Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 25 februari 2011, 16:00:45 PM

Titel: Den sista Capitolen...
Skrivet av: Gunnar D skrivet 25 februari 2011, 16:00:45 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H30Strmbron12mars64Del4800dpiWeb2.jpg)

... i eftermiddagsrusningen på Strömbron 12 mars 1964. H30 75611 har varit i trafik c:a 6 veckor och är här i nyskick. H30 hade en kort tid som vänstervagn men desto längre som högerombyggd.
Bilden är en delförstoring.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Den sista Capitolen...
Skrivet av: HJP skrivet 25 februari 2011, 16:35:30 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 25 februari 2011, 16:00:45 PM
H30 hade en kort tid som vänstervagn men desto längre som högerombyggd.
Bilden är en delförstoring.

Mvh Gunnar
****
Härligt! Första och sista - för balansens skull  ;)
Långt bak ses en H25(?) Büssing i gamla målningen.

HJP
Titel: SV: Den sista Capitolen...
Skrivet av: Mr G skrivet 25 februari 2011, 17:10:14 PM
Har man sagt A får man säga B också. Nu väntar vi på att få se hela bilden.  ;D

Klart spännande! :(
Titel: SV: Den sista Capitolen...
Skrivet av: BengaB40 skrivet 25 februari 2011, 18:17:12 PM
Hej! Åter igen en fantastisk ögonblicksbild från Stockholm i brytningstid! Capitol,Höghus och kommande udda bussfabrikat, de senare som skulle bli ett dominerande inslag i stadsbilden under många år framöver! Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Den sista Capitolen...
Skrivet av: Gunnar D skrivet 25 februari 2011, 18:39:28 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/F3Strmbr12mars64Web3.jpg)
Citat från: Mr G skrivet 25 februari 2011, 17:10:14 PM
Har man sagt A får man säga B också. Nu väntar vi på att få se hela bilden.  ;D

Okej då!
Här visas nackdelen med min Agfa Isoly-Mat nämligen att den endast hade en fast slutartid på 1/70 sek. Bilderna blev oftast mycket bra om objektet stod stilla/rörde sig långsamt men om det rörde sig hastigt i en ogynnsam vinkel så blev det rörelseoskärpa. Bilden i sin helhet ska iaf visa trådbuss F3 157x på linje 90 mot Årsta Norra/Långhalsvägen.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Den sista Capitolen...
Skrivet av: K R skrivet 25 februari 2011, 20:39:16 PM
Citat från: HJP skrivet 25 februari 2011, 16:35:30 PM
Långt bak ses en H25(?) Büssing i gamla målningen.

Hej!

Kan väl vara en 62:a som snart svänger höger upp mot Gustav Adolfs torg.
Dessutom ute på bron en Büssing till, på linje 33. Utan att kunna vederlägga det tror jag att denna är en H27.

Läckert också med MB-taxin med kylartäcket, troligen en 190D.

mvh K R
Titel: SV: Den sista Capitolen...
Skrivet av: Mr G skrivet 25 februari 2011, 21:21:38 PM
"62:an" kör i spårfilen, det var bara den och linje 50 som gjorde det här. Övriga busslinjer hade hållplats vid trottoaren. Büssingen skulle kunna vara en vagn på linje 50 också.
Capitolen längst bak i bild borde väl vara en 59:a eller 66:a. Skuggorna skvallrar om att bilden är tagen i eftermiddagsrusningen, och då borde 65:an falla bort som potentiell Capitollinje. I och för sig kan väl en Capitol ha gått på vilken linje som helst som passerade platsen.
Titel: SV: Den sista Capitolen...
Skrivet av: Gunnar D skrivet 26 februari 2011, 09:24:28 AM
Citat från: Mr G skrivet 25 februari 2011, 21:21:38 PM
Büssingen skulle kunna vara en vagn på linje 50 också.
Capitolen längst bak i bild borde väl vara en 59:a eller 66:a. Skuggorna skvallrar om att bilden är tagen i eftermiddagsrusningen, och då borde 65:an falla bort som potentiell Capitollinje.

Tror att Büssingen i spåret gick på 62:an då linje 50 bara utgick från Söderhallen, eller?
Om H15 gick från Brunkebergstorg på linje 65 under em våren-64 grämer jag mig mycket om jag missade det!  :(

/Gunnar
Titel: SV: Den sista Capitolen...
Skrivet av: Gunnar D skrivet 27 februari 2011, 11:30:06 AM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H30HandenAug74Web.jpg)

...tio år senare. Det har nu blivit andra arbetsuppgifter för den absolut sista Capitolen, typ C76/1 lev 1964 med chassinr 540257, här i Handen i aug 1974. ZF-lådan i H30 5611 var bättre lämpad för relativt höga hastigheter i ytterområdena än HR75-lådan i H23/H24. Bra också att bara att trycka på en knapp jämfört med den mer spännande upplevelsen att med precision få in det rätta växelläget i HR75.

Mvh Gunnar