Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Stefan P skrivet 01 februari 2011, 16:21:38 PM

Titel: Nobina bussar som blir över Stockholm
Skrivet av: Stefan P skrivet 01 februari 2011, 16:21:38 PM
Hej

Vad händer med bussar som blir i Stockholm till sommaren, en del flyttas väl till Norrtälje men kan några bussar leta sig till Uppland?

mvh Stefan P
Titel: SV: Nobina bussar som blir över Stockholm
Skrivet av: Walter skrivet 02 februari 2011, 07:26:40 AM
Citat från: Stefan P skrivet 01 februari 2011, 16:21:38 PM
Hej

Vad händer med bussar som blir i Stockholm till sommaren, en del flyttas väl till Norrtälje men kan några bussar leta sig till Uppland?

mvh Stefan P

Några går till linje 24 i Göteborg.
Titel: SV: Nobina bussar som blir över Stockholm
Skrivet av: Ersa skrivet 02 februari 2011, 09:06:51 AM
Nobina får väl knappast många bussar över i år. I juni blir det ju trafikökning i Uppsala och Enköping, samt trafikstart i Norrtälje. Först senare till hösten förlorar man Nacka/Värmdö och får bussar över därifrån.
Titel: SV: Nobina bussar som blir över Stockholm
Skrivet av: Omnilasse skrivet 02 februari 2011, 09:30:03 AM
Citat från: Ersa skrivet 02 februari 2011, 09:06:51 AM
Nobina får väl knappast många bussar över i år. I juni blir det ju trafikökning i Uppsala och Enköping, samt trafikstart i Norrtälje. Först senare till hösten förlorar man Nacka/Värmdö och får bussar över därifrån.
Fast sommartrafiken innebär mindre trafik och behov av färre fordon. Nobina bör väl nästan kunna klara utökningen i Uppsala/Enköping under sommaren med nuvarande vagnpark inom UL? Ett problem är förstås Norrtälje - där krävs ju ändå ett 60-tal bussar redan i juni. Om man vill - blir förstås lite pusslande - bör man dock kunna få loss vagnar som "sommarlån" även från Kallhäll, Bromma och Tyresö. Södertälje oklart pågrund av avstängningen av pendeltrafiken som nog kräver extra omlopp, så att det motsvarar sommarinskränkningarna.

Om vi tänker oss att Kallhäll, Bromma och Tyresö kan avvara ca 10 fordon var under sommaren, är vi redan uppe i 30 stycken. Botkyrka/Huddinge bör man nog kunna få loss ännu fler ifrån under sommaren - för att inte tala om Nacka/Värmdö. Man skulle nog t.o.m. kunna få loss några till Uppland från Stockholmsområdet. Skulle man dessutom få dispens från loggolvskravet från SL under sommaren och hyra tillfälligt bussar i Norrtälje från Keolis - eller t.o.m. överta - så är det ju inga problem alls.

Därmed förstås inte sagt att man gör så - kanske vill man flytta från andra håll i landet också som man brukar göra. Min poäng var nog främst att kan man undvika alltför många nyinköpta bussar när man har närmare 150 bussar som blir "lediga" i augusti (om inte fler - har inte kontrollräknat), så försöker man nog undvika det. Hela den upphandlade trafiken i Uppland är väl på ungefär 200 fordon om jag minns rätt.

Sedan är förstås många av bussarna i N/V normalgolvare och på ålderssträcket utanför SL-området - så en hel del går väl vidare till bussmarket och Hölö kan man tänka sig.

Edit: vid närmare eftertanke är det nog närmare 270 bussar som blir över till hösten för Nobina (Keolis har ju inte sagt sig vara intresserad - annan än av dem som är SL:s) från de förlorade områdena N/B och H/S/B - det borde utgöra ungefär 14% av Nobinas totala vagnpark. Det vill alltså till att man iaf kan använda en del av dem i de nyvunna trafikområdena i Uppsala och Norrtälje.
Titel: SV: Nobina bussar som blir över Stockholm
Skrivet av: homer skrivet 02 februari 2011, 11:04:31 AM
Från Botkyrka och Tyresö kan man ju ana att fjollorna kan flytta till Norrtälje och Från Björknäs Blekingebussarna