http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.938021-bussarna-klarade-inte-biogasen
De första biogasbussarna i Eskilstuna var väl 3540-3549 om jag inte minns fel så det måste väl vara 3495, 3497, 3627, 3629 och 3632 som menas med tanke på antalet? De är ju 1997:or respektive 2001:or till skillnad från 354x som är från 2002.
Citat från: Taunusch skrivet 28 januari 2011, 21:17:42 PM
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.938021-bussarna-klarade-inte-biogasen
De första biogasbussarna i Eskilstuna var väl 3540-3549 om jag inte minns fel så det måste väl vara 3495, 3497, 3627, 3629 och 3632 som menas med tanke på antalet? De är ju 1997:or respektive 2001:or till skillnad från 354x som är från 2002.
Har något hänt med gaskvalitén tro?
Bussarna hat ju rullat ganska skapligt sedan bra länge så nu blir jag fundersam... :-\
Är det inte just det som drabbat även andra städer i Sverige? Att gasbussar av utländska märken som fungerar bra på kontinenten, men sämre här i Sverige pga att gasen är av en annan typ/kvalitet? Och då gnäller alla direkt på tillverkaren...
CNG (eller som det är stavat på Hässleholms stadsbussar, GNC ???) står ju för Compressed Natural Gas. Jag har hört envisa rykten att bussar som är "ställda" för att gå med naturgas inte funkar så bra med biogas. I Göteborg fick de 15 först levererade volvogasbussarna gå tillbaka efter några år och ersättas med dieselbussar, då dessa inte fungerade vidare bra. Den Oudsten-gasbussarna ska vi inte ens tala om... Jag vet dock inte vad för gas som används i Göteborg, blandat? I Kristianstad hade gasbussarna stora problem (iaf 2008), rykterna som gick nämde en blandning av eftersatt underhåll och oren gas? I Hässleholm har man, vad jag vet, inte haft några gasrelaterade problem ännu.
Dock tycker jag att miljönytta med biogas vida överväger nackdelarna, man talar om över 100% mindre miljöpåverkan än diesel då (de naturliga) metangasutsläppen också minskar.
Citat från: Ersa skrivet 29 januari 2011, 10:01:50 AM
Är det inte just det som drabbat även andra städer i Sverige? Att gasbussar av utländska märken som fungerar bra på kontinenten, men sämre här i Sverige pga att gasen är av en annan typ/kvalitet? Och då gnäller alla direkt på tillverkaren...
Stämmer, åtminstone i Jönköping.
Upplever dock att biogasbussarna går bättre nu än vad de gjorde för något år sedan, då var det rent jobbigt att åka med dem p.g.a alla hopp, skutt och "flämtningar" vid växling, start och broms.
Citat från: mushkot skrivet 29 januari 2011, 11:17:12 AM
CNG (eller som det är stavat på Hässleholms stadsbussar, GNC ???) står ju för Compressed Natural Gas. Jag har hört envisa rykten att bussar som är "ställda" för att gå med naturgas inte funkar så bra med biogas. I Göteborg fick de 15 först levererade volvogasbussarna gå tillbaka efter några år och ersättas med dieselbussar, då dessa inte fungerade vidare bra. Den Oudsten-gasbussarna ska vi inte ens tala om... Jag vet dock inte vad för gas som används i Göteborg, blandat? I Kristianstad hade gasbussarna stora problem (iaf 2008), rykterna som gick nämde en blandning av eftersatt underhåll och oren gas? I Hässleholm har man, vad jag vet, inte haft några gasrelaterade problem ännu.
Dock tycker jag att miljönytta med biogas vida överväger nackdelarna, man talar om över 100% mindre miljöpåverkan än diesel då (de naturliga) metangasutsläppen också minskar.
Hur var Den Oudsten-gasbussarna? ???
Citat från: Calle skrivet 29 januari 2011, 14:04:35 PM
Hur var Den Oudsten-gasbussarna? ???
Så fort det var minsta motlut blev man omkörd av pensionärer med rullator...
Citat från: mushkot skrivet 29 januari 2011, 14:35:59 PM
Så fort det var minsta motlut blev man omkörd av pensionärer med rullator...
ATP-mopeder med andra ord..
Det stämmer. Veolia har haft oerhörda problem med dessa bussar. Bussarna kom begagnade till Eskilstuna för något år sedan, då kommunen ville satsa på ytterligare biogasbussar. Energibolaget (Eskilstuna Energi & Miljö) lovade att producera mer gas och alla var glada. Sedan började bussarna rulla och problemen växte och växte. Eftersom energibolaget hävdade att det var biogas som levererades fokuserade Veolia på att det var bussarna som var dåliga. Man har väl bytt de flesta delar i motorn som gick att byta men ändå fungerade de inte. När det för ett par månader sedan "kröp fram" att energibolaget blandade in viss procent naturgas i biogasen förstod man genast varför bussarna inte gick som de skulle då de måste ställas in manuellt efter gaskvaliteten. Eftersom inte energibolaget kan garantera innehållet var valet att försöka bli av med dessa bussar rätt självklart, då de orsakar många stopp och inställda turer i den redan hårt ansträngda stadstrafiken. Bussarna ställs nu åt sidan och ersätts av begagnade dieselbussar tills nya biogasbussar börjar levereras senare i år.
De nyare biogasbussarna i 354X-serien och de nya MAN-ledbussarna påverkas inte av detta då de anpassar sig automatiskt efter gaskvaliteten.
Så nu kommer det att rulla ännu fler "icke gröna" bussar i Eskilstuna tills nya bussar levereras.
Citat från: Taunusch skrivet 28 januari 2011, 21:17:42 PM
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.938021-bussarna-klarade-inte-biogasen
De första biogasbussarna i Eskilstuna var väl 3540-3549 om jag inte minns fel så det måste väl vara 3495, 3497, 3627, 3629 och 3632 som menas med tanke på antalet? De är ju 1997:or respektive 2001:or till skillnad från 354x som är från 2002.
Citat från: jockegrabben skrivet 29 januari 2011, 17:25:08 PM
När det för ett par månader sedan "kröp fram" att energibolaget blandade in viss procent naturgas i biogasen förstod man genast varför bussarna inte gick som de skulle då de måste ställas in manuellt efter gaskvaliteten.
Sedärja, då var min gissning inte långt från verkligheten. :D
Citat från: jockegrabben skrivet 29 januari 2011, 17:25:08 PM
Det stämmer. Veolia har haft oerhörda problem med dessa bussar. Bussarna kom begagnade till Eskilstuna för något år sedan, då kommunen ville satsa på ytterligare biogasbussar. Energibolaget (Eskilstuna Energi & Miljö) lovade att producera mer gas och alla var glada. Sedan började bussarna rulla och problemen växte och växte. Eftersom energibolaget hävdade att det var biogas som levererades fokuserade Veolia på att det var bussarna som var dåliga. Man har väl bytt de flesta delar i motorn som gick att byta men ändå fungerade de inte. När det för ett par månader sedan "kröp fram" att energibolaget blandade in viss procent naturgas i biogasen förstod man genast varför bussarna inte gick som de skulle då de måste ställas in manuellt efter gaskvaliteten. Eftersom inte energibolaget kan garantera innehållet var valet att försöka bli av med dessa bussar rätt självklart, då de orsakar många stopp och inställda turer i den redan hårt ansträngda stadstrafiken. Bussarna ställs nu åt sidan och ersätts av begagnade dieselbussar tills nya biogasbussar börjar levereras senare i år.
Intressant! Hoppas fler instanser runtom landet lär sig något av detta, och inser att det inte bara är att "tanka i något och sen köra" i 10-15 år, utan att det krävs en hel del planering för att gasbussar ska fungera optimalt.
Bussarna 3495 och 3497 har alltid körts på biogas även när dom var i Linköping. Att dessa två nu har tagits ur trafik borde snarare bero på att dom helt enkelt är slut. Bussarna 3627, 3629 och 3632 kördes ju på naturgas både i Göteborg och i Malmö men för att dom skulle klara av biogasen så fick man ju experimentera en hel del med motorerna. Dessa tre bussar har ju ett antal jämnåriga syskon som hamnade i Linköping och jag undrar om man har samma problem där också? eller om dom ens finns kvar i trafik idag?
Citat från: mushkot skrivet 29 januari 2011, 11:17:12 AM
Dock tycker jag att miljönytta med biogas vida överväger nackdelarna, man talar om över 100% mindre miljöpåverkan än diesel då (de naturliga) metangasutsläppen också minskar.
Protest!!
Biogasen kan
orenad göra bättre miljönytta på annat håll och bussarna kan drivas med diesel eller naturgas.
Vid gasreningen kommer även metan ut i atmosfären.
Citat från: BD skrivet 04 februari 2011, 06:26:01 AM
Protest!!
Biogasen kan orenad göra bättre miljönytta på annat håll och bussarna kan drivas med diesel eller naturgas.
Vid gasreningen kommer även metan ut i atmosfären.
Det finns en studie gjord på detta, och jag har inga tvivel över dennas validitet. Vad jag förstår skulle utsläppen av metan bli ännu större ifall biogasen inte skulle produceras alls. Något överaskande (för mig iaf) visade det sig att RME gjorde minst klimatnytta av de alternativa bränslen som fanns i studien...
Just diesel och naturgas (metan) är ju de icke-förnyelsebara bränslen man vill komma ifrån.
Citat från: mushkot skrivet 04 februari 2011, 07:26:55 AM
Det finns en studie gjord på detta, och jag har inga tvivel över dennas validitet. Vad jag förstår skulle utsläppen av metan bli ännu större ifall biogasen inte skulle produceras alls. Något överaskande (för mig iaf) visade det sig att RME gjorde minst klimatnytta av de alternativa bränslen som fanns i studien...
Just diesel och naturgas (metan) är ju de icke-förnyelsebara bränslen man vill komma ifrån.
Det motsäger ju inte att orenad biogas kan finna bättre användning i andra sammanhang.
Som bonus slipper man då att metan spills till atmosfären vid reningen av biogas för fordonsändamål.
Bussar kan då med god total miljönytta fortsätta drivas med dieselolja eller annat bränsle.
Antagligen är hela spektaklet med biogasdrivna bussar endast ett politiskt skådespel för att lura allmänheten.
Orenad biogas kan göra mycket bättre miljönytta i stationära anläggningar.
Citat från: BD skrivet 04 februari 2011, 07:43:52 AM
Det motsäger ju inte att orenad biogas kan finna bättre användning i andra sammanhang.
Som bonus slipper man då att metan spills till atmosfären vid reningen av biogas för fordonsändamål.
Bussar kan då med god total miljönytta fortsätta drivas med dieselolja eller annat bränsle.
Antagligen är hela spektaklet med biogasdrivna bussar endast ett politiskt skådespel för att lura allmänheten.
Orenad biogas kan göra mycket bättre miljönytta i stationära anläggningar.
Jag är ledsen, men jag håller fortfarande inte med dig här. I Sverige har vi förhållandevis ren generering av både el och fjärrvärme, vilket inte kan sägas om drivmedel för gummihjulstrafik. Därför anser jag att biogasen gör sig bäst som drivmedel, då förnyelsebara alternativ än så länge saknas.