaggor, ja.
Titel: SV: Malmö Stads Spårvägar 80
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 28 februari 2011, 12:02:12 PM
Citat från: Anders N skrivet 28 februari 2011, 11:54:29 AM
Körde man med dubbla mustangsläp itrafik i Malmö?

Nej, det var fråga om en släpa från vagnhallen, och släpen kopplades sedan till varefter motorvagnarna rullade in.
Titel: SV: Malmö Stads Spårvägar 80
Skrivet av: JDS skrivet 28 februari 2011, 13:38:03 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 28 februari 2011, 12:02:12 PM
Nej, det var fråga om en släpa från vagnhallen, och släpen kopplades sedan till varefter motorvagnarna rullade in.

En sak som är lite lustig, utifrån hur kopplingen beskrivits i de källor jag sett, är att man verkar ha kört ut alla släp med samma motorvagn och sedan kopplat till dem ett och ett till trafikvagnarna. Man kan ju tycka att det borde ha gått att rationalisera kopplingen (genom att låta kopplingsvagnen bli ny trafikvagn på varannan tur) men jag har kanske missbedömt tidsåtgången för tomkörningen? Vad var turtätheten, och hur lång tid tog det att köra GAT-vagnhallen?
Titel: SV: Malmö Stads Spårvägar 80
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 28 februari 2011, 14:44:52 PM
Det är nog inte omöjligt att "kopplingsvagnen" behöll ett släp och rullade ut i trafiken sedan.
Men det där får någon som är bättre på Malmös spårvägstrafik redogöra för.
Titel: SV: Malmö Stads Spårvägar 80
Skrivet av: Ted Selander skrivet 28 februari 2011, 15:13:45 PM
Alla släp kördes nog inte till och från vagnhallen. Uppställningsspåret på Gustav rymde ett par släp och vad jag minns stod det vagnar där under mellantrafiktid.

Underbara bilder förresten, mina blev inte lika bra vad jag minns. MSS och ML ståtade ju med närmast schweiziskt välputsade vagnar.

/Ted