(http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?fill=0&id=JNKNRRESDNHPN4&storlek=)
Fick i sista stund en skymt av denna vagn.
1-1-0, I-shift, extraljus och hörnljus i bakkanterna...helt klart en ovanlig fågel i 08-land.
Matchande destinationsskylt....
väldigt naivt med dom där utåtstående bakljusen, förövrigt va de ju trevligt med riktiga takljus!
kan man gissa att hela bussen har Ac då de inte finns några öppningsbara fönster? denna vagntyp har nämligen en tendens att bli VÄLDIGT varm bak
Citat från: homer skrivet 20 september 2007, 19:51:35 PM
väldigt naivt med dom där utåtstående bakljusen, förövrigt va de ju trevligt med riktiga takljus!
Nja, nog var det ena små lampor, jämfört med vad som körts med i Uppland/Roslagen länge. Men hellre dessa än inga alls. I övrigt var det kul att se nya Mobitecskylten med enbart lysdioder på en SL-röd. Den första sådana skylten i SL-land?
Citat från: Verspieder skrivet 20 september 2007, 19:55:17 PM
Nja, nog var det ena små lampor, jämfört med vad som körts med i Uppland/Roslagen länge. Men hellre dessa än inga alls.
I övrigt var det kul att se nya Mobitecskylten med enbart lysdioder på en SL-röd. Den första sådana skylten i SL-land?
På fullstora bussar, ja. Annars finns det några "Närtrafikbussar" med lysdiodsskyltar i Stockholm.
/S
TREVLIGT VÄRRE ;D
/Kricke
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 september 2007, 19:00:45 PM
Kan man gissa att växellådan är låst till automatläge? som Swebus gjort på sina?
//Lars
Har Swebus låst I-shiftlådan på automat för alla sina bussar i landet eller bara i vissa områden?
Citat från: Verspieder skrivet 20 september 2007, 19:55:17 PM
Nja, nog var det ena små lampor, jämfört med vad som körts med i Uppland/Roslagen länge. Men hellre dessa än inga alls. I övrigt var det kul att se nya Mobitecskylten med enbart lysdioder på en SL-röd. Den första sådana skylten i SL-land?
Nej, inte alls :-) - Bergkvara/traveller har kört ett tag nu på servicelinjerna med dessa typ av skyltar, men första destskylten hos ett större bolag! - ÄNTLIGEN :-D
F.ö. kan det vara kul för nummerbitarna att veta att detta är samma typ av vagn som 5760 som rullar i Örebro (som f.ö. står felnämnd i SBH som 5746) fast det är årsmodell 2003 istället =) - så bussen ligger bra i nummerserien...
Och även 5760 började sin bana i SL-land men flyttades efter en tid till Örebro.
//Fredrik
Hmm. Den typen var ju trevlig. Såna som Orusttrafiken har. Sköna bussar det. På denna slipper man också sån framdörr som måste pressas in i en kolv när den ska stängas igen ordentligt. Denna skulle vara skön för linjerna som te.x 100, Lila osv. Så skulle man slippa Carrus Vega.
CitatOch även 5760 började sin bana i SL-land men flyttades efter en tid till Örebro.
//Fredrik
Varför flyttade man denna vagn? Passade den inte till de tilltänkta linjerna?
/Fredde
Citat från: Fredde_J skrivet 22 september 2007, 12:46:56 PM
Varför flyttade man denna vagn? Passade den inte till de tilltänkta linjerna?
Den var blå och gick på linje 640 Norrtälje-Stockholm Ö (idag 676) och hade ju exakt samma mått som de övriga Vegorna, bara lite nyare. Den passade väl bra på denna linje vad jag vet?
När denna buss kom till Norrtälje fanns de väl inte så många övriga 8500 så jag antar att de vart dyrt att hålla med reservdelar, dessutom är den ganska mycket törstigare än vegorna
Okej, det är ju en 12:a i dessa och drar väl efter det... Vad sitter det för motor i Vegorna? B10?
/Fredde
Citat från: Fredde_J skrivet 22 september 2007, 13:28:01 PM
Okej, det är ju en 12:a i dessa och drar väl efter det... Vad sitter det för motor i Vegorna? B10?
/Fredde
Ja, 285 hästars B10.
/J
210 kW närmare bestämt.
Att jämföras med "vanliga" Volvo B10BLE Carrus Vega som oftast hade 250 kW.
Låter inte så underhållande att sitta med på E18.... Sackar väl lite i backarna?
/Fredde
Citat från: Fredde_J skrivet 22 september 2007, 17:03:34 PM
Låter inte så underhållande att sitta med på E18.... Sackar väl lite i backarna?
/Fredde
Det är samma du sitter och nöter på 222:an samtliga 18XX har 210 kW
CitatDet är samma du sitter och nöter på 222:an samtliga 18XX har 210 kW
Då lider jag med dessa chaffisar... Usch... :-\ Fast jag hade 1803 härrom dagen ;D
/Fredde
Citat från: Fredde_J skrivet 22 september 2007, 18:24:32 PM
Då lider jag med dessa chaffisar... Usch... :-\ Fast jag hade 1803 härrom dagen ;D
/Fredde
Måste vara den enda som blir glad över att få köra ATR ??? :o :o :o
Har vi inte halkat av vägen nu?
5760 ersatte väl en uppbrunnen Vega i Norrtälje. Riktigt trevlig buss (iallafall då den var ny), med fungerande farthållare och svängbar löpaxel - det senare var ingen större hit hos en del (framförallt äldre) arbetskamrater som tyckte den slingrade sig som en orm utefter E18.
Fanns en del passagerare som hade problem med hur framdörren öppnade sig också ;D , den var ju lite som en katt bland en hel hög hermeliner.
CitatMåste vara den enda som blir glad över att få köra ATR
Nja, visst är det ATR, men det var icke det jag syftade på... ATR är inget kul, många vet inte ens hur det funkar att köra med en sådan buss.
/Fredde
Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 september 2007, 12:34:49 PMInformationen från arbetsgivare (och SL) vad som gäller med ATR buss har tidigare varit dålig, förhoppningsvis är den bättre idag.
Det är nog tveksamt. För de allra flesta förare verkar 'ATR' bara vara en lapp med några bokstäver som sitter anbringad någonstans vid eller i närheten av förarplatsen ihop med en liten skylt som talar om att med en ATR-vagn måste man öppna minst en dörr vid varje start/ändhållplats. Sen var det i alla fall inte mer med det på Råsta under Veoliatiden (och dess föregångare), men kanske att Busslink har mera utvecklad info på detta område.