Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Janne Rickman skrivet 20 september 2007, 18:56:33 PM

Titel: Ännu en bild från bussmässa 1992
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 20 september 2007, 18:56:33 PM
(http://www.magix-photos.com/mediapool01/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/AD8FDEC0660C11DC8DE2B9BFD54313DC.jpg)

En Staffan buss........

Janne
Titel: SV: Ännu en bild från bussmässa 1992
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 september 2007, 19:03:53 PM
Citat från: Janne Rickman skrivet 20 september 2007, 18:56:33 PM
(http://www.magix-photos.com/mediapool01/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/AD8FDEC0660C11DC8DE2B9BFD54313DC.jpg)

En Staffan buss........

Janne

Tack för den. År 1995 fick den nummer 116 och ännu 2004 var den kvar i aktiv trafik. Då tog jag min andra digitala bild i historien på just denna:
(http://www.savenfjord.nu/bl_116.JPG)
Titel: SV: Ännu en bild från bussmässa 1992
Skrivet av: Svemicke skrivet 22 september 2007, 02:03:46 AM
2004? Det var inte längesedan. När försvann dessa?
Titel: SV: Ännu en bild från bussmässa 1992
Skrivet av: Esbjörn skrivet 22 september 2007, 08:10:12 AM
(http://hem.bredband.net/esblag/BorasLokaltrafik116-PUM601-20050731.jpg)
BL 116, PUM601 står med ett antal systervagnar och väntar på export vid Seawindterminalen i Värtan den 31 juli 2005.
Titel: SV: Ännu en bild från bussmässa 1992
Skrivet av: fd SL BUSSMECK skrivet 23 september 2007, 20:48:28 PM
på bilderna är det en wiima buss men det är carrus reklam framför,båda är väl karosstillverkare eller? är månne wiima och carrus samma sak? är det någon som kan förklara? ;)
Titel: SV: Ännu en bild från bussmässa 1992
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 september 2007, 21:32:42 PM
Citat från: fd  SL BUSSMECK skrivet 23 september 2007, 20:48:28 PM
på bilderna är det en wiima buss men det är carrus reklam framför,båda är väl karosstillverkare eller? är månne wiima och carrus samma sak? är det någon som kan förklara? ;)

Ajokki, Deltaplan och Wiima (samt ytterligare någon, som dock inte är kvar) gick i slutet av 1980-talet samman till Carrus. I början behöll dock karosserna sina gamla namn.
Titel: SV: Ännu en bild från bussmässa 1992
Skrivet av: fd SL BUSSMECK skrivet 23 september 2007, 21:53:33 PM
Staffan,du är en klippa!!
Titel: SV: Ännu en bild från bussmässa 1992
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 23 september 2007, 22:01:27 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 september 2007, 21:32:42 PM
Ajokki, Deltaplan och Wiima (samt ytterligare någon, som dock inte är kvar) gick i slutet av 1980-talet samman till Carrus. I början behöll dock karosserna sina gamla namn.
Var det inte ända in på -93 som bussägare sa att de köpt t.ex en Ajokki fast det i själva verket var en Carrus?
Titel: SV: Ännu en bild från bussmässa 1992
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 september 2007, 22:25:06 PM
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 23 september 2007, 22:01:27 PM
Var det inte ända in på -93 som bussägare sa att de köpt t.ex en Ajokki fast det i själva verket var en Carrus?

Det förekom nog längre än så. Jag har hört det till och med för nyinköpta Carrus-bussar på 2000-talet. Det var väl först sedan Volvo började kalla Carrusarna för 7700, 8700 och 9700 som detta försvann.

Titel: SV: Ännu en bild från bussmässa 1992
Skrivet av: yngrot skrivet 24 september 2007, 03:43:41 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 september 2007, 19:03:53 PM
Tack för den. År 1995 fick den nummer 116 och ännu 2004 var den kvar i aktiv trafik. Då tog jag min andra digitala bild i historien på just denna:
(http://www.savenfjord.nu/bl_116.JPG)
Citat från: Janne Rickman skrivet 20 september 2007, 18:56:33 PM
(http://www.magix-photos.com/mediapool01/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/AD8FDEC0660C11DC8DE2B9BFD54313DC.jpg)

En Staffan buss........

Janne

Detta var den sista leveransen av bussar i BL egen design . Som alla Wiima trevlig att köra. SEn kom ju tyvärr låggolvsbussar.
Titel: SV: Ännu en bild från bussmässa 1992
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 24 september 2007, 08:33:21 AM
Citat från: yngrot skrivet 24 september 2007, 03:43:41 AM
Detta var den sista leveransen av bussar i BL egen design . Som alla Wiima trevlig att köra. SEn kom ju tyvärr låggolvsbussar.


Mja, det är en sanning med modifikation. Även Carrus City-bussarna 258 och 259 (sedan 006 och 007) levererades 1993 i BL-lack, men i en ny sådan med mycket cremevitt och lite rött. Bussarna från 1995 levererades i Älvsborgslack.
Titel: SV: Ännu en bild från bussmässa 1992
Skrivet av: yngrot skrivet 24 september 2007, 22:00:56 PM
Jag får nog hålla med dig.. minnet inte det bästa  :) men iaf var dessa sista B10m stadsbuss.
Titel: SV: Ännu en bild från bussmässa 1992
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 24 september 2007, 22:40:43 PM
Citat från: yngrot skrivet 24 september 2007, 22:00:56 PM
Jag får nog hålla med dig.. minnet inte det bästa  :) men iaf var dessa sista B10m stadsbuss.

Jo, det stämmer. De tjänstgjorde faktiskt som stadsbussar när de var nya och fick sedan gå över till att bli regionbussar 1995 med bakplattformen igensatt. Kanske inte en helt ovanlig befordringsgång för stadsbussarna i Borås.
Borås var en av de få städer som använde B10M för stadsbussar och var väldigt noga med att undvika bakmotorchassier. Den enda stadsbuss i Borås som hade bakmotor var en Scania-Vabis CR76 nr 65, men den blev här bara några år innan den såldes till Malmö.
Så mycket tidigare var man med mittmotorbussar. De första kom 1956 och då började avlösningen av frontmotorbussar. Dock rullade sådana kvar fram till högertrafiken i stadstrafiken och så fick vissa av dem några års respit därutöver som regionbussar.
Inte undra på att Berndt Carlsson, BL:s dåvarande trafikchef, var mäkta stolt när han kunde visa upp 258 på SLTF:s utställning i Kalmar. Det var ju något nytt för Borås, vilket väl också den ändrade designen var avsedd att visa. BL hade ju lite dålig tajming där, då det redan året efter bestämdes att bussarna skulle ha Älvsborgstrafikens färgsättning.
Kommer du, Yngrot, i håg när 258/006 och 259/007 blev omlackerade? Jag har för mig att det var ganska tidigt, kanske rent av 1995.
Detta kräver en bild på en av bussarna i nya BL-designen. Den som vill kan jämföra med Jannes bild från utställningen.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/14405.JPG)


Titel: SV: Ännu en bild från bussmässa 1992
Skrivet av: yngrot skrivet 27 september 2007, 20:10:17 PM
Nej jag minns inte när dessa blev omlackade. Däremot kommer jag ihåg att Säfflefabriken inte var så där himmla glada när det var Wiima som fick bygga dessa första låggentrebussar. Volvo ansåg nämligen att Säffle byggde alldeles för slarvigt. Vilket verkligen inte var någon överdrift. Tyvärr köptes Säffle  1994 och det visade sig rätt snabbt att de inte var bättre än de vi hade sen tidigare. Underligt att Säffle har kunnat överleva..hm kanske att SL inte brydde sig om att ställa krav?? 
Titel: SV: Ännu en bild från bussmässa 1992
Skrivet av: Svemicke skrivet 28 september 2007, 15:17:51 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 september 2007, 22:40:43 PM
Jo, det stämmer. De tjänstgjorde faktiskt som stadsbussar när de var nya och fick sedan gå över till att bli regionbussar 1995 med bakplattformen igensatt. Kanske inte en helt ovanlig befordringsgång för stadsbussarna i Borås.
Borås var en av de få städer som använde B10M för stadsbussar och var väldigt noga med att undvika bakmotorchassier. Den enda stadsbuss i Borås som hade bakmotor var en Scania-Vabis CR76 nr 65, men den blev här bara några år innan den såldes till Malmö.
Så mycket tidigare var man med mittmotorbussar. De första kom 1956 och då började avlösningen av frontmotorbussar. Dock rullade sådana kvar fram till högertrafiken i stadstrafiken och så fick vissa av dem några års respit därutöver som regionbussar.
Inte undra på att Berndt Carlsson, BL:s dåvarande trafikchef, var mäkta stolt när han kunde visa upp 258 på SLTF:s utställning i Kalmar. Det var ju något nytt för Borås, vilket väl också den ändrade designen var avsedd att visa. BL hade ju lite dålig tajming där, då det redan året efter bestämdes att bussarna skulle ha Älvsborgstrafikens färgsättning.
Kommer du, Yngrot, i håg när 258/006 och 259/007 blev omlackerade? Jag har för mig att det var ganska tidigt, kanske rent av 1995.
Detta kräver en bild på en av bussarna i nya BL-designen. Den som vill kan jämföra med Jannes bild från utställningen.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/14405.JPG)



Linjebuss i Lund hade samma taskiga tajming i 1992. Man införde en helt ny design med mer vitt. Då bestämde Lunds kommun att bussarna skulle bli grå med Lund S på sidan. En design som höll i sig fram till 2005 då Skånetrafiken tog över helt.

Dock är jag av åsikten att Älvsborgslacken var mycket snyggare än BL:s egen och den nuvarande som Västtrafik använder.
Titel: SV: Ännu en bild från bussmässa 1992
Skrivet av: Svemicke skrivet 28 september 2007, 15:19:49 PM
Citat från: yngrot skrivet 27 september 2007, 20:10:17 PM
Nej jag minns inte när dessa blev omlackade. Däremot kommer jag ihåg att Säfflefabriken inte var så där himmla glada när det var Wiima som fick bygga dessa första låggentrebussar. Volvo ansåg nämligen att Säffle byggde alldeles för slarvigt. Vilket verkligen inte var någon överdrift. Tyvärr köptes Säffle  1994 och det visade sig rätt snabbt att de inte var bättre än de vi hade sen tidigare. Underligt att Säffle har kunnat överleva..hm kanske att SL inte brydde sig om att ställa krav?? 
Varför försvann 006 och 007? De var väl av samma årsmodell som 008 till 017?
Titel: SV: Ännu en bild från bussmässa 1992
Skrivet av: yngrot skrivet 30 september 2007, 18:17:08 PM
006 007 var äldre än 008 017 och dessutom udda bussar som ofta krånglade Ingen saknade väl 006 007 de hade dessutom en väldigt trång förarplats.
Titel: SV: Ännu en bild från bussmässa 1992
Skrivet av: Svemicke skrivet 01 oktober 2007, 00:00:22 AM
Citat från: yngrot skrivet 30 september 2007, 18:17:08 PM
006 007 var äldre än 008 017 och dessutom udda bussar som ofta krånglade Ingen saknade väl 006 007 de hade dessutom en väldigt trång förarplats.
Ändå var det bättre än något Säffle någonsin kan åstadkomma??  ???
Titel: SV: Ännu en bild från bussmässa 1992
Skrivet av: yngrot skrivet 02 oktober 2007, 20:37:21 PM
Ja det var ändå bättre än Säffle.
Titel: SV: Ännu en bild från bussmässa 1992
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 oktober 2007, 21:57:30 PM
Citat från: yngrot skrivet 30 september 2007, 18:17:08 PM
006 007 var äldre än 008 017 och dessutom udda bussar som ofta krånglade Ingen saknade väl 006 007 de hade dessutom en väldigt trång förarplats.

006 och 007 var från 1993 och de försvann 2005 sedan någon tydligen uppmärksammat BL på att det fanns en tolvårsgräns för bussarna. Detta trots att de båda fått en rejäl ombyggnad av bland annat framvagnen mindre än ett år tidigare. Jag pratade med ett par förare då och de var faktiskt nöjda med vagnarna. Om det var i jämförelse med hur de var tidigare eller i jämförelse med Säffle-bussarna vet jag inte.
008-017 liksom 034-036 (Volvo B10BLE Säffle) är från 1995.
Titel: SV: Ännu en bild från bussmässa 1992
Skrivet av: Bussmicke skrivet 02 oktober 2007, 22:00:48 PM
Och inget nytt i sikte?
Skulle man upphandla på nytt eller hur var det?
Titel: SV: Ännu en bild från bussmässa 1992
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 oktober 2007, 22:06:53 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 02 oktober 2007, 22:00:48 PM
Och inget nytt i sikte?
Skulle man upphandla på nytt eller hur var det?

Jag antar att vi fortfarande pratar BL. Ja, man har fått klartecken av länsrätten att man får fortsätta upphandlingen av nya Scania OmniLink. Det återstår dock fortfarande en del att prata med Scania om innan affären är i lås. Men om den blir det - och det mesta tyder väl på det nu - så blir det 10 nya OmniLink med gasmotorer våren 2008 och lika många till augusti 2009.
Därmed har tätortstrafiken i Borås - för att citera Radio Sjuhärad - bara nya bussar. Ingen är äldre än från 2004. Det förutsätter visserligen att man avyttrar Lunda-bussarna 042-045, men det är väl ändå en bra bit för att man skall kunna prata om "bara nytt".
Återstår också att se vad man tänker göra åt 95-orna 150-154 och 200-212, som i dag används på 40-linjerna och de tresiffriga linjerna. Men skall de gå kvar fram till 2010, så blir de alltså 15 år gamla. Och i de flesta fallen finns även där 12-årsgräns i avtalen .

Titel: SV: Ännu en bild från bussmässa 1992
Skrivet av: Svemicke skrivet 02 oktober 2007, 23:32:42 PM
Citat från: yngrot skrivet 02 oktober 2007, 20:37:21 PM
Ja det var ändå bättre än Säffle.
Vet man på vilket sätt, eller det är bara idéer man fått för sig?
Titel: SV: Ännu en bild från bussmässa 1992
Skrivet av: yngrot skrivet 03 oktober 2007, 08:33:18 AM
Citat från: Svemicke skrivet 02 oktober 2007, 23:32:42 PM
Vet man på vilket sätt, eller det är bara idéer man fått för sig?

Wiima byggde bussar med högre kvalitet och bättre värme än Säffle även om 006 007 pga. lågentre inte  var lika varma som normalgolvade bussar. Skrammel är inte lika stort problem i Wiima som i Säffle exvis skrammla grinden och förarfönster något fruktansvärt i Säffle. Även plåtkanalen bakom föraren lossnade och skrammlade så tyvärr är Säffle sämmre.
Titel: SV: Ännu en bild från bussmässa 1992
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 oktober 2007, 09:04:36 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 oktober 2007, 23:49:45 PM
Här finns ju möjligheten att göra samma hambrovink som vissa andra operatörer gjort när man velat undvika investeringar i nya fordon vilka stipulerats i avtalen, istället för viten får man betala det man under resterande avtalstid "tjänat i avskrivningar och räntor" till beställaren.
Detta förfarande ansågs 2003 av en icke obekant beställar Vd vara en ytterst dålig affär för operatören "Att byta underhållskostnader mot Räntor o avskrivningar".

//Lars

Ja, om inte annat så är det ju pengar som man kastar bort. Det man investerar i nya fordon har man i alla fall nytta av i många år framåt. Och investeringen i framtiden slipper man hur som helst inte.
Sedan kan man alltid diskutera det moraliska i att i en upphandling slå undan konkurrenter, som förstås räknar sina anbud efter vad som anges om bussarna i kraven.