Är det någon som vet om det går att åka vanlig linjetrafik från centrala Luleå till flyget? Eller kan Man bara ta sig dit med flygbussen som inte går så många dagar om dagen.
http://www.ltnbd.se/tidtabeller/pdf/ltnbd_linje_230_3.pdf
Det är bara flygbussen som gäller, men ganska ofta går den ju iaf.
(http://www.mrg1.de/images/P1002985B.JPG)
Ofta? En tur kl 16.00, nästa 18.35 så här får jag sitta och vänta. Kanske är det ofta jämfört med linje 321 eller vad den nu hette som jag mötte på E4:an, men en flygplats som nästan ligger i stan borde väl försörjas med lokalbuss kan man tycka.
Tack ändå för bra länk som jag lätt kunde kolla i bilen!
När man gjorde lumpen i de krokarna och åkte från Kallax varje vecka bestod flygbussen vanligtvis av Bodens Buss Scania BR112 Ajokki. Behöver jag säga att det är snart 30 år sedan..... ;) Finns någon bild på denna goding i någons gömmor tro?
Citat från: Cero skrivet 21 februari 2011, 18:13:04 PM
När man gjorde lumpen i de krokarna och åkte från Kallax varje vecka bestod flygbussen vanligtvis av Bodens Buss Scania BR112 Ajokki. Behöver jag säga att det är snart 30 år sedan..... ;) Finns någon bild på denna goding i någons gömmor tro?
Hade förmånen att göra militärtjänsten på F21.
Med goda vänner hos brandmännen blev man hämtad på plattan med en Rb90 när man kom med flyg.
Citat från: Peter Elmheden skrivet 21 februari 2011, 18:19:30 PM
Hade förmånen att göra militärtjänsten på F21.
Med goda vänner hos brandmännen blev man hämtad på plattan med en Rb90 när man kom med flyg.
Även jag tillhörde F21, men min säng stod i Boden, så det var Bodens Buss som stod för transporterna medelst flygbuss + vanlig linjevagn Luleå-Boden via Sunderbyn. Oftast nämnda BR112 som flygbuss samt en B10 Ajokki (nr 6?) för resan från Boden mot Luleå. Hade man tur var det en BR112 hela vägen, men det var ovanligt. Tror Boden hade två sådana. Kom man sent på kvällen var det ofta en BR116 Ajokki Luleå-Boden. Maffigt motorljud i de burkarna.
Citat från: Mr G skrivet 21 februari 2011, 17:53:09 PM
Ofta? En tur kl 16.00, nästa 18.35 så här får jag sitta och vänta. Kanske är det ofta jämfört med linje 321 eller vad den nu hette som jag mötte på E4:an, men en flygplats som nästan ligger i stan borde väl försörjas med lokalbuss kan man tycka.
Tack ändå för bra länk som jag lätt kunde kolla i bilen!
Nu är det Nortrland vi pratar om och där kör man inte med i timmentrafik utan där gäller Gånger om dagentrafik..
här är ju KR 246!
Vad gäller trafik till flygplatser finns väl egentligen bara två vettiga alternativ?
1. Hög, jämn turtäthet hela dagen.
2. Ansluta till samtliga flyg, d.v.s köra enligt flygens ank/avg som tidtabell.
/K
Citat från: Bussmicke skrivet 22 februari 2011, 19:56:20 PM
Nu är det Nortrland vi pratar om och där kör man inte med i timmentrafik utan där gäller Gånger om dagentrafik..
Men inte var det "gånger om dagen"-trafik på Smedjegatan i Luleå när jag var där här om dan. Och det ligger bevisligen i Norrland. Min fundering var ju annars varför inte Kallax är inlemmat i stadstrafiken, Kallax är mer än flygplatsen dessutom. T ex finns det någon slags företagsstad där, och om resande dit hänvisas till flygbussen är det definitivt dålig service.
En linje utanför stadstrafiken som inte heller har "gånger om dagen"-trafik var trafiken längs E4:an. Linje 20, 100 m fl. Jag vet inte hur många bussar jag mötte på vägen från Haparanda till Luleå.
(http://www.mrg1.de/images/P1002998B.JPG)
Det har i flera om gångar diskuterats om LLT ska börja trafikera Luleå Airport, men det har inte kommit något sådant beslut
ännu.
Det är uppe på diskussion nu igen, men inget beslut är taget
/oxpo