Totalt utbränd blev Swebus Flygbuss som startade från Västerås i morse.
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.1105946-flygbuss-borjade-brinna (http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.1105946-flygbuss-borjade-brinna)
http://vlt.se/nyheter/1.1106026-swebus-pressmedelande (http://vlt.se/nyheter/1.1106026-swebus-pressmedelande)
/ Christer K
Ser så ut vara en MAN av 67 serien.
Citat från: Mattias Möller. skrivet 17 februari 2011, 08:56:24 AM
Ser så ut vara en MAN av 67 serien.
Borde vara det, men kan väl i teorin vart en i 61xx-serien med...
Citat från: virtual1 skrivet 17 februari 2011, 09:57:03 AM
Borde vara det, men kan väl i teorin vart en i 61xx-serien med...
TROR 6179 :( R.I.P<3
6782 tilhører idag historien.
Enligt TL
R.I.P
:'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Brand i motorrummet borde släckts av brandsprinkler. DAFO eller Fogmaster? Nån som vet? Eller skippar Swebus att montera och står för brandförsäkringen själva?
Det officiella pressmeddelandet:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/swebus/pressrelease/view/inga-skadade-vid-bussbrand-naera-hummelsta-paa-e18-582446
"Passagerarna på bussen kommer att ersättas för skador som branden orsakade. Men varför bussen började brinna vet ännu inte Swebus. Presschefen Ingvar Ryggesjö svarar på VLTs frågor"
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.1106866-swebus-alla-ska-ersattas
"Brandorsaken ännu okänd. Det blir polisen i Uppland som tar ansvar för utredning av branden".
http://vlt.se/nyheter/1.1106088-brandorsaken-annu-okand
Den lite märkliga rubriksättningen "Dörren gick inte att öppna" är ren lögn enligt en kommentaren under klippet. Att de var tvungna att vrida i nödventilen att få upp framdörren är ju vanlig procedur, och är väl inget man behöver skapa krigsrubriker för? Men det blir kanske lätt så då få resenärer och journalister vet vad en nödventil på en bussdörr är för något?
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.1106443-tv-dorren-gick-inte-att-oppna
Citat från: Evert skrivet 17 februari 2011, 11:03:19 AM
Brand i motorrummet borde släckts av brandsprinkler. DAFO eller Fogmaster? Nån som vet? Eller skippar Swebus att montera och står för brandförsäkringen själva?
Solaris-ledvagnen som brann upp på lika kort tid i Umeå hade fullt fungerande brandsprinkler som aktiverades, men om t.ex ett dieselläckage sker är det inte alltid som brandsläckaren orkar med den kraftiga branden.
alltid tråkigt när bussar brinner upp, men tur att det "bara" var en buss som brann och inga människoliv.
Tur i oturen med andra ord.
Kommer denna att ersättas?
//Jacob
Ett antal inlägg av chattkaraktär angående andra bussmodeller har rensats bort.
Försök att hålla er till ämnet, tack.
Alltid otrevligt med bränder på buss . Tyvärr förekommer det att ungdomar eldar på baksidan av stolsryggen.. de måste ju vara milt sagt utan tankeverksamhet..
Är denna busstyp utrustat med dieselvärmare?? Det utrymmet har väl inte brandsläckare??
Citat från: yngrot skrivet 18 februari 2011, 10:40:36 AM
Alltid otrevligt med bränder på buss . Tyvärr förekommer det att ungdomar eldar på baksidan av stolsryggen.. de måste ju vara milt sagt utan tankeverksamhet..
Är denna busstyp utrustat med dieselvärmare?? Det utrymmet har väl inte brandsläckare??
Denne har dieselvärmare ja.
Tror faktisk at alle Swebus har slikt, selv om de ikke alltid virker som de borde
Dessa bussar i 67xx-serien har Fogmaker släckare monterade.
//Niclas
Citat från: Jacob Almgren skrivet 17 februari 2011, 20:57:47 PM
alltid tråkigt när bussar brinner upp, men tur att det "bara" var en buss som brann och inga människoliv.
Tur i oturen med andra ord.
Kommer denna att ersättas?
//Jacob
De 4 i 56 serien 5604-05, 5608-09 är på väg ut men någon blir troligtvis kvar lite extra. Nackdelen med dessa är att de inte kan gå i miljözonerna längre.
Citat från: Jan skrivet 19 februari 2011, 23:25:39 PM
De 4 i 56 serien 5604-05, 5608-09 är på väg ut men någon blir troligtvis kvar lite extra. Nackdelen med dessa är att de inte kan gå i miljözonerna längre.
Får ta tilbake 6013 da.
Mener at det er merkelig at Swebus ikke har noen reserve vogner. Greit nok at 2-3 vogner ekstra koster endel penger på et år. Men hva koster det å sette bort trafikken til f.eks Nordia. Og kanskje man kunne holde unna vedlikeholdet på resten av vognparken om man kan la de komme til doktoren ved behov.
Har ikke kontroll på hvor mange av 68xx og 00xx som går med klimastyringsproblemer. Og hvor lenge 6335 har kjørt med større luftlekkasjer. den vogna mister jo lufta på svært korttid.
Men blir jo ikke reparert
Citat från: Knut skrivet 19 februari 2011, 23:34:20 PM
Får ta tilbake 6013 da.
Mener at det er merkelig at Swebus ikke har noen reserve vogner. Greit nok at 2-3 vogner ekstra koster endel penger på et år. Men hva koster det å sette bort trafikken til f.eks Nordia. Og kanskje man kunne holde unna vedlikeholdet på resten av vognparken om man kan la de komme til doktoren ved behov.
Har ikke kontroll på hvor mange av 68xx og 00xx som går med klimastyringsproblemer. Og hvor lenge 6335 har kjørt med større luftlekkasjer. den vogna mister jo lufta på svært korttid.
Men blir jo ikke reparert
Det märks att Nobina och Swebus är släkt... ::)
Citat från: Jan skrivet 19 februari 2011, 23:25:39 PM
De 4 i 56 serien 5604-05, 5608-09 är på väg ut men någon blir troligtvis kvar lite extra. Nackdelen med dessa är att de inte kan gå i miljözonerna längre.
Citat från: Knut skrivet 19 februari 2011, 23:34:20 PM
Får ta tilbake 6013 da.
Linje 866 passerar inga miljözoner, så innan Arlanda blivit miljözon är årsmodellen inga problem. Annars kan Uppsalaförarna nog generöst avvara 6009, men den stod på GUB för nån slags reparation nu i veckan...
Citat från: Ersa skrivet 20 februari 2011, 13:22:54 PM
Linje 866 passerar inga miljözoner, så innan Arlanda blivit miljözon är årsmodellen inga problem. Annars kan Uppsalaförarna nog generöst avvara 6009, men den stod på GUB för nån slags reparation nu i veckan...
Jag tyckte att 6009 såg väldigt avställd ut när den stod hos GUB, men då hade jag tydligen fel då...
Citat från: calken skrivet 20 februari 2011, 14:19:51 PM
Jag tyckte att 6009 såg väldigt avställd ut när den stod hos GUB, men då hade jag tydligen fel då...
6009 rullar för fullt på 835an såg den senast förra veckan.
Citat från: Tonnie skrivet 20 februari 2011, 15:52:31 PM
6009 rullar för fullt på 835an såg den senast förra veckan.
Njaa, i fredags så stod den hos GUB i Uppsala, precis som Ersa skrev! :)
Citat från: calken skrivet 20 februari 2011, 16:57:31 PM
Njaa, i fredags så stod den hos GUB i Uppsala, precis som Ersa skrev! :)
Den är inne på en större service just nu.
//Niclas
Någon som vet hur länge 6009 kommer vara kvar i trafik hos Swebus? :)
//Jacob
Citat från: calken skrivet 20 februari 2011, 16:57:31 PM
Njaa, i fredags så stod den hos GUB i Uppsala, precis som Ersa skrev! :)
Måste ha varit i slutet av veckan den kom in dåå. Om jag inte minns fel såg jag henne i måndags i Malmö.
Citat från: Tonnie skrivet 20 februari 2011, 19:00:06 PM
Måste ha varit i slutet av veckan den kom in dåå. Om jag inte minns fel såg jag henne i måndags i Malmö.
Fanns inne hos NeoVäst i torsdags i alla fall.
//Niclas
6009 och 6013 ja... Det skulle verkligen inte vara fel med ett par nya vagnar i vår, så de bägge gamla manliga pensionärerna får vila lite.
Citat från: Knut skrivet 19 februari 2011, 23:34:20 PM
Får ta tilbake 6013 da.
Mener at det er merkelig at Swebus ikke har noen reserve vogner. Greit nok at 2-3 vogner ekstra koster endel penger på et år. Men hva koster det å sette bort trafikken til f.eks Nordia. Og kanskje man kunne holde unna vedlikeholdet på resten av vognparken om man kan la de komme til doktoren ved behov.
Har ikke kontroll på hvor mange av 68xx og 00xx som går med klimastyringsproblemer. Og hvor lenge 6335 har kjørt med større luftlekkasjer. den vogna mister jo lufta på svært korttid.
Men blir jo ikke reparert
Nobina och Swebus har ytterst få reservbussar, det kostar mer att ha en buss inregistrerad i Sverige mot vad det kostar att ha reservbussar inregistrerade i Norge.
Det är nog framräknat hur mycket externa tjänster som kan köpas in innan det lönar sig att ha reservfordon stående.
Sedan så optimeras ju vagnparken så effektivt som möjligt och även antalet reservfordon är i en del fall med i avtalen med länstrafikbolagen.
Att sedan driftsäkerheten på nya fordon inte motsvarar de förväntningar man har på nya fordon är en helt annan sak!
Citat från: Lars skrivet 20 februari 2011, 23:46:47 PM
Nobina och Swebus har ytterst få reservbussar, det kostar mer att ha en buss inregistrerad i Sverige mot vad det kostar att ha reservbussar inregistrerade i Norge.
Det är nog framräknat hur mycket externa tjänster som kan köpas in innan det lönar sig att ha reservfordon stående.
Sedan så optimeras ju vagnparken så effektivt som möjligt och även antalet reservfordon är i en del fall med i avtalen med länstrafikbolagen.
Att sedan driftsäkerheten på nya fordon inte motsvarar de förväntningar man har på nya fordon är en helt annan sak!
Kostnader for en reserve vognpark er en sak, og ganske så viktig.
En annen sak er hvordan kundere ser på dette at det ofte er Nordia, Schau's, Alternativen osv som kjøres som ordinarievogn.
Dette reagerer svært mange på. Selv om bussene nå (som oftest) har internett og inoen tilfeller 230V tilgjengelig.
Man opprettholder ikke en merkevare om merkenavnet ikke fremgår på tjenesten(fordonet) man tilbyr kundene
Citat från: Knut skrivet 21 februari 2011, 11:47:35 AM
Kostnader for en reserve vognpark er en sak, og ganske så viktig.
En annen sak er hvordan kundere ser på dette at det ofte er Nordia, Schau's, Alternativen osv som kjøres som ordinarievogn.
Dette reagerer svært mange på. Selv om bussene nå (som oftest) har internett og inoen tilfeller 230V tilgjengelig.
Man opprettholder ikke en merkevare om merkenavnet ikke fremgår på tjenesten(fordonet) man tilbyr kundene
Ja detta är en annan sak och det har du rätt i, jag har själv funderat på detta många gånger men många "moderna" chefer tittar bara på ekonomin för stunden och det som du beskriver om hur kunden uppfattar det hela ingår inte i deras tankevärld för den framtida intäkten går ej att ta upp i en bokförning.
När jag själv jobbade på GDG i Karlstad på 80-talet hände det ofta som länsbussar och lediga turbussar fick rycka in och köra express, det var på den gamla goda tiden som det bara var att stå vid en stolpe när man ville med bussen, precis som det är på de flesta ekspressbussar i Norge än idag.
Detta upphörde när Swebus bildats och expressbussar och länsbussar gick in i olika bolag, då plötsligt började de privata åkarna att köra allt extra åt expressen.
Men på senare tid har faktiskt just Karlstad kört en del på expressen med bussar från Nobina, men de är då i Värmlandstrafiks färg.
En liten uppdatering när det gäller 6009 så står i Uppsala pga växellådsrenovering.
Har kommit in lite vatten och motorolja in i v-lådan.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 februari 2011, 16:50:59 PM
En liten uppdatering när det gäller 6009 så står i Uppsala pga växellådsrenovering.
Har kommit in lite vatten och motorolja in i v-lådan.
//Niclas
Haha kom de på nu att växellådan inte riktigt gjorde sitt jobb ;D. Ja det är bra att det åtgärdas :)