Som rubriken lyder, såg den stå på depån utan bakhjul och en del av fronten.
//Jacob
Citat från: Jacob Almgren skrivet 30 januari 2011, 01:06:12 AM
Som rubriken lyder, såg den stå på depån utan bakhjul och en del av fronten.
//Jacob
Skroten nästa får vi hoppas.... den skall tas ur drift om jag inte är helt felinformerad... Nu tar man bort detsom användas går och sedan bogseras den bort...
NEEJ! :'( det känns för tidigt att fasa ut dessa nu! (jag vet att alla inte är i toppskick, men de har blivit Uppsalas symbol under de år de har rullat här.)
//Jacob
Du får köpa en och spara för eftervärlden.
Ja, eller tvinga SSS att ta en ;) nej men om jag hade varit vuxen och haft busskörkort hade jag köpt en fd 260-265 helt klart! Kanske en sån här med :)
//Jacob
Citat från: Jacob Almgren skrivet 30 januari 2011, 20:07:17 PM
NEEJ! :'( det känns för tidigt att fasa ut dessa nu! (jag vet att alla inte är i toppskick, men de har blivit Uppsalas symbol under de år de har rullat här.)
//Jacob
JOOOOOO. Bort med skiten. Tycker synd om oss om dessa har blivit symboler för uppsala.
Obekväma, urusla att köra, lutar så in i bomben så fort man rör ratten. Jag kommer bli glad när alla dessa är borta. ;D
Citat från: Björn Ax skrivet 30 januari 2011, 20:43:44 PM
JOOOOOO. Bort med skiten. Tycker synd om oss om dessa har blivit symboler för uppsala.
Obekväma, urusla att köra, lutar så in i bomben så fort man rör ratten. Jag kommer bli glad när alla dessa är borta. ;D
Ni ger dom ju bara till oss.... >:( ::)
Citat från: Patrik skrivet 30 januari 2011, 20:47:51 PM
Ni ger dom ju bara till oss.... >:( ::)
Bättre er än oss. :P
Ja, inte är det några bussar som kommer saknas inte. De äldre från 170-184 är faktiskt bättre i mitt tycke. I alla fall ur passagerarsypunkt. Låter inte lika mycket och studsar inte fram som de nya. Dem nyare var ju som rullande studsmattor ;D
//Simon
Citat från: Jacob Almgren skrivet 30 januari 2011, 20:34:58 PM
Ja, eller tvinga SSS att ta en ;) nej men om jag hade varit vuxen och haft busskörkort hade jag köpt en fd 260-265 helt klart! Kanske en sån här med :)
Åh nej! Inget monster som dränerar SSS ekonomi, tack!
Ska vi ha Neoplan i föreningen blir det väl till att höja medlemsavgiften för alla... ::)
Citat från: Jacob Almgren skrivet 30 januari 2011, 20:07:17 PM
NEEJ! :'( det känns för tidigt att fasa ut dessa nu! (jag vet att alla inte är i toppskick, men de har blivit Uppsalas symbol under de år de har rullat här.)
//Jacob
Du kan vara lugn... Du kommer att få se vagn 153 i framtiden i trafiken... den står och väntar på ny bakaxel, sedan full fart igen (Tyvärr, den hör hemma någonannatsnas...typ skroten))
Citat från: kimpan skrivet 31 januari 2011, 12:06:53 PM
Du kan vara lugn... Du kommer att få se vagn 153 i framtiden i trafiken... den står och väntar på ny bakaxel, sedan full fart igen (Tyvärr, den hör hemma någonannatsnas...typ skroten))
Skroten är för snällt för dessa vagnar. Ställ dom vid en hög klippa och kör ner dom där eller, ännu bättre, spräng dom. :)
Citat från: Jacob Almgren skrivet 30 januari 2011, 20:07:17 PM
NEEJ! :'( det känns för tidigt att fasa ut dessa nu! (jag vet att alla inte är i toppskick, men de har blivit Uppsalas symbol under de år de har rullat här.)
//Jacob
Du och dina Neoplans! ::) ;) ;D
Kör GUB 153 på biogas?, om dom gör de så skulle GUBs depå fixa om inredningen så skulle den se ut som ny igen. T.ex sätterna om vad det är som är felet, vad är det för problem med Neoplanen?
Citat från: Gabriel 94 skrivet 31 januari 2011, 20:51:37 PM
Kör GUB 153 på biogas?, om dom gör de så skulle GUBs depå fixa om inredningen så skulle den se ut som ny igen. T.ex sätterna om vad det är som är felet, vad är det för problem med Neoplanen?
Den kör på biogas, och står på garageplan och inväntar ny bakaxel som det skrivits tidigare i denna tråd. Agående inredningen kan jag inte se nåt behov av renovering. Visserligen har den några år på nacken men den är hyfsat fräsch och ska dessutom frsvinna om några år.
Citat från: kimpan skrivet 31 januari 2011, 12:06:53 PM
Du kan vara lugn... Du kommer att få se vagn 153 i framtiden i trafiken... den står och väntar på ny bakaxel, sedan full fart igen
Det var skönt att höra :)
//Jacob
Nja, kanske inte skroten, dom kan sälja dom kanske utomlands eller nåt.
Citat från: Gabriel 94 skrivet 31 januari 2011, 20:51:37 PM
Kör GUB 153 på biogas?, om dom gör de så skulle GUBs depå fixa om inredningen så skulle den se ut som ny igen. T.ex sätterna om vad det är som är felet, vad är det för problem med Neoplanen?
Det är mycket fel på neoplan bussarna. Inredning är det dock inget fel på men körglädjen finns inte. Dom är obekväma att köra och är alldeles för plastiga.
Tror mig MAN:en är också plastiga fast dom skjuter som en raket när man gasar. Finns det ingen nyare Neoplan i samma model?
153 är från 1999 och den serien är den nyaste av den "upplagan". Sedan kom det en leverans av Centroliner 2001/2002. En gammal bild på de olika modellerna, då bussen till vänster är från 2001 och den till höger (likadan som 153) från 1999:
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/bussar001.jpg)
Sedan kom en till neoplanleverans 2006 av en ny "upplaga" Centroliner:
http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GUB/300/slides/GUB_391_XPP167_Uppsala_070817.html (http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GUB/300/slides/GUB_391_XPP167_Uppsala_070817.html)
Därefter lade Neoplan ner sin stadsbusstillverkning och GUB köper numer MAN.
//Jacob
Fronten på 371 på bilden här är den fulaste neoplan gjort..
Dom från 2006 är snyggare, liknar som MAN på utsidan och insidan, och dom har samma instrumment panel, fast fronten och fronten ser i likadant.
Citat från: Bussmicke skrivet 01 februari 2011, 10:58:49 AM
Fronten på 371 på bilden här är den fulaste neoplan gjort..
Nja den är snyggare än 153 för att inte tala om rymdmonstren de ser ju hemska ut B-M ..
I mitt tycke är fronten på 153 den finaste Neoplan gjort, då gäller detta även turistbussarna. Dock så är de från 2006 den läckraste, men fortfarande är 153:s front mest stilren. Fronten på 371 kan man ju inte beskylla för att vara den vackratse :-X
//Jacob
Intrumentbrädan på dom senaste Neoplan-bussarna (101-104 o 386-393) är en Tys standard intrumentbräda som man hittar i både MB o MAN fr.n den tiden.
//Niclas
Ok, jag har aldrig åkt dom senaste Citaro, och Neoplan som liknar som MAN på ut sidan, men jag har åkt dom senaste MAN:en.
Citat från: Gabriel 94 skrivet 01 februari 2011, 18:20:02 PM
Ok, jag har aldrig åkt dom senaste Citaro, och Neoplan som liknar som MAN på ut sidan, men jag har åkt dom senaste MAN:en.
När det gäller Neoplan N45-serien så är dom byggda på MAN:s A21, A23 resp A26 chass och kaross. Det enda som skiljer dom är front och bakparti.
Samma är det med Neoplan Tourliner resp. MAN Lions Coach och Neoplan Trendliner resp. MAN Lions Regio.
//Niclas
Citat från: Jacob Almgren skrivet 01 februari 2011, 17:45:33 PM
I mitt tycke är fronten på 153 den finaste Neoplan gjort, då gäller detta även turistbussarna. Dock så är de från 2006 den läckraste, men fortfarande är 153:s front mest stilren. Fronten på 371 kan man ju inte beskylla för att vara den vackratse :-X
//Jacob
Nej usch! Kantigt och fult. Sen känns den väldigt oinspirerad och tråkig. Då känns 370-vagnarna mer givna med mer stilren design. Mycket bättre bussar dessutom. Men det är min åsikt och vi har ju alla olika :)
//Simon
Citat från: Gabriel 94 skrivet 31 januari 2011, 23:01:59 PM
Tror mig MAN:en är också plastiga fast dom skjuter som en raket när man gasar. Finns det ingen nyare Neoplan i samma model?
Skjuter som en raket när man gasar?
Det skulle väl vara 120-124 då. De andra seeeeeeeeeeeeeegar sig fram 8)
Ok då, eran MAN kör på gas, och S-täljes MAN kör på diesel, och en chufför tycker att dom skjuter så bra, det är kanske växellådan som är en Voith med 4 växlar.
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 01 februari 2011, 18:08:13 PM
Intrumentbrädan på dom senaste Neoplan-bussarna (101-104 o 386-393) är en Tys standard intrumentbräda som man hittar i både MB o MAN fr.n den tiden.
//Niclas
Här hittar man denna instrumentbräda på en sprillans ny Setra: http://www.touringcarteam-marcel.fotopic.net/p68903130.html
//Niclas
Liknar som gamla Merca, fast dom la dit varv räknaren.
Citat från: Jacob Almgren skrivet 30 januari 2011, 20:07:17 PM
NEEJ! :'( det känns för tidigt att fasa ut dessa nu! (jag vet att alla inte är i toppskick, men de har blivit Uppsalas symbol under de år de har rullat här.)
//Jacob
Oavsett hur länge de kommer att vara i trafik i Uppsala kommer de aldrig att bli mera symbol för Uppsala än de gamla goda Scania CR/CN112/113 och Volvo B10M med mittmotor och bakplattform! De är odödliga symboler för Uppsala och kommer alltid att vara, Uppsalas svar på Londons Routemaster. Symbolen på busshållplatsskyltarna är ju faktiskt fortfarande en Scana CR112, trots att det var ett bra tag sen de sista fasades ut.
Får nog hålla med Rickbox :)
Minns när man var liten, då vare klass på bussarna :D