Keolis Sverige tar i vår och sommar emot nyleveranser av 433 nya bussar runt om i Sverige. Bussarna har ett värde av 1,3 miljarder kronor.
Läs mer här:
http://www.busstidningen.se/2011/01/20/433-nya-bussar-till-keolis-sverige/
Någon som hört vad det blir för märke på bussarna till Odensbacken?
Åtminstone 105 av dessa ska till SL-områdena Söderort, Botkyrka och Nacka enligt tidigare tråd här på Snacket:
18 MAN led
15 MAN boggie (13,7m)
33 Scania boggie (14,8m)
6 Scania led
22 Volvo boggie (14,5m)
11 Volvo boggie (13,7m)
Ett sextiotal av dem går till Jönköping om jag inte är helt ute och cyklar.
Citat från: IntresseTrafik skrivet 20 januari 2011, 16:26:38 PM
Någon som hört vad det blir för märke på bussarna till Odensbacken?
Inte bara hört...
Så här ser beställningen ut (med viss reservation för inventarienumren):
5 Nordbus Iveco Mini 9,5 Maj/Juni 2011 Odensbacken 3229 - 3233 RME Skolbuss
9 Volvo B12BLE Boggie 14,5 Maj/Juni 2011 Odensbacken 3288 - 3296 RME
/Ted
Citat från: Bingoberra skrivet 20 januari 2011, 18:21:26 PM
Ett sextiotal av dem går till Jönköping om jag inte är helt ute och cyklar.
Dags att avslöja detaljerna (med viss reservation för inventarienumren). Bussmickes önskan lär dock inte gå i uppfyllelse.
18 Scania CKUB Boggie 13,7 2011 Jönköping 1506 - 1523 RME
14 MAN A78 Normal LE 2011 Jönköping 1427 - 1440 RME
30 MAN A23 Led LG 2011 Jönköping 1533 - 1562 Biogas City
/Ted
Men var det inte tal om att Odensbacken. Skulle ha några normalgolvare boggie eller ledvagnar med rullstolslift!?? ??? Eller behåller de en del av de gamla bussarna?
Citat från: bisquit skrivet 20 januari 2011, 18:39:33 PM
Men var det inte tal om att Odensbacken. Skulle ha några normalgolvare boggie eller ledvagnar med rullstolslift!?? ??? Eller behåller de en del av de gamla bussarna?
Om vi antar att antalet bussar inte förändras, återstår 11 bussar som inte byts ut.
/Ted
De som placeras i Nacka/Värmdö till hösten är följande 122 bussar:
Antal Fabrikat Typ Bränsle Standard |
5 Scania Boggie 14,8 m RME Regional |
10 Scania Led 18,0 m RME Regional |
10 Volvo Boggie 13,7 m RME Regional |
28 MAN Led 18,7 m Biogas Regional |
69 Scania Boggie 14,8 m Etanol Regional |
Citat från: Fredde_J skrivet 20 januari 2011, 19:06:06 PM
De som placeras i Nacka/Värmdö till hösten är följande 122 bussar:
Antal Fabrikat Typ Bränsle Standard |
5 Scania Boggie 14,8 m RME Regional |
10 Scania Led 18,0 m RME Regional |
10 Volvo Boggie 13,7 m RME Regional |
28 MAN Led 18,7 m Biogas Regional |
69 Scania Boggie 14,8 m Etanol Regional |
Oj det lät mycket! Ska hela vagnparken bytas ut? Hur många bussar har trafikområdet Nacka/Värmdö?
Citat från: Fredrik Klint skrivet 20 januari 2011, 19:26:39 PM
Oj det lät mycket! Ska hela vagnparken bytas ut? Hur många bussar har trafikområdet Nacka/Värmdö?
Minns ej exakt men det är runt 180-190 st. De man tar över från Nobina är de sk "trängselvagnarna" som är 30 röda och 29 blå B9S. (med res. av räknefel)
Håller med, ganska många Scania boggi det blir samman lagt 84 Scania bussar det låter mycket. Och så ska dom också beställa Etanol, biogas och RME pumpar.
Citat från: Ted S skrivet 20 januari 2011, 18:27:40 PM
Dags att avslöja detaljerna (med viss reservation för inventarienumren). Bussmickes önskan lär dock inte gå i uppfyllelse.
18 Scania CKUB Boggie 13,7 2011 Jönköping 1506 - 1523 RME
14 MAN A78 Normal LE 2011 Jönköping 1427 - 1440 RME
30 MAN A23 Led LG 2011 Jönköping 1533 - 1562 Biogas City
/Ted
Tycker det är rätt bra om de inte får nummer i 7XXX-serien nu med tanke på att det är så många i Sthlmsområdet som har det, roligt att man fyller upp i 14xx och 15xx-serien - mer logik i att låga nummer är söderöver! Dock kan man undra vad som hänt med 1401-1426 då, för de numrena borde knappast ligga o skräpa i nån inventariedatabas längre.
Citat från: Fredde_J skrivet 20 januari 2011, 19:33:35 PM
Minns ej exakt men det är runt 180-190 st. De man tar över från Nobina är de sk "trängselvagnarna" som är 30 röda och 29 blå B9S. (med res. av räknefel)
Enligt Peter Errets sida så har Nobina 208 bussar i Nacka och Värmdö.
Här är listan http://erret.se/Bussar/Fordonsforteckning.htm (http://erret.se/Bussar/Fordonsforteckning.htm)
Citat från: Camilla skrivet 20 januari 2011, 21:35:04 PM
Enligt Peter Errets sida så har Nobina 208 bussar i Nacka och Värmdö.
Här är listan http://erret.se/Bussar/Fordonsforteckning.htm (http://erret.se/Bussar/Fordonsforteckning.htm)
Fast enligt hans lista så är det bara 18 som är "på utmarsch"...
Fast om de nu skulle byta ut alla vagnar så är det ju oerhört tråkigt att de behåller de sämsta... >:(
Citat från: calken skrivet 20 januari 2011, 21:38:19 PM
Fast enligt hans lista så är det bara 18 som är "på "...
Fast om de nu skulle byta ut alla vagnar så är det ju oerhört tråkigt att de behåller de sämsta... >:(
Var står det att det är 18 på utmarsch?
Citat från: Camilla skrivet 20 januari 2011, 21:45:26 PM
Var står det att det är 18 på utmarsch?
Nionen kolummnen...
Citat från: calken skrivet 20 januari 2011, 21:48:01 PM
Nionen kolummnen...
Menar klolummen för kometerer så är det ju bussar som är flyttade mellan olika sl depåer under Swebus/Nobinas tid
Citat från: virtual1 skrivet 20 januari 2011, 21:17:45 PM
Tycker det är rätt bra om de inte får nummer i 7XXX-serien nu med tanke på att det är så många i Sthlmsområdet som har det, roligt att man fyller upp i 14xx och 15xx-serien - mer logik i att låga nummer är söderöver! Dock kan man undra vad som hänt med 1401-1426 då, för de numrena borde knappast ligga o skräpa i nån inventariedatabas längre.
1401-26 torde vara reserverade för övertagna dieselbussar 12 m från Arriva (6480-84 + 6751-70).
/Ted
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 januari 2011, 15:43:52 PM
En stor del av dessa bussar (till SL området) lär nog vara beställda och finansierade av Landstinget
Ja, men rätt många är ändå RME, och enligt den tidigare planen för avsedda trafikområden skulle inte SL finansiera dessa. Utan endast biogas och etanol. Sedan - såsom upplägget var tänkt iaf, så sker ändå beställningen av Keolis - som sedan överlåter beställningen på SL och leasinggivaren, och därefter hyrs de genom SL finans till Keolis. Krångligt - javisst, men rätt smart lösning egentligen.
Citat från: Gabriel 94 skrivet 20 januari 2011, 19:42:15 PM
Håller med, ganska många Scania boggi det blir samman lagt 84 Scania bussar det låter mycket. Och så ska dom också beställa Etanol, biogas och RME pumpar.
Skall väl placeras 7-10 RME boggie på Rävekärr nu till sommaren för Härryda trafiken som skall startas i juni
Vet inte exakt antal dock kanske nån annan vet?
Rikard.
Citat från: Rikard skrivet 20 januari 2011, 23:21:48 PM
Skall väl placeras 7-10 RME boggie på Rävekärr nu till sommaren för Härryda trafiken som skall startas i juni
Vet inte exakt antal dock kanske nån annan vet?
Rikard.
Här är Härrydas del av kakan:
8 Scania CKUB Boggie 14,6 Maj/Juni 2011 Härryda 2643 - 2650 RME Regional
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 20 januari 2011, 18:27:40 PM
Dags att avslöja detaljerna (med viss reservation för inventarienumren). Bussmickes önskan lär dock inte gå i uppfyllelse.
18 Scania CKUB Boggie 13,7 2011 Jönköping 1506 - 1523 RME
14 MAN A78 Normal LE 2011 Jönköping 1427 - 1440 RME
30 MAN A23 Led LG 2011 Jönköping 1533 - 1562 Biogas City
/Ted
1500-1505 borde då vara dagens ARRIVA 6745-6750. 1524-1532 kan vara ARRIVa MAN A21 6641-6649
Skulle den nya entreprenören inte överta hela den befintliga vagnparken? Eller har jag fel för mig. Om så är korrekt finns det ju ett antal övertagliga Omni-led och gamla Säffle 2000NL danksar att sprida i övrig verksamhet.
Citat från: Fredde_J skrivet 20 januari 2011, 19:06:06 PM
De som placeras i Nacka/Värmdö till hösten är följande 122 bussar:
Antal Fabrikat Typ Bränsle Standard |
5 Scania Boggie 14,8 m RME Regional |
10 Scania Led 18,0 m RME Regional |
10 Volvo Boggie 13,7 m RME Regional |
28 MAN Led 18,7 m Biogas Regional |
69 Scania Boggie 14,8 m Etanol Regional |
Varför 10 volvo-bussar? Har inte scania eller MAN motsvarande modell? Ska de ersätta dagens MAN-kortvagnar?
Citat från: Ted S skrivet 20 januari 2011, 18:27:40 PM
Dags att avslöja detaljerna (med viss reservation för inventarienumren). Bussmickes önskan lär dock inte gå i uppfyllelse.
18 Scania CKUB Boggie 13,7 2011 Jönköping 1506 - 1523 RME
14 MAN A78 Normal LE 2011 Jönköping 1427 - 1440 RME
30 MAN A23 Led LG 2011 Jönköping 1533 - 1562 Biogas City
/Ted
Hmmm, nu är ni inne och tassar på Trosa och Flens gamla serier. ;)
15xx var Flens Scaniaserie och 14xx var Trosas Volvoserie som aldrig användes.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 januari 2011, 22:28:21 PM
Jasså är det spikat det?
Talade med en företrädare i landstinget tidigare och då var det på tal att alla nyanskaffningar skulle finansieras av SL, delvis ett önskemål från vissa operatörer och SL ser ju det hela som mer kostnadseffektivt då räntor o liknande blir lägre i de flesta fall jmf med om operatören sköter finansierings själva, dessutom behåller SL en hårdare kontroll på vilka fordon som kommer till användning och kan styra inköpen till ett fåtal standardmodeller
Styrelsebesluten som tagits il SL gäller bara miljöbussar, i förfrågningsunderlaget till Nacka/värmdö och H/B/S står det uttryckligen att det inte gäller RME - den punkten är på gränsen om den kan justeras under upphandlingens gång. Där står också att det är trafikutövaren som står för beställningen (och alltså väljer modell). Den sista punkten kan dock förstås ha ändrats eftersom den bara beskiver en tänkt lösning - möjligen är väl att man kommer överens om något samarbete där - utövaren väljer busstyp, medan SL kanske är med i diskussionerna om leverantör.
Vad blir det för fordon i Östergötland ?, 8 st ? till Finspång och 4 till Norrköping.
Citat från: Turbo skrivet 21 januari 2011, 20:36:14 PM
Vad blir det för fordon i Östergötland ?, 8 st ? till Finspång och 4 till Norrköping.
Svar direkt (med sedvanlig reservation för inventarienumren)!
5 CoMan Fiat Mini Maj 2011 Norrköping 2923 - 2927 ? RME
9 Scania CKUB Boggie 14,6 Maj 2011 Finspång 2301 - 2309 RME OptiCruise
/Ted
En sak som slog mig nu ikväll... Hur många av dessa till SL-området får full-AC?
Citat från: Fredde_J skrivet 21 januari 2011, 21:33:05 PM
En sak som slog mig nu ikväll... Hur många av dessa till SL-området får full-AC?
Alla med regionalstandard. Redovisade tidigare i minst två trådar.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 21 januari 2011, 07:28:27 AM
Här är Härrydas del av kakan:
8 Scania CKUB Boggie 14,6 Maj/Juni 2011 Härryda 2643 - 2650 RME Regional
/Ted
Är dessa OmniLink eller något annat?
Citat från: Ted S skrivet 21 januari 2011, 22:10:09 PM
Alla med regionalstandard. Redovisade tidigare i minst två trådar.
/Ted
Okej, tack för svaret. Det har jag missat...
Citat från: Ted S skrivet 21 januari 2011, 20:46:15 PM
9 Scania CKUB Boggie 14,6 Maj 2011 Finspång 2301 - 2309 RME OptiCruise
/Ted
Underbart, jag får äntligen min 2305........ Men detta Ted är ju Strängnäs serie... ;)
Citat från: Mats B skrivet 21 januari 2011, 22:28:26 PM
Är dessa OmniLink eller något annat?
Har svårt att tro något annat.
Har hört att Frihamnen ska få 9 nya MAN biogas ledvagnar runt midsommar. Stämmer det?
Citat från: Jim skrivet 27 januari 2011, 15:45:37 PM
Har hört att Frihamnen ska få 9 nya MAN biogas ledvagnar runt midsommar. Stämmer det?
Visst stämmer det, samt 13 kortare och rödare:
13 MAN A21 Normal Maj/Juni 2011 Frihamnen 7479 - 7491 Biogas City
9 MAN A23 Led Maj/Juni 2011 Frihamnen 7031 - 7039 Biogas City FullAC
De mest slitna blå OmniCityna utrangeras.
/Ted
Citat från: Jim skrivet 27 januari 2011, 15:45:37 PM
Har hört att Frihamnen ska få 9 nya MAN biogas ledvagnar runt midsommar. Stämmer det?
Härligt! Mer MAN år folket! :)
Härligt att de risigaste omnicitylederna försvinner - då kan jag sova gott! :P
Citat från: Andreas91 skrivet 27 januari 2011, 17:41:43 PM
Härligt att de risigaste omnicitylederna försvinner - då kan jag sova gott! :P
Instämmer!
Citat från: Ted S skrivet 27 januari 2011, 15:58:46 PM
Visst stämmer det, samt 13 kortare och rödare:
13 MAN A21 Normal Maj/Juni 2011 Frihamnen 7479 - 7491 Biogas City
9 MAN A23 Led Maj/Juni 2011 Frihamnen 7031 - 7039 Biogas City FullAC
De mest slitna blå OmniCityna utrangeras.
/Ted
Skönt att man äntligen skippat det här idiotiska med att varje ny leverans till Sthlmsområdet måste börja med ny slutsiffra på 1 på inventarienumret...
Citat från: Bussmicke skrivet 22 januari 2011, 10:05:45 AM
Underbart, jag får äntligen min 2305........ Men detta Ted är ju Strängnäs serie... ;)
Varför vill du just ha en 2305???? - har det ens funnits nån 2303 eller 2304? =)
Citat från: virtual1 skrivet 27 januari 2011, 18:24:47 PM
Varför vill du just ha en 2305???? - har det ens funnits nån 2303 eller 2304? =)
Kolla BMs telefonnummer...
Ska MAN ledarna gå till 1 och 4? Hur kommer dörrställningen se ut, som Jönköpings nya MAN?
Citat från: calken skrivet 27 januari 2011, 17:05:30 PM
Härligt! Mer MAN år folket! :)
Finns det inte tillräckligt av tyskt?
Citat från: Bussmicke skrivet 27 januari 2011, 22:19:30 PM
Finns det inte tillräckligt av tyskt?
Jo, Södertälje, Kallhäll, Söderhallen, Björknes nån annan plats som har tyskt.
Citat från: Bussmicke skrivet 27 januari 2011, 22:19:30 PM
Finns det inte tillräckligt av tyskt?
Nä, snarare att där är otillräckligt... mera tyskt åt folket. ;)
En sak man kan undra över i sammanhanget är dock vad som avgör nationaliteten på en produkt, är det landet där huvudägaren finns eller landet där den skruvas ihop?
Citat från: Nico skrivet 28 januari 2011, 15:22:09 PM
Nä, snarare att det är otillräckligt... ;)
En sak man kan undra över i sammanhanget är dock vad som avgör nationaliteten på en produkt, är det landet där huvudägaren finns eller landet där den skruvas ihop?
Det kanske räcker med vilken uppfattning "gemene man" traditionellt har:
Scania = svensk
MAN = tysk
Solaris = polsk
oavsett var fabrikerna numera ligger.
Och IKEA är såklart lika svenskt som köttbullarna och knäckebrödet!/Ted
Touché! ;)
:D
Citat från: Nico skrivet 28 januari 2011, 15:22:09 PM
Nä, snarare att där är otillräckligt... mera tyskt åt folket. ;)
En sak man kan undra över i sammanhanget är dock vad som avgör nationaliteten på en produkt, är det landet där huvudägaren finns eller landet där den skruvas ihop?
Ett företag borde betraktas ha den nationalitet som motsvaras av det land där huvudkontoret är placerat, oavsett var ägaren bor.
För övrigt skulle jag gärna se att de gamla Scaniahäckarna ersattes av nya från samma tillverkare. Tycker de är trevligare än "plastmännen", men det är väl en smaksak antar jag. Dessutom har de ju rätt antal dörröppningar ;D (jo jag vet att det är en specfråga, det är kanske någon som aldrig åker buss i centrala Stockholm som står för specandet...).
Om vagnparken i Odensbacken byts ut, vad kommer då att hända med nuvarande bussar där? Vilka är mest troliga att försvinna?
Citat från: Marcus Li skrivet 21 januari 2011, 09:01:39 AM
Varför 10 volvo-bussar? Har inte scania eller MAN motsvarande modell? Ska de ersätta dagens MAN-kortvagnar?
kan vara så enkelt att volvo va den som kunde leverear till ett visst datum av den typen
Vad blir det för fordon i Finspång åt AB Östgötatrafiken ??
Citat från: Turbo skrivet 27 april 2011, 21:52:17 PM
Vad blir det för fordon i Finspång åt AB Östgötatrafiken ??
Keolis har skaffat:
9 Scania CKUB Boggie 14,6 Maj 2011 Finspång 2301 - 2309 RME OptiCruise
/Ted
Länge lefve Finspång
Citat från: Bussmicke skrivet 28 april 2011, 00:47:30 AM
Länge lefve Finspång
Micke du kommer väl att vara på plats redan första trafikdagen?
Nej det kommer jag inte, får blir när skolorna är igång tror jag.
Citat från: Ted S skrivet 27 januari 2011, 15:58:46 PM
Visst stämmer det, samt 13 kortare och rödare:
13 MAN A21 Normal Maj/Juni 2011 Frihamnen 7479 - 7491 Biogas City
9 MAN A23 Led Maj/Juni 2011 Frihamnen 7031 - 7039 Biogas City FullAC
De mest slitna blå OmniCityna utrangeras.
/Ted
Jag gissar att ett motsvarande antal (13) Maxci-bussar kommer att slopas från innerstadsgaragen i samband med detta. Eller så flyttar kanske Omnilink-vagnarna 4751-60 från Frihamnen ut till förorterna.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 29 april 2011, 20:38:08 PM
Jag gissar att ett motsvarande antal (13) Maxci-bussar kommer att slopas från innerstadsgaragen i samband med detta. Eller så flyttar kanske Omnilink-vagnarna 4751-60 från Frihamnen ut till förorterna.
Som jag har förstått det så är det OmniCity som ryker. Inte mig emot så att säga...
Citat från: calken skrivet 29 april 2011, 21:06:50 PM
Som jag har förstått det så är det OmniCity som ryker. Inte mig emot så att säga...
Intressant! De korta Omnicity-bussarna (5168-5181) är ju yngre än Maxci-bussarna.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 29 april 2011, 21:13:11 PM
Intressant! De korta Omnicity-bussarna (5168-5181) är ju yngre än Maxci-bussarna.
Det blandas nog ihop? De kommande MAN ledvagnarna ersätter TROLIGEN de risigaste 53-vagnarna (OmniCity led).
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 29 april 2011, 20:38:08 PM
Jag gissar att ett motsvarande antal (13) Maxci-bussar kommer att slopas från innerstadsgaragen i samband med detta. Eller så flyttar kanske Omnilink-vagnarna 4751-60 från Frihamnen ut till förorterna.
Det blir mkt riktigt i första hand Maxci som rangeras ut, några är tyvärr redan överåriga. MAN-leveransen ligger f.ö. ca en månad sen.
OmniLinkarna blir vid sin läst.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 29 april 2011, 22:13:55 PM
Det blir mkt riktigt i första hand Maxci som rangeras ut, /Ted
Jag står redo med partygrillen..
Hej!
När det gäller kortvagnar i Nacka/Värmdö har jag hört av person från Keolis att det beräknas räcka med 5 st. kortvagnar och det blir begagnade Scanior det rör sig om som redan finns i andra trafikområden.
Så då får man med stor sannolikhet räkna med Scania kortvagn på 462 mellan Kolvik och Ramsdalen t.ex. framöver, men de är nog i alla fall bättre än nuvarande MAN-vagnar får man hoppas :).
Undrar om det blir gul eller grön displaytext på de nya bussarna? Den gula färgen verkar ta över mer och mer nu vid nyleverenser av bussar.
En helt annan sak som jag funderar på, är varför det bara rör sig om 10 nyinköpta Volvo-boggie, enligt rykten inom Nobina så skall dessa 10 vagnar stationeras i Ramsmora.
Om Älvsby får bli kvar, undrar om det blir en blandning av olika fabrikat på det garaget eller om man koncentrerar sig på en bussmodell. Det återstår att se :)
Citat från: Ted S skrivet 29 april 2011, 22:13:55 PM
Det blir mkt riktigt i första hand Maxci som rangeras ut, några är tyvärr redan överåriga. MAN-leveransen ligger f.ö. ca en månad sen.
OmniLinkarna blir vid sin läst.
/Ted
Tack för uppgiften, Ted.
Citat från: at1981 skrivet 30 april 2011, 06:37:09 AM
Hej!
När det gäller kortvagnar i Nacka/Värmdö har jag hört av person från Keolis att det beräknas räcka med 5 st. kortvagnar och det blir begagnade Scanior det rör sig om som redan finns i andra trafikområden.
Så då får man med stor sannolikhet räkna med Scania kortvagn på 462 mellan Kolvik och Ramsdalen t.ex. framöver, men de är nog i alla fall bättre än nuvarande MAN-vagnar får man hoppas :).
Undrar om det blir gul eller grön displaytext på de nya bussarna? Den gula färgen verkar ta över mer och mer nu vid nyleverenser av bussar.
En helt annan sak som jag funderar på, är varför det bara rör sig om 10 nyinköpta Volvo-boggie, enligt rykten inom Nobina så skall dessa 10 vagnar stationeras i Ramsmora.
Om Älvsby får bli kvar, undrar om det blir en blandning av olika fabrikat på det garaget eller om man koncentrerar sig på en bussmodell. Det återstår att se :)
Älvsby räknar man tydligen med kunna ha kvar nu men det är tydligen inte helt klart. Vet inte varför man skulle ha Volvo-boggie i Ramsmora. Den kortare längden gör nog troligare att de är tänkta för 71:an - och då har man dem nog inte placerade i Ramsmora - man vill nog kunna utnyttja bussarna även till andra linjer vid Slussen och då är det bättre med 14,8. Man behöver också uppfylla SL:s krav på antal sittplatser för 433/434 under dimensionerad tid och det gör man inte med 13,7-metersmodellen. De 5 Scaniorna är nog tänkta för att kunna stå på något av satelituppställningarna för att inte även behöva ha etanolpump - så troligen att man då har dem i sådana fall i Ramsmora (eller ännu troligare kanske i Älvsby). Nu när det är lågentrékrav på alla linjer - kan man nog tänka sig att det blir betydligt fler B9S ut till Stavsnäs också. Men omlopp och annat verkar inte vara planerat än, så man får nog vänta till dess för att veta säkert hur det blir.
Citat från: Omnilasse skrivet 30 april 2011, 09:59:36 AM
Älvsby räknar man tydligen med kunna ha kvar nu men det är tydligen inte helt klart. Vet inte varför man skulle ha Volvo-boggie i Ramsmora. Den kortare längden gör nog troligare att de är tänkta för 71:an
Hejsan!Det vore ju trevligt med lite regionalt inne i Stockholms innerstad.
Ang. linje 71 har jag hört lite att det är Söderhallen som ska ta över den linjen, men huruvida det stämmer eller inte vet jag ej.
Om Älvsby blir kvar och vi får dessa 10 Volvo-boggie så blir inte jag ledsen i alla fall :)
Citat från: at1981 skrivet 30 april 2011, 20:09:26 PM
Hejsan!
Det vore ju trevligt med lite regionalt inne i Stockholms innerstad.
Ang. linje 71 har jag hört lite att det är Söderhallen som ska ta över den linjen, men huruvida det stämmer eller inte vet jag ej.
Okej, det var mer än jag visste -men det låter ju inte helt fel om Söderhallen tar över - frågan är bara hur de får plats med ytterligare en linje (kommer bli rätt trångt i innerstadshallarna några år framåt med rivningen av söderhallen etc. och om man har tillräckligt med boggibussar (SL har ju krav att de ska gå på 76:an i huvudsak de som finns nu)
Nåväl, tror i vart fall inte att man kommer lägga alla bussarna av en viss typ på ett ställe (iaf inte av sateliterna). Bäst ekonomi får man i trafikupplägget om man kan fördela dem så att de inte behöver trafikera Slussen under dimensionerande tid (förutom någon möjligen på 403 och 409). 433-434 är sämre eftersom det där är mer varierande trafikunderlag och man nog därför behöver ha lite marginal i bussen (kommer nog ändå bli rätt trångt på vissa tider då man ju kört med normalgolvade leedbussar rätt mycket) Ingarölinjerna skulle ju vara bra övrig tid - men fungerar inte heller där i maxtimmen -kan ju dock lösas lätt med omlop på 467, 424, 426 och 46x-linjerna under denna tid utan för många onödiga tomkörningar.
Citat från: Bussmicke skrivet 29 april 2011, 23:53:17 PM
Jag står redo med partygrillen..
Aja baja B-M du lär bli rätt ensam ... :P
Vad blir det för fordon i Finspång, Norrköping åt AB Östgötatrafiken?
Citat från: Turbo skrivet 05 maj 2011, 19:21:22 PM
Vad blir det för fordon i Finspång, Norrköping åt AB Östgötatrafiken?
Finspång (repris):
Scania CKUB Boggi 14,6 Finspång 2301 - 2309 RME OptiCruise
Norrköping:
CoMan Fiat Mini Norrköping 2923 - 2927 RME
/Ted
En af de nye busser kan ses på linket. : http://www.phototrans.eu/14,487266,0,Scania_CK310UB_6x2_LB_.html
Citat från: Ted S skrivet 21 januari 2011, 20:46:15 PM
Svar direkt (med sedvanlig reservation för inventarienumren)!
5 CoMan Fiat Mini Maj 2011 Norrköping 2923 - 2927 ? RME
9 Scania CKUB Boggie 14,6 Maj 2011 Finspång 2301 - 2309 RME OptiCruise
/Ted
Nu har iallafall 4 (vad jag vet) bussar anlänt till finspång
Några har anlänt till Mölndal för Härryda... eldriven solskydd
Citat från: Beffi skrivet 16 juni 2011, 01:16:43 AM
Nu har iallafall 4 (vad jag vet) bussar anlänt till finspång
Tyckte mig se 2924 stå på en industritomt i Norrköping igår f.ö...
Citat från: Ted S skrivet 05 maj 2011, 20:35:42 PM
Norrköping:
CoMan Fiat Mini Norrköping 2923 - 2927 RME
/Ted
Var i Norrköping står dessa garagerade?
Citat från: Ted S skrivet 27 januari 2011, 15:58:46 PM
Visst stämmer det, samt 13 kortare och rödare:
13 MAN A21 Normal Maj/Juni 2011 Frihamnen 7479 - 7491 Biogas City
9 MAN A23 Led Maj/Juni 2011 Frihamnen 7031 - 7039 Biogas City FullAC
De mest slitna blå OmniCityna utrangeras.
/Ted
Har dessa blå MAN kommit ännu?
Citat från: Bussmicke skrivet 30 augusti 2011, 09:51:41 AM
Har dessa blå MAN kommit ännu?
Rapporter har kommit från Frihamnen att de finnas där och tydligen så var de även i trafik idag!
Ser man på. bra att veta. Säkert mest linje 1..
Tips på linjer som de nya och begagnade korta MAN rullar på?
CitatTips på linjer som de nya och begagnade korta MAN rullar på?
Söderhallens begagnade MAN i serien 7492-7499(Vet ej exakt vilka individer som är hos oss, har sett 92 och 99). Hittar du på dessa linjer: 43,44,52E,53,55,59,66,74,96. Söderhallen har inga rampplatser, utan bussarna står i filer inne i hallen, så det finns inget system för att styra en specifik buss till en speciell linje, utan det blir den det blir...
Dom nyaste MAN vagnarna rullar väl i Frihamnen, och då på linjer som: 42,52,52E,56, 62,72 mfl av deras linjer...
//R
7031 ny MAN led, passerade nyss Rosenlundsgatan på linje 4 mot Radiohuset.
//R
Då var det som jag trodde att de kan rulla lite varstans, tack ändå :).
Såg 7491 på 65:an idag, så det är också en rekommenderad linje att leta på. Tror det var 7488 som kom strax efteråt i motsatt riktning. Får även passa på att tacka för tipset om dom nya innerstads-stombussarna. Det vart jaktlycka... ;D