Nytt grepp från Nobina: Ljudfiler i form av radioreportage på hemsidan. Då detta projekt fokuserar på den yngre personalen tycker jag att det är värt att tipsa om det här i forumet. Att verkligen försöka få in ung personal är ju något som inga bussföretag tidigare satsat någon större energi på. Detta kanske är en vändpunkt?
"Är du nyfiken på att börja jobba på Nobina? Här möter du några av våra yngsta medarbetare som blivit intervjuade av Radio Nobina. Klicka på länken till ljudfilerna här nedan så kan du lyssna på intervjuerna! De är ca 2 min långa."
http://www.nobina.com/Sverige/Jobb/Ung-pa-Nobina/
Ljudfilerna är i mp3-format. Högerklicka, och välj "spara som".
Klart att de vill ha ung personal, det kostar mindre...
Citat från: JDS skrivet 23 februari 2011, 11:19:46 AM
Klart att de vill ha ung personal, det kostar mindre...
Just precis... och de ställer inte lika stora krav.... Sedan stannar de iofs inte lika länge med tanke på arbetstider, scheman etc...
Jag tror man lär göra mer än några mp3 filer för att locka de unga in i yrket. ::)
Detta talar väl sitt tydliga språk, citerat från nobina.se. "Idag är snittåldern för Nobina Sveriges bussförare 49 år. Hela 20% av förarna är dock över 60 år"
Citat från: KG skrivet 23 februari 2011, 12:30:18 PM
Jag tror man lär göra mer än några mp3 filer för att locka de unga in i yrket. ::)
Detta talar väl sitt tydliga språk, citerat från nobina.se. "Idag är snittåldern för Nobina Sveriges bussförare 49 år. Hela 20% av förarna är dock över 60 år"
Håller med fullständigt! Ungdomar idag är betydligt smartare än så, de ställer dessutom högre krav.
De fattar mycket väl att man kan glömma en stor del av sitt sociala liv om man kör heltid.
Lönen tycker många också är dålig om man ser till all OB-tid man får spendera på jobbet, istället för
att umgås med nära och kära. Ungdomar tycker ofta att alternativen är bättre.
Citat från: KG skrivet 23 februari 2011, 12:30:18 PM
Detta talar väl sitt tydliga språk, citerat från nobina.se. "Idag är snittåldern för Nobina Sveriges bussförare 49 år. Hela 20% av förarna är dock över 60 år"
Jag tycker inte alls att det talar ett tydligt språk. Hur ser fördelningen ut egentligen?
Citat från: JDS skrivet 23 februari 2011, 16:03:57 PM
Jag tycker inte alls att det talar ett tydligt språk. Hur ser fördelningen ut egentligen?
Jo det gör nog det. Nobina har inte så många 20-23 åringar, snittet på 49 år gör att personalen är "gammal". Det är svårt att finna yngre personal i södra och mittersta delen av landet. Anledningen till detta är mycket beroende på arbetstiderna.
Citat från: Jan skrivet 23 februari 2011, 16:32:54 PM
Jo det gör nog det. Nobina har inte så många 20-23 åringar, snittet på 49 år gör att personalen är "gammal". Det är svårt att finna yngre personal i södra och mittersta delen av landet. Anledningen till detta är mycket beroende på arbetstiderna.
Att det inte är så många 20-23-åringar är inte särskilt konstigt eftersom inte särskilt många har hunnit skaffa körkort för buss vid den åldern. (Om man betalade för utbildningen i stället för att yla efter subventioner från samhället så skulle det sannolikt vara lättare att få yngre personal, utan att arbetstiderna behöver vara något större problem. Stockholms tunnelbana, med ännu värre arbetstider och dessutom på en ort där den eventuella bristen på arbetskraft skulle vara ännu värre, har aldrig haft några svårigheter att få tag i folk i den åldern!)
Jag upprepar nu min fråga: Hur ser fördelningen ut egentligen?
Är man inte rädd för att yngre förare ska vara mer skadebenägna ?
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 23 februari 2011, 16:46:08 PM
Är man inte rädd för att yngre förare ska vara mer skadebenägna ?
Det gör inget, man kan ställa in trafiken när det blir halt. Yngre personal är bra för nyckeltalen. ::)
Citat från: JDS skrivet 23 februari 2011, 16:44:08 PM
Stockholms tunnelbana, med ännu värre arbetstider och dessutom på en ort där den eventuella bristen på arbetskraft skulle vara ännu värre, har aldrig haft några svårigheter att få tag i folk i den åldern!)
Hörru mästerkatten! Nog har väl tunnelbanan klart bättre arbetstider än bussbolagen? Så var det sist jag kollade i alla fall... 8)
Citat från: Karsten skrivet 23 februari 2011, 18:43:02 PM
Hörru mästerkatten! Nog har väl tunnelbanan klart bättre arbetstider än bussbolagen? Så var det sist jag kollade i alla fall... 8)
Visst, kortare omlopp och inga delade jobb men antagligen mer nattjobb, ska vi säga "konstigare" tider än på de flesta bussgarage?
Men du har helt rätt, givetvis borde arbetstiderna förbättras. Min huvudpoäng är hur som helst att det inte kan vara arbetstidernas fel att det är "för hög" medelålder på bussförarna, om någon nu tycker det.
Citat från: Karsten skrivet 23 februari 2011, 18:43:02 PM
Hörru mästerkatten! Nog har väl tunnelbanan klart bättre arbetstider än bussbolagen? Så var det sist jag kollade i alla fall... 8)
Jag kör buss för att tunnelbanan bara kunde erbjuda deltid helg medan buss var heltid.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 23 februari 2011, 16:46:08 PM
Är man inte rädd för att yngre förare ska vara mer skadebenägna ?
Dom kan ju knappast vara värre än den personalstyrka man har idag. Nobina krockar 16ggr per dag står det på stora fina affischer på depåerna. Detta med en medelålder på 49 varav 20% är över 60år. ::)
Citat från: JDS skrivet 23 februari 2011, 18:55:48 PM
Visst, kortare omlopp och inga delade jobb men antagligen mer nattjobb, ska vi säga "konstigare" tider än på de flesta bussgarage?
Men du har helt rätt, givetvis borde arbetstiderna förbättras. Min huvudpoäng är hur som helst att det inte kan vara arbetstidernas fel att det är "för hög" medelålder på bussförarna, om någon nu tycker det.
Bussarna körs ju dygnet runt alla dagar i veckan. Det gör inte tunnelbanan. Tunnelbanan går ju bara att jämföra med Stockholmsgaragen och dom har nog konstigare tider än tunnelbanan.
Citat från: buskörare skrivet 23 februari 2011, 22:50:29 PM
Bussarna körs ju dygnet runt alla dagar i veckan. Det gör inte tunnelbanan. Tunnelbanan går ju bara att jämföra med Stockholmsgaragen och dom har nog konstigare tider än tunnelbanan.
Vilka orter har mer nattrafik än tunnelbanan? (Alltså bussar som går efter midnatt)
Citat från: KG skrivet 23 februari 2011, 12:30:18 PM
Jag tror man lär göra mer än några mp3 filer för att locka de unga in i yrket. ::)
Detta talar väl sitt tydliga språk, citerat från nobina.se. "Idag är snittåldern för Nobina Sveriges bussförare 49 år. Hela 20% av förarna är dock över 60 år"
Men vad är det då som behöver göras? Och vem ska göra satsningen? Bussarbetsgivarna? Företagen själva? Eller staten i form av Arbetsförmedlingen? När man själv har frågor om ramtider kortare än 13½ timme får man ju ofta till svar av företagsansvariga att det
"går inte att bedriva verksamhet med kortare ramtider än så". Hur mycket dyrare skulle det bli för samhället (skattebetalare/biljettköpare) om man skulle korta den maximala tillåtna ramtiden till... tja... "overkliga" 10 timmar? Skulle detta leda till fler korta tjänster och halvdagar för de anställda, eller skulle man kunna lösa det på något vis?
Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2011, 10:18:56 AM
Men vad är det då som behöver göras? Och vem ska göra satsningen? Bussarbetsgivarna? Företagen själva? Eller staten i form av Arbetsförmedlingen? När man själv har frågor om ramtider kortare än 13½ timme får man ju ofta till svar av företagsansvariga att det "går inte att bedriva verksamhet med kortare ramtider än så". Hur mycket dyrare skulle det bli för samhället (skattebetalare/biljettköpare) om man skulle korta den maximala tillåtna ramtiden till... tja... "overkliga" 10 timmar? Skulle detta leda till fler korta tjänster och halvdagar för de anställda, eller skulle man kunna lösa det på något vis?
Då handlar det väl i sådana fall i mellantiden om att göra något annat. Kanske skulle det fungera att ex.vis köra s.k. färdtjänstbussar under mellantiden - där skulle man kanske också kunna styra åkandet på ett annat sätt - men då bygger det ju också på att det finns en gemensam upphandling kring dessa delar förstås.
En annan sak som forskare brukar gilla att fundera på är ju att förändra toppen kring när framförallt skolor börjar på morgonen. Här kan man ju spara in en hel del tjänster om man kan fördela ut skolornas start lite bättre - samtidigt leder det ju dock till färre tjänster totalt kanske. Och möjligen fungerar det ändå inte för familjer längre om barnen ska börja andra tider än när föräldrarna ska iväg. Det är ju också svårare idag (iaf) i tätort med alla friskolor - samtidigt tror jag faktiskt man redan idag kan se en effekt av att "toppen" minskar något - då barnens skolgång har blivit mer spritt mellan olika delar av städerna. I glesbyggd finns ju dock förstås ändå bara en skola att tillgå.
En tredje sak är förstås att köra större bussar - den överkapacitet som blir i lågtafik brukar ändå kunna vara prisvärt mot att behöva fler fordon i toppen. Här är dock en balansgång och vissa forskare menar ju att man - av både miiljöskäl och ekonomiska borde göra tvärtom för att slippa köra med överkapacitet - särskilt det senare skälet kan dock starkt ifrågasättas.
Ett problem finns ju här med upphandlingssystemet. Den som upphandlar har ju inte detta perspektiv och därmed skapas ju denna situation. Tror faktiskt att modeller där utföraren får betalt per passagerare i detta avseende kan vara en fördel. . Ett utförare kommer ju fortfarande inte att köra turer som han inte måste och går med förlust på - däremot kan det finnas ett större värde i att låta bussarna rulla - bara man täcker de rörliga kostnaderna. Trafikbolagens subventionssystem har ju gjort att man egentligen förlorar på varje resande - men i ett nettoavtal kan det ju finnas en vits med att köra även om det är relativt lågt resande - då det ändå blir en inkomst mot att låta bussen stå i depån. Det senare handlar förstås mycket om också vilken nivå ersättningarna kommer att ligga på. Så det är väl lite av en spekulation.
Ytterligare en variant är väl att inte göra någonting alls, och låta arbetsmarknaden fungera av sig själv. Det är ju det den har gjort nu, med en medelålder på 49 år som resultat. Som någon skrev, ett par mp3-filer lär inte räcka långt för att ändra på den saken.
Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2011, 10:18:56 AM
Men vad är det då som behöver göras? Och vem ska göra satsningen? Bussarbetsgivarna? Företagen själva? Eller staten i form av Arbetsförmedlingen? När man själv har frågor om ramtider kortare än 13½ timme får man ju ofta till svar av företagsansvariga att det "går inte att bedriva verksamhet med kortare ramtider än så". Hur mycket dyrare skulle det bli för samhället (skattebetalare/biljettköpare) om man skulle korta den maximala tillåtna ramtiden till... tja... "overkliga" 10 timmar? Skulle detta leda till fler korta tjänster och halvdagar för de anställda, eller skulle man kunna lösa det på något vis?
Allt handlar om pengar. Obekväma arbetstider gör ingenting så länge man känner att man får lön för mödan. Det håller inte att ha ramtid på 11-13 timmar men ändå bara få betalt för 8 timmar.
Citat från: KG skrivet 24 februari 2011, 23:57:25 PM
Allt handlar om pengar. Obekväma arbetstider gör ingenting så länge man känner att man får lön för mödan. Det håller inte att ha ramtid på 11-13 timmar men ändå bara få betalt för 8 timmar.
Men det verkar ju faktiskt som om det går?!? Folk jobbar ju kvar och någon direkt brist på bussförare verkar det inte heller vara, annat än förstås brist på den sortens förare som bolagen egentligen vill ha (20-åringar med 10 års körvana som jobbar en avtalsperiod och sedan självmant säger upp sig i god tid innan man förlorar nästa upphandling)...
Citat från: JDS skrivet 24 februari 2011, 07:59:34 AM
Vilka orter har mer nattrafik än tunnelbanan? (Alltså bussar som går efter midnatt)
Jag vet inte om jag förstår? Tunnelbanan går bara i Stockholm och alla Stockholms större bussgarage har nattrafik alla dygn i veckan, medan tunnelbanan bara har natt mot lördag och söndag.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 februari 2011, 01:23:51 AM
Det fungerar ju heller inte att betala någon för att denne ska gå och slå dank i typ 3-4 timmar, jobba tre dagar i veckan men bara köra buss i 20-24 timmar.
Då blir det två halvtider istället och ingen blir nöjdare av det
Vadå går inte? Allt går, det är bara en fråga om vilja.
Kanske slutar med att vi importerar bussförare från östländerna... ::)
Citat från: buskörare skrivet 25 februari 2011, 02:05:38 AM
Jag vet inte om jag förstår? Tunnelbanan går bara i Stockholm och alla Stockholms större bussgarage har nattrafik alla dygn i veckan, medan tunnelbanan bara har natt mot lördag och söndag.
Vi börjar om från början: Nobina vill föryngra sin personal genom att få in ungdomar. Någon påstod att det inte skulle gå eftersom arbetstiderna är så dåliga. Jag anser att det påståendet måste vara nonsens, bland annat eftersom tunnelbanan, som visserligen inte har delade jobb men i övrigt konstiga arbetstider med bland annat nattjobb och tidiga mornar på samma lista, inte har någon svårighet att få in ungdomar trots att den ligger i Stockholm där det är svårare än på många andra håll att få den personal man vill ha.
(Bussgaragen i Stockholm har ingenting med saken att göra, jag antar att det inte är här som "föryngringsbehovet" är störst utan snarare på mindre orter och där är nattrafiken tämligen begränsad, inte sant?)
För övrigt tycker jag att hela ämnet verkar rätt så konstigt. Nobina vill ha fler ungdomar, jaha, men har de några jobb åt dem då? Alla platsannonser som jag har sett har handlat om sommarvikariat, timanställningar och liknande. Men jag läser kanske fel tidningar, eller besöker fel webbbplatser. Annars känns det hela som ett debattinlägg mer än som en allvarligt menad plan...
Min fråga till hela branschen är: Varför görs det så lite för att få in nya yngre bussförare, samt behålla dem i yrket? Trivs bussbranschen alldeles utmärkt med dagens situation och dess höga medelålder? Har vi redan idag de mest ideala förutsättningarna långsiktigt tänkt?
Kan det inte tänkas blir här som det redan är på vissa ställen i Norge, dvs att vi tvingas ta in folk från kontinenten att köra våra bussar då ingen infödd vill arbeta med detta längre? Det dyker ju upp norska skriverier då och då om bussförare som varken hittar rätt vägar pga dålig internutbildning, eller kan det norska språket speciellt bra. Vad är det för förare? Vart kommer de ifrån? Är verkligen ingen här i Sverige oroad att det kan bli så även här om 10-15 år, då en rejält stor del av dagens bussförare gått i pension?
Jag är ständigt yngst eller en av de yngsta på alla mina arbetsplatser med mina 32 år, medan jag möter en massa jämnåriga och yngre om jag trampar in i Roslagstågs fikarum. Kan detta bara vara ren slump?
Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2011, 17:32:34 PM
Min fråga till hela branschen är: Varför görs det så lite för att få in nya yngre bussförare, samt behålla dem i yrket? Trivs bussbranschen alldeles utmärkt med dagens situation och dess höga medelålder? Har vi redan idag de mest ideala förutsättningarna långsiktigt tänkt?
Man kanske helt enkelt redan har så många förare som man behöver, och så är det här som tråden handlar om bara ett spel för gallerierna. Man frågar sig liksom, vart vill de komma?
Vad har man för lön i tunnelbanan då? Dåliga tider med rätt lön är ju inget problem.
Citat från: JDS skrivet 25 februari 2011, 17:27:19 PM
Vi börjar om från början: Nobina vill föryngra sin personal genom att få in ungdomar. Någon påstod att det inte skulle gå eftersom arbetstiderna är så dåliga. Jag anser att det påståendet måste vara nonsens, bland annat eftersom tunnelbanan, som visserligen inte har delade jobb men i övrigt konstiga arbetstider med bland annat nattjobb och tidiga mornar på samma lista, inte har någon svårighet att få in ungdomar trots att den ligger i Stockholm där det är svårare än på många andra håll att få den personal man vill ha.
(Bussgaragen i Stockholm har ingenting med saken att göra, jag antar att det inte är här som "föryngringsbehovet" är störst utan snarare på mindre orter och där är nattrafiken tämligen begränsad, inte sant?)
För övrigt tycker jag att hela ämnet verkar rätt så konstigt. Nobina vill ha fler ungdomar, jaha, men har de några jobb åt dem då? Alla platsannonser som jag har sett har handlat om sommarvikariat, timanställningar och liknande. Men jag läser kanske fel tidningar, eller besöker fel webbbplatser. Annars känns det hela som ett debattinlägg mer än som en allvarligt menad plan...
Det som erbjuds på bussföretagen för ny anställda just nu är 3 timmar på morgon sedan köra hem samma resenärer på em. Dvs 6 timmar + ev 17% mellantid. Sedan på helgerna sammanhängande tid med turer som slutar mellan 1-4 på natten. Detta för att de fastanställda väljer allt det bästa för att OB ersättningen är så dålig samt att arbetsmiljön speciellt på nätterna är mindre bra. När de efter en stund fattar detta väljer de att gå vidare.
Citat från: Jan skrivet 26 februari 2011, 09:05:39 AM
Det som erbjuds på bussföretagen för ny anställda just nu är 3 timmar på morgon sedan köra hem samma resenärer på em. Dvs 6 timmar + ev 17% mellantid. Sedan på helgerna sammanhängande tid med turer som slutar mellan 1-4 på natten. Detta för att de fastanställda väljer allt det bästa för att OB ersättningen är så dålig samt att arbetsmiljön speciellt på nätterna är mindre bra. När de efter en stund fattar detta väljer de att gå vidare.
Samtidigt beror det ju på vilka fritidsintresse man har. Med ett sådant jobb har den som gillar utomhusaktiviteter möjlighet att vara att vara ledig under dygnets ljusa timmar, alla vill ju inte jobba 7-16 eller 8-17 och då kan ju det vara en riktigt attraktiv tjänst.
Problemet är nog snarare det som Ödlund och JDS påpekat att det finns väldigt få lediga tjänster att söka. Alla branscher inklusive bussbranschen har ju länge talat om den kommande arbetskraftsbristen. Men den skjuts ju bara fram hela tiden. Sanningen är ju den att bolagen vill ha ett så stort överskott på arbetskraft som möjligt så att man kan vraka och välja fritt och dessutom betala låga löner. Det är ju där bristen ligger. I de branscher man importerar arbetskraft till mest idag som tex jordbruks- och byggsektorn beror ju bristen inte på att det inte finns svenskar som är beredda att ta jobben. I de fall företagen till exempel vill betala tex 10kr/timme för en bärplockare eller 16kr/h för en snickare uppstår faktiskt en brist och man får därför importera arbetskraft eftersom få i den inhemska arbetskraften vill jobba för så låga löner.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 februari 2011, 00:20:44 AM
Ja någon brist på chaufförer finns knappast alls utom på enstaka platser, snarare finns det ett rejält överskott som blir större o större, konkurrensen om de få tjänster som lyses ut är hård.
Nej, det är ingen brist på bussförare för att vi har en hel hög med 50-70-åringar som är ute och kör varje dag. Men det är inte någon bussförarbrist idag 2011 jag är orolig för, utan hur det kan se ut om 5-15 år. Borde man inte börja ha någon rekryteringsplan snart? Och vad skulle det krävas för att försöka få in nya yngre förare? Är det helt omöjligt för bussbranschen att skapa bättre löner, arbetstider och villkor som spårbranschen redan gjort, eller är dagens nivå den vi får leva med i 15 år till?
Jag kan bara tolka detta som att bussbranschen är helnöjd med dagens situation att ha ett gäng gubbar med hög medelålder, samt ta hjälp av pensionärer som kör extra när man inte annars får ihop dagarna.
Där jag jobbar har vi 20% av förarkåren som är ÖVER 65 år. Av dessa jobbar ungefär hälften heltid.
Citat från: Ersa skrivet 26 februari 2011, 11:17:51 AM
Och vad skulle det krävas för att försöka få in nya yngre förare?
Tjänster för de nya att söka. Idag är det ju inget sug på efterfrågan av förare.
Citat från: Ersa skrivet 26 februari 2011, 11:17:51 AM
Är det helt omöjligt för bussbranschen att skapa bättre löner, arbetstider och villkor som spårbranschen redan gjort, eller är dagens nivå den vi får leva med i 15 år till?
Vad har de nya arbetarna för mycket bättre alternativ då? Se morgondagens dokument inifrån om servicesektorn där det framgår att alternativbranscherna kanske inte heller är så mycket bättre. http://svt.se/2.149972/1.2327915/generation_utanfor
Citat från: KG skrivet 26 februari 2011, 13:01:03 PM
Där jag jobbar har vi 20% av förarkåren som är ÖVER 65 år. Av dessa jobbar ungefär hälften heltid.
Jo skattesystemet är ju utformat så att man ska attrahera 65-åringar att jobba så det är ju förmånligast att anställa dem. Att man låter pensionärer köra beror ju inte på att det saknas andra sökande utan att de helt enkelt blir billigast att anställa dem istället för till exempel en som är 40. Så den med flest pensionärer har ju därför lättast att räkna hem anbudet.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Artiklar/2010/April/Aldern-bestammer-skatten/
Citat från: Jo skrivet 26 februari 2011, 18:42:21 PM
Vad har de nya arbetarna för mycket bättre alternativ då? Se morgondagens dokument inifrån om servicesektorn där det framgår att alternativbranscherna kanske inte heller är så mycket bättre. http://svt.se/2.149972/1.2327915/generation_utanfor
Sändningstider för "Generation utanför":
SVT2 Söndag 27 feb 2011 kl 20.00
SVT2 Torsdag 3 mar 2011 kl 16.20
SVT2 Lördag 5 mar 2011 kl 10.50Jodå, den ska jag nog se!
En annan sak som inte direkt lockar unga är skicket på bussarna. Hur ofta ser man en oskadad buss idag? Hur ofta dras inte bussarna med problem som gör livet surt för förare och passagerare? Det händer även att förare kör bussar i så dåligt skick att de riskerar böter...
Detta lockar inte unga förare! Frågar du ungdomarna på transportlinjen idag så vill dom ju ha sin egen lastbil att ta hand om. Inte dela en buss med hundra andra busschaufförer.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 februari 2011, 19:55:23 PM
Visst är det så, men skicket på bussarna är ju till viss del beroende på hur yrkesskicklig förarkåren är och vilket intresse man visar.
Det finns ju faktiskt operatörer t.om i tätortstrafik med 100 talet bussar/stationering som har vagnparker som inte har en skråma.
Att ha sin egen buss är sällan möjligt, däremot kunde man säkert ha mindre grupper som hade kanske 10 bussar på 25 förare typ.
Visst är det så, men dagens förarkårer i vissa städer består ju av människor som inte vill köra buss, men som tvingats till det av arbetsförmedlingen eller liknande. Det är ju inget bra för någon part. Det är ett problem som bör lösas.
Citat från: KG skrivet 01 mars 2011, 00:45:52 AM
Visst är det så, men dagens förarkårer i vissa städer består ju av människor som inte vill köra buss, men som tvingats till det av arbetsförmedlingen eller liknande. Det är ju inget bra för någon part. Det är ett problem som bör lösas.
Jo, visst är det bra för någon part, åtminstone på kort sikt. Du försöker ju hela tiden att argumentera som om personalförsörjningen vore ett problem för bussbolagen. Men bussbolagens faktiska beteende tyder inte på att de har några större problem med att hitta personal till sin trafik.
Citat från: JDS skrivet 01 mars 2011, 08:45:14 AM
Jo, visst är det bra för någon part, åtminstone på kort sikt. Du försöker ju hela tiden att argumentera som om personalförsörjningen vore ett problem för bussbolagen. Men bussbolagens faktiska beteende tyder inte på att de har några större problem med att hitta personal till sin trafik.
Varför satsar Nobina då på unga? Duger väl att ha det som det alltid varit?
Detta lockar iaf inte unga in i yrket: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=43120.0
Citat från: KG skrivet 03 mars 2011, 11:59:17 AM
Detta lockar iaf inte unga in i yrket: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=43120.0
Jaha, på vilken grund påstår du det?
Citat från: KG skrivet 03 mars 2011, 12:05:21 PM
Vad tror du?
Varför ska jag argumentera ÅT dig, jag tror dig ju inte? Har du nån statistik, några anekdotiska berättelser, eller i värsta fall bara en idé om varför det skulle vara så som du påstår?
Citat från: JDS skrivet 03 mars 2011, 12:35:43 PM
Varför ska jag argumentera ÅT dig, jag tror dig ju inte? Har du nån statistik, några anekdotiska berättelser, eller i värsta fall bara en idé om varför det skulle vara så som du påstår?
Jag har allmänt vett, som jag även tror att dagens unga har, åt minstone lite. ;)
Varför ska dom jobba på ett ställe där dom dagligen riskerar böter? Finns gott om jobb där man slipper det.
Citat från: KG skrivet 03 mars 2011, 12:38:32 PM
Jag har allmänt vett, som jag även tror att dagens unga har, åt minstone lite. ;)
Varför ska dom jobba på ett ställe där dom dagligen riskerar böter? Finns gott om jobb där man slipper det.
Då behöver du bara förklara varför folk jobbar där ändå.
Citat från: JDS skrivet 03 mars 2011, 13:12:14 PM
Då behöver du bara förklara varför folk jobbar där ändå.
Är väl ingen hemlighet att äldre är mindre rörliga på arbetsmarknaden?
Citat från: JDS skrivet 03 mars 2011, 13:12:14 PM
Då behöver du bara förklara varför folk jobbar där ändå.
"Folk" jobbar det självklart på alla bussföretag. Men frågan i tråden är ju hur många yngre i åldrarna 22-32 branschen lyckas rekrytera. Dock är ju åldern inte det viktigaste, utan att det är engagerade och bra förare man får in, vilket det väl även det kan vara lite "sådär" med.
Citat från: Ersa skrivet 03 mars 2011, 21:05:20 PM
"Folk" jobbar det självklart på alla bussföretag. Men frågan i tråden är ju hur många yngre i åldrarna 22-32 branschen lyckas rekrytera. Dock är ju åldern inte det viktigaste, utan att det är engagerade och bra förare man får in, vilket det väl även det kan vara lite "sådär" med.
Alltså, jag måste ha missförstått allting totalt. Jag förstår inte alls vad problemet egentligen skulle vara. Om man har underskott på personal så är det väl bara att anställa personal. Men jag har inte sett en enda platsannons där man sökt något annat än sommarbarn eller deltidare. Jag tycker inte att det ser ut som att bussbolagen är särskilt desperata efter att anställa ny personal!
Och om man inte har underskott på personal, så finns det inget utrymme för att föryngra personalstyrkan. Därför kan jag inte riktigt ta den här diskussionen på allvar.
Citat från: JDS skrivet 03 mars 2011, 21:36:24 PM
Alltså, jag måste ha missförstått allting totalt. Jag förstår inte alls vad problemet egentligen skulle vara. Om man har underskott på personal så är det väl bara att anställa personal. Men jag har inte sett en enda platsannons där man sökt något annat än sommarbarn eller deltidare. Jag tycker inte att det ser ut som att bussbolagen är särskilt desperata efter att anställa ny personal!
Och om man inte har underskott på personal, så finns det inget utrymme för att föryngra personalstyrkan. Därför kan jag inte riktigt ta den här diskussionen på allvar.
Problemet är att man har för få personer under 26år. För de under 26år betalar man ju bara halva(ungefär) arbetsgivaravgiften. Nu har man ju i och för sig pensionärer som är ännu billigare men om man kunde byta ut personalen som är över 26 år mot säg 18-20 åringar som blir möjligt med den nya gymnasieutbildningen och fortfarande ha kvar en stor andel pensionärer finns det mycket att spara på personalkostnaderna.
Men jag håller med dig. Så länge det aldrig finns några lediga tjänster och många av de som jobbar bara får några få timmar per månad kan man ju inte tala om någon kris i personalförsörjningen.
För min del började jag tidigt hos Señor Svensson med enklare sysslor och gick sedan över till att köra självständigt med företagets bussar, en vandring som började med busskoordinering och som nu fortsatt med exempelvis dubbeldäckarkörning.
Vad beträffar Svensson provade jag redan i maj i fjol men då tyckte Örjan att jag skulle träna med stadsbussar vilket jag kom att köra under hela sommaren. I september drog vi till Vetlanda där han en kväll släppte ratten till sin 431:a och tillade efteråt: "Det märks att du har tränat för körningen har blivit bättre." Antagligen gjorde det en hel del för senare överlät han på mig att ensam köra hem bussen från Evobus, destinationen var först Stockholm men jag hamnade i Gävle via Eskilstuna(jour för tåget) och Rv 55. Det blev starten på tre händelserika veckor som innehöll lite av varje från tågersättning och flygbussförstärkning till sightseeing och transfer.
Lindbergs Buss är ett annat intressant kapitel där jag i Eskilstuna träffade en herre som ansvarade för Stockholmsavdelningen, vi hamnade i samspråk för en stund varpå jag fick hans visitkort med orden: "Hör av dig när du kommer till Stockholm".
Sagt och gjort, för ungefär ett år sedan började min cirkus med Busslink samt Stockholm och jag drog iväg ett samtal till Lindbergskillen. En tid för provkörning bokades och jag fick först åka med en liten sväng för att sedan ta över bakom ratten och visa vad jag gick för. På returen gjorde vi ett uppehåll och samtalade om hur dagen hade varit där samt allmänt om turistbussyrket, inom kort kunde jag höra:
"Det vore kul att ha dig hos oss, välkommen till Lindbergs Buss". Under sommarsäsongen hade jag Busslink som huvudsyssla men körde ändå beställning som extraförare vilket kändes underbart.
Ett så välkänt företag gav mig förtroendet för en turistbuss trots min ringa körerfarenhet och låga ålder, sånt inträffar inte ofta.
I dagsläget sysselsätter jag mig med bussarna i Stockholms stadstrafik men håller fortfarande dörren öppen för turistbussar och lite andra styrningar, i ärlighetens namn har jag nog hunnit med ganska mycket för min ålder och det som känns utmanande är att hitta bolag som vågar tro på en yngling. Många av förarna är gamla och erfarna och med de stora materiella och mänskliga värden som är inblandade gissar jag att inte alltför många vågar ta risker, förr eller senare kommer de äldre förarna att tacka för sig och förskjutningen som då uppstår gör att branschen måste ta in nytt och fräscht i förarkåren. Pensionärer i all ära; en del kör kanske för att dryga ut kassan och andra kanske för att det är kul men återväxten måste förr eller senare tryggas och jag tillåter mig att citera en forumit från i våras:
Citat
Vad beträffar tidig anställning i beställningstrafik så tror jag nog det kommer bli vanligare ty bussförare växer inte på träd, många gamla går i pension och många av dom som idag kör t.ex SL trafik i Sthlm varken vill eller kanske är så lämpliga för beställning.
Som ett avslut på mitt inlägg travesterar jag mig själv och bifogar en länk innehållandes dagen då mitt körkort på allvar blev mitt levebröd.
CitatUnga och oerfarna människor har fördelen att de är formbara och kan stöpas i väl vald form så både åkare och kunder blir belåtna.
Min allra första körning för Lindbergs Buss (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35513.msg259773#msg259773)
Jag är 25 år och enligt min chef yngst bland de fast anställda här i Gbg. Jag trivs väldigt bra med att köra buss. Jag har själv valt att jobba kvälls/natt tjänster för jag trivs bäst med det och gjort det i alla år, min flickväl likaså fast hon kör spårvagn så vi har mycket fritid tillsammans.
Men jag tror man måste erbjuda mer fasta tider, än bara tim anställningar. Jag vet många som är yngre än mig som går till andra branscher för att få unga att stanna kvar. Många av mina kollegor får ta de tjänster dom blir erbjudna ena dagen delat, nästa dagen tidigt hela veckan från 04-08 å 14-18 å sen gör tidigt, medans efter en två dagars ledighet så får dom sena tjänster, och dom blandar hela tiden. Det gör att folk tröttnar å söker sig till andra jobb. Lite god vilja från en arbetsgivares sida så kan man ju få väldigt nöjda chaufförer, unga stannar kvar, rekommenderar yrket till kompisar och så vidare.
Men jag har trivts nu i de tre åren jag har kört buss. Och då har jag kört i 1 1/2 på Bergkvarabuss så jag har kört både utlands, sverige trafik och nu stadstrafik, och detta är ett yrke för mig. Trivs skit bra!! Mycket roligare och trevligare än bandet på Volvo!!