Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: 1896 skrivet 09 februari 2011, 09:40:11 AM

Titel: Nytt Resecentrum i Sundsvall
Skrivet av: 1896 skrivet 09 februari 2011, 09:40:11 AM
www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=133272
Titel: SV: Nytt Resecentrum i Sundsvall
Skrivet av: Muk skrivet 09 februari 2011, 10:38:00 AM
Jag gillar hur de vill integrera alla trafikslag i sin vision. Det var en bättre vision än Uppsalas: vi vill ha en stor arkitektonisk glaskub som hjälper till att hindra resenärer att snabbt ta sig mellan de olika spåren, samtidigt som de olika trafikslagen sprids ut över hela staden.
Titel: SV: Nytt Resecentrum i Sundsvall
Skrivet av: 1896 skrivet 09 februari 2011, 10:44:37 AM
Dom flesta städer som bygger nytt nuförtiden, försöker väl att samla alla trafik slag, så som i Sundsvall. I Dalarna har man i alla fall denna vision.  :)
Titel: SV: Nytt Resecentrum i Sundsvall
Skrivet av: Anders Noren skrivet 09 februari 2011, 11:08:08 AM
Citat från: Muk skrivet 09 februari 2011, 10:38:00 AM
Jag gillar hur de vill integrera alla trafikslag i sin vision. Det var en bättre vision än Uppsalas: vi vill ha en stor arkitektonisk glaskub som hjälper till att hindra resenärer att snabbt ta sig mellan de olika spåren, samtidigt som de olika trafikslagen sprids ut över hela staden.

Hur skulle man ha gjort i en stad av Uppsalas storlek? Någonstans finns det en gräns för när en stads storlek (och stadsplan) omöjliggör att alla busslinjer passerar samma punkt. När järnvägsstationen dessutom inte ligger i Absoluta Kommersiella Centrum - vilket den sällan gör - så blir det ännu svårare att få till linjer som passerar alla tänkbara målpunkter.
Titel: SV: Nytt Resecentrum i Sundsvall
Skrivet av: Muk skrivet 09 februari 2011, 11:35:10 AM
Citat från: Anders Noren skrivet 09 februari 2011, 11:08:08 AM
Hur skulle man ha gjort i en stad av Uppsalas storlek? Någonstans finns det en gräns för när en stads storlek (och stadsplan) omöjliggör att alla busslinjer passerar samma punkt. När järnvägsstationen dessutom inte ligger i Absoluta Kommersiella Centrum - vilket den sällan gör - så blir det ännu svårare att få till linjer som passerar alla tänkbara målpunkter.

Just den delen är inget problem i Uppsala, då alla stadslinjer passerar i närheten av stationen. Problemet är att man i Uppsala hellre bygger ett flaschigt hotell i närheten av spårområdet än ser till att bygga en rejäl terminal för express- och regionalbussar. Det är inte resenärerna som är prioriterade i Uppsala.