Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Wetjo skrivet 21 januari 2011, 08:53:38 AM

Titel: Glesare glesbyggdstrafik i Dalarna???
Skrivet av: Wetjo skrivet 21 januari 2011, 08:53:38 AM
Nu blir det tufft att bo i glesbyggden...

http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article870116.ece

http://www.dalademokraten.se/sida/id/152671/
Titel: SV: Glesare glesbyggdstrafik i Dalarna???
Skrivet av: 1896 skrivet 21 januari 2011, 13:56:19 PM
Ja, jag får inte ihop det där, vill man att folk ska åka dubbelt så mycket buss, då måste man väl sätta in bussar på landsbygden så att dessa människor som bor där kan nyttja kollektivtrafiken, idag är ju den mesta landsbygdstrafiken i Dalarna vikt för skolungdom. Jag menar alltså att man borde satsa på turer även för arbetspendling.  :P
Titel: SV: Glesare glesbyggdstrafik i Dalarna???
Skrivet av: mushkot skrivet 21 januari 2011, 15:53:10 PM
Tyvärr är det väl en följd av avreglering och vinstkrav etc. Det är ju inte lika lönsamt att köra linjer på landsbygden som i stan.. :(
Titel: SV: Glesare glesbyggdstrafik i Dalarna???
Skrivet av: yngrot skrivet 21 januari 2011, 16:52:36 PM
När man hör våra "kära" politiker säga "hela sverige ska leva" då menar de inte hela utan bara typ 08 omr.. ska man ställa vinstkrav på busstrafik ja då lär vi bli många arbetslösa förare..
Titel: SV: Glesare glesbyggdstrafik i Dalarna???
Skrivet av: Omnilasse skrivet 23 januari 2011, 00:13:58 AM
Det är väl knappast vinstkrav eller avreglering som säger att man inte ska köra med tomma bussar. Att ha 8 som gräns för när det är rimligt att köra en tur, är väl ändå fullt rimligt. SL har väl redan idag (även om man inte dragit det till sin spets - en gräns på 10 personer per tur för landsortstrafiken).

Är det sådant litet underlag, går det ju inte heller att öka resandet nämnvärt genom fler turer - det skulle vara ett enormt resursslöseri. Tvärtom kan ju beställningstrafik och taxi vara ett bättre alternativ. Man skulle t.o.m. kunna utöka utbudet och ändå spara en väsentlig summa mot att köra med bussar som lätt kan ha en km kostnad på drygt 30 kronor för trafikhuvudmannen (och ännu mer i ett område där fordonen utnyttjas dåligt). Ur miljöhänseende är det ju inte rimligt heller.   

Detta är också en trend som flera trafikhuvudmän varit inne på under senare år. Och vi kommer nog få se mera av det. Vi får inte heller glömma att verkligheten har förändrats på landsbygden. För 30 år sedan fanns det fortfarande en stor del av befolkningen där som klarade sig utan bil - idag är det ju knappt någon som inte har bil - det är en nödvändighet redan idag om man ska bo på landet och då kan inte bussen finnas där för någon enstaka resa. I sådana fall är det bättre att lägga resurserna på stråk som har en kapacitet och möjlighet att öka resandet. 
Titel: SV: Glesare glesbyggdstrafik i Dalarna???
Skrivet av: Wetjo skrivet 23 januari 2011, 11:32:25 AM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 21 januari 2011, 13:56:19 PM
Ja, jag får inte ihop det där, vill man att folk ska åka dubbelt så mycket buss, då måste man väl sätta in bussar på landsbygden så att dessa människor som bor där kan nyttja kollektivtrafiken, idag är ju den mesta landsbygdstrafiken i Dalarna vikt för skolungdom. Jag menar alltså att man borde satsa på turer även för arbetspendling.  :P

Vad jag förstår skulle man "linjelägga" befintliga skolturer för att alla ska få åka. Det har man till viss del gjort i Falu kommun.
Problemet blir väl att få linjenumrering att "räcka till"...
Titel: SV: Glesare glesbyggdstrafik i Dalarna???
Skrivet av: Trabbi Janne skrivet 23 januari 2011, 14:04:12 PM
Har man gjort någon  undersökning hur folk vill åka i Dalarna då?
Är utbudet rätt i dag? Kan alla arbetspendlare utnyttja bussarna som de kör idag?
Trafiken är ju skolbaserad till stor del idag. Man storsatsar mellan Borlänge och Falun men övrigt då?
Åker man en morgon mellan Borlänge och Djurås så kan du möta mellan 200-300 personbilar (på ca 20minuter)
Dalatrafik vill att vi åker mera kollektivt men hur är lösningen då kan man undra.
>:(
Titel: SV: Glesare glesbyggdstrafik i Dalarna???
Skrivet av: Anders Noren skrivet 23 januari 2011, 14:31:52 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 23 januari 2011, 00:13:58 AM
Detta är också en trend som flera trafikhuvudmän varit inne på under senare år. Och vi kommer nog få se mera av det. Vi får inte heller glömma att verkligheten har förändrats på landsbygden. För 30 år sedan fanns det fortfarande en stor del av befolkningen där som klarade sig utan bil - idag är det ju knappt någon som inte har bil - det är en nödvändighet redan idag om man ska bo på landet och då kan inte bussen finnas där för någon enstaka resa. I sådana fall är det bättre att lägga resurserna på stråk som har en kapacitet och möjlighet att öka resandet. 

Skälet till att man för 30 år sedan klarade sig utan bil var att man tog bussen. Något annat skäl finns inte. Skulle man ta bussen idag skulle man givetvis klara sig lika bra utan bil som för 30 år sedan. Den skillnad som finns är att reallöneutvecklingen har inneburit att folk idag har ungefär 50 % mer pengar att röra sig med. På årsbasis motsvarar det knappt 90 000 kronor (baserat på en genomsnittlig inkomst på 22 000 kr/månad) vilket både räcker till bil (eller en bil till) och till en massa prylar som för 30 år sedan hade framstått som rena lyxkonsumtionen.

Anders
Titel: SV: Glesare glesbyggdstrafik i Dalarna???
Skrivet av: Omnilasse skrivet 23 januari 2011, 15:01:50 PM
Citat från: Trabbi Janne skrivet 23 januari 2011, 14:04:12 PM
Har man gjort någon  undersökning hur folk vill åka i Dalarna då?
Är utbudet rätt i dag? Kan alla arbetspendlare utnyttja bussarna som de kör idag?
Trafiken är ju skolbaserad till stor del idag. Man storsatsar mellan Borlänge och Falun men övrigt då?
Åker man en morgon mellan Borlänge och Djurås så kan du möta mellan 200-300 personbilar (på ca 20minuter)
Dalatrafik vill att vi åker mera kollektivt men hur är lösningen då kan man undra.
>:(
Det gör nog alla trafikhuvudmän till och från. Lösningen är ju att man satsar i de större stråken - det är ju där konkurrensmöjligheten gentemot bilen finns. Problemet är ju att om du ska locka över bilresenärer till kollektivtrafiken, räcker det ju inte med att det finns någon enstaka pendlingstur till per dag. En linje (eller upptagningsområde) måste ju ha en viss kritiskt massa för att det ska kunna vara rimligt att genom utökad trafik skapa tillräckligt utbud. Man måste ju iaf kunna erbjuda timmestafik under högrtafiktid med rimlig beläggning för att kunna skapa en bra kollektivtrafik. Det kräver å andra sidan nog att linjen (stråket) åtminstone har uppemot 100 000 resande per år, eller en potential att uppnå det.
Titel: SV: Glesare glesbyggdstrafik i Dalarna???
Skrivet av: Trabbi Janne skrivet 23 januari 2011, 15:37:46 PM
Dalarna är ju ett glesbygdslän. Någon undersökning bland befolkningen har ej gjorts
man har nog endast gjort någon begränsad undersökning.
Mer än 100.000 resenärer uppnår du nog endast mellan Falun-Borlänge. Man satar även på
tåg här i länet vilket gör att bussen inte får den uppbackningen som behövs.
Tåget stannar ju ofta  inte där folk bor tyvärr. Man kör snabbussar och stannar vid järnvägs-
stationer där det går ett tåg samtidigt.
Inom en kommun så bestämmer de vad man behöver för trafik och betalar för det. Kommunöverskridande trafiken bekostas av landstinget. Landstinget vill heller inte bekosta
trafik till turistorten har man sagt , men tydligen gäller det ej Sälen området som man storsatsar
på direktbussar till och från Borlänge.
Titel: SV: Glesare glesbyggdstrafik i Dalarna???
Skrivet av: Omnilasse skrivet 23 januari 2011, 23:58:45 PM
Citat från: Trabbi Janne skrivet 23 januari 2011, 15:37:46 PM
Dalarna är ju ett glesbygdslän. Någon undersökning bland befolkningen har ej gjorts
man har nog endast gjort någon begränsad undersökning.
Mer än 100.000 resenärer uppnår du nog endast mellan Falun-Borlänge. Man satar även på
tåg här i länet vilket gör att bussen inte får den uppbackningen som behövs.
Tåget stannar ju ofta  inte där folk bor tyvärr. Man kör snabbussar och stannar vid järnvägs-
stationer där det går ett tåg samtidigt.
Inom en kommun så bestämmer de vad man behöver för trafik och betalar för det. Kommunöverskridande trafiken bekostas av landstinget. Landstinget vill heller inte bekosta
trafik till turistorten har man sagt , men tydligen gäller det ej Sälen området som man storsatsar
på direktbussar till och från Borlänge.
Det är inte så många områden, men lite fler är det ändå som når upp till 100 000. 253 hade för några år sedan 465 000 resande/år som jämförelse. Nu var detta bara ett exempel. Det viktiga är ju att det finns tillräcklig många boende, för att kunna ha en attraktiv turtäthet om man bestämmer sig för att satsa och det har iaf funnits en handfull busslinjer som nått till det dubbla i Dalarna tidigare och att döma av turtätheten. Översatt kan man säga att om det är ren landsbyggd, måste man nog åtminstone ha ett upptagningsområde för linjen med mer än 1000 boende. Helst fler förstås.

Fast de flesta bor väl ändå i närheten av järnvägsstationerna? Men visst blir dessa "snabbussar" ett problem för dem som bor på rena landet. Där kan ju dock kommunerna - om man vill - ha busstrafik som ansluter till länstrafiken. Allt detta blir ju ännu lättare när "monopolet" försvinner.