http://gd.se/nyheter/sandviken/1.2762575-forskolechef-rasar-mot-sena-bussar
"Vivi-Anne Lindberg är förskolechef i Sandviken och tar buss 41 varje dag från Kungsgården till Sandviken. Hon säger att bussen varje dag är försenad med mellan 10 och 25 minuter.
– Föraren säger att det beror på de nya biljettautomaterna. De måste ställa frågor om reskassa, till exempel. Sen måste de knappa in en massa på maskinerna. Det tar tid när folk ska köpa biljett med bankkort på bussarna. Den här hanteringen måste vägas in i planeringen. Varför inte göra som i Stockholm där biljetten ska vara betald redan när man kliver på?"
"Lennart Skoog är trafikchef på Nobina och förvånas över kritiken.
– För mig är det här helt nytt. När vi introducerade de nya biljettmaskinerna för ett och ett halvt år sedan hade vi en inkörningsperiod på några månader och då blev det förseningar. Men sedan dess har jag inte hört talas om några förseningar. Det här måste undersökas närmare och därför har jag inga kommentarer just nu."
Folk borde tänka på sin hälsa och inte behöva "rasa" så ofta. Alternativt är det lokaltidningarna som behöver dra ner på sina överdramatiska formuleringar i kvällsblaskestil...
"Chock-försening!"
Citat från: Anders Noren skrivet 17 februari 2011, 11:03:29 AM
"Chock-försening!"
"Chock-försening i busstrafiken inträffade idag efter ett haveri. De djupt chockade passagerarna rasar nu mot växellådsraset"
Skulle jag vara minst 10 minuter sen varje dag, skulle inte jag heller vara glad. Detta gäller både som förare och passagerare!
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 februari 2011, 11:57:59 AM
Då kanske man borde överväga att ta en tidigare avgång, det finns ju orsaker till att vissa enskilda turer mer eller mindre alltid är försenade
Som att tidtabellen är felkonstruerad med hänsyn till trafiksituationen, till exempel.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 februari 2011, 11:57:59 AM
Då kanske man borde överväga att ta en tidigare avgång, det finns ju orsaker till att vissa enskilda turer mer eller mindre alltid är försenade
Inte alltid det finns alternativ.. Bättre är ju om tidtabeller är så dets tämnmer med verkligheten.
Citat från: Anders Noren skrivet 17 februari 2011, 12:05:27 PM
Som att tidtabellen är felkonstruerad med hänsyn till trafiksituationen, till exempel.
Exakt! Jag tycker inte att detta är okej, det måste ju vara ganska lätt att ta fram statistik över detta för att kunna konstruera tabeller som fungerar!
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 februari 2011, 12:51:30 PM
Det finns ju orsaker till att enskilda turer alltid är sena, förutom trafiksituationen så har vi problemet med sent inkommande fordon från tidigare tur, det kanske krävs ytterligare ett fordon för att minska problemet och då det lär vara i dimensionerande tid är det frågan om X trafik vill släppa till dessa pengar.
Fortfarande inte okej tycker jag. Då kan man väl hellre skjuta på den tur det handlar om, eller den tur fordinen blir sena på. Man ska som resenär kunna lita på att tidtabellen stämmer!
Om en bussresa tar längre tid än den gjorde för tjugo år sedan, utan att det beror på trafiken, så har man gjort något fel.
Det är ju faktiskt så att om det står att bussen ska gå en viss tid ska man inte behöva kallt räkna med att "äh, den är sen så jag åker en timme tidigare istället". Vad förseningen sedan beror på är en annan historia - men är bussen sen har man rätt att klaga!
Långt ifrån alltid är det chaufförens fel att bussen inte är i tid. Det är såväl resenärer som reportrar väl medvetna om. Men kom aldrig och tyck man ska censurera kritik mot att bussen faktiskt - är sen varje dag. Oavsett vad förseingen beror på så är det inte okej
Kan man inte bara skriva om tidtabellen, så att det står likadant där som bussarna går i verkligheten?
Å de som var så bra med Stadsbussarna när man tog över, men nu får dom sig en slänga av sleven med:
En kommentar från den länkade artikeln:
CitatVilket j***a skitsnack att detta kommer som en överraskning.
Bussarna är i princip alltid sena och ibland struntar dom i att skicka någon buss alls.
Men börjar bli van nu för tiden att bussen kommer minst 30min sent.
T.ex när jag väntade på 3:an som går varje kvart så fick jag stå 50minuter och vänta men ingen buss kom.
Självklart så kan de på trafikupplysningen inget annat säga än "det ska ha kommit en buss redan".
Citat från: New_options skrivet 17 februari 2011, 14:28:59 PM
Det är ju faktiskt så att om det står att bussen ska gå en viss tid ska man inte behöva kallt räkna med att "äh, den är sen så jag åker en timme tidigare istället". Vad förseningen sedan beror på är en annan historia - men är bussen sen har man rätt att klaga!
Långt ifrån alltid är det chaufförens fel att bussen inte är i tid. Det är såväl resenärer som reportrar väl medvetna om. Men kom aldrig och tyck man ska censurera kritik mot att bussen faktiskt - är sen varje dag. Oavsett vad förseingen beror på så är det inte okej
Precis! Att trafiken aldrig kommer ha 100% punktlighet kan man ju förstå. Men är samma tur försenad dag efter dag efter dag indikerar att man gjort fel någonstans, och det är inte ok. Detta var fallet med linje 16 i Göteborg ett tag, jag hade vänner där som, trots att de tog 2 avgångar tidigare ändå blev försenad till jobbet.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 februari 2011, 14:19:42 PM
Problemet i rusningstrafiken är knappast att man bli sena för att man ska sälja flertalet kontantbiljetter med kortbetalning, i sådana relationer lär de flesta resa på förköpt biljett eller 30 dagars kort, om det inte är så att kontantköpet i Umeå fått en efterföljare i X län
I X-län betraktas ombordköp som en mänsklig rättighet. När jag senast bodde i Valbo och Gävle var det sällan någon annan än jag som betalade med rabattkortet. Och var det det så var det oftast min flickvän...
Citat från: Anders Noren skrivet 17 februari 2011, 18:40:28 PM
I X-län betraktas ombordköp som en mänsklig rättighet. När jag senast bodde i Valbo och Gävle var det sällan någon annan än jag som betalade med rabattkortet. Och var det det så var det oftast min flickvän...
På UL-utbildningen fick jag lära mig att Skutskär (strax söder om Gävle) var det område inom Uppsala län som flest kontanta enkelbiljetter såldes ombord innan kontantstoppet.
För Swebus Express del är det alltid Västerås som varit den stad där flest köp i hela landet skett ombord. Och då kortbetalning ombord fortfarande är möjlig på 866 ska ni veta att de bärbara terminalerna får jobba hårt än idag. ::)
Rätt intressant dessa stora kulturella skillnader runtom landet, och fascinerande när samma personer som alltid väljer det långsammaste betalmedlet är de som irriteras mest över förseningarna...
Ang Skutskär så anser jag att UL gjort en dundertabbe genom att ta samma pris för SMS som för "kontant"betalning med betalkort. Det betyder att i praktiken blir SMS biljetten dyrare för kunden då operatörstaxan tillkommer. Alltså betalar man 40,69kr för en sms biljett men bara 40,00kr för betalning med visakort. Att SMS biljetten sedan viseras på max fem sekunder och kortköpet tar 30 sekunder ser man inget problem i?
Jag anser att betalning på buss ska kosta betydligt mer än en förköpt biljett, där ju sms räknas. Sedan ska det vara stenhårt, är inte sms biljett klar vid påstigning ska kunden betala med kort eller kliva av. Betalas det då med kort får ju UL i alla fall pengar för förseningen det innebär.
Västtrafik gör samma tabbe sänker enkelbiljetttaxan till SMS nivå .. Tänk vad bra det var i Göteborg innan Västtrafik sabba det köpte du kort i nån kiosk så tjäna du ca 20sek inte många som köpte på bussen då ..
Det är helt klart i denna skärningspunkt som upphandlinssystemet har sina brister - huvudmannen anger dimensionerande behov av fordon och beräknade körtider - trafikutövaren försöker sedan lägga så effektiva omlopp som möjligt - utifrån dessa förutsättningar när det så visar sig att körtiderna i realiteten är längre än de uppskattade, vill förstås operatören ha mer pengar, samtidigt som huvudmannen har budgeterat för ett visst antal fordon. Den som kommer i kläm är resenären. För jag instämmer i att turer inte konstant ska vara försenade - inte ens under en hel tidtabellsperiod - men det kräver förstås bra avtal och en välvillig inställning från huvudmannen. Samtidigt är det knappast någon överraskning var förseningsriskerna finns - ofta framgår det ju redan från början var de mer strukturella problemen finns i ett trafikupplägg.
Ibland kan det förstås vara värt att minska turtätheten något - men på en högt belastad linje riskerar det ju i sin tur att skapa förseningar på turerna runt omkring istället. Alltså borde varje trafikhuvudman se till att ha x antal miljoner för s.k. akutåtgärder.
När det gäller betalkort så är väl den enkla lösningen att skapa terminaler där den som betalar själv har hand om ställa in belopp, att dra kort, slå kod etc. Detta behöver ju inte föraren rimligen sitta och vänta på. Att finna en teknisk lösning på detta kan knappast vara någon omöjlighet - det gäller ju bara att utveckla - anpassa systemen. Det fungerar ju när det gäller parkeringautomater etc...
Citat från: yngrot skrivet 17 februari 2011, 23:48:57 PM
Västtrafik gör samma tabbe sänker enkelbiljetttaxan till SMS nivå
Jag reagerade också på det. Det verkar som man bara ersätter ett problem med ett annat. Anledningen till prisjusteringen som kommer genomföras sista mars sägs ju vara att det i dagsläget är dyrare att förköpa biljett på Pressbyrån än att köpa SMS-biljett och det var inte riktigt den utvecklingen man ville se från styrelsens sida. Visst kan jag hålla med om just den delen, jag tycker det kunde vara samma pris om man förköper biljett oavsett om det är i SJ-automaten, Pressbyrån, SMS eller annat, men det borde vara mycket dyrare att köpa med bankkort på bussen. Nu missar man alltså det målet totalt. Suck. :-\
Sedan
måste Västtrafik bli bättre på att berätta för resenärerna var man kan köpa biljett. Det har varit flera morgonturer Borås-Göteborg på sistone som blivit 5 minuter försenade i starten för att några ska köpa biljett ombord med bankkort, trots att Pressbyrån ligger 15 meter bort och resenären hade kunnat gå dit och köpa biljett under de 5 minuter som ändå gick åt för att köa till bussen.
Info från Västtrafik är ju usel milt sagt >:( . Ingen reklam i radio som exvis JLT har rätt ofta .. I förrgår när jag körde 350 fr Borås var det 3st !! som skulle köpa med bankkort på bussen och då blir man ju lite galen berätta för dem att de kan förköpa på Pressbyrån och 2 av dem hade inge aning om det men skulle tänka på det nästa gång men nr 3 hon hade inte gått förbi Pressbyrån .. himmel hur tänkte hon??? Det är mindre än 1 min att gå till Pressbyrån.. resultatet blev 3min försening >:(
Som andra säger till mig, blir det bättre av att klaga till Västtrafik på detta forum än att säga det till dom direkt va? ;)
Citat från: RoggaBoy skrivet 21 februari 2011, 18:14:31 PM
Som andra säger till mig, blir det bättre av att klaga till Västtrafik på detta forum än att säga det till dom direkt va? ;)
Visst är det så. Det var inte riktigt meningen att "kidnappa" den här tråden och göra någon sorts klagomur av den, ber om ursäkt om det blev så!
Kan också nämna att klagomålen är framförda till Västtrafik. Jag tror nog att få resenärer skriver så mycket klagomål, synpunkter och förslag till Västtrafik som jag gör till skillnad från många som bara gnäller, men så brukar jag få det att bli som jag vill ibland också. :D