För många år sedan diskuterade vi i Malmö om man skulle kunna ha en vänstermittdörr på stadsbussar.
Syftet med idén var att en stombuss skulle stanna vid plattform på "gatusidan" och en matarbuss/stadsdelsbuss skulle vänta innanför plattformen och ge bättre komfort för dem som måste byta från matarbuss/stadsdelsbuss till stombuss.
Då skulle ett byte kunna ske rakt över plattform och ske så smidigt som möjligt och under tak, om sådant finns.
Denna fordonstyp finns ju bl.a. på flygplatser. Finns det några nackdelar med arrangemanget? Ja förutom ett dörrpar mer att underhålla!
Citat från: Stefan K skrivet 27 januari 2011, 18:18:04 PM
För många år sedan diskuterade vi i Malmö om man skulle kunna ha en vänstermittdörr på stadsbussar.
Syftet med idén var att en stombuss skulle stanna vid plattform på "gatusidan" och en matarbuss/stadsdelsbuss skulle vänta innanför plattformen och ge bättre komfort för dem som måste byta från matarbuss/stadsdelsbuss till stombuss.
Då skulle ett byte kunna ske rakt över plattform och ske så smidigt som möjligt och under tak, om sådant finns.
Denna fordonstyp finns ju bl.a. på flygplatser. Finns det några nackdelar med arrangemanget? Ja förutom ett dörrpar mer att underhålla!
Ja, om det är automatisk dörröppning och folk råkar kliva mitt ut i gatan där inget byte till annan buss ska ske annars så lär det kunna ställa till problem, på en flygplats funkar det ju utmärkt då du inte på samma sätt släpper av/på folk där övrig trafik kör.
Citat från: virtual1 skrivet 27 januari 2011, 18:29:04 PM
Ja, om det är automatisk dörröppning och folk råkar kliva mitt ut i gatan där inget byte till annan buss ska ske annars så lär det kunna ställa till problem, på en flygplats funkar det ju utmärkt då du inte på samma sätt släpper av/på folk där övrig trafik kör.
Just den saken är utomordentligt enkel att lösa, det är ju bara att ha separat dörrmanövrering för vänster och höger sida precis som på en spårvagn.
Däremot vet jag inte vad VVFS/TSFS har att säga om bussar med dörrar på båda sidorna.
Skulle väl vara att antalet sittplatser och även barnvagns/rullstolsplatser begränsas. Mittdörren finns ju oftast mitt emot just rullstolsplatsen idag. Ska man då riva bort fler stolar framför mittdörren för att få någon plats där barnvagnar och rullstolar inte står i vägen för avstigande? Och ska även rullstolar kunna lastas i och ur på vänstersidan för att undvika rop om diskriminering? Ska man ha en ramp även till vänsterdörren?
Till slut får vi en 18 meter lång ledvagn med knappt 30 st stolar... ::)
Citat från: Stefan K skrivet 27 januari 2011, 18:18:04 PM
För många år sedan diskuterade vi i Malmö om man skulle kunna ha en vänstermittdörr på stadsbussar.
Syftet med idén var att en stombuss skulle stanna vid plattform på "gatusidan" och en matarbuss/stadsdelsbuss skulle vänta innanför plattformen och ge bättre komfort för dem som måste byta från matarbuss/stadsdelsbuss till stombuss.
Då skulle ett byte kunna ske rakt över plattform och ske så smidigt som möjligt och under tak, om sådant finns.
Denna fordonstyp finns ju bl.a. på flygplatser. Finns det några nackdelar med arrangemanget? Ja förutom ett dörrpar mer att underhålla!
Gäller ju som sagt att föraren öppnar rätt dörr (om det är ovana eller att knapparna sitter dåligt - men på senare år är det ju alltid någon gång per resa som fel dörrar öppnas - men som sagt då får man väl se till att ha knapparna på andra sidan eller något - så att man inte kan ta fel).
Däremot - och det är väl den egentliga invändningen - förutom att det tar sittplatser - att det ofta om viljan finns går att ordna så att mötande buss angör åt andra hållet på en gemensam plattform (även om det innebär en extra sväng runt) - sedan är förstås frågan hur bra det är med mittplattformar. Det gör ju att passagerare ofta får en osäkrare miljö och istället för att kunna gå på vid trottoaren, måste man alltså ta sig ut till en plattform. Ofta finns det ju inte utrymme för det heller i gatumiljön. Egentligen är det också svårt att få ett kortare avstånd än om man går av i dörren längst bak och in i en bakomvarande buss framdörr. Kortare avstånd går ju knappast att få ens med plattform, fördelen med buss på andra sidan är väl dock att man ser bussen redan när man håller på att stiga av (vilket kan uppfattas som positivt av passagerarna).
Citat från: Omnilasse skrivet 28 januari 2011, 08:41:37 AM
Gäller ju som sagt att föraren öppnar rätt dörr (om det är ovana eller att knapparna sitter dåligt - men på senare år är det ju alltid någon gång per resa som fel dörrar öppnas - men som sagt då får man väl se till att ha knapparna på andra sidan eller något - så att man inte kan ta fel).
Däremot - och det är väl den egentliga invändningen - förutom att det tar sittplatser - att det ofta om viljan finns går att ordna så att mötande buss angör åt andra hållet på en gemensam plattform (även om det innebär en extra sväng runt) - sedan är förstås frågan hur bra det är med mittplattformar. Det gör ju att passagerare ofta får en osäkrare miljö och istället för att kunna gå på vid trottoaren, måste man alltså ta sig ut till en plattform. Ofta finns det ju inte utrymme för det heller i gatumiljön. Egentligen är det också svårt att få ett kortare avstånd än om man går av i dörren längst bak och in i en bakomvarande buss framdörr. Kortare avstånd går ju knappast att få ens med plattform, fördelen med buss på andra sidan är väl dock att man ser bussen redan när man håller på att stiga av (vilket kan uppfattas som positivt av passagerarna).
Utanför Centralstationen i Malmö tycker jag det fungerar bra med mittplattform. Dörrarna mitt emot varann får man genom att köra "vänstertrafik". Kräver naturligtvis en hel del disciplin när man skall över till höger sida igen men även detta tycker jag man lyckats få till. Systemet verkar också avskräckande på privatbilar som annars inte inser vad märket med en buss på betyder. Eller gör det men kör in ändå: "Jag skulle bara..."
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 januari 2011, 08:52:30 AM
Utanför Centralstationen i Malmö tycker jag det fungerar bra med mittplattform. Dörrarna mitt emot varann får man genom att köra "vänstertrafik". Kräver naturligtvis en hel del disciplin när man skall över till höger sida igen men även detta tycker jag man lyckats få till. Systemet verkar också avskräckande på privatbilar som annars inte inser vad märket med en buss på betyder. Eller gör det men kör in ändå: "Jag skulle bara..."
Man kan väl säga så att mittplattform fungerar bra för trafikanter, endast om biltrafik är förbjuden att köra där och främst då det finns något slags terminal på ena sidan (eller naturligt mål för resenärerna), så att inte "normalresenären" behöver korsa bilvägen) men å andra sidan kan man i regel då lika gärna låta bussarna gå i olika riktning vid plattformen - som vid Malmö Central, där man kan ha in och utfart från bägge hållen. Vid större bussterminaler/busstorg går det förstås också att ordna med bra övergångsställen etc (t.o.m. broar elller undergångar).
Och om man säger så - den extrakostnad det är att göra plattformen tillgänglig att angöra på ett trafiksäkert sätt från bägge håll så att bussarna kan ansluta till plattformen i färdriktningen på bägge sidor av plattformen, borde på sikt bli oänderligt mycket billigare än att installera ett extra dörrpar (som ju dessutom "låser bussarna" till den trafiken). Dessutom - med bara ett dörrpar på en ledbuss - riskerar ju utbytet nästan att ta längre tid, än om passagerana kan nyttja alla ordinarie dörrar för bussbytet.
Enda nackdelen kan ju vara att hållplatslägena blir onaturliga för resenärerna - men å andra sidan - att man ska ha ett resandeutbyte måste ju bygga på att linjerna ändå går åt olika håll - i annat fall verkar det ju inte som en logisk bytespunkt.
Bussar av den typen blir ju även strukturellt svagare, och ömtåligare vid kollisioner, t ex om mötande fordon kör in i vänstersidan. Givetvis kommer de att bli dyrare också, eftersom det antagligen krävs förstärkningar och speciallösningar.
Normalresenären behöver ALLTID korsa bilvägen såvitt inte busslinjen är en enkelriktad slinga, då behöver bara hälften av resenärerna korsa vägen. Hållplats i mittläge eller sidoläge förändrar inte detta.
Citat från: Anders Noren skrivet 28 januari 2011, 14:23:54 PM
Normalresenären behöver ALLTID korsa bilvägen såvitt inte busslinjen är en enkelriktad slinga, då behöver bara hälften av resenärerna korsa vägen. Hållplats i mittläge eller sidoläge förändrar inte detta.
Resenären behöver väl inte korsa någon väg om bussen stannar vid trottoarkanten på höger sida, och även resmålet befinner sig där?
Citat från: Björn Forslund skrivet 28 januari 2011, 15:02:42 PM
Resenären behöver väl inte korsa någon väg om bussen stannar vid trottoarkanten på höger sida, och även resmålet befinner sig där?
Precis så jag menade, det vill säga att målet ligger så man bara behöver passsera bussfilen - vilket i regel kan göras utan att stå och vänta på ljussignaler etc.
Det måste ju också i princip nästan ändå vara en form av slinga för att det ska fungera med vänsterdörr - i annat fall hamnar ju dörren mitt i trafiken - så det var något av en förutsättning. Och det är bara alltså i dessa lägen (som exempelvis Malmö Central) där det är någon vits med att ha mittplattform - i alla andra fall är det ju i princip bättre att ha dubbla hållplatslägen längs trottoaren.
Citat från: Björn Forslund skrivet 28 januari 2011, 15:02:42 PM
Resenären behöver väl inte korsa någon väg om bussen stannar vid trottoarkanten på höger sida, och även resmålet befinner sig där?
Resenären ska väl hem också? Den hållplatsen ligger på andra sidan av gatan. Sidohållplats = korsa hela gatan varannan enkelresa. Mitthållplats: korsa halva gatan varje enkelresa.
Citat från: Anders Noren skrivet 28 januari 2011, 18:47:51 PM
Resenären ska väl hem också? Den hållplatsen ligger på andra sidan av gatan. Sidohållplats = korsa hela gatan varannan enkelresa. Mitthållplats: korsa halva gatan varje enkelresa.
Resenären kanske bara hoppar av för att t ex handla lite på hemvägen, och fortsätter därefter i samma riktning? Det är inte givet att man måste åka åt andra håller om man klivit av vid en hållplats.
Citat från: Björn Forslund skrivet 28 januari 2011, 20:40:27 PM
Resenären kanske bara hoppar av för att t ex handla lite på hemvägen, och fortsätter därefter i samma riktning? Det är inte givet att man måste åka åt andra håller om man klivit av vid en hållplats.
Extremfall går alltid att hitta.
Citat från: Anders Noren skrivet 28 januari 2011, 18:47:51 PM
Resenären ska väl hem också? Den hållplatsen ligger på andra sidan av gatan. Sidohållplats = korsa hela gatan varannan enkelresa. Mitthållplats: korsa halva gatan varje enkelresa.
Fast det gäller ju inte vid en terminal och det måste ju alltså nästan vara något slags terminal där alltså trafiken går in till i bägge riktningarna för att man ska ha plats för den här typen av lösningar och då det kan vara aktuellt. Jämför exvis gamla Norrmalmstorg i Stockholm. Där det funnits (innan Spårväg City) två plattformar för bussarna i af i norrgående riktning. Men inte behövde man på den tiden när bussarna gick via Norrmalmstorg till Djurgården behöva korsa någon bilväg eller för den delen för 2:an fram till sista ombyggnaden., oavsett vilken riktning du skulle , förutsatt att målet till och från resan förstås inte låg på andra sidan Hamngatan (vilket dock endast måste varit aktuellt för en mindre grup resande.
Det är ju nästan bara när man har något slags terminal där bussarna i bägge riktningarna åker in till en slinga som det kan vara intressant att använda vänsterdörr. I annat fall finns knappast utrymmet för detta, eftersom plattformen ofta blir för smal för att få plats om hållplatserna ligger längs vägen i varsin körrriktning.
Lite OT iofs, men Sporveisbussene i Oslo hade en VBK med dubbla mittdörrar som användes för att ta hand om fuskåkare... ;D Väldigt käckt system som dock inte används idag. Och bussen som f n står parkerad på Unibuss Ryengarage, (T-Banans depå), ägs troligtvis av någon privatperson idag.
I Boston vill jag minnas att bussarna hade en mittdörr på vänster sida för angöring vid terminalen i tunneln vid Harvard Square då det blir smidigare m a p bussens färdriktning och tunnelbanans läge. Då skulle avgift avläggas vid avstigandet istället.
http://ktransit.com/transit/NAmerica/useast/boston/etb/photos/bos-etb-harvard-042905-04.jpg