Från Jõgeva åker man bekvämt med Bova Futura ner till Tartu. Bova håller på att bli den vanligaste expressbussen i landet, seda AS Sebe fastnat för märket.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z%20Miscellaneous/DSC03137.jpg/full)
Från Tallinn hade denna udda skapelse ankommit, en Solaris Vacanza 12.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z%20Miscellaneous/DSC02849.jpg/full)
Mellan Narva och Pihkva i Ryssland trafikerar numera Ekspress Auto L med gamla GS Buss 210, GSD473.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z%20Miscellaneous/DSC02904.jpg/full)
På landets viktigaste linje mellan Tartu och Tallinn råder stenhård konkurans. Som tätast går en buss var femte minut. Hårt priskrig råder också. AS Sebe är dyrast med sitt pris på 9.60€, billigast är MK AUtobuss med ett pris två euro lägre. Nivåskillnaden är dock ännu större. Åker du med MK Autobuss får du nöja dig med en buss från sent 80-tal eller tidigt 90-tal, åker du med Sebe, då åker du i en ny Bova Magiq.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z%20Miscellaneous/DSC03302.jpg/full)
Vid årsskiftet fick Tartu nya stadsbussar när AS Sebe tog över trafiken från GO Bus. 28 Scania OmniCity, 13 MAZ 206 och 10 MAZ 107, samt några begagnade Van Hool A300.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z%20Miscellaneous/DSC02956.jpg/full)
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z%20Miscellaneous/DSC03085.jpg/full)
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z%20Miscellaneous/DSC03256.jpg/full)
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z%20Miscellaneous/DSC02842.jpg/full)
På många håll har busstrafiken nu upphandlats, och gamla nordiska bussar börjar bli ett minne blott. Istället är det nya, billiga bussar som tar över. En av vinnarna här har varit tjeckiska SOR, som levererat stora mängder till Mulgi Reisid, GO Bus och några andra mindre företag. Från Tartu till Valga vid den lettiska gränsen åkte jag i en SOR C10.5.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z%20Miscellaneous/DSC03210.jpg/full)
Även i Valga hade trafiken upphandlats sen mitt senaste besök, och nu var det ATKO Grupp i form av AS MTG som trafikerade där. ATKO litar hårt på Isuzu Turquoise.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z%20Miscellaneous/DSC03326.jpg/full)
Sista dagen börjar resan tillbaka upp mot Tallinn. Ett besök i Paide, mitt i Estland. Där sköts trafiken av ATKO Trans, som kör stadsbussen med en gammal DAB, fd Connex 6006, MV91306.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z%20Miscellaneous/DSC03370.jpg/full)
Och en ladsortsbuss anländer i form av en Säffle, som spenderat sin ungdom i Skåne.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z%20Miscellaneous/DSC03397.jpg/full)
I Rapla körs stadsbussen med en minimal DAB, i stort behov av tvätt. Linjen går mellan busstationen och järnvägsstationen och tar 10 minuter att köra.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z%20Miscellaneous/DSC03431.jpg/full)
Citat från: L-G Lassander skrivet 13 februari 2011, 12:48:35 PM
I Rapla körs stadsbussen med en minimal DAB, i stort behov av tvätt. Linjen går mellan busstationen och järnvägsstationen och tar 10 minuter att köra.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z%20Miscellaneous/DSC03431.jpg/full)
Ja den stammer fra Danmark, men det er en Volvo B9M / Aabenraa.
Mycket intressant reportage!
Tjeckiska SOR är nog okänt för de flesta av oss i Sverige. För knappt 10 år sedan började dock polska Solbus licenstillverka SOR, vilket så småningom fick till följd att man började bygga egna busskonstruktioner som förmodligen byggde på SOR-teknik. Fyra sådana Solbus har nått Sverige. De köptes i slutet av 2009 av Vänersborgs Linjetrafik för användning i lokaltrafiken i Karlskoga. De har dock inte fungeart så värst bra. Tre av dem är tagna ur trafik sedan några veckor på grund av mycket krångel med dörrar och motorstyrning. Dessutom är de mycket obekväma att åka i. De är både trånga och skramliga. Alltså inte en helt lyckad konstruktion. Gissningsvis blir det nog inga fler Solbus i landet på ett bra tag framöver.
Tack till Mats för tilläggande information om SOR.
Här kommer ännu en interiörbild från den SOR C10.5 som jag åkte med från Valga till Tartu. Resan tar 1.45 - 2 timmar, beroende på linjesträckningen.
Vattnet som syns rinna på golvet, är stänk från bakhjulen, som kommer in i bussen genom ett skarv i golvmattan. Framme i Tartu var så gott som hela bakpartiets golv blött. Ingen vidare kvalitet som det verkar. Har även sett en del rost på bussar med bara ett par år på nacken.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z%20Miscellaneous/DSC03343.jpg/full)