Först så är jag osäker om denna tråd hör hemma i Busstrafik, därmed lägger jag den här istället.
Det är så att i höstas så fick några av Arrivas OmniLinkar här i Märsta en varningsdekal på framdörren med texten "Varning: Utåtgående dörr". Jag trodde då att det var något skämt av nåt slag, men nu har man satt dessa skyltar på samtliga OmniLink, och även vissa CN113 har fått dessa dekaler på framdörrarna. Jag undrar då vad som räknas som utåtgående dörrar? Själv trodde jag att det var sådana som Volvo B9S har som öppnas ut utanför själva karossen, men dörrarna som viker sig in som på Scania räknas tydligen också dit nu? Visserligen sticker dom väl ut några centimeter just när de håller på att öppnas, men är det inte lite slöseri med att sätta upp varningsskyltar för det... Eller är det något av SL's nya påhitt att samtliga bussar måste ha texten? Någon som vet något om detta?
Man hade väl istället kunnat sätta skyltar inne i bussarna med texten "Varning: Nedfallande plastsjok från innertaket" eller "Varning: lösa sittdynor". Dessa skyltar hade gjort mycket mer nytta är de på dörrarna. Kommer vi drabbas av dessa stora dekaler i bak om utsvängande bakparti också? Kommer de även klistra upp varningar på fönsterrutorna om att de är öppningsbara?
Om du köper dig en ny buss och beställer med utåtgående dörr får du samma variant som på B9S och de flesta turistbussar, kryssar du i rutan för inåtgående blir det en som svänger sig in i kupén. Volvo började märka upp de utåtgående dörrarna på 8500 därför att det inträffade en del incidenter med nedslagna passagerare som inte var vana vid att framdörren öppnades utåt. Genom åren har ju inåtgående framdörr varit klart vanligast i linjetrafik. Att man nu klistrar dessa dekaler på "ofarliga" dörrar låter ju inte så lite korkat. Det tar ju udden av den gula varningstexten vars syfte är att påkalla uppmärksamheten till att här är något ovanligt ,pass upp!