Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 januari 2011, 17:40:38 PM

Titel: Bussar i Jönköping i september 1990, del 2
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 januari 2011, 17:40:38 PM
Lite fler i den ordning de visade upp sig för kameran.

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8017_.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8018_.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8019_.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8020_.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8021_.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8022_.jpg)
Titel: SV: Bussar i Jönköping i september 1990, del 2
Skrivet av: 1896 skrivet 30 januari 2011, 20:31:34 PM
Tog inte Linjebuss upp några 112:or från JKT till Borlänge -93-94 när man fick akut hjälpa till med skolkörningar istället för AnderssonsTaxi som klantat till det för sig ? Vilka individer var det ?  ???
Titel: SV: Bussar i Jönköping i september 1990, del 2
Skrivet av: 1896 skrivet 30 januari 2011, 21:38:04 PM


(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8020_.jpg)


Hur många Cometer såldes i Sverige ? Verkar ju inte ha varit så många förutom dom som Wasatrafik köpte, vanligast var ju Express utförandet, vad det nu var för skillnad.  :)
Titel: SV: Bussar i Jönköping i september 1990, del 2
Skrivet av: Bingoberra skrivet 30 januari 2011, 22:20:09 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 januari 2011, 17:40:38 PM
Lite fler i den ordning de visade upp sig för kameran.

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8017_.jpg)


Linje 6, det var väl den som gick nuvarande linje 18:s sträckning i de västra delarna?
Har en gammal linjekarta från 91 här på datorn, och ser då att vissa turer fortsatte till Järstorps kyrka istället för Sveahäll? Någon som har en susning om hur många turer om dagen som fortsatte dit?

(Tycker även att vissa turer på nuvarande linje 18 gott kunde förlängas dit, vändplanen finns ju fortfarande kvar och det bor väl förmodligen mer folk där nu än vad det gjorde då, dessutom stannade ju bussen även vid Lalleryd och Jönköpings fältrittklubb).

EDIT: Var visst 8A som gick till Sveahäll/Järstorp vid den tiden (6an gick tidigare), men frågan om turtätheten på Järstorsbiten kvarstår :)

Titel: SV: Bussar i Jönköping i september 1990, del 2
Skrivet av: Jacob skrivet 31 januari 2011, 03:02:18 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 januari 2011, 17:40:38 PM
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8018_.jpg)

Denna var då inte vacker med det stora utrymmet ovanför vindrutan...

Annars uppskattar jag dina bilder från förr väldigt mycket! Alltid roligt att se hur det såg ut innan jag var född, inte minst i hemstaden Uppsala :)

//Jacob
Titel: SV: Bussar i Jönköping i september 1990, del 2
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2011, 08:32:24 AM
Citat från: Jacob Almgren skrivet 31 januari 2011, 03:02:18 AM
Denna var då inte vacker med det stora utrymmet ovanför vindrutan...

Annars uppskattar jag dina bilder från förr väldigt mycket! Alltid roligt att se hur det såg ut innan jag var född, inte minst i hemstaden Uppsala :)

//Jacob

Aabenraa tillverkades i Danmark och de stora linjenumren var något som danska bussbolag ville ha. Fördelen var naturligtvis att man på långt håll kunde sen vilken buss som närmade sig.
Titel: SV: Bussar i Jönköping i september 1990, del 2
Skrivet av: yngrot skrivet 31 januari 2011, 18:56:46 PM
Varierad vagnpark i Jönköping på den tiden..
Titel: SV: Bussar i Jönköping i september 1990, del 2
Skrivet av: Ola Almquist skrivet 01 februari 2011, 01:18:36 AM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 30 januari 2011, 21:38:04 PM

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8020_.jpg)


Hur många Cometer såldes i Sverige ? Verkar ju inte ha varit så många förutom dom som Wasatrafik köpte, vanligast var ju Express utförandet, vad det nu var för skillnad.  :)

Den enda Comet-notering jag har är från Katrineholm där Swebus 0625 och 0670 fanns när jag var där. Den sistnämnda var märkt Comet. Den var dessutom en K113CLB så det kan inte ha berott på årsmodell eller antal axlar.

EDIT: Bussmicke har naturligtvis en bild på den: http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SLT/700/slides/SLT_723_Katrineholms_busstation_920229.html (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SLT/700/slides/SLT_723_Katrineholms_busstation_920229.html)

M.v.h.
Ola
Titel: SV: Bussar i Jönköping i september 1990, del 2
Skrivet av: 1896 skrivet 01 februari 2011, 11:49:16 AM
Wasatrafik hade 2 st enkel axlade Cometer i Rättvik, och 2 st i Leksand, + 3 st boggi i Borlänge, sedan fanns det väl ett antal boggi vagnar i Hälsingland. Enda skillnaden jag kan se till det yttre är dom dubbla blinkersglasen i fronten, på Express utförandet sitter det ju ett enda stort blinkersglas.

Av BM:s bild att dömma har det ju inte med frontrutor och destinationsskylt att göra heller.
Titel: SV: Bussar i Jönköping i september 1990, del 2
Skrivet av: Svemicke skrivet 06 februari 2011, 02:34:42 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 januari 2011, 17:40:38 PM

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8018_.jpg)


Aah... Aabenraa! Denna vackra busskaross! Hur många sådana hade JKT?

Snedställd blinkers fram, annars ser den ut att vara identisk med ML:s. Hade den också delad bakdörr?