Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Peter Öden skrivet 14 februari 2011, 19:14:03 PM

Titel: SL H 41 4556
Skrivet av: Peter Öden skrivet 14 februari 2011, 19:14:03 PM
Hej !

Vad sägs om en guling med svart rand ??

(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A5267.jpg)

Mvh Peter Ö
Titel: SV: SL H 41 4556
Skrivet av: Mr G skrivet 14 februari 2011, 19:47:16 PM
Snygga färger! Men kanske vore en svarting med gul rand ännu snyggare ... ;D
Titel: SV: SL H 41 4556
Skrivet av: BengaB40 skrivet 14 februari 2011, 19:55:17 PM
Hej! Finns det något som slår en guling med grön eller röd rand (original SJ, SLO, VTAB)? Hälsn. BengaB40
Titel: SV: SL H 41 4556
Skrivet av: BengaB40 skrivet 14 februari 2011, 20:53:07 PM
Hej igen! Visst var Björknäsbussarna stilfulla med sin gula färg och svarta rand! Ibland funderar man över det där med färgsättning! Hörde någon gång förklaringen till gult och grönt: Det gula skulle symbolisera landsvägen och det gröna skogen. Vackert tycker jag! Stockholm-Södertörn bussarna hade ju också den gul-gröna varianten! Hälsn. BengaB40
Titel: SV: SL H 41 4556
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 14 februari 2011, 23:38:46 PM
Ah, tjusigt!
Mera BSBV och gärna BSS också!

Den ljust gulbeige färgen som var så vanlig från 30-talet o framåt påstods vara vald för att vägdammet från dåtidens dominerande grusvägar  inte syntes så bra då. Kanske därför många bussbolag, bla BSS, SLO, SJ valde denna nertill på bussarna!
Titel: SV: SL H 41 4556
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 februari 2011, 09:02:18 AM
H41 och H42 (i samma utförande men med lite finare stolar) var de sista bussarna som köptes till Wallenbergsföretagen BSBV och BSS. När dessa gick upp i SL följde dessa tio bussar inte med utan blev kvar i Wallenbergssfären och deras nybildade bolag Stockholms Turistbussar. Något år senare såldes de dock av dem till SL.

Det var också dessa som var bland dem som längst rullade kvar i de gamla färgerna även om några av dem fick SL:s färger. En lackerades också om Lidingös färger.

Titel: SV: SL H 41 4556
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 15 februari 2011, 09:45:40 AM
Hej

Ja, den Lidingöfärgade är i BSBV lack nu, men korrekt märkt BSS. Det blir ett ständigt förklarande varför den är felmålad eller felmärkt.
Men ingen H41- H42 fick väl SL lack? De var bland de absolut sista frontmotorbussarna vid SL och togs ur trafik 1984 har jag för mig. En föll ifrån lite tidigare efter en krock med en H54 vid Slussen.
H41-H42 gick relativt lite, 4558 har bara 56000 mil på mätaren idag, då de saknade barnvagnsplats livet ut, och kunde bara användas på vissa linjer. Jag minns att de gick mycket på insatslinjen Hökarängen - Bollmora på 70-talet.
Titel: SV: SL H 41 4556
Skrivet av: K R skrivet 15 februari 2011, 09:56:47 AM
Hej!

H41 var den typen som hade ställbara ryggstöd på stolarna och därför benämndes helturister.
H42 hade samma typ av stolar med höga ryggstöd men dessa var ej justerbara och dessa kallades halvturister.

BSBV och BSS beställde vardera fem bussar fördelade på 2+3 blivande H41/H42.
BSBV 1-5 respektive BSS 15-19.

BSBV 1-2 och BSS 15-16 blev hos SL H41 4555-4558. Att observera är att även BSS-vagnarna var BSBV-lackerade
BSBV 3-5 och BSS 17-19 blev hos SL H42 4559-4564. Dessa var lackerade i resp. bolags färger.

Den enda som blev lackerad i SL:s färger var just bussen på denna bild, H41 4556.
H41 4558 gjorde en sejour på Lidingö och blev då målad i Lidingö-färger.
Denna buss är f ö bevarad och har återfått sin ursprungliga BSBV-livré i utförande som BSS 16.

mvh K R
Titel: SV: SL H 41 4556
Skrivet av: K R skrivet 15 februari 2011, 10:00:16 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 15 februari 2011, 09:45:40 AM
En föll ifrån lite tidigare efter en krock med en H54 vid Slussen.

Hej!

Jag vill minnas att det var just 4556 som rände in i H54:an vid Slussen.

mvh K R
Titel: SV: SL H 41 4556
Skrivet av: Hasse L skrivet 15 februari 2011, 10:09:21 AM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/4556404Bnga-B.jpg?t=1297760696)

Den nylackade 4556 vid gamla tankstationen i Björknäs.
Titel: SV: SL H 41 4556
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 15 februari 2011, 10:37:10 AM
Aha, jag hade missat att 4556 fick SL livré. Men den skrotades väl efter krocken vid Slussen? Eftersom den blev omlackad undrar man ju om den varit smälld och reparerad tidigare också?
Titel: SV: SL H 41 4556
Skrivet av: Peter Rost skrivet 16 februari 2011, 23:42:47 PM
Citat från: K R skrivet 15 februari 2011, 10:00:16 AM
Hej!

Jag vill minnas att det var just 4556 som rände in i H54:an vid Slussen.

mvh K R

Hej!

Stämmer! 4556 smällde med H54 4821 vid Slussenterminalen 1981. Båda bussarna gick till skrot. Lite synd, med tanke på att 4556 lackades röd året innan. :'(

/Peter

Titel: SV: SL H 41 4556
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 17 februari 2011, 08:46:14 AM
Hur många Scania/SKV vid SL blev SL-rödlackade, förutom H41 4556?  En av MOAB:s H63 råkade ut för detta, och ett par Södertälje-vagnar? I övrigt gick de ur trafik med flaggan i topp!
Titel: SV: SL H 41 4556
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 17 februari 2011, 10:46:47 AM
Citat från: Hobgoblin skrivet 15 februari 2011, 10:09:21 AM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/4556404Bnga-B.jpg?t=1297760696)

Den nylackade 4556 vid gamla tankstationen i Björknäs.

Mycket fin bild!  :)
Kromet ovanför grillen verkar vara något som tillkommit, inte original väl? Lustigt att den blev omlackad så sent...
Trevligt också att de undre strålkastarna inte är igensatta, något som var ganska vanligt på SKV:are samt Hägglunds H80.
Titel: SV: SL H 41 4556
Skrivet av: K R skrivet 17 februari 2011, 14:53:21 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 17 februari 2011, 08:46:14 AM
Hur många Scania/SKV vid SL blev SL-rödlackade, förutom H41 4556?  En av MOAB:s H63 råkade ut för detta, och ett par Södertälje-vagnar? I övrigt gick de ur trafik med flaggan i topp!

Hej!

Förutom H41 4556 var det vad jag vet H63 7816 (f d MOAB) och H63 7928 (f d SOAB) som blev SL-röda.
Tror alltså att det bara var en Scania/SKV från Södertälje som fick SL-lackering.

mvh K R