Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Jonas Gustafsson skrivet 20 september 2007, 23:01:56 PM

Titel: Jonas scannade bilder del 4-GS, LB, Swebus 1995
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 20 september 2007, 23:01:56 PM
Har scannat några bilder till, nu från 1995.
Jag har varit för lat för att redigera bort den svarta kanten som uppstår ibland. Beklagar...

(http://partillejonas.bussmilan.se/Scannade%20dia/LB_2506_0202_Partille_C_950115_liten.jpg)
Fortfarande är det tio år kvar tills köpcentret Allum skall överbrygga motorvägen och busstationen skall hamna under tak. 2506 är relativt ny på Partillelinjerna, första tiden gick den på Linjebuss´stadstrafiklinjer som vanns i upphandling 1993 (linje 58 + "stjärntrafiken" i Frölunda).

(http://partillejonas.bussmilan.se/Scannade%20dia/Swebus_3025_Ravlanda_stn_95xxxx_liten.jpg)
En Röd Express vid dåvarande ändstationen i Rävlanda. Röd Express´ längsta turer gick vid denna tid Rävlanda-Landvetter-Göteborg-Henån- Uddevalla (!). Lite längre än dagens sträckning mellan Tahult och Stenungsund...

(http://partillejonas.bussmilan.se/Scannade%20dia/GS_B30_201_NE-platsen_950803_liten.jpg)
Denna buss blev sedermera Swebus 0697 och stadstrafikmålad, därefter exporterad till Norge.
Systrarna Swebus 0699 och 0700 (ursprungligen GS 203 och 204) rullar idag i Nacka/Värmdö.

(http://partillejonas.bussmilan.se/Scannade%20dia/GS_B47_180_Torslanda_Torg_950803_liten.jpg)
Sista numret i den stora serien Volvo B10M / Wiima K200 och K201 12m-vagnar som levererades till GS med littera B47 under 1982-83. Jag har förstått att typen var robust och populär bland förare, men såldes av tidigt p.g.a. hårdare avgasbestämmelser. 177-180 var kvar längst och gick på slutet mest på de "lantligare" Hisingslinjerna. Här är alltså 180 på den lantligaste linjen av dem alla, linje 22 till Kippholmen, som på den tiden startade vid Torslanda Torg.

//Jonas G
Titel: SV: Jonas scannade bilder del 4-GS, LB, Swebus 1995
Skrivet av: Patrik Henriksson skrivet 20 september 2007, 23:44:50 PM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 20 september 2007, 23:01:56 PM
(http://partillejonas.bussmilan.se/Scannade%20dia/Swebus_3025_Ravlanda_stn_95xxxx_liten.jpg)
En Röd Express vid dåvarande ändstationen i Rävlanda. Röd Express´ längsta turer gick vid denna tid Rävlanda-Landvetter-Göteborg-Henån- Uddevalla (!). Lite längre än dagens sträckning mellan Tahult och Stenungsund...

Trevligt!

Här har vi en färskare, men också sämre, bild, på kanske den enda Röd som gått till Rävlanda sedan 1998, nämligen Orusttrafiken 368 5 maj i år.
(http://hem.bredband.net/b299435/img/OTT368_Rd_070505.jpg)

Röd var kraftigt försenad från Stenungsund efter en punktering, så linje 611 mot Rävlanda väntade inte i Landvetter. Ordinarie gick som planerat till Tahult, och jag startade en förstärkning i stan med destination enligt ovan.
Titel: SV: Jonas scannade bilder del 4-GS, LB, Swebus 1995
Skrivet av: Bussgubben skrivet 22 september 2007, 11:46:22 AM
Linjebuss/Connex/Veolia måste ligga bra till då de har trafiken i Partille i 15 år snart. Förutom att Swebus måste nog ha kört där i några år innan de försvann?
Titel: SV: Jonas scannade bilder del 4-GS, LB, Swebus 1995
Skrivet av: Bussmicke skrivet 22 september 2007, 13:45:56 PM
Mycket trevligt.
Bilder från en saknad tid i GL-land när det fanns riktiga bussar.
Titel: SV: Jonas scannade bilder del 4-GS, LB, Swebus 1995
Skrivet av: Jeppe Hagelbäck skrivet 22 september 2007, 13:59:30 PM
Mycket trevliga bilder.

/Jeppe
Titel: SV: Jonas scannade bilder del 4-GS, LB, Swebus 1995
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 22 september 2007, 15:10:47 PM
Citat från: Bussgubben skrivet 22 september 2007, 11:46:22 AM
Linjebuss/Connex/Veolia måste ligga bra till då de har trafiken i Partille i 15 år snart. Förutom att Swebus måste nog ha kört där i några år innan de försvann?

15 år?
Det är rätt att Swebus hade större delen av Partilletrafiken 1997-2001, men Linjebuss/Connex/Veolia har kört mer eller mindre i Partille långt mer än 15 år, de tog över efter (köpte upp?) Göteborgs omnibus AB (tror jag det hette) någon gång på 50-talet, tror jag...
Titel: SV: Jonas scannade bilder del 4-GS, LB, Swebus 1995
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 22 september 2007, 19:07:12 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 september 2007, 11:51:32 AM
Trevligt!

Här samma buss ett antal år senare, 2003 på sin sista resa Göteborg-Stohlm Värtahamnen.
Bilden tagen under behovsuppehåll på Västgötaslätten.

(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/laj680.jpg)

Det var säkert fina bussar på den tiden, men vilka färjer på inredningen, usch och fy. / Henrik
Titel: SV: Jonas scannade bilder del 4-GS, LB, Swebus 1995
Skrivet av: Fredrik Mattsson skrivet 22 september 2007, 19:20:22 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 september 2007, 11:51:32 AM
Trevligt!

Här samma buss ett antal år senare, 2003 på sin sista resa Göteborg-Stohlm Värtahamnen.
Bilden tagen under behovsuppehåll på Västgötaslätten.

(http://www.lillhagnas.se/bussar/bilder/laj680.jpg)


och forsättning måste vara denna...

http://www.bus-photo.net/showphoto.php?636 (http://www.bus-photo.net/showphoto.php?636)
Titel: SV: Jonas scannade bilder del 4-GS, LB, Swebus 1995
Skrivet av: S Svensson skrivet 23 september 2007, 20:47:03 PM
Det fanns en fråga om Partille och LB. Sakläget är att Annie Brusk ägde bussföretag som jag tror hette Partille Trafik AB. Detta köptes av Johnssonföretagen ca 1942,möjligen 1943. LB drev ofta genom dotterbolag och Partille Trafik AB drev trafiken i fortsättningen och LB tog sedan över och så är vi i 1997-juni.
I Partille fanns LB Teknik AB som sålde reservdelar till van Hool. Man sålde även tillsatser för gasdrivna personbilar.Man var före sin tid. Van Hool engagemanget överfördes sedan till Autobus Leo Rand AB.Det är Leo som eftrträtt NO Nerell som vH expert. Vet att Affe R arbetar där . Han har inte skrivit på länge. SSn
Titel: SV: Jonas scannade bilder del 4-GS, LB, Swebus 1995
Skrivet av: Johan B skrivet 23 september 2007, 23:37:46 PM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 22 september 2007, 15:10:47 PM
15 år?
Det är rätt att Swebus hade större delen av Partilletrafiken 1997-2001, men Linjebuss/Connex/Veolia har kört mer eller mindre i Partille långt mer än 15 år, de tog över efter (köpte upp?) Göteborgs omnibus AB (tror jag det hette) någon gång på 50-talet, tror jag...

Ja Partille var väl lite av en helig ko för Linjebuss och man var mer än nöjda då man petade bort Swebus 01 och återtog all trafik. Får väl se hur det blir i nästa upphandling, för min del har jag inget emot ett nytt tradtionsbrott. Veolia ligger tyvärr långt ifrån det gamla hederliga Linjebuss som man växt upp med. Dock myser jag nästan varje morgon numera då 2128 haft den goda smaken att dyka upp på 503:an. En äkta Linjebuss, dvs inga snålerifasoner på utförande och med den klädseln man är uppväxt med. Att det råkar stå Carrus på den är ren bonus. Tack för bilderna Jonas, det var härlig nostalgi. 
Titel: SV: Jonas scannade bilder del 4-GS, LB, Swebus 1995
Skrivet av: Bussgubben skrivet 24 september 2007, 14:57:13 PM
Citat från: Johan B skrivet 23 september 2007, 23:37:46 PM
Ja Partille var väl lite av en helig ko för Linjebuss och man var mer än nöjda då man petade bort Swebus 01 och återtog all trafik. Får väl se hur det blir i nästa upphandling, för min del har jag inget emot ett nytt tradtionsbrott. Veolia ligger tyvärr långt ifrån det gamla hederliga Linjebuss som man växt upp med. Dock myser jag nästan varje morgon numera då 2128 haft den goda smaken att dyka upp på 503:an. En äkta Linjebuss, dvs inga snålerifasoner på utförande och med den klädseln man är uppväxt med. Att det råkar stå Carrus på den är ren bonus. Tack för bilderna Jonas, det var härlig nostalgi. 

Tycker att 2128 funkar bra för sin ålder om man jämför med 2105. Personligen skulle jag vilja se te.x 2272 på 503. Eller använder man 22XX 100 bussar på andra linjer ibland? Tycker att 2128 funkar betydligt bättre än te.x Swebus 39XX som man har på L600. Te.x 3905 fanns i GBG tidigare.