Uphandling har annonserats i Norrbottenstidningar finns på LTNBD:s hemsida som inbjudan men inget om vilka linjer
Det är 16 paket med 31 linjer
http://www.ltnbd.se/nyheter/?newsid=127
Skulle det vara svårt att göra ordentliga trafikpaket, och upphandla all trafik som utgår från en ort i ett svep i Norrbotten ? ??? Tycker det verkar rörigt och svårt att få någon struktur på det, men så har det alltid varit där uppe.
Trafiken upphandlas precis som trafikhuvudmannen och operatörerna vill ha det. Kanske föredrar man att upphandla små områden just för att man då har bättre koll på läget? Dessutom kanske trafikhuvudmannen är helnöjd med dagens mindre operatörer, och därför inte vill se en enda enda stor åkare i hela länet. Tvärtemot UL således...
Citat från: Ersa skrivet 28 februari 2011, 00:44:59 AM
Trafiken upphandlas precis som trafikhuvudmannen och operatörerna vill ha det. Kanske föredrar man att upphandla små områden just för att man då har bättre koll på läget? Dessutom kanske trafikhuvudmannen är helnöjd med dagens mindre operatörer, och därför inte vill se en enda enda stor åkare i hela länet. Tvärtemot UL således...
Med tanke på att man fick staliga och regionala bidrag för att avveckla Posten/Swebus och Linjebuss/Connex är det knappast troligt att man vill upphandla större paket, att KR Trafik ändå skulle nappa i fjol lär vara en stor missräkning.
Citat från: Bussföraren skrivet 28 februari 2011, 01:00:36 AM
Med tanke på att man fick staliga och regionala bidrag för att avveckla Posten/Swebus och Linjebuss/Connex är det knappast troligt att man vill upphandla större paket, att KR Trafik ändå skulle nappa i fjol lär vara en stor missräkning.
Men detta gör nog att priserna blir mer tuffa inför denna upphandling. KR vill nog vara med i år också, till och med så kan samordningsvinster göra deras trafik mer lönsam alt mindre kostsam.
Är paket 1 linje 14 Piteå - Luleå? Paket 2 linje 25 Sorsele - Arvidsjaur och linje 26 Arjeplog - Skellefteå?