(http://www.makuhr.se/bildgalleri/bussar/Uppdaterat/2011-02-02/Klovsjo_Ratan_Trafik_160_TSC583_Sala_20110201.jpg)
KR-trafik 160
(http://www.makuhr.se/bildgalleri/bussar/Uppdaterat/2011-02-02/Klovsjo_Ratan_Trafik_188_XCR933_Sala_20110201.jpg)
KR-trafik 188
(http://www.makuhr.se/bildgalleri/bussar/Uppdaterat/2011-02-02/Klovsjo_Ratan_Trafik_249_CMJ366_Sala_20110201.jpg)
KR-trafik 249
(http://www.makuhr.se/bildgalleri/bussar/Uppdaterat/2011-02-02/Vasteras_Lokaltrafik_255_KXZ466_Sala_20110201.jpg)
VL 255
(http://www.makuhr.se/bildgalleri/bussar/Uppdaterat/2011-02-02/Vasteras_Lokaltrafik_263_EJL515_Sala_20110201.jpg)
VL 263
(http://www.makuhr.se/bildgalleri/bussar/Uppdaterat/2011-02-02/Vasteras_Lokaltrafik_288_RWN391_Sala_20110201.jpg)
VL 288
(http://www.makuhr.se/bildgalleri/bussar/Uppdaterat/2011-02-02/Vasteras_Lokaltrafik_643_HAA177_Sala_20110201.jpg)
VL 643
(http://www.makuhr.se/bildgalleri/bussar/Uppdaterat/2011-02-02/Vasteras_Lokaltrafik_664_BLR961_Sala_20110201.jpg)
VL 664
Fick du bild på någon av Solarisbussarna i Sala enligt uppgift i från garaget så har de 4 den femte är tydligen i Polen efter att ha gått
av vägen med trehundra mil på mätaren.
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 03 februari 2011, 00:15:43 AM
Fick du bild på någon av Solarisbussarna i Sala enligt uppgift i från garaget så har de 4 den femte är tydligen i Polen efter att ha gått
av vägen med trehundra mil på mätaren.
/Lennart
Nej, jag såg inte till någon Solaris under den tiden jag var där.
snyggt lösning med de extra lampor på omni expressen (sista bilden)!!
//Rob
Citat från: Rob skrivet 04 februari 2011, 17:21:11 PM
snyggt lösning med de extra lampor på omni expressen (sista bilden)!!
Ser inte ett dugg imponerande ut, men jag skulle gärna vilja prova denna modell för att få en egen (ljus)bild.
Hej!
Varför bygger man bussar som oftast har sämre grundhalvjus än personbilar ?
Citat från: Klaverdörr skrivet 05 februari 2011, 18:34:03 PM
Varför bygger man bussar som oftast har sämre grundhalvjus än personbilar ?
De senaste åren har man dock fått till halvljuset på nyare bussmodeller. Det var ju dessförinnan en rejäl svacka som inleddes när de fyra runda strålkastarna med H4-lampor försvann i och med att Scania CN113, Säffle 2000 och Carrus Vega fasades ut omkring 1997-2001. Då började otyget med H1 och H7-lampor, samt att halvljuset fortsatte vara tänt även i helljusläget. Sämst ljus av alla svenska bussmodeller på 2000-talet torde vara Säffle 2000NL.
Men som jag nämnde har ljuset de allra senaste åren fått bättre halvljus. Hur har man lyckats med detta? Har man börjat med strålkastare större än 5 cm i diameter samt återgång till H4-lampor? Nej, reflektorerna är lika pyttesmå som innan, utan man har istället infört dyra xenonlampor som avger mer ljus. Allt för att behålla den "snygga" designen oförändrad (eller för att behålla reservdelspriserna på de skyhöga nivåer de hamnat under 2000-talet?). Dessutom fortsätter man med otyget att låta de nu starka xenon-halvljuslamporna att lysa på helljusläget, så att man nu ser helljuset ännu sämre pga allt onödigt ljus intill bussens front.
Senast jag körde en Carrus Vega samt en Säffle 2000 med fyra runda H4-insatser med utgång från Knutby, höll jag nästan på att ramla av förarstolen av chocken över att både halv- och helljuset var helt underbart bra, och detta utan extraljus. Efter att under andra hälften av 2000-talet ha kört då nya "designade" bussar med H7-lampor hade jag nästan glömt bort hur bra originalljus bussarna faktiskt hade på 1990-talet.
Citat från: Ersa skrivet 05 februari 2011, 20:07:13 PM
De senaste åren har man dock fått till halvljuset på nyare bussmodeller. Det var ju dessförinnan en rejäl svacka som inleddes när de fyra runda strålkastarna med H4-lampor försvann i och med att Scania CN113, Säffle 2000 och Carrus Vega fasades ut omkring 1997-2001. Då började otyget med H1 och H7-lampor, samt att halvljuset fortsatte vara tänt även i helljusläget. Sämst ljus av alla svenska bussmodeller på 2000-talet torde vara Säffle 2000NL.
Men som jag nämnde har ljuset de allra senaste åren fått bättre halvljus. Hur har man lyckats med detta? Har man börjat med strålkastare större än 5 cm i diameter samt återgång till H4-lampor? Nej, reflektorerna är lika pyttesmå som innan, utan man har istället infört dyra xenonlampor som avger mer ljus. Allt för att behålla den "snygga" designen oförändrad (eller för att behålla reservdelspriserna på de skyhöga nivåer de hamnat under 2000-talet?). Dessutom fortsätter man med otyget att låta de nu starka xenon-halvljuslamporna att lysa på helljusläget, så att man nu ser helljuset ännu sämre pga allt onödigt ljus intill bussens front.
Senast jag körde en Carrus Vega samt en Säffle 2000 med fyra runda H4-insatser med utgång från Knutby, höll jag nästan på att ramla av förarstolen av chocken över att både halv- och helljuset var helt underbart bra, och detta utan extraljus. Efter att under andra hälften av 2000-talet ha kört då nya "designade" bussar med H7-lampor hade jag nästan glömt bort hur bra originalljus bussarna faktiskt hade på 1990-talet.
En sak måste jag hålla med om. Halvljuset på våra Neoplan:er är urusel men däremot halvljuset på MAN Lion´s City som vi har har ovanligt bra halvljus.
//Niclas
Citat från: Muk skrivet 02 februari 2011, 23:17:26 PM
(http://www.makuhr.se/bildgalleri/bussar/Uppdaterat/2011-02-02/Klovsjo_Ratan_Trafik_160_TSC583_Sala_20110201.jpg)
Är det bara jag som tycker det ser ut som om bussen fått lite "smink"?
Citathttp://www.makuhr.se/bildgalleri/bussar/Uppdaterat/2011-02-02/Klovsjo_Ratan_Trafik_160_TSC583_Sala_20110201.jpg
vart har denna buss "fått smisk" som AL skrev
Citat från: bussfan skrivet 05 februari 2011, 21:01:20 PM
vart har denna buss "fått smisk" som AL skrev
Han skrev smink och inte smisk. Jag antar att han tänker på den utsmyckning som vägsaltet gett.
Tror snarare att det handlar om makeupen runt strålkastarna....
ok men jag kanske läste fel den va ändå väldigt skitig eller inte
Precis det tror jag oxå han menar
Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 februari 2011, 20:31:17 PM
Xenontekniken kräver att lampan för halvljuset är tänd även på helljus eftersom den är betydligt långsammare jmf med en traditionell halogenlampa, fordon med Bixenon (både hel o halv) är konstruerade med en lampa där växlingen bara innebär en ändring av fokuseringen av ljuset och då försvinner den olägenhet du nämner genom att det bara är en lampa men nackdelen är en dyrare och känsligare konstruktion
Förståeligt när det gäller xenonlampans brister. Men att halvljuset ska vara tänt på helljusläget på bussar och bilar som enbart har H7-lampor är dock inte så smidigt. Varför ska jag tvingas ha en massa ljus nära fordonet när det är längre bort jag vill se?
Även irriterande med xenonhalvljus i kombination med separata halogenhelljus. Då xenonhalvljuset är rejält starkt innebär det att halogenhelljuset jämförelsevis blir ett patetiskt tillägg som på sin höjd lyser upp några skyltar och de närmaste snökäpparnas reflexer, men inget av vägen längre bort.
En betydligt bättre kombination vore då sex st reflektorer: Två st halogenhalvljus i en större reflektor, och fyra st xenonhelljus. Då xenonlamporna tar 2-3 sekunder att få full ljusstyrka kan halogenhalvljuset tonas ner och släckas helt 2 sekunder efter att man slagit på helljuset. Eller så gör man som Lahti gjorde med Scalan, och återgår till fyra runda stora H4-insatser. Bra ljus till ett oslagbart billigt underhålls- och reservdelspris! Samt lätt för vilken förare som helst att byta halvljuslampa ute i skogen. :)
Citat från: Broder Trucker skrivet 05 februari 2011, 21:06:49 PM
Tror snarare att det handlar om makeupen runt strålkastarna....
Så är det nog. Sminket kring "ögonen" är ett av KR:s egna påfund, inspirerat av t.ex Scania OmniCity/Link I samt Carrus Vega/8700/9700. Inga Volvo Säffle av denna typ har levererats svarta kring strålkastarna från fabriken.
Frågan huruvida det är snyggt eller inte, eller ens passar på modellen hoppar jag över. Detta då jag fortfarande inte lyckats komma fram till en åsikt i frågan. Det blev i mina ögon varken snyggare eller fulare med sminket.
Visst är det "sminket" runt "ögonen", strålkastarna, jag tänkte på. Håller dock med Ersa här. Vet inte riktigt vad jag skall tycka! :-\