Tågtrafiken Göteborg-Trollhättan har varit avstängd hela veckan på grund av banarbeten och jag besökte därför Trollhättan för att fotodokumentera. Börjar med de bussar som körde för NSB/Tågkompaniet.
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2011_02_12_trollhattan/01.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2011_02_12_trollhattan/02.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2011_02_12_trollhattan/03.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2011_02_12_trollhattan/05.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2011_02_12_trollhattan/04.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2011_02_12_trollhattan/06.JPG)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 februari 2011, 11:49:37 AM
(http://www.savenfjord.nu/22.tagersattning/2011_02_12_trollhattan/03.JPG)
Trevligt! Det ser om som om VD:n själv sitter bakom ratten!
Citat från: Mats Karlsson skrivet 13 februari 2011, 14:29:01 PM
Trevligt! Det ser om som om VD:n själv sitter bakom ratten!
Jodå, visst är det Kent i egen hög person som ler lite igenkännande åt fotografen. Han fick rycka in med kort varsel eftersom tåget till Oslo inte ville starta på förmiddagen och några av de bussar som skulle gått från Trollhättan strax efter klockan 12.00 fick gå till Norge i stället och således inte hann tillbaka.
Kanske dom/han fick soppatorsk, eller har dom med sig tankkort?
Citat från: Gabriel 94 skrivet 13 februari 2011, 15:52:18 PM
Kanske dom/han fick soppatorsk, eller har dom med sig tankkort?
Förarna har säkert tankkort med sig men normalt är ersättningsbussarna fulltankade när de lämnar garaget. Ingen vet hur mycket bussen behöver rulla innan dagen är slut. Och en oplanerad resa Trollhättan-Oslo och åter finns med i beräkningarna och det räcker en tank gott och väl till för.
Av de tiotusentals ersättningsbussar jag beställt under årens lopp kan jag bara minnas en enda som fått soppatorsk. Då berodde det på att tidigare förare inte följt rutinerna i kombination med fel på bränslemätaren.
Jaha, trevliga bilder. :D
Trevligt Staffan, Interbus 404 siktades i Sälen ikväll på fjällexpressen från Göteborg :)
verkar som sj förväntar sig mer problem på den linjen
vi har en buss stånde i Hallsberg som ska stå från 05-22 i standby
får se om man orkar sitta där i kväll eller ej
Citat från: DaViD^^ skrivet 14 februari 2011, 09:37:09 AM
verkar som sj förväntar sig mer problem på den linjen
vi har en buss stånde i Hallsberg som ska stå från 05-22 i standby
får se om man orkar sitta där i kväll eller ej
Anledningen är att det är ett allvarligt kontaktledningshaveri mellan Kristinehamn och Degerfors och det beräknas ta till fredag kväll innan detta är klart. Bussen i Hallsberg lär alltså behövas för att köra försenade anslutningsresande. Så det kan nog bli en spännande tjänst att bemanna den. Du vet ju aldrig var du hamnar innan dagen är slut.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 februari 2011, 10:03:42 AM
Anledningen är att det är ett allvarligt kontaktledningshaveri mellan Kristinehamn och Degerfors och det beräknas ta till fredag kväll innan detta är klart. Bussen i Hallsberg lär alltså behövas för att köra försenade anslutningsresande. Så det kan nog bli en spännande tjänst att bemanna den. Du vet ju aldrig var du hamnar innan dagen är slut.
mm ungefär som jag misstänkte
då lär man hoppa det kör en del redan innan har redan 4.5timme innan jag har tid att åka till Hallsberg så det lär inte fungera om man hamnar i oslo och ska börja i morgon 07.00 igen även om jag bara jobbar 45minuter
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 februari 2011, 16:00:25 PM
Förarna har säkert tankkort med sig men normalt är ersättningsbussarna fulltankade när de lämnar garaget. Ingen vet hur mycket bussen behöver rulla innan dagen är slut. Och en oplanerad resa Trollhättan-Oslo och åter finns med i beräkningarna och det räcker en tank gott och väl till för.
Av de tiotusentals ersättningsbussar jag beställt under årens lopp kan jag bara minnas en enda som fått soppatorsk. Då berodde det på att tidigare förare inte följt rutinerna i kombination med fel på bränslemätaren.
Ja detta känner man till, i höstas när jag körde en enkeltur Oslo - Arvika där tåget till Stockholm skulle invänta bussen, var det naturligtvis inget inget tankkort med. Men innan kvällen var jag i Stockholm och sista turen för dagen var 29 Japaner som kördes till Scandic i Sollentuna, dagen efter ungefär vid Norska gränsen tände sig texten i displayen på bussen "Tanka så snart som möjligt" Jag kom till Garaget utan att behöva öppna min egen plånbok!