http://www.busstidningen.se/2011/02/18/forsta-dubbeldackarna-pa-ett-kvartssekel-i-sl-trafiken/
Fast Maasing räknar som en sverigedemokrat. 1976 - 2011 är 35 år. Det är alltså de första på ett drygt tertiärsekel (om det nu finns ett sådant ord).
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1107423-har-ar-de-nya-bussarna
Nu gäller det att trimma träden på Valhallavägen i tid, jag ser ingen grenavbärare på högra framhörnet, vanligt på londonbussar (fast då på vänster sida).
/Ted
Samma bild på finns på Nobinas interna nätverk, där står det att bilden är gjord i photoshop. Så verklighetens Synergy kan komma se annorlunda ut än på bilden.
Personligen skulle jag gärna se de vita partierna lite bredare, annars blir bussen så väldigt blå.
Citat från: Ted S skrivet 19 februari 2011, 10:42:39 AM
Nu gäller det att trimma träden på Valhallavägen i tid, jag ser ingen grenavbärare på högra framhörnet, vanligt på londonbussar (fast då på vänster sida).
Grenavbärare har inte heller dubbeldäckarna Göteborg-Borås. Det smattrar rätt så rejält emellanåt på Sten Sturegatan och Berzeliigatan. Hoppas någon plockar fram lämpliga verktyg och justerar trädbredden lite framåt vårkanten. Annars blir det knepigt när det dessutom blir löv på träden.
Kanske inte helt tillverkad, men väl "kolorerad" i Photoshop. På originalbilden är bussen vit:
http://www.busstidningen.se/wp-content/uploads/2010/12/synergy.jpg (http://www.busstidningen.se/wp-content/uploads/2010/12/synergy.jpg)
http://norrteljetidning.se/polopoly_fs/1.1107437.1298013031!/image/2201778597.jpg (http://norrteljetidning.se/polopoly_fs/1.1107437.1298013031!/image/2201778597.jpg)
Här några andra bilder på två andra Synergy, som en liten försmak:
http://www.autoevolution.com/images/truck_gallery/medium/VDLBOVASYNERGY-medium-595_1.jpg
http://www.autoevolution.com/images/truck_gallery/medium/VDLBOVASYNERGY-medium-595_2.jpg
http://www.autoevolution.com/images/truck_gallery/medium/VDLBOVASYNERGY-medium-595_3.jpg
http://img.over-blog.com/600x450/1/15/42/00/Autocars-3/VDL-Bova-Synergy-Jouanno-02.jpg
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 19 februari 2011, 10:58:33 AM
Grenavbärare har inte heller dubbeldäckarna Göteborg-Borås. Det smattrar rätt så rejält emellanåt på Sten Sturegatan och Berzeliigatan. Hoppas någon plockar fram lämpliga verktyg och justerar trädbredden lite framåt vårkanten. Annars blir det knepigt när det dessutom blir löv på träden.
Det är redan någon som fått sprickor i övre rutan på högersidan...
Dock tycker jag det smattrar mindre nu, så undrar om dom inte varit ute och klippt?
Citat från: CS skrivet 19 februari 2011, 12:35:10 PM
Det är redan någon som fått sprickor i övre rutan på högersidan...
Dock tycker jag det smattrar mindre nu, så undrar om dom inte varit ute och klippt?
Ni kanske har beskurit träden själva med bussarna vid det här laget ;D? Det är synd bara att kommunen inte tänkte till direkt, när det blev klart att man skulle köra dubbeldäckare i stråket, utan att grejorna skall behövas köras sönder först.
I detta fall är det mycket som inte är tänkt på i förväg kolla bara i Borås vilken dålig hpl de har där ser ut som en 5 åring gjort den :P En sån sak skall ju vara klar vid trafikstart med rikigt hpl och trädgrenar kapade ..
I Uppsala finns det många gator där 3,3m höga bussar slår i träden. Svartbäcksgatan upp mot Röbo t.ex. Ligger man i mitten av filen så slår grenarna i bussen. Vilket gör att om en buss står vid hpl är det omöjligt att köra om utan att slå i träden.
Intressant, ska bli kul när bussarna kommer! :)
Hej!
Läste att de skulle få 84 eller 85 sittplatser.
1.Hur många plattser har de boggivagnar som trafikerar linjen idag?
2. Tror ni att den ökade sittplats anntalet kommer påverka turtätheten?
//
Hej
Den exakta tidtabellen är inte fastställd ännu men några dramatiska skillnader i turutbud kommer inte att ske. Kvartstrafiken dagtid kommer att bestå. I rusningstid blir det kanske en avgång var 5:e minut. Det gäller också att ha en tidtabell som kunderna lätt kan lära sig. Största skillnaden blir på standard i bussarna samt i antalet sittplatser. 25 sittplatser till per avgång samt fritt internet och bättre möjlighet att ta med bagage hoppas vi kunderna som vill resa till och från Norrtälje ska uppskatta. /Henrik/
Citat från: HB skrivet 20 februari 2011, 11:08:30 AM
Den exakta tidtabellen är inte fastställd ännu men några dramatiska skillnader i turutbud kommer inte att ske. Kvartstrafiken dagtid kommer att bestå. I rusningstid blir det kanske en avgång var 5:e minut. Det gäller också att ha en tidtabell som kunderna lätt kan lära sig. Största skillnaden blir på standard i bussarna samt i antalet sittplatser. 25 sittplatser till per avgång samt fritt internet och bättre möjlighet att ta med bagage hoppas vi kunderna som vill resa till och från Norrtälje ska uppskatta. /Henrik/
Det kommer de säkert att göra. :) På linje 100 mellan Borås och Göteborg gnälls på det mesta men inte på de dubbeldäckade bussarna som alla tycks vara nöjda med. Vad jag förstår behåller man Norrtälje-linjen intakt och sätter "bara" in nya bussar så det finns det ju inte så mycket att gnälla på.
Den här frågan kanske är lite dum, men varför kan man inte köra med ledbuss som man gör på de flesta andra sl-linjer med hög belastning. Att ha en modell som bara ska gå på en linje är väll inte direkt särskiljt praktiskt. Nu ska den förvisso vara blå men har man en blå ledbuss kan den ju alltid stripeas röd eller i valfri färg när behoven ändras.
Finns väldigt få ledbussmodeller med Intercitystandard idag
I synnerhet med både tillgänglighet för resenärer med nedsatt rörlighet och med lika många sittplatser som dubbeldäckarna.
Citat från: igel skrivet 20 februari 2011, 18:47:53 PM
Den här frågan kanske är lite dum, men varför kan man inte köra med ledbuss som man gör på de flesta andra sl-linjer med hög belastning. Att ha en modell som bara ska gå på en linje är väll inte direkt särskiljt praktiskt. Nu ska den förvisso vara blå men har man en blå ledbuss kan den ju alltid stripeas röd eller i valfri färg när behoven ändras.
Tre saker kan man väl anföra i detta:
1. Ledbussarna är väl mer eller mindre på väg bort från de regionala blåbussarna (om uttrycket tillåts). I framtiden kommer vi nog bara se ledbussar på 17x-linjerna (av stomlinjerna). Observera att detta inte är något centralt beslut som tagits från SL:s sida - utan snarare en följd av att utföraren får välja busstyp. Helt enkelt för att en 15-metersboggi tar lika många sittande (på ett par platser när) som en låggolvsled. Det är alltså inte motiverat med extrakostnaden för ledbussar (+ andra opraktiska aspekter förknippade med dem.)
2. Komforten - många tycker faktiskt det är väldigt otrevligt att sitta långt bak i ledbussar - särskilt när det går fort undan på motorväg - även jag som inte är så känslig - kan nästan känna ett litet illamående - komforten i en dubbeldäckare är en helt annan.
3. Platsantalet. Förutom komforten är det ju ingen hemlighet att man nästan tjänar in 10 fordonsomlopp på detta - en inte obetydlig faktor. Nu går ju också 676 så pass ofta att något större behov att samutnyttja med andra linjer inte finns (sedan kan man ju alltid ha avlösningar - så det behöver knappast vara någon förlust.)
Citat från: Omnilasse skrivet 20 februari 2011, 19:32:23 PM
Nu går ju också 676 så pass ofta att något större behov att samutnyttja med andra linjer inte finns (sedan kan man ju alltid ha avlösningar - så det behöver knappast vara någon förlust.)
Precis så. Ända sedan Vegorna kom till Norrtäljetrafiken kring årssikftet 2000-2001 har de alla gått nästan uteslutande på 676 (tidigare 640), med vissa tillfälliga inhopp på 670 som en ren bonus. Än idag tio år senare har inga av dem har lackats röda och körts på andra linjer. Inte ens 625, 639 samt dåvarande UL807:an som de passat väldigt bra på under andra hälften av 2000-talet. Det är först förra året som 1-2 blå Vegor satts in på 677:an till Uppsala. Linje 676 sväljer sina bussar och dessa behöver därför inte alls samutnyttjas med annan trafik.
Sen vore det ju kul om man hade skippat den blå färgen helt, och kunnat köra flera av motorvägsbussarna på gamla E18 (på linje 625 och 655) istället för att tomma längs 676:ans linjesträckning på E18 norrut på morgnarna samt söderut på eftermiddagarna. Uppåt 40% av trafiken med Vegorna var ju tomkörning har jag hört. En siffra som bara kan komma att minskas med dubbeldäckarna. :)