Dagens tema blir Volvo B10M. Först en Säffle i den nya designen för Länstrafiken Malmöhus. Kul skyltning.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8031_.jpg)
Så en Säffle med högt frontfönster och utrustad för långväga trafik lackerad för Upplands Lokaltrafik. Denna användes mycket i veckoslutstrafik och då en bra bit utanför Uppland.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8032_.jpg)
En experimentbuss till SL. Jag har noterat att den började användas i Nynäshamn men jag har också ett minne av att denna och dess fyra syskon varit placerade i Handen. Hur är det med littera. SBH skriver H109 men jag har noterat H90. Var H109 det ursprungliga?
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8033_.jpg)
Det här torde varit en av de sista Ikarus Club som kom till Sverige. Årsmodellen är 1989 men det skulle dröja till januari 1991 innan den registrerades och den hamnade då hos Vissefjärda Resetjänst innan den två år senare kom till Säffle Reseservice och ofta syntes på Säfflebussen. Som påpekades för några veckor sedan var det problem med axeltrycket på dessa bussar. Värst naturligtvis för bakaxeltrycket på dem som byggdes på Scanias bakmotorchassi men de byggda på Volvo B10M skall ha haft problem med framaxeltrycket.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8034_.jpg)
T-Buss köpte expressbussar av flera olika fabrikat år 1987: Volvo van Hool Alizée, Volvo Ikarus, Volvo Säffle, Scania van Hool Alizée och Scania Ajokki (två av varje). Märkligt att den här bussen ställdes ut eftersom den var tre år gammal.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8035_.jpg)
En Ajokki till Swebus. Den blev Sjuhärad trogen fram till 2002. Först i Skene och slutligen i Ulricehamn. Vad som hände sedan vet jag inte men ett antal av bussar av denna typ flyttades till Halmstad.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8036_.jpg)
Även Linjebuss hade satsat på Ajokki men nu Regal. Gick denna i Norrland?
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8037_.jpg)
Hej! T-Buss´ 535-536 har vi tidigare avhandlat här. Ena riktiga klumpar med dubbellamellkoppling, fick startas på ettan för att inte börja tugga.
Mvh Jan G
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 januari 2011, 10:11:55 AM
En experimentbuss till SL. Jag har noterat att den började användas i Nynäshamn men jag har också ett minne av att denna och dess fyra syskon varit placerade i Handen. Hur är det med littera. SBH skriver H109 men jag har noterat H90. Var H109 det ursprungliga?
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8033_.jpg)
Dessa (4381-4385) lanserades av SL som volvomotsvarigheten till CN113-bussarna 6801-6850. Placering Hornsberg, vilket jag tror var den ursprungliga. På den tiden var ju Hornsberg=Volvo och Söder=Scania. Enligt uppgift hade de dock en tendens att överhetta i citytrafik varför de flyttades till andra depåer. Hornsberg fick Scania istället (vagnar ur serien 6831-6889). Jag har också ett minne av att denna var i Nynäshamn men även i Eriksberg/Botkyrka. Åtminstone 4382-4385 gick en tid i Söderort, men de förefaller inte ha varit någon vidare succé med tanke på att de flyttades runt en hel del och dessutom avyttrades tidigare än motsvarande scaniabussar och innan de nått kontraktsmässig maxålder.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 januari 2011, 10:11:55 AM
Hur är det med littera. SBH skriver H109 men jag har noterat H90. Var H109 det ursprungliga?
Hej!
Alldeles riktigt. Från början littererades dessa vagnar H109.
Bussar i litteraserien H101-H110 numrerades en bit in på 1990-talet om till andra littera.
H109 blev då H90. Mer om bl a dessa litterabyten finns att läsa i vagntypslistorna på www.bussgaraget.nu
mvh K R
Hej! Vore kul att ta reda på vilken typ av buss som har varit den mest lyckade hos SS/SL genom åren för både förare och framför allt för passagerare! Motala trådbuss kanske! Hälsn. BengaB40
I mannaminne! Hälsn. BengaB40
Citat från: BengaB40 skrivet 20 januari 2011, 22:56:53 PM
I mannaminne! Hälsn. BengaB40
I så fall bör det väl vara Capitol. Åtminstone i mitt mannaminne.
Var inte 3188 också den sista buss som beställdes av SJ? Den kom ju att levereras till Swebus. Mina noteringar kan ju vara fel.
Citat från: Walter skrivet 21 januari 2011, 07:53:25 AM
Var inte 3188 också den sista buss som beställdes av SJ? Den kom ju att levereras till Swebus. Mina noteringar kan ju vara fel.
Jag har hört samma sak. Det var i varje fall en buss av denna typ. Det är också denna som avslutar serien i den beställningen.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 januari 2011, 10:11:55 AM
Även Linjebuss hade satsat på Ajokki men nu Regal. Gick denna i Norrland?
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8037_.jpg)
Ja, den rullade i Umeå tillsammans med systern 066.
I Timrå fanns ytterligare två syskon - 067 och 068.
Citat från: Esbjörn skrivet 22 januari 2011, 12:02:51 PM
Ja, den rullade i Umeå tillsammans med systern 066.
I Timrå fanns ytterligare två syskon - 067 och 068.
Första tre åren rullade den
inte i Umeå. Möjligen till och från södra förorten. :)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 januari 2011, 08:29:47 AM
Jag har hört samma sak. Det var i varje fall en buss av denna typ. Det är också denna som avslutar serien i den beställningen.
Stämmer gott det...
Undertecknad körde 3188 från Brodalsdepån Borås till Kalmar 3 Juli 2003 för vidare öden utanför Swebus...
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 januari 2011, 10:11:55 AM
Dagens tema blir Volvo B10M. Först en Säffle i den nya designen för Länstrafiken Malmöhus. Kul skyltning.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_8031_.jpg)
Den designen varade väl inte så länge? Säffle 2000 kom väl året efter?
Hej
När försvann den lila färgsättning i Malmö län?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 06 februari 2011, 14:21:02 PM
Hej
När försvann den lila färgsättning i Malmö län?
mvh Stefan P
Den försvann i samband med att Malmöhus län och Kristianstads län slogs samman till ett län och Skånetrafiken bildades. Detta skedde 1 januari 1999 men givetvis tog det lång tid innan alla bussar hade hunnit målas om.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 februari 2011, 14:32:38 PM
Den försvann i samband med att Malmöhus län och Kristianstads län slogs samman till ett län och Skånetrafiken bildades. Detta skedde 1 januari 1999 men givetvis tog det lång tid innan alla bussar hade hunnit målas om.
Visionen då alla lila respektive vita bussar skulle vara gula var satt till 2003. Själv tycker jag att man skulle behållit Kristianstads layout. Gul/röd med prästkragen är Skåne symboliserat.