Vad är det?
Mejlade nobina i morse och frågade, men eftersom dom inte har lyckat svara på hela dan får man väl anta att dom inte vet själva heller, eller ???
Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 januari 2011, 23:56:03 PM
Arvodistanställning.
Varje arbetspass är en separat anställning, ingen garanterad minimiarbetstid/månad och inget fastställt arbetsåtagande
Tack, där spöade du Nobina med hästlängder !!!!
Ödlund är ett levande uppslagsverk när det gäller bussar o busstrafik.
Visst inte mycket han inte vet.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 januari 2011, 23:56:03 PM
Arvodistanställning.
Varje arbetspass är en separat anställning, ingen garanterad minimiarbetstid/månad och inget fastställt arbetsåtagande
I övriga Sverige allmänt känt som "timanställning" eller hur...
Motsvarar det formuleringen "vid behov av extra arbetskraft" på kontraktet? Då är man ju timtidare, men inte garanterad några arbetstimmar. De kontrakten gäller som mest kalenderåret ut, och måste därför förnyas efter varje nyårsafton. På Nobina är det så iaf, och kanske även på många andra företag.
Då trådskaparen MartinMartin hade frågat Nobina om ämnet antar jag att det är Uppsala län det rör sig om. När det gäller den osäkra UL-trafikens framtid blir det nog nästan enbart dylika timtidsanställningar på alla berörda företag (med undantag av KR:s skolbussar) fram tills att den nya upphandlingen är klar. Först när en vinnare av den stora upphandlingen är utsedd och kan planera sin trafik, kommer detta företag att våga heltidsanställa.
Mja... När du är timanställd så är du ju anställd även när du inte jobbar, vilket vad jag förstår inte är fallet vid en arvodistanställning? Kan väl ha betydelse för exv arbetsförmedling/a-kassa?
Citat från: mushkot skrivet 01 februari 2011, 09:03:52 AM
Mja... När du är timanställd så är du ju anställd även när du inte jobbar, vilket vad jag förstår inte är fallet vid en arvodistanställning? Kan väl ha betydelse för exv arbetsförmedling/a-kassa?
Anställd är man, men helt utan garanti att få körtimmar och därmed lön. Man har ju skrivit på ett kontrakt som gäller kalenderåret ut, så det är inte så att man skriver på ett endagarskontrakt inför varje arbetsdag. ;)
När man fyller i a-kassans papper fyller man i dag för dag hur många timmar man har arbetat på olika dagar. Kan bli 3 timmar på måndagen, 13 timmar på tisdagen och den inga timmar alls resten av veckan.
Jag har själv en gång i tiden haft en Arvodistanställning, den var på heltid men tidsbegränsad till 3 månader.
men det var i början på 80-talet hos SJ.
Citat från: Ersa skrivet 01 februari 2011, 08:55:47 AM
Då trådskaparen MartinMartin hade frågat Nobina om ämnet antar jag att det är Uppsala län det rör sig om. När det gäller den osäkra UL-trafikens framtid blir det nog nästan enbart dylika timtidsanställningar på alla berörda företag (med undantag av KR:s skolbussar) fram tills att den nya upphandlingen är klar. Först när en vinnare av den stora upphandlingen är utsedd och kan planera sin trafik, kommer detta företag att våga heltidsanställa.
Ja, Nobina söker ju 40 tjänster till Uppland nu och det lustiga är att när man googlar avropsanställning så är det bara det som kommer upp så dom måste väl vara ensama i världen att använda det ordet.
Fast jag förstår inte varför man ska krångla till allt.
Dom kan väl skriva i platsannonsen att dom söker folk för behovs/timanställning så vet ju folk vad dom vill ha sagt.
Citat från: Ersa skrivet 01 februari 2011, 08:55:47 AM
Då trådskaparen MartinMartin hade frågat Nobina om ämnet antar jag att det är Uppsala län det rör sig om. När det gäller den osäkra UL-trafikens framtid blir det nog nästan enbart dylika timtidsanställningar på alla berörda företag (med undantag av KR:s skolbussar) fram tills att den nya upphandlingen är klar. Först när en vinnare av den stora upphandlingen är utsedd och kan planera sin trafik, kommer detta företag att våga heltidsanställa.
Men bolagen borde väl kunna anställa förare på fast lista tills dess ´trafiken så att säga tar slut?? Blir ju bra mkt enklare även för bolaget i fråga om man inte har för många på "timmar"
Citat från: MartinMartin skrivet 01 februari 2011, 12:52:22 PM
Ja, Nobina söker ju 40 tjänster till Uppland nu och det lustiga är att när man googlar avropsanställning så är det bara det som kommer upp så dom måste väl vara ensama i världen att använda det ordet.
Fast jag förstår inte varför man ska krångla till allt.
Dom kan väl skriva i platsannonsen att dom söker folk för behovs/timanställning så vet ju folk vad dom vill ha sagt.
I kontraktet står det mig veterligen något i stil med "Vid behov av extra arbetskraft". Det specifika ordet "avropsanställning" har jag aldrig någonsin sett, hört eller läst under mina år på Swebus/Nobina samt Swebus Express, och då har jag ju ändå denna anställning på bägge firmorna.
Citat från: Nobinas platsannons på Arbetsförmedlingen
Varaktighet/Arbetstid
Tillsvidare
Heltid/Deltid
Visstidsanställning, heltid och deltid, samt avropsanställning
Bolag med denna typ av anställningar brukar ju inte sällan bli väldigt sura om man jobbar extra på andra ställen också...
Personligen anser jag att om en arbetsgivare inte erbjuder fullt antal timmar så ska arbetstagaren givetvis kunna fylla på med timmar på annat åkeri.
Jag tror att de flesta normalbegåvade människor håller med mig i detta.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 januari 2011, 23:56:03 PM
Arvodistanställning.
Varje arbetspass är en separat anställning, ingen garanterad minimiarbetstid/månad och inget fastställt arbetsåtagande
Det står faktiskt
avropsanställning i jobbannonsen, i underrubriken "Om tjänsterna" är det ett anat namn på arvodistanställning. se länk
http://www.nobina.com/sv/Sverige/Jobb/Lediga-tjanster/Bussforare/Bussforare-Enkoping-/ (http://www.nobina.com/sv/Sverige/Jobb/Lediga-tjanster/Bussforare/Bussforare-Enkoping-/)
Citat från: Lars skrivet 06 februari 2011, 01:34:17 AM
Det står faktiskt avropsanställning i jobbannonsen, i underrubriken "Om tjänsterna" är det ett anat namn på arvodistanställning. se länk
http://www.nobina.com/sv/Sverige/Jobb/Lediga-tjanster/Bussforare/Bussforare-Enkoping-/ (http://www.nobina.com/sv/Sverige/Jobb/Lediga-tjanster/Bussforare/Bussforare-Enkoping-/)
Jag tror att Nobina har uppfunnit ett eget ord, eftersom om man googlar "avropsanställning" så kommer bara deras annons och den här debatten upp. Kan ju tillägga att dom inte svarat på min fråga ännu efter en hel vecka så tummen ner för Nobinas rekryteringsavdelning.
Citat från: Ersa skrivet 01 februari 2011, 09:36:59 AM
Anställd är man, men helt utan garanti att få körtimmar och därmed lön. Man har ju skrivit på ett kontrakt som gäller kalenderåret ut, så det är inte så att man skriver på ett endagarskontrakt inför varje arbetsdag.
På sätt och vis är det precis det man gör, när man är arvodist. Kom ihåg att en anställning inte förutsätter ett skriftligt avtal. Det skriftliga kontraktet är, när det gäller arvodister, mest ett bevisföremål som arbetsgivaren kan visa upp om du skulle komma och hävda att du har rätt till sjuklön, semester osv.