(http://i214.photobucket.com/albums/cc73/Swebus/Sverige/VVV/Veolia/00XX/65b2a8cb.jpg)
(http://i214.photobucket.com/albums/cc73/Swebus/Sverige/VVV/Veolia/00XX/9f2d2e42.jpg)
(http://i214.photobucket.com/albums/cc73/Swebus/Sverige/VVV/Veolia/00XX/b7219c5b.jpg)
(http://i214.photobucket.com/albums/cc73/Swebus/Sverige/VVV/Veolia/26XX/8ae2b605.jpg)
(http://i214.photobucket.com/albums/cc73/Swebus/Sverige/VVV/Veolia/26XX/00c3fb29.jpg)
(http://i214.photobucket.com/albums/cc73/Swebus/Sverige/VVV/Veolia/26XX/2852e318.jpg)
(http://i214.photobucket.com/albums/cc73/Swebus/Sverige/VVV/Veolia/26XX/61bc8e96.jpg)
Denna bus går på denna linje eller på 436, jag har sett den en gång på skolbussen 5. Och 772 har alltid problem med skyltningen, det händet att folk tvekar innan de stiger på ;)
772 har väl gått som X300 tidigare va?
Menar du X200.
Det vet jag inte om den har jag kan tro den har varit MLT Lila för.
Citat från: Möller. skrivet 22 september 2007, 02:01:23 AM
Menar du X200.
Det vet jag inte om den har jag kan tro den har varit MLT Lila för.
Nej. Jag menar X300 mellan Lund och Ystad.
Visste jag inte det fanns :)
Citat från: Möller. skrivet 22 september 2007, 02:08:44 AM
Visste jag inte det fanns :)
Det var i södra delen av Malmöhus län man började med X-linjer. Tror det var 1994. X100 gick Malmö <-> Falsterbo, X146 Malmö <-> Trelleborg, X300 Lund <-> Ystad och X315 Lund <-> Simrishamn. Fast den sistnämnda kördes väl som en SkåneExpress?
Inte förrän 1996 så startade man linje X200 (sedermera X220) då man slog ihop linje 250 Helsingborg <-> Höganäs samt linje 208 Helsingborg <-> Landskrona. X220 var för övrigt det bästa med Landskrona. Bussen ut ur stan.
Okey fanns det så många x bussar i skåne.
Det viste jag inte om.
Jag minns X220 i Stan den var snyggaste bussen i Stan.
Jag åkte med den ibland.
Citat från: Svemicke skrivet 22 september 2007, 01:58:44 AM
772 har väl gått som X300 tidigare va?
Helt riktigt. 772-776 kom som nya till Sjöbo (och Lund) när X300 drog igång och ersatte linje 160 på sträckan Lund-Sjöbo samt linje 301 (tror jag iaf) på sträckan Sjöbo - Ystad. Linje 160 vänder sedan dess i Dalby.
Citat från: Peter L skrivet 22 september 2007, 16:27:22 PM
Helt riktigt. 772-776 kom som nya till Sjöbo (och Lund) när X300 drog igång och ersatte linje 160 på sträckan Lund-Sjöbo samt linje 301 (tror jag iaf) på sträckan Sjöbo - Ystad. Linje 160 vänder sedan dess i Dalby.
Ungefär som linje 144. Den är väl en sammanslagning av två linjer den med? Och 132 fick ju en förlängning i och med sammanslagningen av 132 och 225.
X300 var väl identisk med dagens SkåneExpressen 6?
Hur var det med X400? Den gick ju mellan Lund och Kristianstad. Gick linje 400 bara till Hörby från början?
Citat från: Svemicke skrivet 24 september 2007, 23:12:57 PM
Ungefär som linje 144. Den är väl en sammanslagning av två linjer den med? Och 132 fick ju en förlängning i och med sammanslagningen av 132 och 225.
X300 var väl identisk med dagens SkåneExpressen 6?
Hur var det med X400? Den gick ju mellan Lund och Kristianstad. Gick linje 400 bara till Hörby från början?
Vad gäller linje 144 har jag faktiskt ingen aning, men det verkar inte helt orimligt. En linje mellan Malmö och Anderslöv och en mellan Trelleborg och Anderslöv kanske?
X300 är identisk med dagens SkåneExpressen 6 ja. De vita SkEx-bussarna 2176-2180 samt 2183 kom 1998 och ersatte då 772-776. Linjerna hade fortfarande X-nummer på denna tid. X315 till Simrishamn tillkom då, vi fick ju inte lov att köra med lila bussar i Kristianstad län så det fick bli vitt... Dessa linjer blev senare SkEx 6 respektive 5. SkEx5 gick från början inte inom Dalby, men dock Veberöd. Några år senare ändrades det så att SkEx 5 gick direkt mellan Lund och Sjöbo, linje 163 tillkom då som ersättning för sträckan Lund-Veberöd. Eller skulle jag skriva återkom då 163 tidigare var snabbussen mellan Lund och Sjöbo, innan X-linjernas tillkomst... ::)
Tror att X400 bara gick till Hörby i början, av samma anledning som X315 inte fanns från början (bara vitt i Kristianstad län). Då kördes dessutom linjen bara av 3 bussar (2117, 2118 samt 780, samtliga X-målade). SkåneExpressen mellan Kristianstad och Lund gick ett fåtal turer med vit buss från Kristianstad, antar att det fanns även en annan regionlinje mellan Kristianstad och Hörby på denna tid.
Citat från: Peter L skrivet 25 september 2007, 08:06:46 AM
Vad gäller linje 144 har jag faktiskt ingen aning, men det verkar inte helt orimligt. En linje mellan Malmö och Anderslöv och en mellan Trelleborg och Anderslöv kanske?
X300 är identisk med dagens SkåneExpressen 6 ja. De vita SkEx-bussarna 2176-2180 samt 2183 kom 1998 och ersatte då 772-776. Linjerna hade fortfarande X-nummer på denna tid. X315 till Simrishamn tillkom då, vi fick ju inte lov att köra med lila bussar i Kristianstad län så det fick bli vitt... Dessa linjer blev senare SkEx 6 respektive 5. SkEx5 gick från början inte inom Dalby, men dock Veberöd. Några år senare ändrades det så att SkEx 5 gick direkt mellan Lund och Sjöbo, linje 163 tillkom då som ersättning för sträckan Lund-Veberöd. Eller skulle jag skriva återkom då 163 tidigare var snabbussen mellan Lund och Sjöbo, innan X-linjernas tillkomst... ::)
Tror att X400 bara gick till Hörby i början, av samma anledning som X315 inte fanns från början (bara vitt i Kristianstad län). Då kördes dessutom linjen bara av 3 bussar (2117, 2118 samt 780, samtliga X-målade). SkåneExpressen mellan Kristianstad och Lund gick ett fåtal turer med vit buss från Kristianstad, antar att det fanns även en annan regionlinje mellan Kristianstad och Hörby på denna tid.
De riktiga Skåneexpresserna i Kristianstadslän hade till en början inga skyltade linjenummer utan visade enbart destination. Motsvarigheten på den södra sidan var X--- linjerna. Det var först 1999 som man gav de olika linjerna synliga nummer, 1 för Malmö-Kristianstad 2 Lund-Kristianstad osv..
EFter att SkEx5 skippade Veberöd så ersatte en modifierad 160 denna. Två turer fortsatte till Veberöd men gick inte inom Dalby. Året efter så tillkom linje 163. Sen fanns det även en Linje som heter 316 som jag inte kan komma på hur den gick, antar det var någon halvhemlig gymnaiselinje.
315 och senare SkEx5 delades mellan Buss Persson och Linjebuss, Persson hade 50 och senare 58 för denna linje, men hade inte Linjebuss någon speciell buss innan 2176-83 kom? vet att jag har sett 1302 skyltad 315 men antar det var någon reservbuss
Citat från: blubb skrivet 25 september 2007, 08:37:47 AM
De riktiga Skåneexpresserna i Kristianstadslän hade till en början inga skyltade linjenummer utan visade enbart destination. Motsvarigheten på den södra sidan var X--- linjerna. Det var först 1999 som man gav de olika linjerna synliga nummer, 1 för Malmö-Kristianstad 2 Lund-Kristianstad osv..
EFter att SkEx5 skippade Veberöd så ersatte en modifierad 160 denna. Två turer fortsatte till Veberöd men gick inte inom Dalby. Året efter så tillkom linje 163. Sen fanns det även en Linje som heter 316 som jag inte kan komma på hur den gick, antar det var någon halvhemlig gymnaiselinje.
315 och senare SkEx5 delades mellan Buss Persson och Linjebuss, Persson hade 50 och senare 58 för denna linje, men hade inte Linjebuss någon speciell buss innan 2176-83 kom? vet att jag har sett 1302 skyltad 315 men antar det var någon reservbuss
Visst delades 315/SkEx5 mellan Buss Persson och Linjebuss från början. Linjebuss körde turerna från Lund och Buss Persson från Simrishamn. Jag kan inte påminna mig att vi hade någon speciell buss för denna linje från början, är inte riktigt säker på exakt när vi började köra den. Det kan säkert ha varit så att någon annan buss användes precis i början när 2176-2183 var på ingång. 1302 användes som reserv när ingenting annat fanns, det var annars vår ordinarie 999-buss.
Utöver 2176-2180, 2183 användes 2053 och 0080 i denna trafik.
Citat från: Peter L skrivet 25 september 2007, 08:06:46 AM
Vad gäller linje 144 har jag faktiskt ingen aning, men det verkar inte helt orimligt. En linje mellan Malmö och Anderslöv och en mellan Trelleborg och Anderslöv kanske?
X300 är identisk med dagens SkåneExpressen 6 ja. De vita SkEx-bussarna 2176-2180 samt 2183 kom 1998 och ersatte då 772-776. Linjerna hade fortfarande X-nummer på denna tid. X315 till Simrishamn tillkom då, vi fick ju inte lov att köra med lila bussar i Kristianstad län så det fick bli vitt... Dessa linjer blev senare SkEx 6 respektive 5. SkEx5 gick från början inte inom Dalby, men dock Veberöd. Några år senare ändrades det så att SkEx 5 gick direkt mellan Lund och Sjöbo, linje 163 tillkom då som ersättning för sträckan Lund-Veberöd. Eller skulle jag skriva återkom då 163 tidigare var snabbussen mellan Lund och Sjöbo, innan X-linjernas tillkomst... ::)
Intressant nostalgi. Kom 2175 senare då? 2175 var väl den första av dessa bussar som fick ikläda sig den nya Skånetrafikenlacken?
2181 och 2182 levererades väl till Malmö i MLT-lack? Dessa innehöll inte toaletter va? Varför levererades dessa i MLT-lack? Länen var väl sammanslagna då? Var är 2172-2183 idag?
Citat från: Peter L skrivet 25 september 2007, 08:06:46 AM
Tror att X400 bara gick till Hörby i början, av samma anledning som X315 inte fanns från början (bara vitt i Kristianstad län). Då kördes dessutom linjen bara av 3 bussar (2117, 2118 samt 780, samtliga X-målade). SkåneExpressen mellan Kristianstad och Lund gick ett fåtal turer med vit buss från Kristianstad, antar att det fanns även en annan regionlinje mellan Kristianstad och Hörby på denna tid.
Minns att linje 129 under början av 1990-talet trafikerade Malmö - Lund - Kristianstad. Kristianstad var väl en förlängning av linjen då den normalt bara gick till Hörby? Den ersattes väl senare av X400 och Malmö slopades på linjen?
Citat från: blubb skrivet 25 september 2007, 08:37:47 AM
De riktiga Skåneexpresserna i Kristianstadslän hade till en början inga skyltade linjenummer utan visade enbart destination. Motsvarigheten på den södra sidan var X--- linjerna. Det var först 1999 som man gav de olika linjerna synliga nummer, 1 för Malmö-Kristianstad 2 Lund-Kristianstad osv..
X-linjerna slopades väl när SkåneExpressen infördes i hela Skåne? De flesta X-linjer är ju idag "pendlar". 100, 146, 220 och så vidare. SkåneExpressen 6 är väl för övrigt den enda SkåneExpress som håller sig inom gamla Malmöhus län?
Varför omvandlades inte alla X-linjer till SkåneExpresser?
Citat från: blubb skrivet 25 september 2007, 08:37:47 AM
EFter att SkEx5 skippade Veberöd så ersatte en modifierad 160 denna. Två turer fortsatte till Veberöd men gick inte inom Dalby. Året efter så tillkom linje 163. Sen fanns det även en Linje som heter 316 som jag inte kan komma på hur den gick, antar det var någon halvhemlig gymnaiselinje.
315 och senare SkEx5 delades mellan Buss Persson och Linjebuss, Persson hade 50 och senare 58 för denna linje, men hade inte Linjebuss någon speciell buss innan 2176-83 kom? vet att jag har sett 1302 skyltad 315 men antar det var någon reservbuss
Detta är nostalgi. Åkte själv mellan Arlöv och Tomelilla i 2000 och 2001. För det mesta fick jag åka omvägen via Ystad, men vissa då jag började senare åkte jag med BussPersson. Hem på kvällen åkte jag alltid med Linjebuss på SkEx5. 18.51 tror jag bussen gick från Tomelilla. Snackade en del med chaufförerna eftersom jag själv varit praktikant på Linjebuss i Lund 1993, så vissa av dem kände jag.
Efter linjens omläggning utanför Veberöd avskaffades även hållplatsen vid Österlens Folkhögskola, så jag fick ta mig ner till resecentrum i Tomelilla och åka därifrån.
Citat från: Peter L skrivet 25 september 2007, 08:54:52 AM
Visst delades 315/SkEx5 mellan Buss Persson och Linjebuss från början. Linjebuss körde turerna från Lund och Buss Persson från Simrishamn. Jag kan inte påminna mig att vi hade någon speciell buss för denna linje från början, är inte riktigt säker på exakt när vi började köra den. Det kan säkert ha varit så att någon annan buss användes precis i början när 2176-2183 var på ingång. 1302 användes som reserv när ingenting annat fanns, det var annars vår ordinarie 999-buss.
Vilken? 712? Minns att det kördes en Scania CN112-ledbuss på 999. Det blev väl en Volvoled senare? Användes den på 315? Man fick ju inte köra in i Kristianstads län med MLT-bussar.
Citat från: Peter L skrivet 25 september 2007, 08:54:52 AM
Utöver 2176-2180, 2183 användes 2053 och 0080 i denna trafik.
Vad var 0080 för buss?
Citat från: Svemicke skrivet 28 september 2007, 15:43:43 PM
Vilken? 712? Minns att det kördes en Scania CN112-ledbuss på 999. Det blev väl en Volvoled senare? Användes den på 315? Man fick ju inte köra in i Kristianstads län med MLT-bussar.
Vad var 0080 för buss?
Scania-ledbussen på 999 var 710, MLT-lackad Scania CN112. Volvoleden du tänker på är 791 eller 792 som användes lite av och till 999 under senare tid då många resenärer var att vänta och ledvagn behövdes. Anledningen till att just dessa två ledvagnar användes var att övriga ledvagnar var 2,60 m breda och inte tillåtna att köra in i Danmark med. 791-792 var 2,55... Dessa användes givetvis inte på 315 eftersom det skulle vara vita Expressen-lackade bussar på denna linje. Dock har jag själv kört SkEx 5 med 2567 (en gullackad B10BLE-70B) dagen efter det brann i 2176 på garaget. Den enda vita bussen som var körbar var 2053 och den började koka på min första tur... Apropå ingenting alls finns 791-792 idag i Växjö, syns ofta på linje 145 till Ljungby.
0080 var en SkåneExpress från tidigare KLT-län (tillsammans med 0079), en Volvo B10M-70B Ajokki Express från 1991. Ingen höjdare att köra direkt.
På dina övriga frågor så vill jag minnas följande:
KLTs SkåneExpress och MLTs X-linjer harmoniserade väl inte riktigt i definitionen antar jag. Vissa X-linjer var väl för korta för att anses som SkåneExpress med krav på toalett etc, dessutom med krav på hög turtäthet. Därav Pendel-begreppet.
2175 var placerad i Ystad och kom samtidigt som övriga bussar. 2172-2174 var placerade i Kristianstad/Hörby för trafiken på SkEx2. 2171 kom senare till Lund från Ängelholm där den under en tid körts av Swebus i samband med bytet av trafikavtal Ängelholm - Växjö. Vet inte i vilken ordning dessa senare blev gullackade. Dessa bussar är väl spridda runt idag, några finns kvar i Lund nerklassade som regionbussar och kör bl.a. linje 160 och 162, någon finns i Malmö eller Sjöbo och kör linje 176.
2181-2182 var mycket riktigt MLT-lackade utan toalett med placering i Malmö. De kördes bl.a. på linje 176 mellan Malmö och Sjöbo. Har ingen aning om varför just dessa i serien skiljer sig från de andra ("mitt i serien" så att säga). Däremot tror jag inte att den Skånegula lacken hade gjort entré när dessa levererades. De första bussarna i Lund med den gula lacken var 2203-2204 samt 2403-2404. 2204 flyttades till Ystad nästan direkt efter leverans.
129 och X400 har säkert någon form av koppling efter vad du skriver, vet inte om linje 490 dessutom hänger ihop med dessa eller om det alltid har varit nattbussen mellan Lund och Hörby. Före min tid...
Citat från: Peter L skrivet 28 september 2007, 23:00:19 PM
Scania-ledbussen på 999 var 710, MLT-lackad Scania CN112. Volvoleden du tänker på är 791 eller 792 som användes lite av och till 999 under senare tid då många resenärer var att vänta och ledvagn behövdes. Anledningen till att just dessa två ledvagnar användes var att övriga ledvagnar var 2,60 m breda och inte tillåtna att köra in i Danmark med. 791-792 var 2,55... Dessa användes givetvis inte på 315 eftersom det skulle vara vita Expressen-lackade bussar på denna linje. Dock har jag själv kört SkEx 5 med 2567 (en gullackad B10BLE-70B) dagen efter det brann i 2176 på garaget. Den enda vita bussen som var körbar var 2053 och den började koka på min första tur... Apropå ingenting alls finns 791-792 idag i Växjö, syns ofta på linje 145 till Ljungby.
0080 var en SkåneExpress från tidigare KLT-län (tillsammans med 0079), en Volvo B10M-70B Ajokki Express från 1991. Ingen höjdare att köra direkt.
Denna minns jag. Den användes även på SkEx5. Minns att jag åkte en av dem hem från Tomelilla en gång. Motorn stannade då bussen skulle svänga ner vid Stadsbiblioteket i Lund. En rätt så kraftig sväng. Kan det stämma? De gick väl förbi Bankgatan, Stortorget, ner i Sankt Petri Kyrkogata, Clemenstorget för att sedan ta S:t Laurentigatan upp till Lasarettet? Nu går väl linjen en annan väg även inne i Lund?
Citat från: Peter L skrivet 28 september 2007, 23:00:19 PM
På dina övriga frågor så vill jag minnas följande:
KLTs SkåneExpress och MLTs X-linjer harmoniserade väl inte riktigt i definitionen antar jag. Vissa X-linjer var väl för korta för att anses som SkåneExpress med krav på toalett etc, dessutom med krav på hög turtäthet. Därav Pendel-begreppet.
2175 var placerad i Ystad och kom samtidigt som övriga bussar. 2172-2174 var placerade i Kristianstad/Hörby för trafiken på SkEx2. 2171 kom senare till Lund från Ängelholm där den under en tid körts av Swebus i samband med bytet av trafikavtal Ängelholm - Växjö. Vet inte i vilken ordning dessa senare blev gullackade. Dessa bussar är väl spridda runt idag, några finns kvar i Lund nerklassade som regionbussar och kör bl.a. linje 160 och 162, någon finns i Malmö eller Sjöbo och kör linje 176.
2175 finns väl i Häsleholm idag? Eller är det Kristianstad? 2178 har jag åkt mellan Malmö och Sjöbo på linje 176. Tror det var i våras.
Citat från: Peter L skrivet 28 september 2007, 23:00:19 PM2181-2182 var mycket riktigt MLT-lackade utan toalett med placering i Malmö. De kördes bl.a. på linje 176 mellan Malmö och Sjöbo. Har ingen aning om varför just dessa i serien skiljer sig från de andra ("mitt i serien" så att säga). Däremot tror jag inte att den Skånegula lacken hade gjort entré när dessa levererades. De första bussarna i Lund med den gula lacken var 2203-2204 samt 2403-2404. 2204 flyttades till Ystad nästan direkt efter leverans.
129 och X400 har säkert någon form av koppling efter vad du skriver, vet inte om linje 490 dessutom hänger ihop med dessa eller om det alltid har varit nattbussen mellan Lund och Hörby. Före min tid...
X400 upphörde väl vid länssammanslagningen? Då kom väl SkEx1 och 2 istället?
490 minns inte jag som något annat än nattbuss mellan nämnda orter.
Finns depån kvar ute på Kalkstensvägen? Den var nybyggd då jag var där. Linjebuss hade precis flyttat dit då.
En liten parentes: Det visade sig att en kollega till mig här på Borås Lokaltrafik var verksam som chaufför på Linjebuss i Lund 1994-1999. Jag hade precis hunnit att sluta där när hon började, men vi har en del gemensamma bekanta. Fast om de chaufförerna minns mig idag vill jag låta vara osagt. Det är ju snart sju år sedan vi bytte ord med varandra på vägen mellan Tomelilla och Lund. De såg i alla fall till så jag hann med 130 19.45 från Lund till världsmetropolen Arlöv. Mycket trevliga förare som körde där.
Skulle vara kul att åka ut till Gastelyckan och se depån igen. Det är ju 15 år sedan jag var där nu.
Citat från: Svemicke skrivet 29 september 2007, 14:44:35 PM
Finns depån kvar ute på Kalkstensvägen? Den var nybyggd då jag var där. Linjebuss hade precis flyttat dit då.
Skulle vara kul att åka ut till Gastelyckan och se depån igen. Det är ju 15 år sedan jag var där nu.
Den låg kvar igår i alla fall........ ;D
Citat från: Svemicke skrivet 29 september 2007, 14:44:35 PM
Denna minns jag. Den användes även på SkEx5. Minns att jag åkte en av dem hem från Tomelilla en gång. Motorn stannade då bussen skulle svänga ner vid Stadsbiblioteket i Lund. En rätt så kraftig sväng. Kan det stämma? De gick väl förbi Bankgatan, Stortorget, ner i Sankt Petri Kyrkogata, Clemenstorget för att sedan ta S:t Laurentigatan upp till Lasarettet? Nu går väl linjen en annan väg även inne i Lund?
Stämmer alldeles utmärkt. Numer går SkEx 5 från Centralen upp till Lasarettet, sedan Tornavägen ner till Dalbyvägen. Passerar inte stadskärnan och Bankgatan överhuvudtaget.
Har för övrigt ingen aning om var de olika bussarna finns numer, men Stoffe kanske har koll på aktuella placeringar?
X400 försvann när SkEx1 och 2 kom ja, precis som X300 och X315 blev utbytta mot SkEx6 och 5.
Får man lov att fråga var din kollega på BL heter? Vi måste kört tillsammans under den perioden eftersom jag körde på Linjebuss 1994-2003. Du kan maila mig om du inte vill skriva i forumet.
Linjebuss har kvar sin depå på Kalkstensvägen. Arriva hade sina bussar där när man tog över stadstrafiken, men Bergkvarabuss valde som bekant sin nya depå i Toftanäs/Malmö istället. Till kommunens stora besvikelse eftersom man räknat med att sälja naturgas även fortsättningsvis.
Citat från: Peter L skrivet 30 september 2007, 01:17:05 AM
Stämmer alldeles utmärkt. Numer går SkEx 5 från Centralen upp till Lasarettet, sedan Tornavägen ner till Dalbyvägen. Passerar inte stadskärnan och Bankgatan överhuvudtaget.
Har för övrigt ingen aning om var de olika bussarna finns numer, men Stoffe kanske har koll på aktuella placeringar?
X400 försvann när SkEx1 och 2 kom ja, precis som X300 och X315 blev utbytta mot SkEx6 och 5.
Får man lov att fråga var din kollega på BL heter? Vi måste kört tillsammans under den perioden eftersom jag körde på Linjebuss 1994-2003. Du kan maila mig om du inte vill skriva i forumet.
Linjebuss har kvar sin depå på Kalkstensvägen. Arriva hade sina bussar där när man tog över stadstrafiken, men Bergkvarabuss valde som bekant sin nya depå i Toftanäs/Malmö istället. Till kommunens stora besvikelse eftersom man räknat med att sälja naturgas även fortsättningsvis.
Fördelningen ser ut nåt så här
2171 Lund, Region
2172 Kristianstad, Region
2173 Ystad (sjöbo), Express
2174 Lund, Express
2175 Ystad, Region
2176 Lund, Express
2177 Ystad (sjöbo), Region
2178 Ystad (sjöbo), Region
2179 Kristianstad, Region
2180 Lund, Region
2181 Ystad, Region
2182 Ystad Region
2183 Lund, Region
Sen fanns det ytterligare en expressbuss i Lund innan med nummer 2004 sen hade Ystad även 2045 som express
Citat från: blubb skrivet 30 september 2007, 17:59:40 PM
Fördelningen ser ut nåt så här
2171 Lund, Region
2172 Kristianstad, Region
2173 Ystad (sjöbo), Express
2174 Lund, Express
2175 Ystad, Region
2176 Lund, Express
2177 Ystad (sjöbo), Region
2178 Ystad (sjöbo), Region
2179 Kristianstad, Region
2180 Lund, Region
2181 Ystad, Region
2182 Ystad Region
2183 Lund, Region
Sen fanns det ytterligare en expressbuss i Lund innan med nummer 2004 sen hade Ystad även 2045 som express
Visst, hur kunde jag glömma 2004...ingen höjdare det heller, en Carrus Fifty från 1992.
2004 kom väl från Göteborgstrkten om jag minns rätt, GL Lila?
Citat från: blubb skrivet 30 september 2007, 17:59:40 PM
Fördelningen ser ut nåt så här
2171 Lund, Region
2172 Kristianstad, Region
2173 Ystad (sjöbo), Express
2174 Lund, Express
2175 Ystad, Region
2176 Lund, Express
2177 Ystad (sjöbo), Region
2178 Ystad (sjöbo), Region
2179 Kristianstad, Region
2180 Lund, Region
2181 Ystad, Region
2182 Ystad Region
2183 Lund, Region
Sen fanns det ytterligare en expressbuss i Lund innan med nummer 2004 sen hade Ystad även 2045 som express
Tackar! Kul att se att de fortfarande är kvar i Skåne. Och aktiva.
Citat från: Peter L skrivet 30 september 2007, 01:17:05 AM
Får man lov att fråga var din kollega på BL heter? Vi måste kört tillsammans under den perioden eftersom jag körde på Linjebuss 1994-2003. Du kan maila mig om du inte vill skriva i forumet.
Linjebuss har kvar sin depå på Kalkstensvägen. Arriva hade sina bussar där när man tog över stadstrafiken, men Bergkvarabuss valde som bekant sin nya depå i Toftanäs/Malmö istället. Till kommunens stora besvikelse eftersom man räknat med att sälja naturgas även fortsättningsvis.
Mail om kollegan finns i Din inkorg.
Finns det någon verkstad och tvätt kvar ute på Gastelyckan? Veolia leasar väl servicen på bussarna nu och har väl lagt ut all tvätt på entreprenad?