http://www.kristianstadsbladet.se/ostragoinge/article1388187/Snabbare-resor-med-superbussar.html
/K
Tycker det är lite märkligt att man på flera håll i Skåne bara verkar drömma!
Varför kan man inte snabba upp den busstrafik som finns med redan existerande metoder som inte kostar miljarder!?
Att t.ex. bygga bussfiler "över" rondeller och på andra ställen som ger bussar företräde går väl att skapa med ganska enkla metoder! Och att på vissa turer glesa ut antalet hållplatser och skapa sk. snabbuss-turer i rusningen kan ju inte innebära några större kostnader, om t.ex. en linje har avgång var 15:e minut, borde ju minst varannan tur kunna snabbas upp då en majoritet av resenärerna iaf. åker mellan de två större orterna.
Pratades väl en del om det i Malmö också på den "överbelastade" linje 5 vill jag minnas. Men det som skulle lösa problemen där är ju att se till att bussarna inte fastnar i centrum och därför i praktiken "bara" går var 15 minut men med en överfull buss och två tomma! Och att göra bussfiler och snabba upp bussarna längs Amiralsgatan i Malmö ska väl inte behöva kosta miljarder det heller!!
Citat från: bjornm skrivet 19 februari 2011, 03:35:51 AM
Tycker det är lite märkligt att man på flera håll i Skåne bara verkar drömma!
Varför kan man inte snabba upp den busstrafik som finns med redan existerande metoder som inte kostar miljarder!?
Att t.ex. bygga bussfiler "över" rondeller och på andra ställen som ger bussar företräde går väl att skapa med ganska enkla metoder! Och att på vissa turer glesa ut antalet hållplatser och skapa sk. snabbuss-turer i rusningen kan ju inte innebära några större kostnader, om t.ex. en linje har avgång var 15:e minut, borde ju minst varannan tur kunna snabbas upp då en majoritet av resenärerna iaf. åker mellan de två större orterna.
Pratades väl en del om det i Malmö också på den "överbelastade" linje 5 vill jag minnas. Men det som skulle lösa problemen där är ju att se till att bussarna inte fastnar i centrum och därför i praktiken "bara" går var 15 minut men med en överfull buss och två tomma! Och att göra bussfiler och snabba upp bussarna längs Amiralsgatan i Malmö ska väl inte behöva kosta miljarder det heller!!
En halv miljard kronor låter inte orimligt. Eftersom de flesta hållplatserna i området antagligen är av den gamla hederliga typen, dvs. en bussficka med en stolpe, så blir det rätt saftigt att bygga om samtliga till modern standard med bussanpassat kantstöd, hållplatskur och biljettautomat. Lägg därtill ett otal korsningar och kurvor som behöver justeras och några trafikljus som behöver bytas ut. Artikeln nämner inget om positioneringssystem med realtidsangivelse i busskurerna, men sådant måste betraktas som nybyggnadsstandard idag och är inte gratis.
Finessen, som jag ser det, är att det rör sig om investeringar som var för sig är rätt billiga och därför kan genomföras i den takt ekonomin tillåter. Systemet kräver inte att alla åtgärder görs samtidigt för att få effekt. Förmodligen går det dessutom att göra en prioritetslista över vilka åtgärder som ger störst effekt och vilka som bör skjutas upp till sist eller kanske inte genomföras alls.
Anders
Det är bara att hoppas att hållplatserna görs rätt från början, och inte som i arkelstorp. Där hade man byggt en så fin tillgänglighetsanpassad hållplats. Problemet var bara att vinkeln var så fel att när man kom in med en boggiebuss (vilka var de enda som trafikerade hållplatsen) hamnade bakhjulen 2 meter ifrån kanten... :(