Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Kent Skoog skrivet 17 februari 2011, 17:24:12 PM

Titel: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: Kent Skoog skrivet 17 februari 2011, 17:24:12 PM

(http://www.kentskoog.com/bilder/Folder%2012/IMG_9341%202.jpg)
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: Johan B skrivet 17 februari 2011, 17:54:39 PM
Fint. Får man önska lite biler från förarplats och passagerarutrymme?
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: Anders N skrivet 17 februari 2011, 20:12:53 PM
Några frågor från en oinsatt!

1. Hur många dubbelleder fanns det sedan tidigare och hur många nya kommer det nu?

2. Används dubbelledbussarna på linje 16-19?

Tack på förhand.
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: mushkot skrivet 17 februari 2011, 20:27:05 PM
Citat från: Anders N skrivet 17 februari 2011, 20:12:53 PM
Några frågor från en oinsatt!

1. Hur många dubbelleder fanns det sedan tidigare och hur många nya kommer det nu?

2. Används dubbelledbussarna på linje 16-19?

Tack på förhand.
Ett lite osäkert svar (källa: någon annan på snacket). 11 sen förut, 10 nya. Alla skulle gå på linje 16.
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: the0fiskis skrivet 17 februari 2011, 20:31:49 PM
varför vill inte sl ha såna...   ::)
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: Rickbox skrivet 17 februari 2011, 20:49:22 PM
Citat från: the0fiskis skrivet 17 februari 2011, 20:31:49 PM
varför vill inte sl ha såna...   ::)

Troligtvis för att tunnelbanan täcker upp det behovet, dessutom skulle det bli ganska trångt i innerstan med sånahär bussar...
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: Calle skrivet 17 februari 2011, 20:50:07 PM
Är denna utrustad med AC?
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: Cyklisten skrivet 17 februari 2011, 20:57:29 PM
Citat från: Calle skrivet 17 februari 2011, 20:50:07 PM
Är denna utrustad med AC?

Jodå, verkar som att det finns tre AC-aggregat, en per varje del.
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: mushkot skrivet 17 februari 2011, 21:06:12 PM
Citat från: Cyklisten skrivet 17 februari 2011, 20:57:29 PM
Jodå, verkar som att det finns tre AC-aggregat, en per varje del.
Mja, ett iaf. http://www.nwt.se/saffle/article843737.ece (http://www.nwt.se/saffle/article843737.ece) där finns en bild där man ser taket på bussen. Den främsta är helt klart ett ac-aggregat, men de två bakre verkar endast vara ventilationsfläktar.
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: AO skrivet 17 februari 2011, 21:29:00 PM
De är ju verkligen grymt snygga det där! Var nog längesedan något så där snyggt rullade ut från Säfflefabriken.
Tycker det vore väldigt lämpligt om Uppsala lånar en av dessa på prov ett litet tag tills man köper in egna  ;D
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: Ersa skrivet 17 februari 2011, 21:40:28 PM
Nog skulle det vara intressant att ha en provbuss som kunde provköras på tunga spårvägsliknande stadslinjer i olika städer runtom Sverige. Raka linje 1 på platt mark i Umeå skulle kunna vara en provställe, utöver Uppsala.
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: AO skrivet 17 februari 2011, 21:57:53 PM
Ja exakt. I Uppsala finns det ju dessutom ett färdigt förslag på nytt linjenät med dubbelledbussar på flera linjer bland annat till Gottsunda och Flogsta/Stenhagen.
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: jocke skrivet 18 februari 2011, 00:28:30 AM
Citat från: AO skrivet 17 februari 2011, 21:57:53 PM
Ja exakt. I Uppsala finns det ju dessutom ett färdigt förslag på nytt linjenät med dubbelledbussar på flera linjer bland annat till Gottsunda och Flogsta/Stenhagen.

Det blir säkert verklighet inom snar framtid skulle jag tro.
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: Möllers skrivet 18 februari 2011, 00:50:17 AM
Var inte det snack om vi skulle ha några i malmö ochså förra året.
Kan man inte ha en prov buss i Malmö med  ???
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: PauPut skrivet 18 februari 2011, 01:17:50 AM
Citat från: mushkot skrivet 17 februari 2011, 20:27:05 PM
Ett lite osäkert svar (källa: någon annan på snacket). 11 sen förut, 10 nya. Alla skulle gå på linje 16.

Stämmer så bra så.
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: Peter L skrivet 18 februari 2011, 12:18:52 PM
Citat från: Mattias Möller. skrivet 18 februari 2011, 00:50:17 AM
Var inte det snack om vi skulle ha några i malmö ochså förra året.
Kan man inte ha en prov buss i Malmö med  ???

Det är nog inte aktuellt så länge som de inte går att köra på CNG. Däremot kan väl konceptet som sådant vara intressant för "superbussen" som presenterats tidigare, i första hand för linje 5. I studien kom man inte "längre" än 20 meters ledbuss.

Å andra sidan så är nog biljett och kontanthanteringen ett större problem än just storleken på bussarna, i alla fall i Malmö just nu.
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: Calle skrivet 21 februari 2011, 13:12:23 PM
Citat från: mushkot skrivet 17 februari 2011, 21:06:12 PM
Mja, ett iaf. http://www.nwt.se/saffle/article843737.ece (http://www.nwt.se/saffle/article843737.ece) där finns en bild där man ser taket på bussen. Den främsta är helt klart ett ac-aggregat, men de två bakre verkar endast vara ventilationsfläktar.

OK, med andra ord bara förar-AC. De andra är ventilationsfläktar, vilket förvånar mig, eftersom Veolia satsade på full AC i sina nya B9S.
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: Knut skrivet 21 februari 2011, 13:15:14 PM
Citat från: Cyklisten skrivet 17 februari 2011, 20:57:29 PM
Jodå, verkar som att det finns tre AC-aggregat, en per varje del.
De 2 bakre er vel slaveenheter. Kun et aggregat som kjølerned lufta.
Er det samme på noen av MAN leddvognene i Oslo
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: Stefan P skrivet 21 februari 2011, 17:05:13 PM
Hej

I Uppsala är det nog mer åt spårvagnshållet, det finns utredningar om detta:
Man köra i mitten på de större vägarna tex. Luthagsesplanden och Dag Hammarskiöldsväg?

mvh Stefan P
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: AO skrivet 21 februari 2011, 17:19:31 PM
Citat från: Stefan P skrivet 21 februari 2011, 17:05:13 PM
Hej

I Uppsala är det nog mer åt spårvagnshållet, det finns utredningar om detta:
Man köra i mitten på de större vägarna tex. Luthagsesplanden och Dag Hammarskiöldsväg?

mvh Stefan P

Det länkades ju till någon utredning här på bussnack för ett tag sedan. Där beskrevs det ju som i flera steg där ett första steg var dubbelledbussar på ett antal linjer. Sedan spårbussar och till sist spårvagnar.
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: mushkot skrivet 21 februari 2011, 18:46:28 PM
Citat från: Calle skrivet 21 februari 2011, 13:12:23 PM
OK, med andra ord bara förar-AC. De andra är ventilationsfläktar, vilket förvånar mig, eftersom Veolia satsade på full AC i sina nya B9S.
Nja, det är nog mer än endast förar-ac. 5 kylfläktar tyder på hyfsat stor kapacitet. I våra korta stadsbussar sitter endast 3...
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: Calle skrivet 21 februari 2011, 20:44:41 PM
Citat från: mushkot skrivet 21 februari 2011, 18:46:28 PM
Nja, det är nog mer än endast förar-ac. 5 kylfläktar tyder på hyfsat stor kapacitet. I våra korta stadsbussar sitter endast 3...

OK, då vet jag, tackar för infon!  :D
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: forthemoment skrivet 21 februari 2011, 21:57:05 PM
Det kommer va AC i hela bussen precis som det är på dom nya ledbussarna vi har.
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: forthemoment skrivet 01 mars 2011, 01:18:43 AM
Såg en av de nya dubbellederna vid Tingstadstunneln ute på provkörning idag när jag körde till jobbet. Hoppas vi får dom snart och hoppas dom totalrenoverar några av de gamla för dom har blivit utslitna sen Veolia tog över. Körde dock den första med 30000 mil den gick som en raket idag :)
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: Peter L skrivet 01 mars 2011, 08:04:42 AM
Citat från: forthemoment skrivet 01 mars 2011, 01:18:43 AM
Såg en av de nya dubbellederna vid Tingstadstunneln ute på provkörning idag när jag körde till jobbet. Hoppas vi får dom snart och hoppas dom totalrenoverar några av de gamla för dom har blivit utslitna sen Veolia tog över. Körde dock den första med 30000 mil den gick som en raket idag :)

Dum fråga kanske... men hur har de kunnat bli utslitna sedan Veolia tog över? För det är väl inte så länge sedan...
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: danneh skrivet 01 mars 2011, 11:49:02 AM
De vill väl göra allt så billigt som möjligt, kortsiktigt alltså, så de skiter väl i underhållet... Skulle inte förvåna mig isf
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: Walter skrivet 01 mars 2011, 13:15:03 PM
Citat från: danneh skrivet 01 mars 2011, 11:49:02 AM
De vill väl göra allt så billigt som möjligt, kortsiktigt alltså, så de skiter väl i underhållet... Skulle inte förvåna mig isf

och du kan styrka ditt påstående eller snackar du bara?
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: danneh skrivet 01 mars 2011, 13:23:46 PM
Det är min personliga uppfattning om det företaget. Mycket tyder ju på (framförallt när
man ser resultaten i fordonskontrollerna). Men skicket på de dubbelledade beror nog också en del på att GS drog ner på underhållet när de fick reda på att de förlorat upphandlingen
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: forthemoment skrivet 01 mars 2011, 14:01:37 PM
GS drog ner innan dom förlorade och Veolia slutade med att skicka dom till Volvo för underhåll och trodde man kunde sköta det helt själv för att spara pengar kortsiktigt
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: Erling.L skrivet 01 mars 2011, 15:52:04 PM
Citat från: forthemoment skrivet 01 mars 2011, 14:01:37 PM
GS drog ner innan dom förlorade och Veolia slutade med att skicka dom till Volvo för underhåll och trodde man kunde sköta det helt själv för att spara pengar kortsiktigt


FEL dom fick lika ofta som vanligt på rep samt att dom gicks igenom av VTC innan överlämning och velio godkände var buss innan dom övertogs
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: yngrot skrivet 01 mars 2011, 17:34:29 PM
Vad jag förstått kräver dubbelled mycket mer underhåll än en "normal" ledbuss då det sliter mycket i själva lederna .. och sen går de ju i hård trafik med många resnärer
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 03 mars 2011, 15:38:39 PM
Citat från: Rickbox skrivet 17 februari 2011, 20:49:22 PM
Troligtvis för att tunnelbanan täcker upp det behovet, dessutom skulle det bli ganska trångt i innerstan med sånahär bussar...
SL är uppenbarligen inte helt främmande för detta koncept, en av bussarna från Göteborg har faktiskt varit i Stockholm och provkörts.
Jag tror dock inte att det blir något av med dubbelledbussar i innerstadstrafiken inom den närmaste framtiden även om det helt klart finns resandeunderlag för det.
Om jag minns rätt skulle det krävas ganska omfattande ombyggnader av gator och vissa korsningar för att bussen skulle kunna komma fram acceptabelt snabbt och smidigt, men på linje 4 som jag tror var den påtänkta linjen lutar SL mer åt att ersätta nuvarande bussar med spårvagnar om det alls blir någon ändring.
//Fredrik
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: mushkot skrivet 04 mars 2011, 08:33:13 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 mars 2011, 15:38:39 PM
SL är uppenbarligen inte helt främmande för detta koncept, en av bussarna från Göteborg har faktiskt varit i Stockholm och provkörts.
Jag tror dock inte att det blir något av med dubbelledbussar i innerstadstrafiken inom den närmaste framtiden även om det helt klart finns resandeunderlag för det.
Om jag minns rätt skulle det krävas ganska omfattande ombyggnader av gator och vissa korsningar för att bussen skulle kunna komma fram acceptabelt snabbt och smidigt, men på linje 4 som jag tror var den påtänkta linjen lutar SL mer åt att ersätta nuvarande bussar med spårvagnar om det alls blir någon ändring.
//Fredrik
Varför skulle gator behöva byggas om? Helt enkelt för att 1 införa bussfält, så att det går snabbare än idag eller för att 2 bygga bort fysika hinder? Om 1, behövs inte detta göras ändå för att snabba upp trafiken som redan går? Om 2, skär inte dubbelleden mindre än vanliga ledbussar?
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: Cugel skrivet 04 mars 2011, 09:01:21 AM
Citat från: danneh skrivet 01 mars 2011, 11:49:02 AM
De vill väl göra allt så billigt som möjligt, kortsiktigt alltså, så de skiter väl i underhållet... Skulle inte förvåna mig isf
Det du skriver stämmer inte, du vet inget om hur mycket underhåll dubbelledarna drar, fakta är att
bussarna har varit mycket nedgångna och slitna, och ofta stått stilla för större haverier i motor och annat.
Veolia har fått renovera upp dom efter trafikstarten den 20 juni förra året.
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: Cugel skrivet 04 mars 2011, 09:23:54 AM
Citat från: danneh skrivet 01 mars 2011, 13:23:46 PM
Det är min personliga uppfattning om det företaget. Mycket tyder ju på (framförallt när
man ser resultaten i fordonskontrollerna). Men skicket på de dubbelledade beror nog också en del på att GS drog ner på underhållet när de fick reda på att de förlorat upphandlingen
Det är lätt att dra snabba slutsatser, dom bussarna som Polisen kontrollerar hos Veolia är nästan uteslutande dom gamla Partillefordonen som går på Hisingen
trafikavtalet går ut nu i Juni, dom är 9-10-11 år gamla och är slut.
Ytterst få av alla dom nya Solaris och Volvobussarna som trafikerar i Väster varit utsatta för kontroller.

Resultatet blir att samtliga bussar som Veolia har i Gbg dras över en kam, och den personal som sköter underhållet döms ut
som inkompetenta vilket inte är fallet.
Sedan är det så att det körs sönder bussar i mycket hög takt, detta gör att allt verkstadstid går åt till akutreparationer, detta slår hårt på
normalt underhåll.
Frågan är om detta är mekanikernas fel eller om det inte är så att många förare borde ta sig i kragen, skärpa sig och köra buss bättre
då kommer underhållet att fungera så resenärer och Västtrafik blir nöjda.
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: Erling.L skrivet 04 mars 2011, 10:22:19 AM
Citat från: Buss16 skrivet 04 mars 2011, 09:01:21 AM
Det du skriver stämmer inte, du vet inget om hur mycket underhåll dubbelledarna drar, fakta är att
bussarna har varit mycket nedgångna och slitna, och ofta stått stilla för större haverier i motor och annat.
Veolia har fått renovera upp dom efter trafikstarten den 20 juni förra året.


Är det inte så att veolia kört dom med på rme o kanske inte tänkt på o bygga om dem för dom lovade ju i kontraktet att alla bussar som inte gick på gas skulle gå på rme o justerar man inte fordonen får man problem framför allt med filter o så
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: danneh skrivet 04 mars 2011, 10:24:19 AM
Citat från: Buss16 skrivet 04 mars 2011, 09:01:21 AM
Det du skriver stämmer inte, du vet inget om hur mycket underhåll dubbelledarna drar, fakta är att
bussarna har varit mycket nedgångna och slitna, och ofta stått stilla för större haverier i motor och annat.
Veolia har fått renovera upp dom efter trafikstarten den 20 juni förra året.


Jo, det är jag fullt medveten om.
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: Cugel skrivet 04 mars 2011, 11:16:58 AM
Citat från: Erling skrivet 04 mars 2011, 10:22:19 AM
Är det inte så att veolia kört dom med på rme o kanske inte tänkt på o bygga om dem för dom lovade ju i kontraktet att alla bussar som inte gick på gas skulle gå på rme o justerar man inte fordonen får man problem framför allt med filter o så

Bussarna har alltid gått på viss del RME, under GS-Busstiden på 5% efter övertagandet till Veolia på 30% (ACP Diesel Bio30)
Volvo godkänner utan någon som helst ombyggnad eller justering av serviceintervall 30% RME, dvs alla moderna Volvomotorer är
anpassade att utan problem gå på upp till 100% RME såsom Keolis bussar i Mölndal gör.

Sedan så är det kravet från Gbg-Stad och Västtrafik som anger hur stor andel fossilfritt bränsle som ska
användas inte Veolia eller Keolis.
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: forthemoment skrivet 04 mars 2011, 11:52:54 AM
@Buss 16. Det är ett antal av dom nya ledbussarna som blivit stoppade för olika saker. Så Polisen har kontrollerat många av våra nya bussar!

Å det har nog blivit mer skador/sönderkörningar på deubbellederna sen Veolia låter vem som helst köra dom. Dom har lite egenheter som man måste kunna. Många av mina kollegor har ju kört dom sen dom va nya. Jag har bara kört dom i två år men lärt mig mycket. Nu är det många som kör väldigt sällan och bara får en halvdags utbildning. Och då lär dom sig bara linjen och hur man placerar bussen.  När jag började köra dom på GS jag kommer inte ihåg hur många dagars utbildning men det var många.

Och det är så att servicepersonalen inte alltid gör vad dom skall också utav okunskap tror jag.

Alla behöver bättre utbildning om dubbellederna. För de som är ok, dom bussarna är dom skönaste och bästa bussarna vi har!! Mina små älsklingsbussar!! Men Veolia har börjat skärpa sig med dom!! :)
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: JDS skrivet 04 mars 2011, 12:09:42 PM
Citat från: Buss16 skrivet 04 mars 2011, 09:23:54 AM
Frågan är om detta är mekanikernas fel eller om det inte är så att många förare borde ta sig i kragen, skärpa sig och köra buss bättre
då kommer underhållet att fungera så resenärer och Västtrafik blir nöjda.

Det lär de väl inte göra av sig själva...
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: mushkot skrivet 04 mars 2011, 12:30:50 PM
Citat från: forthemoment skrivet 04 mars 2011, 11:52:54 AM
@Buss 16. Det är ett antal av dom nya ledbussarna som blivit stoppade för olika saker. Så Polisen har kontrollerat många av våra nya bussar!

Å det har nog blivit mer skador/sönderkörningar på deubbellederna sen Veolia låter vem som helst köra dom. Dom har lite egenheter som man måste kunna. Många av mina kollegor har ju kört dom sen dom va nya. Jag har bara kört dom i två år men lärt mig mycket. Nu är det många som kör väldigt sällan och bara får en halvdags utbildning. Och då lär dom sig bara linjen och hur man placerar bussen.  När jag började köra dom på GS jag kommer inte ihåg hur många dagars utbildning men det var många.

Och det är så att servicepersonalen inte alltid gör vad dom skall också utav okunskap tror jag.

Alla behöver bättre utbildning om dubbellederna. För de som är ok, dom bussarna är dom skönaste och bästa bussarna vi har!! Mina små älsklingsbussar!! Men Veolia har börjat skärpa sig med dom!! :)
Av ren nyfikenhet: vad har de för egenheter jämte vanliga ledbussar körmässigt?  :)
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: M skrivet 04 mars 2011, 17:06:59 PM
Citat från: mushkot skrivet 04 mars 2011, 12:30:50 PM
Av ren nyfikenhet: vad har de för egenheter jämte vanliga ledbussar körmässigt?  :)
Skulle vilja påstå att dom är bättre att köra än "vanliga" ledbussar. Dom skär in mindre i kurvorna men man bör undvika att försöka backa med.

/M
Titel: SV: Ännu en dubbelled.
Skrivet av: forthemoment skrivet 05 mars 2011, 05:44:07 AM
Körmässigt är dom lättare än en vanlig ledbuss. Dom är smidigare i svängar, kurvor mm eftersom den styr på sista axeln också. Det går att backa, men man skall helst inte backa långt. Jag har lyckats 300 m när jag försökte på test (vi var några olika och folk från Volvo som fick lära oss) Dom har även bättre bromsar och känns stabilare på något sätt.

Det jag menade med egenheter är t.ex. vissa specifika problem för dubbellederna som man kan få. Bakaxelstyrning, dörrproblem, mm. Då måste man veta hur man skall hantera dom, många ringer TL och tror att bussen e havererad när det kanske bara krävs ett knapptryck, eller bara starta om. Det är en massa småsaker, men tyvärr har inte alla mina kollegor fått den infon och då får dom problem när man kör och de speciella dubbelleds felen kommer. (Det finns många mer specifika egenheter). Man får ge dom kärled dubbellederna så får man det tillbaka!!  ;)