Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Lasse S skrivet 11 februari 2011, 16:25:24 PM

Titel: Museibesök på femtiotalet.
Skrivet av: Lasse S skrivet 11 februari 2011, 16:25:24 PM
(http://i682.photobucket.com/albums/vv188/LasseS_album/BussariSmedstorp2.jpg?t=1297437645)

(http://i682.photobucket.com/albums/vv188/LasseS_album/BussariSmedstorp.jpg?t=1297437645)

(http://i682.photobucket.com/albums/vv188/LasseS_album/BussariSmedstorp010.jpg?t=1297437645)

(http://i682.photobucket.com/albums/vv188/LasseS_album/BussariSmedstorp012.jpg?t=1297437645)
Titel: SV: Museibesök på femtiotalet.
Skrivet av: Lasse S skrivet 11 februari 2011, 16:33:05 PM
Smedstorp är ett Kulturreservat i Ydre kommun i södra Östergötland. Ägs sedan början av 1950-talet av Östergötlands museum och lockade/lockar många besökare. Någon kanske känner igen emblemet och kan lokalisera var bussarna hör hemma. Är SJ-bussen en Skenninge?
Hälsn. Lasse.
Titel: SV: Museibesök på femtiotalet.
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 11 februari 2011, 19:26:46 PM
Citat från: Lasse S skrivet 11 februari 2011, 16:33:05 PM
Smedstorp är ett Kulturreservat i Ydre kommun i södra Östergötland. Ägs sedan början av 1950-talet av Östergötlands museum och lockade/lockar många besökare. Någon kanske känner igen emblemet och kan lokalisera var bussarna hör hemma. Är SJ-bussen en Skenninge?
Hälsn. Lasse.
Trevliga bilder!! Jo, SJ-bussen är en Skeninge.
Men vad är det för kaross på bussen längst till vänster på första bilden. De två högra är dock SKV och längst bak skymtar en Mercedes O319.
Titel: SV: Museibesök på femtiotalet.
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 11 februari 2011, 19:36:51 PM
Den längst till vänster är väl en ASJ Condor i turistversionen med långa fönster. Liknande utseende hade några från Motala Stadstrafik.
Titel: SV: Museibesök på femtiotalet.
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 11 februari 2011, 21:00:23 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 11 februari 2011, 19:36:51 PM
Den längst till vänster är väl en ASJ Condor i turistversionen med långa fönster. Liknande utseende hade några från Motala Stadstrafik.
Jag tänkte föreslå ASJ Condor, men jag kände tvekan över fronten.
Titel: SV: Museibesök på femtiotalet.
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 12 februari 2011, 09:38:47 AM
Verkar vara en nyare ASJ Condor, ett slags mellanting mellan gammalt och nytt, ska jag föreslå årsmodell ca 1955?
Mvh Jan G
Titel: SV: Museibesök på femtiotalet.
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 12 februari 2011, 09:51:47 AM
Förekom inte den grillen enbart på lyxigare turistbussar?
Titel: SV: Museibesök på femtiotalet.
Skrivet av: BengaB40 skrivet 12 februari 2011, 10:10:45 AM
Hej! Skulle vilja kalla bussen för en "svullen" Condor! Från mitten av 50-talet fick ASJ-karosserna rundare former. Verkar som det fanns en lyxigare variant med ribbor och en enklare utan i fronten. Nog var originalversionen av Condor bra mycket vackrare!? Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Museibesök på femtiotalet.
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 12 februari 2011, 11:04:49 AM
När kom den där enkla grillen med rundad överdel, den som användes på vanliga linjevagnar till slutet av ASJ:s bussproduktion?
Den satt ju på samma "svullna" front som på den vagn som är på bilden.
Titel: SV: Museibesök på femtiotalet.
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 12 februari 2011, 11:22:12 AM
Fanns åtminstone på Säröbanans vagnar, vet ej årgång på dessa.
Mvh Jan G
Titel: SV: Museibesök på femtiotalet.
Skrivet av: BengaB40 skrivet 12 februari 2011, 12:20:09 PM
Hej! SJ fick en leverans av fyra Volvo med ASJ "Svullo"-typ, inv.nr. ca 2500, vilket skulle betyda omkring 1955/56. Minns att det kom en Scania BF med samma typ av kaross till SJÖrebro i början av 60-talet från SJStockholm med inv.nr. också ca. 2500. Inte tänkte man på en flygande Condor precis när man såg den karossen från utsidan! Fast okej, en Condor är ju en stor och kraftfull fågel, så namnet är väl inte helt opassande för dessa sista suckens ASJ-karosser! Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Museibesök på femtiotalet.
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 12 februari 2011, 12:28:14 PM
Valbo Omnibuss hade många Condorer, både de klassiska och "Svullo"-varianten. (Undrar om denna inte tillkom efter Linjebuss speciella ASJ-turistvagnar som byggdes 1955 med ganska så runda former...). Ska kolla vilka år Valbos vagnar tillkom. Men 1955-56 låter högst troligt.

/Björn
Titel: SV: Museibesök på femtiotalet.
Skrivet av: BengaB40 skrivet 12 februari 2011, 12:40:34 PM
Hej! Var det inte Linjebuss Volvo B638 med den här runda varianten ASJ-kaross som fick priset som "världens bästa buss" eller någt liknande 1955? Vilket bevisar att det inte bara är skönheten som räknas! Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Museibesök på femtiotalet.
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 12 februari 2011, 12:54:10 PM
Lite koll för att reda ut när "Svullomodellen" av Condor tillkom:

SJ hade tre serier "Svullo" Condorer, alla levererade 1956. 2561-2571 på Volvo B727, 2614-2625 på Scania BF7155 och så 2626-2641 på BF7161.

Valbo Omnibuss fick ett par "klassiska" Condorer 1955, så gränsen kan dras någonstans däremellan. Och vagnarna till Linjebuss kom just -55 så en viss påverkan kan nog härledas från dessa.
Titel: SV: Museibesök på femtiotalet.
Skrivet av: Autotransit skrivet 08 juli 2011, 23:03:44 PM
Citat från: BengaB40 skrivet 12 februari 2011, 12:40:34 PM
Hej! Var det inte Linjebuss Volvo B638 med den här runda varianten ASJ-kaross som fick priset som "världens bästa buss" eller någt liknande 1955? Vilket bevisar att det inte bara är skönheten som räknas! Hälsn. BengaB40

1955 så vann den modellen i Montreux...igen, Magnus Knutssons B638 vann 1953.

(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%209/Annons_b.jpg)

/Stellan
Titel: SV: Museibesök på femtiotalet.
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juli 2011, 21:48:51 PM
Citat från: Stellan skrivet 08 juli 2011, 23:03:44 PM
1955 så vann den modellen i Montreux...igen, Magnus Knutssons B638 vann 1953.

/Stellan

Magnus äger alltså den bussen i dag men den vann priset ägdes den av Alfredssons Omnibustrafik i Borås. Den råkade ut för en olycka i Norge i slutet av 1950-talet och kom sedan ut i ett mindre lyxigt skick än då den fick priset. Dock fortfarande en fin buss - jag åkte själv i den till Tyskland 1960. En Volvo B513 med Hägglunds-kaross.

Regnumret i bildtext och filnamn lär vara fel. Skall vara P673.
(http://www.savenfjord.nu/knutsson_p_573.JPG)
Titel: SV: Museibesök på femtiotalet.
Skrivet av: Autotransit skrivet 09 juli 2011, 23:39:43 PM
Jag var tydligen dåligt påläst om Magnus buss, men bussen högst upp på anonnsen är i alla fall under pågående renovering. Den lackas nu i sommar, och sedan ska lister, lampor, fönster monteras i nästa skede. Därefter så är det inredningen som ska fixas till, det är inte bestämt hur många säten det ska vara i bussen i och med att den har varit registerad med ett flertal varianter av sätesplaceringar.

/Stellan
Titel: SV: Museibesök på femtiotalet.
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 09 juli 2011, 23:54:15 PM
Citat från: Stellan skrivet 09 juli 2011, 23:39:43 PM
Jag var tydligen dåligt påläst om Magnus buss, men bussen högst upp på anonnsen är i alla fall under pågående renovering. Den lackas nu i sommar, och sedan ska lister, lampor, fönster monteras i nästa skede. Därefter så är det inredningen som ska fixas till, det är inte bestämt hur många säten det ska vara i bussen i och med att den har varit registerad med ett flertal varianter av sätesplaceringar.

/Stellan

Går det att få ihop inredning som den hade som ny? Fick den enklare stolsinredning senare i livet? Linjebuss International upphörde ju med utrikesbusstrafiken omkring 1960, och bussarna såldes till andra åkare antar jag.
Titel: SV: Museibesök på femtiotalet.
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 10 juli 2011, 11:23:00 AM
Citat från: Stellan skrivet 09 juli 2011, 23:39:43 PM
Jag var tydligen dåligt påläst om Magnus buss, men bussen högst upp på anonnsen är i alla fall under pågående renovering. Den lackas nu i sommar, och sedan ska lister, lampor, fönster monteras i nästa skede. Därefter så är det inredningen som ska fixas till, det är inte bestämt hur många säten det ska vara i bussen i och med att den har varit registerad med ett flertal varianter av sätesplaceringar.

/Stellan

ASJ-bussen i annonsen finns väl inte hos Magnus Knutsson?
Citat från: Björn Forslund skrivet 09 juli 2011, 23:54:15 PM


Går det att få ihop inredning som den hade som ny? Fick den enklare stolsinredning senare i livet? Linjebuss International upphörde ju med utrikesbusstrafiken omkring 1960, och bussarna såldes till andra åkare antar jag.

Den fd Linjebuss-ASJ:n såldes inte till någon annan åkare utan användes av en roddklubb efter utlandstiden. Den togs sedan först omhand av Fjärås Bilstation och hamnade sedan relativt komplett hos Linjebuss i Timrå. Där utfördes en del renoveringsarbeten och viss material ordnades fram. Den har sedan sålts vidare till personer som velat fortsätta renoveringen. Om det är den bussen Stellan avser ovan så verkar det ju positivt.

Titel: SV: Museibesök på femtiotalet.
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 10 juli 2011, 11:43:59 AM
Linjebuss ASJ-vagn är under renovering av entusiaster på västkusten, alltså inte Magnus.

Någon som har koll på vart ASJ-turistarna tog vägen efter Linjebuss International? Jag har sett bilder på en av dessa hos Gamla Upsala buss.
Titel: SV: Museibesök på femtiotalet.
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 10 juli 2011, 12:55:07 PM
En av bussarna hamnade hos Kungsörs Trafik AB med regnummer U 203.
Mvh Jan G
Titel: SV: Museibesök på femtiotalet.
Skrivet av: Autotransit skrivet 10 juli 2011, 22:32:17 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 10 juli 2011, 11:23:00 AM
ASJ-bussen i annonsen finns väl inte hos Magnus Knutsson?
Den fd Linjebuss-ASJ:n såldes inte till någon annan åkare utan användes av en roddklubb efter utlandstiden. Den togs sedan först omhand av Fjärås Bilstation och hamnade sedan relativt komplett hos Linjebuss i Timrå. Där utfördes en del renoveringsarbeten och viss material ordnades fram. Den har sedan sålts vidare till personer som velat fortsätta renoveringen. Om det är den bussen Stellan avser ovan så verkar det ju positivt.

Om det är bussen i annonsen vet jag inte, det är lite svårt att se inventarienumret. Men det är en av de tolv volvobussarna som Linjebuss hade av den här modellen...iventarienummer 515, som finns i Varberg. Den är väl komplett till 85% kan jag tänka mig. Alla rutor finns, det mesta av inredningen och 24 färdigstoppade säten finns. Tanken är att när den kommer tillbaka från lack efter semestern sätta i alla rutor och lister...plus allt kromet i fronten :)

/Stellan
Titel: SV: Museibesök på femtiotalet.
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 10 juli 2011, 23:02:12 PM
Citat från: Stellan skrivet 10 juli 2011, 22:32:17 PM
Om det är bussen i annonsen vet jag inte, det är lite svårt att se inventarienumret. Men det är en av de tolv volvobussarna som Linjebuss hade av den här modellen...iventarienummer 515, som finns i Varberg. Den är väl komplett till 85% kan jag tänka mig. Alla rutor finns, det mesta av inredningen och 24 färdigstoppade säten finns. Tanken är att när den kommer tillbaka från lack efter semestern sätta i alla rutor och lister...plus allt kromet i fronten :)

/Stellan

Jo, jag känner till bussen sedan Linjebusstiden (det fanns f ö ursprungligen fjorton st). Tyckte bara att det blev konstigt att Magnus Knutsson blandades in, han har många bussar men inte just denna. Sen är det väl så att Montreuxbussen var LB515(M787) medan den bevarade bussen är fd LB521(M302).
Titel: SV: Museibesök på femtiotalet.
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 juli 2011, 08:55:06 AM
Citat från: Greger Larsson skrivet 10 juli 2011, 23:02:12 PM
Jo, jag känner till bussen sedan Linjebusstiden (det fanns f ö ursprungligen fjorton st). Tyckte bara att det blev konstigt att Magnus Knutsson blandades in, han har många bussar men inte just denna. Sen är det väl så att Montreuxbussen var LB515(M787) medan den bevarade bussen är fd LB521(M302).

Magnus nämndes i sammanhanget eftersom det är två Volvo-bussar som vunnit första pris i Montreux: 1953 och 1955. Magnus äger alltså i dag den förstnämnda av dessa även om den är mer i befintligt än i skick.  Den bussen som tråden egentligen handlar om har han aldrig haft.

Titel: SV: Museibesök på femtiotalet.
Skrivet av: Autotransit skrivet 11 juli 2011, 16:18:14 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 10 juli 2011, 23:02:12 PM
Jo, jag känner till bussen sedan Linjebusstiden (det fanns f ö ursprungligen fjorton st). Tyckte bara att det blev konstigt att Magnus Knutsson blandades in, han har många bussar men inte just denna. Sen är det väl så att Montreuxbussen var LB515(M787) medan den bevarade bussen är fd LB521(M302).
Helt rätt, och fel av mig. Jag satt och kollade på leveransfoto av 515, och det satt kvar i huvudet när jag skrev inlägget. Bussen jag är med och renoverar är M302, med chassienummer 635-608 (kollade reg.beviset från 1956). Där fann jag även att den 1956 inte hade mer än arton sittplatser förutom två förare och värdinna...och utrymme för fem passagerare i rökrum :D

Karossnumret är som synes på plåten 55059
(http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/Scan%209/Kaross-skylt_b.jpg)

/Stellan