Påbörjar en ny tråd om fordonen i E4-trafiken. Förhoppningsvis kan denna få vara fri från ovidkommande gnäll om avgångstider m m. Gamla tråden får raderas om så önskas.
I dagsläget är sex nya bussar i trafik och fler är under leverans. Av de äldre expressbussarna har flyttning till Växjö påbörjats.
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Linje_21_110209_2.jpg?t=1297889397)
Nya bussar
3036-3041 67+1 pass
3042-3056 55+1 pass, godsrum
3036 RBM664
3037 RBN361
3038 RBY331 - i trafik vecka 9
3039 RBW985 - i trafik 110228
3040 RBZ739 - i trafik 110302
3041 RCB649 - i trafik 110308
3042 WZE152
3043 RCE193
3044 RCG409
3045 RCP829
3046 BDE971 - i trafik vecka 9
3047 RCR604 - i trafik vecka 9
3048 SPE580 - i trafik 110321
3049 RCR652 - i trafik 110311
3050 KFM526 - i trafik 110318
3051 RCT856 - i trafik 110328
3052 RCX826 - i trafik 110324
3053 WBO225 - i trafik 110325
3054 RCZ553 - i trafik 110401
3055 SRN277 - i trafik 110408
3056 DEJ531 - i trafik 110412
Övertaligt(observera dock att vissa ur 30xx-serien blir kvar)
(2098 BPG012) Lund/Fleet 100802, Bus Trade Center 100915, privatperson, Avesta 100916
2216 KWM874 - Lund fleet 110321(avst 110322)
2218 JKL933 - Lund fleet 110330(avst 110331)
2219 OEP893 - Veolia Örnsköldsvik 110217
2224 SEJ670 - Lund fleet 110321(avst 110322)
2225 SEJ559 - Lund fleet 110321(avst 110322)
2258 STY865 - Omstripad för egentrafik Umeå-Sundsvall
2259 STY856 - Omstripad för egentrafik Umeå-Sundsvall
2267 SZK898 - Lund fleet 110217(avst 110218)(>åter i trafik 110314(Veolia Umeå)) - Bus Trade Center 110414
2268 SZK886 - Bus Trade Center 110414
2269 SZK790 - Bus Trade Center 110414
2270 SZK802 - Veolia Boden 110217
2282 TSY394 - Lund fleet 110128 - utleasad Ceris Resor AB, Timrå 110203-0314 - Veolia Kramfors 110314
2284 TSY382 - Granbergs Buss AB, Älvsbyn 110311
(2306 UGL506) Veolia Boden 100816
2355 XRZ099
2356 XRZ079
3000 SSS034
3001 SSS028 - Veolia Växjö 110303
3002 STE874 - Veolia Växjö 110204(G-lack)
3003 STE868
3004 STE865
3005 STE856
3006 STE853 - Veolia Växjö 110127
3007 STE841
3008 STE838
3009 STE829
3010 SRS385
3011 SRS451 - Bus Trade Center 110414
3012 SRS469 - Lund fleet 110217(avst 110218) Rockmåsen AB, Kungsbacka 110325(orkesterbuss Arvingarna)
3013 SRS382
3014 SRS415 - Bus Trade Center 110414
3015 SRS406
3016 SRS394
3017 SRS364 - avställd 101123
3018 SRS358 - Ny lack(blir kvar i E4-trafiken)
3019 SRS691 - Lund fleet 110321(avst 110322)
3020 SRS688
3021 SSS052 - avställd 101228
3022 SSS085
3023 SSS055 - Bus Trade Center 110414
3024 SSS049
3025 SSS046 - Enjoy Music Sweden HB, Rydsgård 110414
3026 SSS040 - Bus Trade Center 110301 - Junior&Company i Stockholm AB, Spånga 110405
3027 SSS037
3028 SCM643 - avställd 110131 - Lund fleet 110128 - Bus Trade Center 110217 - Topmod HB, Billeberga 110308
Citat från: Greger Larsson skrivet 16 februari 2011, 22:02:04 PM
Påbörjar en ny tråd om fordonen i E4-trafiken. Förhoppningsvis kan denna få vara fri från ovidkommande gnäll om avgångstider m m. Gamla tråden får raderas om så önskas.
I dagsläget är sex nya bussar i trafik och fler är under leverans. Av de äldre expressbussarna har flyttning till Växjö påbörjats.
3036-3041 67+1 pass
3042-3056 55+1 pass, godsrum
3036 RBM664
3037 RBN361
3038 RBY331
3039 RBW985
3040 RBZ739
3041 RCB649
3042 WZE152
3043 RCE193
3044 RCG409
3045 RCP829
3046 BDE971
3047 RCR604
3048 SPE580
3049 RCR652
3050 KFM526
3051 RCT856
3052 RCX826
3053 WBO225
3054 RCZ553
3055 SRN277
3056 DEJ531
Har uppdaterat hela listan av nya bussar.
//Niclas
Hoppas man får åka dessa nya. Då man ska te pite vecka 10. Har en kompis som berätta att dessa bussar är skönare än dom gamla. Inte så konstigt kanske..... nytt är nytt.
Citat från: Dieselsmurfe skrivet 17 februari 2011, 18:51:27 PM
Hoppas man får åka dessa nya. Då man ska te pite vecka 10. Har en kompis som berätta att dessa bussar är skönare än dom gamla. Inte så konstigt kanske..... nytt är nytt.
Om du åker från Skellefteå 14.20 eller 16.20 tror jag är avgångstiderna så får du åka en ny buss, om den inte är full redan från Umeå.
Tackar för tiderna ska försöka planera planera efter dessa.
Hur många ska flyttas till Växjö, samt finns några bilder från dessa på sin nya hemort?
Hur många av dessa är dubbeldäckare? Vad innebär "Lund fleet"? :)
När kommer Skelleftebuss tre nya dd och vad får dom för invnr?
Citat från: mushkot skrivet 18 februari 2011, 22:16:49 PM
Hur många av dessa är dubbeldäckare? Vad innebär "Lund fleet"? :)
Citat från: Jan skrivet 18 februari 2011, 22:08:42 PM
Hur många ska flyttas till Växjö, samt finns några bilder från dessa på sin nya hemort?
Citat från: RoggaBoy skrivet 18 februari 2011, 22:28:52 PM
När kommer Skelleftebuss tre nya dd och vad får dom för invnr?
Samtliga nya bussar är dubbeldäckare: 21 st till Veolia, 3 st(ur Veolias ursprungliga beställning) till Ske-buss. Så här långt(18/2) har fortfarande endast sex nya tagits i trafik. Skelleftebuss får sina bussar efter att Veolia fått sina.
Av de äldre bussarna är de i 30xx-serien dubbeldäckare. Det har sagts att samtliga av 3000-3009, dvs "ickegodsarna" ska flyttas till Växjö och Östergötland(tillfälligt?), men om det stämmer med verkligheten återstår att se. Bilder från nya stationeringsorter emotses gärna!
Med Lund fleet menas att bussen överförts till Veolias depå för övertaliga bussar, som har adressen Lund. Sen är det inte säkert att bussen fysiskt finns just där utan kan stå avställd vid någon annan depå.
Enligt säker uppgift skall 3012 bli Arvingarnas nya buss. Står nu på Autobus i Partille. MVH Ingemar
28/2 - uppdaterat i listan.
Till Niclas R: Tack för reg numren, lägger in dom i "min" lista allt eftersom bussarna tas i trafik.
De bussar som ska vara kvar från 2002, kommer de få samma lack som de nya. Fortfarande inga bilder på de i Växjö?
Citat från: Jan skrivet 24 februari 2011, 21:35:14 PM
De bussar som ska vara kvar från 2002, kommer de få samma lack som de nya?
De ska väl bara rulla i 1½-2 år till mellan Umeå och Sundsvall, och därefter ska väl tågen vara i full gång? Omlackering för denna lilla tid känns bra dyrt.
Däremot undrar jag om de nya gulblå norrtågfärgerna kommer att införas på 45:an och 63:an. Dock hade jag hellre sett gulblå rälsbussar i Norrtågs regi på Inlandsbanan hellre än dagens busslinje 45.
Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2011, 22:26:44 PM
De ska väl bara rulla i 1½-2 år till mellan Umeå och Sundsvall, och därefter ska väl tågen vara i full gång? Omlackering för denna lilla tid känns bra dyrt.
Däremot undrar jag om de nya gulblå norrtågfärgerna kommer att införas på 45:an och 63:an. Dock hade jag hellre sett gulblå rälsbussar i Norrtågs regi på Inlandsbanan hellre än dagens busslinje 45.
Nja, nog blir ett antal av 02:orna kvar, det går inte att bedriva trafiken norr om Umeå med bara 24 bussar. Tågen ska väl för övrigt börja rulla om knappt tio månader, ja redan om sex månader på ett flertal sträckor.
Citat från: Greger Larsson skrivet 24 februari 2011, 22:36:48 PM
Nja, nog blir ett antal av 02:orna kvar, det går inte att bedriva trafiken norr om Umeå med bara 24 bussar. Tågen ska väl för övrigt börja rulla om knappt tio månader, ja redan om sex månader på ett flertal sträckor.
Ojdå. Ska då 02:orna rulla ett helt avtal till? Vad blir det? 8-10 år till?
Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2011, 22:43:58 PM
Ojdå. Ska då 02:orna rulla ett helt avtal till? Vad blir det? 8-10 år till?
Vet ej, men när man 2002 ingick avtalet som föregick det nuvarande så fanns även då bussar kvar sedan tidigare och dessa har under avtalsperioden ersatts med andra, nyare bussar så det är väl troligt att det blir något liknande nu.
Trots att händelsen har en egen tråd kan det vara nyttigt att även ha uppgifterna här.
3014 blev brandskadad i Piteå 28 februari 2011:
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/senaste_nytt/artikel.aspx?ArticleId=6002695
Åtminstone en buss har jag sett på depån på Stinavägen i Växjö. Inv. nr ej känt, och dessutom var det låst och nattetid, så någon bild var ej att tänka på
/CJB
Citat från: Jan skrivet 24 februari 2011, 21:35:14 PM
De bussar som ska vara kvar från 2002, kommer de få samma lack som de nya. Fortfarande inga bilder på de i Växjö?
http://www.hldesign.se/System/ImageArchive/Image_36465.jpg (http://www.hldesign.se/System/ImageArchive/Image_36465.jpg)
Pressbild
De skall trafikera linjen Växjö-Ljungby
http://www.lanstrafikenkron.se/
Liten notis i dagens Smålandsposten:
http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/lanstrafiken-testar-dubbeldackare(2296835).gm#articleimage-popup
/CJB
Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2011, 22:26:44 PM
De ska väl bara rulla i 1½-2 år till mellan Umeå och Sundsvall, och därefter ska väl tågen vara i full gång? Omlackering för denna lilla tid känns bra dyrt.
Däremot undrar jag om de nya gulblå norrtågfärgerna kommer att införas på 45:an och 63:an. Dock hade jag hellre sett gulblå rälsbussar i Norrtågs regi på Inlandsbanan hellre än dagens busslinje 45.
Dom skall rulla till Sundsvall till mitten på December i år, sen tar tåget över! Skulle nog gissa att 45:an och 63:an får de här nya färgerna med då Jämtland är en del av Norrtåg, men man vet aldrig vad som händer.
9/3:
Har uppdaterat i listan med nya bussar i trafik. 3028 såld.
Nedan 3049 som ännu ej kommit i trafik vid Motorcentralen i Umeå 7/3:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Veolia_3049_RCR652_Um_110307.jpg?t=1299701396)
Vet Greger när ungefär 3049 kommer i trafik?
Citat från: RoggaBoy skrivet 09 mars 2011, 21:15:12 PM
Vet Greger när ungefär 3049 kommer i trafik?
Bör väl bli i denna vecka eller möjligen början på nästa(har iofs inte sett 3048 än).
24/3
Uppdaterat tråden med ytterligare bussar som tagits i trafik och lite andra förändringar, bl a är nu båda X-målade godsbussarna tagna ur trafik.
Fortfarande återstår sex st nya bussar att levereras.
Önskemål: Bilder på nya bussar på bl.a linje 12 och 21 om tillfälle finns. All koncentration behöver ju inte ligga på linje 100? :)
Citat från: Ersa skrivet 23 mars 2011, 17:14:45 PM
Önskemål: Bilder på nya bussar på bl.a linje 12 och 21 om tillfälle finns. All koncentration behöver ju inte ligga på linje 100? :)
Bussarna på Linje 12 ser likadana ut som de på Linje 100, förutom "Express" och att dom har godsutrymme bak. Har vi tur kanske jag kan fixa en bild inom kort.
Edit: Bussen ovan, 3049 rullar på Linje 12 med godsutymme.
Citat från: Greger Larsson skrivet 23 mars 2011, 17:04:45 PM
24/3
Uppdaterat tråden med ytterligare bussar som tagits i trafik och lite andra förändringar, bl a är nu båda X-målade godsbussarna tagna ur trafik.
Fortfarande återstår sex st nya bussar att levereras.
Tagna ur trafik, äntligen efter klagomål. Åkte med en av dessa för någon dag sedan i mycket hög värme i bussen, jämfört med i vinter då bussarna rullade utan någon värme alls. Bra att man lyssnat!
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/Norrland/Veolia3053vik110319.jpg)
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/Norrland/Veolia3053vik110319a.jpg)
Två enkla bilder från Ö-vik i helgen.
2282 verkar bo nummera i Kramfors sen 14/3-11 enligt CBR.
3019 står på skellefteå bil med ur plockad utrustning och fullt öppningsbar dörr även nycklarna sitter i tändningslåset.
Citat från: Dieselsmurfe skrivet 28 mars 2011, 19:02:08 PM
3019 står på skellefteå bil med ur plockad utrustning och fullt öppningsbar dörr även nycklarna sitter i tändningslåset.
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Veolia_3019_SRS691_110317.jpg?t=1301338812)
Den har stått där ett tag och är nog inte körbar. Överförd på Veolia Lund fleet 21/3 och avställd 22/3.
Senaste dagarna har även 3051-3053 kommit i trafik.
Har uppdaterat detta i listan. 3012 är sedan i fredags officiellt såld till Rockmåsen AB. (Arvingarnas nya buss)
Batteriet sitter då kvar i den troligtvis. Hastighets mätaren flippar då upp och ner fast bussen är helt stilla.
Nu såhär mot vår kanten. Alla nya har väl anlänt nästan?
Citat från: Dieselsmurfe skrivet 05 april 2011, 16:44:38 PM
Nu såhär mot vår kanten. Alla nya har väl anlänt nästan?
Tror de närmar sig, åkte med 3054(?) i Måndags från Skeå som förstärkning.
110414:
Uppdaterat i listan i trådens början.
Samtliga nya bussar till Veolia är nu i trafik.
Ett antal bussar sålda och överförda till Bus Trade Center(idag!)
3018 åter från lackverkstaden med den nyare lacken(därmed besvaras frågan om vilken lack kvarvarande äldre bussar ska ha)
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Veolia_3056_DEJ531_110412.jpg?t=1302810959)
3056 inför avgång på linje 21 kl 07.40 från Skellefteå 12/4
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Veolia_3018_SRS358_110414.jpg?t=1302810995)
3018 inför 14.00-avgången på linje 12 idag
Så varför lackar man om de äldre bussarna, de behållna sedan i trafik?
Citat från: Greger Larsson skrivet 16 februari 2011, 22:02:04 PM
3011 SRS451 - Bus Trade Center 110414
3011 passerade idag Uppsala och därefter vidare söderut på E4.
Citat från: RoggaBoy skrivet 14 april 2011, 22:02:14 PM
Så varför lackar man om de äldre bussarna, de behållna sedan i trafik?
Ett antal(vet ej hur många) av de äldre dubbeldäckarna rustas upp/snyggas till för att användas ytterligare några år i E4-trafiken.
Se längre bak i tråden.
Citat från: Greger Larsson skrivet 14 april 2011, 22:07:47 PM
Ett antal(vet ej hur många) av de äldre dubbeldäckarna rustas upp/snyggas till för att användas ytterligare några år i E4-trafiken.
Se längre bak i tråden.
Snyggt resultat, men pricken över I:et vore om 3018 m.fl. fått exakt samma nya front inkl de tre små strålkastarna på vardera sida, som de nya bussarna har.
Citat från: Greger Larsson skrivet 14 april 2011, 22:07:47 PM
Ett antal(vet ej hur många) av de äldre dubbeldäckarna rustas upp/snyggas till för att användas ytterligare några år i E4-trafiken.
Se längre bak i tråden.
Så man har beställt för lite bussar? Eluttag och internet på de nya bussarna då? Tråkigt att de inte bara blir nya bussar som Länstrafiken sa.
När kommer dubbeldäckarna till Skelleftebuss?
Citat från: RoggaBoy skrivet 14 april 2011, 22:12:18 PM
Så man har beställt för lite bussar? Eluttag och internet på de nya bussarna då? Tråkigt att de inte bara blir nya bussar som Länstrafiken sa.
Eluttag och en router för internet är en billig kostnad att eftermontera i en gammal buss. Jämför Swebus som skaffade routrar för internet i alla sina c.a 90 st bussar, inkl de äldsta vagnarna från 2001.
Citat från: Ersa skrivet 14 april 2011, 22:13:40 PM
Eluttag och en router för internet är en billig kostnad att eftermontera i en gammal buss. Jämför Swebus som skaffade routrar för internet i alla sina c.a 90 st bussar, inkl de äldsta vagnarna från 2001.
En snabb fråga om eluttag. Har föraren en av/på-knapp för dessa eller är tanken att dom alltid är på när bussen startas? Åkte nämligen en ny buss i veckan här där inga eluttag fungerade och föraren sa att han inget visste om hur dom fungerade.
Tråkigt att Länstrafiken säger att det bara är nya bussar till pressen å så visar de sig att det inte alls stämmer!
Citat från: RoggaBoy skrivet 15 april 2011, 07:52:44 AM
En snabb fråga om eluttag. Har föraren en av/på-knapp för dessa eller är tanken att dom alltid är på när bussen startas? Åkte nämligen en ny buss i veckan här där inga eluttag fungerade och föraren sa att han inget visste om hur dom fungerade.
Det beror helt på hur bussägaren valt att kopplat det hela. I regel brukar det finnas en strömbrytare vid förarplatsen, men utöver detta är det ett stort plus om uttagen automatiskt slås ifrån så fort motorn stängs av eller tändningen bryts. Detta då man med påslagna eluttag men avstängd motor lätt kan dränera batterierna helt under ett 10 min kort uppehåll, och då måste använda startkablar för att få igång bussen igen.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 april 2011, 11:35:37 AM
Routern är ju ingen större kostnad alls hårdvarumässigt, däremot om man ska dra fram 230 volts uttag till samtliga stolsrader inkl omvandlare som klarar belastningen från alla dessa uttag kostar det rejält med pengar.
En omvandlare som ger ren sinusvåg och 3000 watt kostar kring 7000:- + moms, räkna med fyra sådana.
En komplett installation med mobilt bredband, router och eluttag på samtliga rader lär hamna mellan 60-100 tkr
Billigt eller dyrt beror ju på vad man jämför med. En helt ny dubbeldäckare kostar ju säkerligen lite mer "rejält med pengar" jämfört med att uppgradera och lacka upp en äldre som man redan har i sin ägo. :)
Hur rustas de gamla bussarna upp?
Blir det bara ny lack, eller gör man om på insidan också? ::)
3019 bytte placering till ströms bärgningstjänst under tidigare vecka.
Citat från: Plejn skrivet 17 april 2011, 19:04:41 PM
Hur rustas de gamla bussarna upp?
Blir det bara ny lack, eller gör man om på insidan också? ::)
Skall se om jag märker någon skillnad idag, skall åka en eller två av dem när jag skall till Ullånger, beror på hur det gjort med södra omloppet
Citat från: swedebear skrivet 18 april 2011, 07:43:17 AM
Skall se om jag märker någon skillnad idag, skall åka en eller två av dem när jag skall till Ullånger, beror på hur det gjort med södra omloppet
Linje 100 Södra är det bara de äldre bussarna i det skick dom är i, dvs inga förbättringar i dessa bussar,
Citat från: Ersa skrivet 15 april 2011, 10:54:46 AM
Det beror helt på hur bussägaren valt att kopplat det hela. I regel brukar det finnas en strömbrytare vid förarplatsen, men utöver detta är det ett stort plus om uttagen automatiskt slås ifrån så fort motorn stängs av eller tändningen bryts. Detta då man med påslagna eluttag men avstängd motor lätt kan dränera batterierna helt under ett 10 min kort uppehåll, och då måste använda startkablar för att få igång bussen igen.
När motorn är avstängd så är det ingen el i eluttagen, men även då släcks alla destinationsskyltar till oss resenärers stora besvikelse då det är kopplat så. Då borde de vara en strömbrytare vid förarplatsen som en del förare inte vet av fast man fått utbildning på dessa nya bussar.
Citat från: Greger Larsson skrivet 14 april 2011, 21:59:31 PM
110414:
Uppdaterat i listan i trådens början.
Samtliga nya bussar till Veolia är nu i trafik.
Ett antal bussar sålda och överförda till Bus Trade Center(idag!)
3018 åter från lackverkstaden med den nyare lacken(därmed besvaras frågan om vilken lack kvarvarande äldre bussar ska ha)
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Veolia_3056_DEJ531_110412.jpg?t=1302810959)
3056 inför avgång på linje 21 kl 07.40 från Skellefteå 12/4
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Veolia_3018_SRS358_110414.jpg?t=1302810995)
3018 inför 14.00-avgången på linje 12 idag
Fast alla nya bussar är levererade så fortsätter man med de äldre bussarna i sin gamla lack efter E4:an på några turer senast igår, Måndag. Tråkigt att Länstrafiken och Veolia sa att det bara skulle bli nya bussar när det i verkligheten inte blev så alls. Är ju ändå rätt stor skillnad mellan de nya och de gamla bussarna...
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 april 2011, 12:24:01 PM
Det jag ville ha sagt var att så länge ingen vill betala för den extra standard utöver avtalet så är det tveksamt om operatören vill ta den kostnaden själv, att man nu har kostat på gamla bussar en upprustning lär bero på att antalet fordon som beställaren (Länstrafikbolagen o Rikstrafiken) beställt inte kommer att räcka till
Ja, Länstrafiken säger ju att ALLA bussar skall ha eluttag och internet så har man inte nya bussar så det räcker så ska ju inte vi resenärer drabbas av den tabben?
Citat från: RoggaBoy skrivet 19 april 2011, 20:37:02 PM
Fast alla nya bussar är levererade så fortsätter man med de äldre bussarna i sin gamla lack efter E4:an på några turer senast igår, Måndag. Tråkigt att Länstrafiken och Veolia sa att det bara skulle bli nya bussar när det i verkligheten inte blev så alls. Är ju ändå rätt stor skillnad mellan de nya och de gamla bussarna...
När och var skulle man ha sagt det?
Det har inte varit någon hemlighet att ett antal av de äldre bussarna skulle användas även i det nya kontraktet. Om inte har annat så har det stått skrivet i just denna tråd(för den som läst ordentligt ;)).
Citat från: Greger Larsson skrivet 19 april 2011, 20:43:17 PM
När och var skulle man ha sagt det?
Det har inte varit någon hemlighet att ett antal av de äldre bussarna skulle användas även i det nya kontraktet. Om inte har annat så har det stått skrivet i just denna tråd(för den som läst ordentligt ;)).
Ja, man (Länstrafiken samt Veolia Umeå) har sagt de i tex lokalpressen och även personligt till mig, men sånt skall man väl inte lita på? Att en del skall behållas för Umeå - Sundsvall fram till 11/12 förstår jag så klart och de visste jag och hade inte krävt nåt nytt där heller på denna korta tid.
Citat från: RoggaBoy skrivet 19 april 2011, 21:00:34 PM
Ja, man (Länstrafiken samt Veolia Umeå) har sagt de i tex lokalpressen och även personligt till mig, men sånt skall man väl inte lita på? Att en del skall behållas för Umeå - Sundsvall fram till 11/12 förstår jag så klart och de visste jag och hade inte krävt nåt nytt där heller på denna korta tid.
Visst har det stått i tidningarna att det skulle komma nya bussar, men knappast i klartext att det
bara skulle vara nya. Av naturliga skäl vill man förstås gärna berätta om de nya bussarna, men det är knappast tekniskt möjligt att köra all E4-trafik norr om Umeå med endast 21(+3) bussar och det är säkerligen båda parter överens om.
Citat från: RoggaBoy skrivet 19 april 2011, 21:00:34 PM
Ja, man (Länstrafiken samt Veolia Umeå) har sagt de i tex lokalpressen och även personligt till mig, men sånt skall man väl inte lita på? Att en del skall behållas för Umeå - Sundsvall fram till 11/12 förstår jag så klart och de visste jag och hade inte krävt nåt nytt där heller på denna korta tid.
Vem är det som sagt detta personligt till dig? Trafikchefen på Veolia Västerbotten eller VD:n på Länstrafiken?
Citat från: Greger Larsson skrivet 19 april 2011, 20:43:17 PM
När och var skulle man ha sagt det?
Det har inte varit någon hemlighet att ett antal av de äldre bussarna skulle användas även i det nya kontraktet. Om inte har annat så har det stått skrivet i just denna tråd(för den som läst ordentligt ;)).
Hittills är det ju bara 3018 som har ny lack enligt listan i tråden.
Skall strax åka (13.45) med Linje 10 mot Härnösand, se vilken vagn det blir som kör den turnen
Varför blev det DD på linje 21, innan såg man mest 2267-2270 på den linjen?
Hur många i serien 3000-3009 kommer till Växjö?
2269 SZK790 - Bus Trade Center 110414
Denna har sålts till Norge.
Jag såg den 20/4 med norska saluvagnsskyltar med bokstäverna ZA (=lååångt norrut).
Citat från: Esbjörn skrivet 01 maj 2011, 11:59:48 AM
2269 SZK790 - Bus Trade Center 110414
Denna har sålts till Norge.
Jag såg den 20/4 med norska saluvagnsskyltar med bokstäverna ZA (=lååångt norrut).
ZA används (tillsammans med YZ och ZB) på fordon först inregistrerade i Harstad kommune, Troms Fylke.
Enligt: http://no.wikipedia.org/wiki/Kjennemerke_for_motorkj%C3%B8ret%C3%B8y
inget nytt att uppdatera i denna tråd?
3019 står hos ströms bärgningstjänst.