Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Micke A skrivet 14 februari 2011, 16:26:02 PM

Titel: Trollhättan, oktober 1984
Skrivet av: Micke A skrivet 14 februari 2011, 16:26:02 PM
(http://www.l8s.se/2000_1.jpg)
Trollhätte Capitolen och en Büssing.
(http://www.l8s.se/2000_2.jpg)
Innför besiktning i Trollhättan.
(http://www.l8s.se/2000_3.jpg)
Var något som strulade, men den gick igenom (var någon generatorrem som var lite slak).
(http://www.l8s.se/2000_4.jpg)
Innan man lämnade Trollhttan så kollade man in lite nyleveranser, som denna Scania CN112.
(http://www.l8s.se/2000_5.jpg)
Eller denna CN112.
(http://www.l8s.se/2000_6.jpg)
Här står fyra nya CN112, inventarienummer i krukan.
(http://www.l8s.se/2000_7.jpg)
En CR111 som tydligen SvOF har, visste man inte då, när man tog bild på den.
(http://www.l8s.se/2000_8.jpg)
En Scania CR110.
(http://www.l8s.se/2000_9.jpg)
Två Scania, en CR111 och en CR110.
(http://www.l8s.se/2000_10.jpg)
Scania CR111.
(http://www.l8s.se/2000_11.jpg)
Volvo B75508 med Vestfold kaross.
(http://www.l8s.se/2000_12.jpg)
CR111
(http://www.l8s.se/2000_13.jpg)
I Falköping, där den fick träffa
(http://www.l8s.se/2000_14.jpg)
Dessa två SJ bussar.
Micke
Titel: SV: Trollhättan, oktober 1984
Skrivet av: 1896 skrivet 14 februari 2011, 16:40:19 PM
Härliga bilder, men varför röda fälgar ?  ???
Titel: SV: Trollhättan, oktober 1984
Skrivet av: yngrot skrivet 15 februari 2011, 00:12:24 AM
Trevligt men röda fälgar ..  jisses så det ser ut.. Funderar på när vi var på besök i Trollhättan minns CR vagnar iaf .. dock ej Capitol  .. eller Bussing
Titel: SV: Trollhättan, oktober 1984
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 15 februari 2011, 08:19:19 AM
Det var riktigt trevligt att få se lite Trollhättebussar, bl.a. Capitolen. Chefen på TTAB ringde brorsan att komma och fota Capitolen ihop med de fyra nya CN112, strax före Capitolen hämtades. Det var ett sorgesamt tillfälle när Capitolen försvann från Trollhättan.
Titel: SV: Trollhättan, oktober 1984
Skrivet av: Svempa skrivet 15 februari 2011, 09:41:47 AM
Capitolen finns kvar vad jag vet. Men i vilket skick ?
Titel: SV: Trollhättan, oktober 1984
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 15 februari 2011, 12:00:54 PM
Ser att SJ-bussarna hålls varma med hjälp av månlandare. Sådana hade vi vid Swebus Express i Örebro, fungerade nästan alltid helt ok.
Mvh Jan G
Titel: SV: Trollhättan, oktober 1984
Skrivet av: Bengt H skrivet 15 februari 2011, 19:07:22 PM
När jag ser bilderna på Capitolen skyltad "Idrottsvägen", erinrar jag mig en av mina första egna bussbilder. Vid en biltur till Trollhättan någon gång i mycket tidigt 60-tal, troligen 1962, såg jag en mycket konstig buss på Drottningtorget i Trollhättan. Jag tog fram min enkla kamera och tog en bild. Jag stod väldigt nära, så bussen blev lite avhuggen och när jag nu skannar bilden tar skannern bort ytterligare delar, men det mesta finns ju kvar ändå. Det viktigaste, det som fick mig att leta efter bilden, är destinationsskylten med texten "Idrottsvägen". Vad vi kan se var den mycket mer gedigen än vad den kom att bil senare.

Tidtabellen för stadstrafiken i Trollhättan var då mycket enkel. Samma tider för alla linjer utom femman till Flygfälter. Kvart i och kvart över från Drottningtorget, hel och halv från linjens andra ändstation.

Trots bildens brister, kan jag inte låta bli att lägga ut den här. Det är trots allt vänstertrafik, Capitolmärke och reklam för konsumkvittot. Hur många kommer ihåg när man efter nyår skulle räkna ihop summan på alla konsumkvitton, bunta ihop dem, lägga dem i den särskilda påsen för att senare få del av återbäringen?

(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/AD34r.jpg)
Titel: SV: Trollhättan, oktober 1984
Skrivet av: Svemicke skrivet 15 februari 2011, 23:43:19 PM
Mycket trevliga bilder! Snygg färgsättning! Är det Trollhättans kommunala trafikbolag? När försvann detta och upp i vad?
Titel: SV: Trollhättan, oktober 1984
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 16 februari 2011, 01:20:02 AM
Citat från: Svemicke skrivet 15 februari 2011, 23:43:19 PM
Mycket trevliga bilder! Snygg färgsättning! Är det Trollhättans kommunala trafikbolag? När försvann detta och upp i vad?

Svar på frågorna i tur och ordning:
Ja
1 april 1994
Linjebuss
:)
//Jonas G
Titel: SV: Trollhättan, oktober 1984
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 16 februari 2011, 09:29:47 AM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 16 februari 2011, 01:20:02 AM
Svar på frågorna i tur och ordning:
Ja
1 april 1994
Linjebuss
:)
//Jonas G

Och för den som undrar hur det började: C B Hallberg körde trafiken i privat regi fram till december 1967, då kommunen tog över genom Trollhättans Trafik AB. Detta bytte i februari 1991 namn till Trollhättebuss. Linjebuss tog över i samband med att de tog hem en upphandling.



Titel: SV: Trollhättan, oktober 1984
Skrivet av: Svemicke skrivet 16 februari 2011, 14:25:06 PM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 16 februari 2011, 01:20:02 AM
Svar på frågorna i tur och ordning:
Ja
1 april 1994
Linjebuss
:)
//Jonas G

Och nu kör Swebus/Nobina.
Titel: SV: Trollhättan, oktober 1984
Skrivet av: Stefan P skrivet 17 februari 2011, 16:57:09 PM
Hej

Jag ser på en bild att bussarna är värmekopplade med en sk. månlandare?
Varifrån kommer detta namn och hur kom det till?

mvh Stefan P
Titel: SV: Trollhättan, oktober 1984
Skrivet av: christian berg skrivet 20 februari 2011, 11:15:01 AM
Büssingen på första bilden var tidigare SL H32 4145. På bilden verkar den ha ett gult varningsljus på taket och en extra strålkastare bak; förmodligen var den någon form av tjänstefordon vid tillfället. Vet någon när de andra f.d. H32-orna från SL (4084,4104,4118,4119,4140,4160) försvann från Trollhättan och hur länge blev 4145 kvar?

Hälsningar

Christian B
Titel: SV: Trollhättan, oktober 1984
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 20 februari 2011, 12:32:40 PM
Citat från: christian berg skrivet 20 februari 2011, 11:15:01 AM
Büssingen på första bilden var tidigare SL H32 4145. På bilden verkar den ha ett gult varningsljus på taket och en extra strålkastare bak; förmodligen var den någon form av tjänstefordon vid tillfället. Vet någon när de andra f.d. H32-orna från SL (4084,4104,4118,4119,4140,4160) försvann från Trollhättan och hur länge blev 4145 kvar?

Hälsningar

Christian B
De köptes 1979.
Nr 4104 skrotades redan i januari 1980 pga krock med älg.
Nr 4119 gick till skrot i mars 1983
Nr 4084 och 4140 gick till skrot i feb 1984
Nr 4118 gick till skrot i mars 1984.
Nr 4145 byggdes om till servicebuss 1981 och blev då lastbilsregistrerad. Den användes för hållplatsarbeten och som bärgningsbill vill jag minnas. Därav saftblandaren. Jag tror den var inredd med lite verkstadsutrustning. Gick till skrot i sept 1990.
Titel: SV: Trollhättan, oktober 1984
Skrivet av: christian berg skrivet 20 februari 2011, 15:18:41 PM
Tack! Hur blev det med 4160 som köptes i januari 1980 (förmodligen som ersättning för 4104)?
Titel: SV: Trollhättan, oktober 1984
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 20 februari 2011, 15:58:30 PM
Citat från: christian berg skrivet 20 februari 2011, 15:18:41 PM
Tack! Hur blev det med 4160 som köptes i januari 1980 (förmodligen som ersättning för 4104)?
Oj, den glömde jag. Jo, den köptes i jan 1980 och eldades upp som brandövningsobjekt i juni 1987.
Titel: SV: Trollhättan, oktober 1984
Skrivet av: Christian S skrivet 27 april 2011, 20:07:39 PM
Den där CR111 med saftblandare vill jag bestämt minnas jag har sett för inte så många år sedan, definitivt mindre än 5 år sen. Nu har man en vit Scania CR 112 eller CR 112 tror jag.

Det låg stegar och massa brôte i den. En av dessa CR 111 eller CR 110 står på skroten i Öresjö. Linjeskylten visar just "Öresjö" och är värd för massa växellådor, hjulnav m.m. Risken är att en pressas en gång för alla snart när skroten ska vara avvecklad innan årsskiftet. Antagligen kommer den att få slutdestination Skrotfrag i Göteborg. Skrotfrag äger nämligen bilskroten.

CR 112 fanns i något utförande som hette "Cumulus" eller liknande med bromsenergiåtervinning. Inne i bussen satt fyra gröna lampor graderade 25-100% som tändes beroende på hur hårt bussen bromsade. Det rullade en tre-fyra stycken här i Trollhättan. Kan de haft nummer runt 90? Långt bak i skallen säger mig 96-97-98-99 men det är 20 år sen. Även om jag åkte buss till och från skolan då så bleknar minnet en aning. De gick oftast på linje 11 Skoftebyn-Sandhem och linje 14 Lextorp-Sylte.
Titel: SV: Trollhättan, oktober 1984
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 27 april 2011, 20:13:47 PM
Tryckackumulatorbussarna hade nr 92-95.
Titel: SV: Trollhättan, oktober 1984
Skrivet av: Christian S skrivet 27 april 2011, 20:27:42 PM
Då var jag inte helt ute och cyklade ändå. Någon av dem lackades om i Älvsborgstrafikens färger från att ha varit ursprungligt blå/vita.